کد خبر: 3547
1399/03/24 - 11:48


صدای زنجان از تعطیلی تالارها و برگزاری جشن‌های عروسی در منازل و باغ‌های اطراف شهر گزارش می‌دهد؛

پایکوبی با کرونا

زوج‌های جوان: مگر می‌شود به خاطر کرونا، زندگی را تعطیل کرد؟/ رئیس اتاق اصناف استان: برگزاری جشن‌های عروسی در منازل و باغ‌ها بدون رعایت اصول بهداشتی!/ رئیس اتحادیه تالارهای عروسی زنجان: دستور بازگشایی تالارها را بدهید، حاضریم با رعایت پروتکل بهداشتی 50 درصد فضا را خالی نگه داریم

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- نزدیک 4 ماه است که 37 تالار پذیرایی شهر زنجان با حدود 4 هزار نیروی کار تعطیل شده است. با وجود اینکه مسئولان برگزاری هرگونه تجمع را ممنوع اعلام کرده‌اند بسیاری از خانواده‌ها نسبت به برگزاری مراسم‌ها به ویژه جشن عروسی در منازل و باغ‌های اطراف شهر اقدام کرده‌اند که گفته می‌شود همین امر یکی از دلایل اصلی بالا رفتن آمار شیوع ابتلا به کرونا در زنجان می‌تواند باشد!

از دوران نامزدی معصومه، 11 ماه می‌گذرد، او باید دو ماه پیش زیر سقف خانه خودش زندگی می‌کرد، البته دقیق‌ترش دو ماه و 8 روز می‌شود! او حساب روزهایش را هم دارد. خانه‌اش را با ذوق و سلیقه چیده اما پس از اینکه بیعانه‌ جشن عروسی‌اش را با رضا، همسرش از مسئول تالار پس گرفته، دیگر دو هفته یکبار به خانه‌اش سر می‌زند، او می‌گوید دو ماه است که بدون اینکه در خانه‌ای که قرار بود پس از ازدواج در آنجا با رضا زندگی کنیم، کرایه پرداخت می‌کنیم. کرونا مثل خیلی‌های دیگر بساط عروسی معصومه و رضا را بهم زده است. او تنها کسی نیست که خود را بدشانس‌ترین عروس می‌داند.

معصومه می‌گوید: دوست داشتم جشن ازدواجم بدون کم و کاستی برگزار شود، ویروس کرونا همه چیز را خراب کرد، سالن، مزون، تالار! دیگر نمی‌شود کاری کرد. باید یا قید عروسی و جشن را بزنم و به یک ماه عسل اکتفا کنم یا در خانه جشن بگیرم، اما به نظرم به ریسکش هم نمی‌ارزد! شنیده‌ام که بعضی‌ها در همین ایام در خانه و باغ عروسی گرفته‌اند، اما آدم مگر می‌تواند مسئولیت این را قبول کند که حتی یک نفر در جشن مریض شود؟

زهرا، دیگر نوعروس شهر در این مدت خیلی با همسرش اختلاف پیدا کرده، چون به گفته خودش دائم عصبی است و از این حس بلاتکلیفی خیلی آشفته است. کرونا حسابی او را کلافه کرده زیرا دلش نمی‌خواهد بدون مراسم سر خانه و زندگی‌اش برود.

زهرا دلش را به دریا زده و تصمیمش را برای برگزاری جشن در یکی از باغ‌های اطراف شهر زنجان گرفته است او می‌گوید: هر چه بادا باد! مگر آدم چند بار در عمرش عروسی می‌گیرد؟!مگر می‌شود به خاطر کرونا، زندگی را تعطیل کرد؟

تالارها تعطیل؛ عروسی‌ها بر جا

تعطیلی تالارها ناشی از شیوع کرونا سبب لغو مراسم مختلف اعم از نامزدی و عروسی شد که با توجه به برنامه‌ریزی‌های چند ماهه بسیاری زوج‌های جوان را با چالش‌های فراوان روبه‌رو کرد. از یک طرف استرس، بلاتکیفی و ناراحتی لغو مراسم عروسی و از طرف دیگر بیعانه‌های سنگینی که این زوج‌ها از چند ماه قبل برای رزرو سالن پرداخت کرده بودند منجر به بروز مشکلات عدیده‌ای شده است.

