کد خبر: 3464
1399/03/14 - 13:25


صدای زنجان از آشفته‌بازار موبایل به بهانه ارائه برنامه «شاد» به دانش‌آموزان گزارش می‌دهد؛

سودِ «شاد»

یک معلم: در پیام‌رسان‌های دیگر با دانش‌آموزانم ارتباط دارم/ رئیس اداره بازرسی سازمان صمت استان: اولویت با بازار موبایل نیست/ رئیس اتحادیه تعمیرکاران صوتی و تصویری: در برابر افزایش قیمت 100درصدی، کاهش چند درصدی مهم نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

#سوژه_مردمی


الهام احمدی- از پله‌ها پایین رفته و نگاهی به اطراف می‌اندازد فضا خیلی شلوغ نیست و ظاهراً پدر یا مادر به همراه بچه‌های خود می‌آیند قیمت می‌پرسند و به بهانه این‌که از مغازه‌های دیگر نیز قیمت‌ بگیرند، می‌روند.

پشت ویترین قرار می‌گیرد چشمش به نوشته‌ای که روی نایلون حائل بین او و فروشنده که برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا نصب شده است خیره می‌شود «فعلاً فروش اقساطی نداریم». در حالی که به فکر پیدا کردن راهکار دیگری برای خرید یک گوشی که پسرش چند هفته‌ای منتظر آن است، بود که با صدای فروشنده به خود آمد.

با این‌که پاسخ سوالش را با چند دقیقه حضور در مغازه گرفته بود ولی با همان را تکرار کرد: «ببخشید آقا گوشی که بتونه شبکه شاد رو بیاره دارید؟ کم‌ترین قیمتش چنده؟» فروشنده که گویی پاسخ سوال را حفظ بود گفت: «بله داریم از 3 میلیون و 600 هزار تومان داریم به بالا، ارزانترین گوشی مدل A10S است که شبکه شاد را پشتیبانی می‌کند.»

مرد با وجود این‌که پاسخ سوالش را در مقابل چشمان خود میدید مجدداً رو به فروشنده کرد و گفت: «آقا ببخشید فروش اقساطی هم دارید؟ که فروشنده سرش را به نشانه نه تکان داد و گفت: فعلاً خیر چون قیمت گوشی هر روز تغییر می‌کند و امکان فروش قسطی نداریم.»

با شیوع ویروس کرونا در ایران همانند سایر کشورها از اسفندماه سال گذشته دانش‌آموزان امکان حضور فیزیکی در مدرسه را نداشتند از همین رو تنها راهکار مسئولان بر آموزش از راه دور و در بستر اینترنت بود.  

معرفی اپلیکیشن «شاد» شاید از دید مسئولان راه نجاتی برای عقب‌ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان بود ولی در واقعیت همین موضوع سبب ترک تحصیل و عقب ماندن دانش‌آموزانی شد که دسترسی به شبکه شاد نداشتند چرا که این اپلیکیشن در سیستم‌های اندرویدی خاصی قابل استفاده بود و بسیاری از گوشی‌های موبایل اولیا و دانش‌آموزان این امکان را نداشتند.

احمدی معلم یکی از مدارس ابتدایی است در خصوص سامانه شبکه «شاد» معتقد است عضویت در این سامانه به سختی انجام می‌شود و این یکی از نگرانی خانواده‌ها است.

دسترسی نداشتن دانش‌آموزان به گوشی هوشمند، دغدغه معلمان و خانواده‌ها

وی با بیان این‌که متأسفانه مهم‌ترین دغدغه مدیران، معلمان و برخی از خانواده‌ها عدم دسترسی همه دانش‌آموزان به تلفن همراه هوشمند است، افزود: بسیاری از دانش‌آموزان مدرسه ما از قشر ضعیف جامعه و دارای مشکلات مالی و اجتماعی فراوانی هستند که قطعاً همین مشکلات مانع از دسترسی آن‌ها به این سامانه برای دریافت آموزش‌ها می‌شود.

