کد خبر: 3460
1399/03/13 - 15:4


صدای زنجان موضوع بازگشایی دفاتر و شرکت‌های سیاحتی و جهانگردی در دوران کرونایی را بررسی می‌کند؛

تورهای بی‌مقصد

باشیوع کرونا بسیاری از دفاتر و شرکت‌های سیاحتی و جهانگردی استان برای مدتی بیش از دوماه تعطیل شدند. حالا با کاهش موج شیوع کرونا این دفاتر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجاز به بازگشایی شدند

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- باشیوع کرونا بسیاری از دفاتر و شرکت‌های سیاحتی و جهانگردی استان برای مدتی بیش از دوماه تعطیل شدند. حالا با کاهش موج شیوع کرونا این دفاتر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجاز به بازگشایی شدند که امیر ارجمند، مدیر کل اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان در این زمینه ضمن اعلام بازگشایی 61 دفتر خدمات گردشگری در زنجان، اظهار کرد: با هماهنگی ستاد ملی کرونا تمامی دفاتر خدمات مسافرتی، جهانگردی و گردشگری سراسر استان زنجان می‌توانند با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی فعالیت کنند و با توجه به بازگشایی این تاسیسات نظارت‌های بهداشتی با قوت بیشتری از سوی ناظران معاونت گردشگری و سایر دستگاه‌های ناظر اعمال می‌شود.

 وی با اشاره به فعالیت 61 دفتر و شرکت سیاحتی و جهانگردی در استان، ادامه داد: هفت دفتر سیاحتی و جهانگردی در شهرستان ابهر، دو دفترسیاحتی و جهانگردی در شهرستان خرمدره، یک دفترسیاحتی و جهانگردی در شهرستان ماهنشان، یک دفترسیاحتی و جهانگردی در شهرستان ایجرود، چهار دفتر سیاحتی و جهانگردی در شهرستان خدابنده و  46 دفتر سیاحتی و جهانگردی در شهرستان زنجان طبق مصوبات کمیته مبارزه با کرونا با رعایت پروتکل‌های اجتماعی می‌توانند خدمات گردشگری خود را  به مسافران ارائه دهند.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گفت: با توجه به اینکه در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت اوج فعالیت مراکز گردشگری برای جذب گردشگران خارجی و داخلی بود، با شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن مراکز و تأسیسات گردشگری به دلیل قطع زنجیره انتقال آن، آسیب‌های مالی زیادی به این بخش وارد شده‌است. امید است گردشگری به زودی همچون گذشته در ایران و دنیا به حالت قبل باز گردد.

وی افزود: دفاتر و شرکت‌های سیاحتی و جهانگردی از جمله تأسیسات گردشگری هستند که کیفیت و کمیت ارائه خدمات آن، تحت نظارت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار دارد.

گروه‌های کوهنوردی مجاز به برگزاری تور نیستند

در ادامه اویس کیانی، رییس مرکز متخصصین راهنمایان گردشگری در این زمینه با اشاره به اینکه پیش از اینکه آژانس‌ها مسافرتی در استان بازگشایی شوند و در واقع پروتکل‌هایی برای رعایت وضعیت شیوع کرونا تعریف شود برخی تورهای گردشگری در ایام نوروز فعالیت خود را ادامه می‌دادند، گفت: این تورها که اغلب در قالب تورهای کوهنوردی توسط گروه‌هایی برگزار می‌شد که مجوز خود را از هیئت کوهنوردی گرفته بودند، در این ایام به صورت غیر‌قانونی فعالیت می‌کردند.

وی ادامه داد: بر اساس مقررات؛ گروه‌های کوهنوردی نباید تور برگزار کند ولی در استان این اتفاق می‌افتد و به کرات می‌توان تبلیغات این گروه‌ها را در فضای مجازی دید. ضمن اینکه من به شخصه در جریان این موضوع که آیا این تورها به حد نصاب می‌رسند یا خیر؟ و یا نظارتی بر روی عدم برگزاری این تورها صورت می‌گیرد؛ نیستم و این موضوع از سوالاتی است که من نیز پاسخی برای آن ندارم.

