کد خبر: 3563
1399/03/31 - 10:4


صدای زنجان از ماجرای تخریب المان لاله وسط میدان 15 خرداد و پشت پرده‌های آن گزارش می‌دهد؛

لاله فروریخته

شهروند زنجانی: اعضا شورا در مورد این قانون‌شکنی باید توضیح دهند/ عضو شورای شهر زنجان: به گفته دفاتر جرثقیل‌داران، انتقال المان بدون حتی یک ترک امکان‌پذیر بود/ نایب رئیس شورای شهر زنجان: تخریب شدن المان جسارت به مقام شهدا و اقدامات کمیته انقلاب نیست/ رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر زنجان: موضوع را جنجالی نکنید، نیت خیر بود/ دلیل ریزش، مصالح نامرغوب به کار رفته در المان بود/ رئیس شورای شهر زنجان: هدف برچیدن بود نه تخریب

پایگاه خبری صدای زنجان

 اواسط خرداد ماه امسال، صبح یک روز بهاری، اهالی منطقه میدان 15 خرداد مرسوم به چهارراه پایین که 30 سال شاهد حضور المان لاله در وسط میدان بودند، به جای آن به یکباره با تلی از خاک و آجر مواجه شدند چرا که شهرداری شبانه به منظور بازسازی و بهسازی میدان 15 خرداد المان را تخریب کرده بود هر چند برخی اعضای شورای شهر معتقدند هدف تخریب نبوده و المان لاله در حین خالی کردن اطراف آن به منظور انتقال به مکان دیگر فروریخته است.

به گزارش روزنامه صدای زنجان یکی از شهروندان زنجانی در واکنش به این موضوع این‌گونه عنوان کرد « المانی نزدیک به ۴ دهه پیش ساخته شده بود و یکی از قدیمی‌ترین المان‌هایی بود که محل نصب آن نزدیک مزار بود و سنخیت خیلی خوبی هم با محل قرار گیری‌اش داشت، نماد لاله و خون شهیدان بود. نمی‌دانم چطور شد که یک دفعه تصمیم به تخریب این المان باارزش گرفتند!! آیا نمادی بهتر از این می‌خواهند نصب کنند!! مشکل زنجان در درجه اول آسفالت‌ریزی و ترافیک و بهداشت محیط و غیره است!»

دیگر شهروند زنجانی نیز معتقد است «تخریب المان غیرقانونی بوده و اعضای شورا باید در زمینه این قانون‌شکنی به مردم توضیح دهند؟ مصوبه‌ای که رئیس شورای شهر به آن استناد می‌کند برای سال‌های گذشته بوده و بسیاری از اعضایی که با آن مخالفت کردند در حال حاضر در شورای شهر حضور ندارند و این تخریب به صورت خودسر انجام شده است.»

در کنار انتقادات شهروندان، رحمان احمدی یکی از اعضای شورای شهر زنجان نیز نسبت به این موضوع گله‌مند بوده و می‌گوید مخالفتش نتیجه نداده و کاری که نباید انجام می‌شد را شاهد بودیم.

حاضرم مخالفتم را با زدن بنر در شهر به گوش مردم برسانم

این عضو شورای شهر که به شدت در مورد اتفاق رخ داده معترض بوده و عنوان می‌کند که « بنده از ابتدا با تخریب این المان لاله در میدان 15 خرداد مخالف بوده و هستم و حاضرم با زدن بنر به صورت علنی این مخالفتم را اعلام کنم.»

این عضو شورای شهر به غیرقانونی بودن تخریب المان لاله میدان 15 خرداد اشاره داشته و دلیل آن را نداشتن مصوبه از شورای شهر عنوان کرده و افزود: « یک روز آقایی به من زنگ زد و چرایی تخریب المان لاله میدان 15 خرداد را جویا شد، بنده نیز به صراحت گفتم که چنین چیزی نیست چون در مصوبه‌ای که در کمیسیون شهرسازی شورای شهر به بهسازی میدان مذکور رأی داده شده به صراحت قید شده که « با حفظ المان وسط  میدان 15 خرداد» آقای راشاد بر این باور بود که المان لاله همخوانی با 15 خرداد ندارد بنده روز چهارشنبه درخواست جلسه کردم و بحث‌های زیادی در این زمینه انجام شد.»

وی با اشاره به این‌که بنده معتقدم المان لاله به یاد شهدا بود حالا این‌که چه کسی آن را در محل جانمایی کرده فرقی نمی‌کند چون اگر شهدا نبودند نامی از 15 خرداد تاکنون باقی نمی‌‌ماند، بیان کرد: « موضوع بازسازی میدان 15 خرداد اصلاً در صحن علنی شورای شهر مطرح و رأی‌گیری نشده بود از همین رو در پیگیری موضوع چرایی تخریب این المان، پاسخ شهردار زنجان این بود که رئیس شورای شهر دستور دادند، بنده نمی‌دانستم مصوبه رسمی ندارد.»