احمدی در ادامه با اشاره به این‌که زمانی که خانواده برای تأمین معاش روزانه خود دچار مشکل است و یا دانش‌آموزی فرزند طلاق بوده و با پدربزرگ و مادر بزرگ پیرش زندگی می‌کند چگونه می‌تواند گوشی هوشمند، رایانه و یا هر وسیله دیگری برای دسترسی به این سامانه تهیه کند، تأکید کرد: وزارت آموزش و پرورش باید این موضوعات را نیز مد نظر قرار دهد و برنامه‌ریزی مناسبی برای این قشر از دانش‌آموزان انجام دهد.

وی سرعت پایین اینترنت و یا حتی عدم دسترسی به آن در برخی از مناطق را خاطرنشان شد و ادامه داد: قبل از راه‌اندازی این سامانه از طریق گروهی که در یکی از پیام رسان‌ها ایجاد کرده‌ام با دانش آموزانم در ارتباط بوده و دروس به آن‌ها آموزش و اشکالاتشان را رفع می‌کنم.

احمدی با اشاره به اشکال در نصب این سامانه برای بسیاری از دانش‌آموزان، افزود: از اول اردیبهشت باید از طریق این سامانه آموزش به دانش‌آموزان را آغاز می‌کردیم در حالی که هنوز بسیاری از آن‌ها موفق به نصب سامانه نشده‌اند.

90 درصد افزایش قیمت‌ها مربوط به شرکت‌های واردکننده است

کارشناسان بر این باورند که معرفی اپلیکیشن «شاد» منجر به ایجاد عدم اطمینان بازار برای تأمین محصولات در آینده شده که در نهایت این عامل تعادل بین عرضه و تقاضا را بر هم زده و منجر به افزایش قیمت گوشی شده است و انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت پیش‌بینی می‌کند با ادامه داشتن این روند و مشکلات واردات، افزایش قیمت گوشی ادامه داشته باشد.

با وجود این اتحادیه فروشندگان تلفن همراه معتقد است 90 درصد افزایش قیمت‌ها مربوط به شرکت‌های واردکننده است و واحد‌های صنفی نقشی در آن ندارند.

اگرچه گوشی همراه یکی از نیازهای اساسی زندگی روزمره است اما به اعتقاد مسئولان جزو کالاهای لوکس محسوب می‌شود بنابراین هیچ نهادی بر قیمت‌گذاری این کالا به درستی نظارت نکرده و تعیین قیمت‌ها سلیقه‌ای است.

نظارت بر بازار موبایل در اولویت نیست

اسماعیل مسلمی، رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت و معدن و تجارت استان زنجان در پاسخ به سوالی در مورد نظارت بر بازار فروش موبایل این‌گونه عنوان کرد که موبایل در اولویت برنامه‌های نظارتی سازمان قرار نداشته از همین رو به این حوزه ورود پیدا نکردند مگر این‌که به صورت موردی شهروندی شکایت گرانفروشی داشته باشد که موضوع مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

وی این‌گونه عنوان کرد که بعد از عید امسال بازرسی صنعت معدن و تجارت استان در سطح مبارزه با کرونا تا پایان فروردین ماه موضوع رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تعطیلی برخی واحدهای صنفی را در دستور کار قرار داده بود و درگیر این بخش بود.

رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت و معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به این‌که بعد از موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی و رسیدگی به واحدهای متخلف که اقدام به فعالیت کردند بحث مایحتاج و اقلام اساسی ماه مبارک رمضان در دستور کار بازرسی‌ها قرار گرفت، افزود: در ماه رمضان اجرای طرح ویژه نظارتی در اولویت برنامه‌های سازمان صمت و تعزیرات و اصناف قرار داشت.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای خردادماه امسال نیز موضوع احتکار خودرو و اصلاح قیمت نان در استان مطرح شد که اولویت نظارت‌ها در این بخش تعریف شد.

گرانفروشی، تقلب و قاچاق در بازار موبایل موردی بررسی می‌شود

مسلمی با تأکید بر این‌که موضوع گرانفروشی و تقلب و قاچاق در بازار موبایل در صورت وجود موردی مورد بررسی قرار می‌گیرد، بیان کرد: موبایل در اولویت کالایی قرار نداشت از همین رو نظارتی هم در این بخش اعمال نشد و تمام انرژی و توان نیروهای بازرس در حوزه نانوایی‌ها متمرکز شده است.