با شیوع کرونا، بسیاری از مشاغل تعطیل شدند. مراکزی که جزو پردرآمدترین مشاغل محسوب شده و با جذب سرمایه‌های بالایی امرار معاش می‌کردند. پس از تعطیلات نوروزی بسیاری از مشاغل با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا بازگشایی شدند، اما همچنان بسیاری دیگر در تعطیلات به سر می‌برند گویا این تعطیلات نوروزی برای این دسته از مشاغل تمامی ندارد.

مسئولان تالارها می‌گویند از روزی که رستوران‌ها بازگشایی شده‌اند ما شاهد برپایی بسیاری مراسم‌های عقد و عروسی و ترحیم در رستوران‌ها در فضای سربسته هستیم آن هم به قول خودشان بدون رعایت فاصله اجتماعی، اما این که فلسفه بسته ماندن تالار‌ها و باغ تالار‌ها که اکثرا در فضای باز مستقر هستند چیست، ما هم نمی‌دانیم!

به گفته سیدمحمود موسوی، رئیس اتاق اصناف استان، اگر همچنان تالار‌ها تعطیل باشند شاهد برگزاری جشن‌ها و مهمانی‌ها در منازل می‌شویم که این‌ صورت آمار و میزان ابتلا به ویروس کرونا افزایش می‌یابد چراکه دیگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود و نظارتی هم بر آن‌ها وجود ندارد.

روزانه به طور متوسط 10 مجلس عروسی در زنجان برگزار می‌شود

رئیس اتاق اصناف استان که از بلاتکلیفی تالار‌ها و زوج‌های جوان و خانواده‌ها در قبال مشخص نبودن زمان بازگشایی این مراکز چندان رضایتی ندارد در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: از اتحادیه آرایشگران، گل‌فروشان و فیلمبرداران استعلام گرفته‌ایم. روزانه به طور متوسط 20 جشن عروسی در زنجان برگزار می‌شود. پس چه دلیلی دارد تالاری‌ها بسته بماند؟ تصور می‌کنید این جشن‌ها کجا برگزار می‌شوند؟ مشخص است در خانه‌ها با ظرفیت 30 نفر که صاحب مجلس 100 میهمان را به زور کنار هم جای داده، یا باغ‌های غیرمجاز شخصی که در کنار عدم رعایت پروتکل بهداشتی برای پیشگیری از کرونا، سایر اصول و نکات ایمنی برای پیشگیری از اتفاق تلخ و ناخوشایند (نظیر بسته نبودن درب چاه‌ها و قنات) را رعایت نکرده است!

موسوی اضافه می‌کند: بر اساس اظهارات مسئولان، علت افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان حضور افراد در مراسم‌های خانگی از جمله جشن عروسی بوده است که در آن افراد بدون رعایت پروتکل بهداشتی و فاصله اجتماعی با یکدیگر دید و بازدید داشته‌اند.

درخواست برای بازگشایی تالارهای پذیرایی با رعایت پروتکل بهداشتی

رئیس اتاق اصناف استان می‌افزاید: به نظرم وقت آن رسیده که دولت و مسئولان محترم نسبت به صدور دستور بازگشایی تالارها اقدام کنند، هیچ یک از تالاری‌ها از اینکه 50 درصد ظرفیت سالن خالی بماند مشکلی ندارند، اتفاقا از رعایت اصول و پروتکل بهداشتی استقبال هم می‌کنند. هم زوج‌های جوان از بلاتکلیفی خارج می‌شوند، هم صاحبان تالارها و از همه مهم‌تر حدود 4 هزار نیروی کار و کارگر این تالارها که از زمان شیوع کروناویروس در استان به معنای واقعی کلمه زیان دیده‌اند و روزهای سختی سپری می‌کنند!

موسوی با تاکید بر اینکه با فشار بر روی مردم و به ویژه صنف تالاری نمی‌توان سد راه کرونا شد، در رابطه با زمان بازگشایی تالارها می‌گوید: منتظر تصمیم ستاد مبارزه با کرونا جهت بازگشایی تالارها می‌مانیم.