به گفته دفاتر جرثقیل‌داران انتقال المان بدون حتی یک ترک امکان‌پذیر بود/ هیچکدام از اعضا شورا از میدان بازدید نکردند

این عضو شورای شهر با ابراز تأسف از تخریب المان مذکور خاطرنشان کرد: اگر آقای راشاد دوست نداشت المان لاله در میدان 15 خرداد باشد می‌شد آن را به مکان دیگری انتقال داد نه این‌که تخریب کرد چون طبق گفته دفاتر جرثقیل‌داران این انتقال بدون وارد آمدن حتی یک ترک در المان امکان‌پذیر بود.

وی متذکر شد: مطمئناً تخریب المان لاله وسط میدان 15 خرداد فاقد مصوبه بوده و آقای راشاد به مصوبه کمیسیون شهرسازی شورای شهر و نیز بازدید تعدادی از اعضای شورا از محل استناد کرده است که بنده احتمال می‌دهم هیچ‌ کدام از اعضای شورا بازدیدی انجام نداده‌اند.

احمدی با بیان این‌که روز چهارشنبه بحث‌های زیادی شد و بنده به شدت مخالفت کردم ولی مخالفتم به جایی نرسید، بیان کرد: این‌که می‌گویند المان مصوبه جدای از بازسازی میدان نبوده هم درست نیست چرا که در نامه حمیدی رئیس وقت شورا به معصومی شهردار وقت زنجان عنوان شده که با حفظ المان وسط میدان 15 خرداد.

وی خاطرنشان کرد: آقای راشاد بر کلمه برچیده شدن تأکید دارد و عنوان می‌کند که در نامه ارسالی به شهردار در مورد المان لاله به کلمه « برچیده شدن» اشاره کرده است نه تخریب. از طرفی معتقدند المان لاله یک مجسمه بوده نه المان. اگر بهانه بزرگ و نامتناسب بودن حجم المان بود می‌شد با تراش دادن حجم آن را کوچک و به روز کرد.

به گفته این عضو شورای شهر، رئیس شورا به شدت پیگیر تخریب این المان بوده و شبانه نیز آن را تخریب کردند، بیان کرد: بنده به شدت مخالف تخریب المان بوده و هستم و حاضرم در شهر بنر زده و این مخالفتم را اعلام کنم.

بازسازی میدان ضروری بود

اما احمد نصیری، نایب رئیس شورای شهر زنجان در پیگیری صدای زنجان معتقد است که بودجه‌ای برای بازسازی میدان قدیمی 15 خرداد در سال گذشته در نظر گرفته شده بود. وی افزود: حوضچه وسط  میدان نشست کرده بود و بازسازی آن ضروری به نظر می‌رسید  چرا که به لحاظ  بهداشتی نیز سلامت کودکانی که در استخر این میدان شنا می‌کردند در خطر بوده و سنگ‌فرش و جدول‌ آن هم نیاز به بهسازی داشت.

تخریب شدن المان جسارت به مقام شهدا و اقدامات کمیته انقلاب نیست

به گفته این مسئول نظرات مختلفی در مورد المان وسط میدان وجود داشت و در شورای شهر نیز مطرح شد، با تخریب شدن این المان نیز هدف به هیچ عنوان جسارت به مقام شهدا و اقدامات کمیته انقلاب در ایجاد المان لاله نیست و بلکه هدف صرفاً بازسازی میدان بود که امیدواریم المان زیبا و ظریف و دارای مفهوم روشن و رسا با استفاده از نظرات مردم جایگزین آن شود.

وی با بیان این‌که شهرداری مکلف است برای طرح المان میدان 15 خرداد فراخوان برگزار کرده و بهترین المان با مفهوم شهدای 15 خرداد با مشارکت مردم برگزیده و اجرایی شود، بیان کرد: اگر این المان با نظرات مردم انتخاب و اجرایی شود بهتر بوده و هزینه کمتری نیز در پی دارد.

تخریب شدن المان لاله هیچ پشت پرده‌ای نداشته و مباحث واضح و روشن است

نایب رئیس شورای شهر زنجان در واکنش به برخی صحبت‌های انجام شده در مورد پشت پرده ماجرای تخریب المان لاله این‌گونه عنوان کرد: این موضوع هیچ پشت پرده‌ای نداشته و همه مباحث واضح و روشن است.