وی با اشاره به این‌که تاکنون موردی از احتکار موبایل در زنجان گزارش نشده است، بیان کرد: گرانی موبایل و کامپیوتر و قطعات جانبی آن بخشی به دلیل افزایش تقاضا بوده و بخش دیگر مربوط به تغییرات قیمت ارز است چرا که برای کالای مورد نظر ارز 4200 تومانی از نیمه نخست سال 98 اختصاص داده نمی‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: امسال موضوع ارز نیمایی و قیمت متفاوت نیز مورد چالش بوده و تأثیرگذاری خود را در اقلام گوشی و کامپیوتر و لوازم خانگی نیز گذاشته است. 

حالا با وجود گذشت بیش از دو ماه از سال و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال تحصیلی که ظاهراً والدین از خرید گوشی‌هایی که در توانشان نبود منصرف شدند و تقاضا در بازار موبایل روند کاهشی پیدا کرده است.

فضائل رستمی‌راد، رئيس اتحاديه تعمير و فروش موبايل و رايانه شهرستان زنجان از کاهش قیمت موبایل در بازار خبر داده و عنوان کرد: برخلاف دو ماه گذشته از سال که با افزایش چشم‌گیر قیمت موبایل در بازار مواجه بودیم در دو هفته اخیر با کاهش قیمت در بازار موبایل مواجهیم.

به گفته این مسئول در اسفندماه سال گذشته با افزایش قیمت در بازار موبایل مواجه نبودیم و این گرانی‌ها از دو ماهه نخست امسال آغاز و فعلاً در حال ریزش است.

وی علت اصلی افزایش قیمت موبایل در ماه‌های نخست سال را به دلیل افزایش تقاضا عنوان کرد و یادآور شد: از دو هفته گذشته موبایل A10S با قیمت 3 میلیون و 600 هزار تومان با کاهش یک میلیون تومانی به 2 میلیون و 600 هزار تومان رسیده است.

به گفته رئيس اتحاديه تعمير و فروش موبايل و رايانه شهرستان زنجان در حال حاضر تقاضا در بازار فروش موبایل نسبت به دو ماه گذشته کاهش یافته از همین رو شاهد سیر نزولی قیمت‌ها هستیم.

رستمی‌راد افزایش قیمتی که در ماه‌های نخست سال شاهد آن بودیم را بی‌سابقه ندانسته و بر  این باور است که در سال‌های گذشته نیز این میزان افزایش قیمت را در بازار موبایل تجربه کردیم و در دو ماهه نخست امسال نیز قیمت موبایل 30 تا 35 درصد افزایش یافته بود.

رستمی‌راد ضمن تأیید این موضوع که برخی دلایل گرانی موبایل را کمبود جهانی کالا به دلیل شیوع کرونا عنوان می‌کنند، افزود: یکی دیگر از عوامل گرانی موبایل نبود واردات به دلیل شیوع کرونا است در صورتی که اگر ثبت سفارش کالایی انجام شود کاهش قیمت را به همراه دارد.

بن‌بست گرانی در دو ماهه نخست امسال

وی با بیان این‌که ترخیص کالا در ایام شیوع ویروس کرونا انجام نمی‌شد، خاطرنشان کرد: در دو ماهه نخست امسال در بن‌بست قرار داشتیم و همین عامل سبب گرانی در بازار فروش موبایل شده بود.

رئيس اتحاديه تعمير و فروش موبايل و رايانه شهرستان زنجان در توصیه به مشتريان موبایل از آنان خواست تا در قبال هر نوع خريدی از موبايل فروشان فاكتور دريافت كنند تا بتوانند با در دست داشتن آن اقدام به طرح شكايت برای بررسی كنند.

طبق گفته برخی شهروندان مودم 120 یا 150 هزار تومانی سال گذشته را اوایل امسال به قیمت 600 هزار تومان خرید کردند که رستمی‌راد در واکنش به موضوع گرانی بی‌سابقه مودم دلیل آن را افزایش تقاضا دانست و افزود: دو شرکت در ایران بودند که اقدام به تولید مودم کردند ولی کیفیت مودم‌های چینی مانند هواوی و مدل‌های دیگر را نداشت از همین رو با جلوگیری از واردات موبایل و نبود رقابت در بازار، شاهد افزایش قابل توجه در بازار موبایل شدیم.