دورریزی مواد اولیه

مهدی بازرگان، رئیس اتحادیه تالارهای عروسی و رستوران‌های زنجان با اشاره به زیان ماهانه 150 تا 200 میلیون تومانی تالارها و دورریزی مواد اولیه فسادپذیر به دلیل تعطیلی ناشی از کرونا تصریح می‌کند: تالارها درست در پیک کاری، یعنی ایام شعبانیه، عید نوروز، ماه رمضان به اجبار تعطیل شدند.

عودت بیعانه‌ها

رئیس اتحادیه تالارهای عروسی و رستوران‌های زنجانبا اشاره به عودت مبالغ مربوط به بیعانه به متقاضیان برگزاری جشن در ایام کرونایی عنوان می‌کند: یکی از تالارها مبلغ 200 میلیون تومان بیعانه را برگرداند، ببینید بقیه تالاری‌ها چه وضعیتی داشتند!

عدم دریافت تسهیلات بانکی

وی با اشاره به تصمیمات مسئولان جهت اعطای تسهیلات به صنف تالارهای پذیرایی ابراز می‌کند: اسامی صاحبان کسب و کار خسارت دیده از کرونا در صنف تالارهای پذیرایی تهیه و به سازمان صمت ارائه شده اما تا به امروز هیچ حمایتی از متقاضیان نشده است.

80 درصد تالارهای پذیرایی اجاره‌ای‌اند

بازرگان با بیان اینکه 80 درصد تالارهای پذیرایی اجاره‌ای هستند و در این ایام تعطیل نیز کرایه به صاحبان تالار توسط مستاجران پرداخت شده است، از مسئولان تقاضا می‌کند تا نسبت به بازگشایی تالارها اقدام کنند.

وی با بیان اینکه به دنبال ممنوعیت فعالیت تالارهای پذیرایی بسیاری از زوجین نسبت به برگزاری مراسم جشن و پایکوبی عروسی در خانه‌های 50 تا 100 متری که گنجایش 200 میهمان را نیز ندارد، اقدام کرده‌اند، تصریح می‌کند: در این دورهمی‌ها که دور از چشم مسئولان است، افراد بدون رعایت پروتکل بهداشتی در میهمانی‌ها شرکت می‌کنند. ما راضی هستیم 50 درصد تالارها خالی بماند و زیر نظر مسئولان بهداشتی خدمت‌رسانی کنیم.

بیکاری هزاران کارگر

بنا به گفته مهدی بازرگان، رئیس اتحادیه تالارهای عروسی و رستوران‌ها در حال حاضر 38 تالار در سطح شهر زنجان فعال هستند که در هر یک از این تالارها به طور متوسط 700 الی 35 نفر مشغول به کار هستند اما از اسفندماه سال 98 تا به امروز بنا به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا به ناچار خانه نشین شده‌اند.

سیما، کارگر یکی از تالارهای شهر زنجان که از وضعیت خود در ایام کرونایی ناراضی است، می‌گوید: من و همکارانم 4 ماه است یک ریال هم کار نکرده‌ایم! مسئولان می‌بینند و کاری نمی‌کنند؟ عروسی‌ها که به راه است، خانواده‌ها دور از چشم مسئولان نظارتی و بهداشتی جشن‌ها و مراسم‌های خود را برگزار می‌کنند، بهتر نیست دستور بازگشایی تالارها را بدهند تا خانواده‌ها در فضای بهداشتی که مورد قبول دستگاه‌های ذیربط باشد، در تالارها مراسم‌شان را برگزار کنند؟

وی با بیان اینکه در این مدت با یارانه و با قرض گرفتن از برادرم روزگارم را سپری کرده‌ام از مسئولان خواست تا قبل از اتخاذ هر تصمیمی فکری هم به حال کارگران روزمزد که اسامی‌شان در هیچ یک از لیست دستگاه‌های حمایتی نیامده، کنند!

 به گفته اتاق اصناف، ستاد ملی کرونا به زودی در این زمینه تصمیم گیری خود را در قالب دستور العمل‌ها و اجرای پروتکل‌های بهداشتی اتخاذ می‌کند، بنابراین تا قبل از اعلام ستاد ملی کرونا تالارهای پذیرایی باید تعطیل باشند.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانجشن های کروناییتعطیلی تالارهاعروسی
sedayezanjannews.ir/nx3547


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»