راهنما و فعال گردشگری خاطرنشان کرد: با بازگشایی آژانس‌های گردشگری برگزاری تورهای گردشگری نیز مجاز اعلام شده است. ضمن اینکه آژانس‌های گردشگری زنجان اغلب تور برگزار نمی‌کنند و این دوستان بیشتر خروجی کار هستند و آژانس‌های استان این گونه فعالیت نمی‌کنند که تور به زنجان بیاورند و تنها یکی یا دو آژانس در زمینه تور داخلی فعالیت دارند. ضمن اینکه در زمینه تورهای خارجی نیز فعلا به دلیل اینکه پروازی صورت نمی‌گیرد این امکان وجود ندارد که توریست جذب کنند.

سود اقتصادی، معیاری مهم برای تورهای گردشگری

رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری با اشاره به اینکه به توری تورگردشگری گفته می شود که نفع اقتصادی برای استان داشته باشد و ورودی داشته باشد، گفت: تاریخ نشان است که هیچ کدام از آژانس‌های استان در زمینه تور گردشگری چندان فعالیت نداشتند، تنها راهنمایان گردشگری به واسطه ارتباطی که با یک یا دو آژانس مسافرتی داشته‌اند توانسته‌اند به استان تور گردشگری وارد کنند.

تکنولوژی روز دنیا در دستور کار آژانسهای مسافرتی قرارگیرد

وی با اشاره به اینکه بازگشایی این آژانس‌های مسافرتی نقش زیادی در توسعه گردشگری در این ایام نخواهد داشت، گفت: این آژانس‌ها با توجه به اینکه روند قبلی خود را ادامه خواهند داد چندان نقشی در توسعه گردشگری درایام پساکرونا نخواهند داشت. زمانی این مراکز می‌توانند تاثیرگذار باشند که برنامه‌های خود را بر اساس تکنولوژی‌های روز دنیا پیاده کنند و معیارهای جهانی با این روندی که در حال حاضر در حال اجرا است زمین تا آسمان متفاوت است و من فکر نمی‌کنم بافت سنتی آژانس‌های مسافرتی استان که اغلب بلیط فروش هستند و اساس درآمدزایی‌شان بر پایه فروش بلیط قطار و اتوبوس است کاری از پیش ببرند.

آژانس‌های مسافرتی برای دراز مدت برنامه‌ریزی کنند

رییس مرکز متخصصین راهنمایان گردشگری با توجه به اینکه این آژانس‌های مسافرتی تنها چند روزی است که شروع به کار کرده‌‌اند، گفت: این مراکز مسلما هیچ برنامه‌ریزی برای تعطیلات پیش رو نکرده‌اند. هر چند من بعد می دانم که شاهد تورآوری در کوتاه مدت به استان زنجان باشیم مگر اینکه، این مراکز برنامه‌ریزی میان مدت و دراز مدت داشته باشند و برای مرداد ماه و روز ملی زنجان و یا عاشورا و تاسوعا برنامه‌ای بریزند مگرنه در کوتاه مدت هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

برگزاری تورهای ارزانقیمت به صنعت گردشگری آسیب می‌زند

این مسئول با اشاره به اینکه هم اکنون دو سه گروه زنجانگردی وجود دارد که این گروه‌ها نیز از زیر مجموعه هیئت کوهنوردی مجوز خود را گرفته‌اند، گفت: این گروه‌ها منحصرا تورهایی را به خارج استان می‌برند که از نظر حرفه‌ای هیچ سودآوری برای استان ندارند وراهنمایان این تورها نیز راهنمایانی هستند که کارت راهنما بودن خود را از میراث گرفته‌‌اند و گروهی درفضای مجازی ایجاد کرده‌‌اند و  برای سفرهای ارزان قیمت 20 تا 40 تومانی برنامه ریخته‌اند. ضمن اینکه این نوع تور برگزار کردن به هیچ وجه حرفه‌ای نیست و ما باید در تورهای گردشگری به نحوی درآمدزایی کنیم که درآمد بیشتری برای استان و منطقه گردشگری ایجاد کند و برگزاری این گونه تورها موجب قیمت شکنی شده و متاسفانه به صنعت گردشگری بسیار آسیب می‌زند.

انتهای پیام

اقدام کننده: س.س

صدای زنجانتوردفاتر و شرکت‌های سیاحتی و جهانگردیدوران کرونایی
sedayezanjannews.ir/nx3460


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»