وی در مورد نبود مصوبه برای تخریب المان لاله نیز تصریح کرد: بازسازی کل میدان 15 خرداد دارای مصوبه بوده و در کمیسیون عمران و شهرسازی شورا سال گذشته به تصویب رسیده است از طرفی جزئیات آن همانند بزرگ بودن ابعاد المان نسبت به میدان نیز در همین مصوبه مدنظر قرار گرفته است. ولی این‌که بگویند شورای شهر تخریب میدان و عدم جایگزینی المان دیگر را مد نظر داشته است، درست نیست.

نصیری در واکنش به مباحث مطرح شده در مورد غیرقانونی بودن تخریب المان میدان 15 خرداد عنوان کرد: شهرداری برخی تکالیفی را برعهده داشته و از وظایف ذاتی سازمان سیما و منظر زیباسازی شهر، بررسی این‌گونه موارد است به طوری که اگر در مناطق دیگری نیز المانی نیاز به بازسازی و همخوانی با محیط دارد باید شناسایی شوند.

وی ادامه داد: این موضوع آنگونه که در بیرون مطرح می‌شود حساسیت خاصی نداشته و صرفاً هدف بازسازی میدان است و شاید مجدداً همان المان لاله ولی به روزتر و در ابعاد مناسب در محل بکار برده شود.

ریزش المان لاله به دلیل مصالح نامرغوب آن بود

با وجود مباحث متعدد مطرح شده در مورد تخریب شدن المان لایه وسط میدان 15 خرداد، عضو کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر زنجان مباحث مطرح شده را حاشیه‌ای دانسته و بر جنجالی نشدن مسئله تأکید دارد.

سرور رحیما بر این باور است که المان لاله به دلیل گذشت 35 سال از ساخت آن و استفاده از مصالح نامرغوب زمانی که عوامل شهرداری در حال برداشتن المان لاله بودند ریزش کرده است. وی اضافه کرد: « این‌ها مسائل حاشیه‌ای است چرا که به طور یقین نیت خیری پشت پرده این موضوع قرار داشته و هدف خدمت‌رسانی به اهالی آن منطقه بوده چرا که میدان 15 خرداد نیاز به بهسازی داشت هر چند المان لاله در زمان خود ارزشمند بوده و سمبل شهداست ولی واقعاً نیاز به بهسازی و تعمیر بود و بهتر این‌که مسئله اصلاً جنجالی نشود تا اقدامات لازم در محل به بهترین شکل ممکن انجام شود.»

عضو کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر زنجان این موضوع را مربوط به سال 97 و 98 زمانی که هنوز به عنوان عضو اصلی و نه علی‌البدل در شورای شهر حضور نیافته بودند مطرح شده است و تصمیمات اتخاذ شده را نیز برای همان دوره زمانی دانسته و عنوان کرد: عدم سنخیت المان موجود در میدان با واقعه 15 خرداد و نیز ضرورت بهسازی و نوسازی آن و مشکلات بهداشتی دلیل اصلی تغییرات ایجاد شده در آن محل بود.

وی با اشاره به این‌که طبق شنیده‌ها در شورا و معاونت عمرانی شهرداری تصمیم بر برچیده شدن این میدان گرفته شده و هدف  تخریب المان لاله نبوده است، بیان کرد: قرار بر این بوده المان لاله از محل برداشته شده و پس از کف‌سازی و بهسازی میدان تصمیمی مبنی بر این‌که مجدداً همین المان لاله و یا هر المان دیگری در محل نصب شود یا خیر بحث و بررسی انجام شود.

عضو کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر زنجان در پاسخ  به تخریب غیرمجاز و بدون مصوبه المان لاله توسط شهرداری این‌گونه واکنش نشان داد: «شهرداری نمی‌تواند به صورت غیرقانونی المان را تخریب کرده باشد، به طور یقین در شورا موضوع مطرح و بررسی لازم انجام شده است گمان نمی‌کنم شهرداری و آقای یگانه به صورت غیرحرفه‌ای و بدون مصوبه بخواهند این کار را انجام دهند چون اصلاً منطقی به نظر نمی‌رسد.»

وی در پاسخ به این سوال که قرار است چه المانی جایگزین المان لاله در میدان 15 خرداد باشد، خاطرنشان کرد: بنده طرح میدان را دیدم چند مورد طرح از سوی معاونت شهرسازی طراحی و پیشنهاد شده است که یکی از آن‌ها تأییدیه لازم را اخذ کرده و در محل اجرا می‌شود.