وی به کاهش قیمت در قطعات جانبی موبایل در بازار نیز اشاره کرد و یادآور شد که از اواخر اردیبهشت ماه تاکنون با ریزش قیمت‌ها مواجهیم.

مردم توان خرید ندارند

در حالی که خبر از کاهش قیمت موبایل در بازار به گوش می‌رسد، ستار کیانی، رئیس اتحادیه تعمیرکاران صوتی و تصویری زنجان هم‌نوا با مردم از افزایش قیمت‌ها در بازار قطعات جانبی کامیپوتر و موبایل گله‌مند بوده و عنوان کرد که مردم توان خرید ندارند و وضعیت فعلی از عهده مردم خارج است.

او با تأکید بر این‌که اکثر خانواده‌ها با توجه به گرانی‌های رخ داده دسترسی به گوشی و سیستم‌های هوشمند نداشته و نتوانستند از این ظرفیت استفاده کنند، بیان کرد: باید زمینه‌سازی‌های لازم در مورد این موضوع انجام می‌شد نه این‌که به یکباره موضوع آموزش از راه دور را آغاز کنند در حالی که بسیاری از خانواده‌ها اطلاعات و معلومات لازم در این زمینه را نداشته و به لحاظ سخت‌افزاری با مشکل مواجهند.

وی در مورد افزایش نرخ تعمیرات قطعات موبایل و کامپیوتر نیز این‌گونه عنوان کرد که افزایش یک کالا ارتباط مستقیم با افزایش قیمت تعمیر قطعات آن داشته و تابع هم هستند.

قطعات گران شده نه دستمزدها

رئیس اتحادیه تعمیرکاران صوتی و تصویری زنجان در مورد میزان افزایش دستمزدهای تعمیر قطعات موبایل و کامپیوتر در ماه‌های نخست سال نیز این‌گونه تصریح کرد که با توجه به گرانی‌های موجود در بسیاری از قطعات و کالاها، خیلی وقت است که بحث افزایش دستمزد را در برابر گرانی قیمت لوازم در نظر نمی‌گیریم.چرا که اکثراً آن‌هایی که دستمزد می‌گیرند به توان پرداخت افراد نیز توجه دارند ولی متأسفانه لوازم گران شده است.

وی از افزایش 100 درصدی برخی از قطعات خبر داد و خاطرنشان کرد: برخی از شرکت‌های ایرانی برای حمایت از مردم جنس ارزان قیمت خریدند و تولید می‌کنند تا مردم توان خرید آن را داشته باشند. در صورتی که انتظار خرید کالا با کیفیت‌های قبلی را داشته باشیم قیمت‌ها سرسام‌آور می‌شود. اجناس فعلی به هیچ عنوان کیفیت گذشته را ندارند ولی به تناسب قدرت خرید مردم کالا تولید شده است.

در برابر افزایش قیمت 100درصدی، کاهش چند درصدی مهم نیست

این مسئول در واکنش به ریزش قیمت‌ها در بازار موبایل و لوازم جانبی معتقد است کاهش قیمت این‌گونه است که در ماه‌های گذشته رشد چندین برابری داشته و حالا با درصد جزئی کاهش می‌گوییم ریزش قیمت داریم در حالی که قیمت‌ها قابل مقایسه نیست.

حالا که بیش از دو ماه از موضوع آموزش از راه دور می‌گذرد خبر از کاهش قیمت موبایل در بازار به گوش می‌رسد ولی هنوز توان خرید همان گوشی که دو ماه پیش فروشنده آن را حداقل قیمت عرضه می‌کرد هم ندارد و دیگر برایش فرقی نمی‌کند که بعد از این بتواند آن را برای استفاده فرزندش تهیه کند یا خیر چرا که به روزهای پایانی سال تحصیلی رسیده و نتوانسته از این امکان بهر‌ه‌مند شود، افت تحصیلی پیدا کرده و از همکلاسی‌های خود عقب است و وقتی گلایه‌اش را به مسئولان میگوید همه فلش‌ها به ویروس کرونا ختم می‌شود.

انتهای پیام          

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبرنامه شادگرانی موبایلکاهش قیمت موبایل
sedayezanjannews.ir/nx3464


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»