باید قبل از هر اقدامی اطلاع‌رسانی می‌شد

رحیما با بیان این‌که بنده در ریز مسائل میدان 15 خرداد که در گذشته رخ داده قرار ندارم چرا که در شورای شهر به قدری مباحث مختلف مطرح است که بررسی جزئیات این مسائل سخت است، تصریح کرد: به طور یقین نیت خیر پشت این طرح قرار دارد هر چند به نظر بنده اگر اطلاع‌رسانی کوچکی به مردم  قبل از بهسازی میدان انجام می‌شد ابهامات فعلی در این زمینه بروز پیدا نمی‌کرد.

به گفته این عضو شورای شهر زنجان اقدامات در حال انجام در میدان 15 خرداد به هیچ عنوان سبب ایجاد بارترافیکی در منطقه نشده و در صورتی که افکار عمومی اجازه دهند شهرداری و شورای شهر به بررسی‌‌ طرح‌ها پرداخته و بهسازی میدان به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود.

المان نیاز به مصوبه ندارد

در حالی رحمان احمدی به غیرقانونی بودن تخریب المان لاله وسط میدان و نداشتن مصوبه رسمی معترض است که راشاد می‌گوید در مورد المان‌ها نیازی به مصوبه نیست چرا که وقتی اسم میدان 15 خرداد است شهرداری مکلف است در صورت تمایل المان‌هایی را متناسب با آن آماده کند. این‌که برای هر المانی که در شهر وجود دارد الزاماً در شورا به تصویب رسیده است نیز واقعیت ندارد. ولی در مجموع ساماندهی میدان 15 خرداد در کمیسیون شهرسازی شورای شهر مصوب شده و در دفترچه بودجه نیز قید شده است.

وی در پاسخ به این سوال که وقتی در نامه ارسالی به شهردار به صراحت عنوان شده که بازسازی میدان 15 خرداد با حفظ المان لاله وسط آن انجام شود و حالا شاهد تخریب آن هستیم آیا این اقدام غیرقانونی نیست، گفت: در جلسه تلفیقی کمیسیون فرهنگی و شهرسازی شورای شهر گفتم که عناصر کل میدان نه فقط المان وسط میدان باید متناسب با 15 خرداد طراحی شود از طرفی میدان و حوضچه داخل آن اصلاً وضعیت مناسبی نداشت.

تأکیدم بر خوانایی میدان بود

به گفته رئیس شورای شهر زنجان به دلیل ناسازگار بودن المان لاله با نام میدان مردم نمی‌دانستند که اسم میدان 15 خرداد است بلکه از آن به نام چهارراه پایین یاد می‌کردند از همین رو تأکید بنده بر توجه به خوانایی میدان بود.

 وی در تشریح موضوع این‌گونه عنوان کرد:« در جلسه نخست روز 4 آبان ماه سال گذشته قرار بر این شد که بازسازی میدان با حفظ المان وسط آن انجام شود که بنده به این موضوع اعتراض کردم و گفتم که المان موجود برای کمیته انقلاب اسلامی است که توسط بنایی به نام فریدون روستایی در سال 69 احداث شده است که باید سالم از محل توسط جرثقیل به محل دیگری که به اسم کمیته‌های انقلاب اسلامی نامگذاری می‌شود انتقال دهیم.»

هدف برچیدن بود نه تخریب

راشاد با اشاره به این‌که تعدادی از اعضا که در حال حاضر نیز در شورای شهر حضور دارند در بازدید از محل با حضور برخی از طراحان و المان‌سازان و معاونت شهرسازی، شهرداری دلایل بنده را قبول کردند، بیان کرد: پس از بازگشت از بازدید مذکور، نامه‌ای با این مضمون که « بنا به بازدید اعضای شورا و معاونت شهرسازی و طراحان المان و عدم تناسب المان موجود با اسم 15 خرداد که مبدا انقلاب اسلامی است، برچیده شود» به شهردار نوشتم.

وی در پاسخ به این سوال که کدام میدان برای نامگذاری کمیته‌ انقلاب اسلامی در نظر گرفته شده بود، تصریح کرد: قرار بود در اولین جلسه کمیته نامگذاری معابر به ریاست بنده این موضوع طرح و میدانی با این نام نامگذاری شود.

رئیس شورای شهر زنجان با تأکید بر این‌که شهرداری حدوداً 23 شب برای تخلیه اطراف المان در محل حاضر شدند و بنده نیز لحظه به لحظه پیگیر موضوع بودم، گفت:« آقای وزیری، از عوامل شهرداری 12 نصف شب در تماسی عنوان کرد که این المان روی سازه بتن آرمه‌ای بنا شده که ظاهراً مربوط به مجسمه شاه بوده که بنده مجدداً تأکید کردم که که اطراف المان را خالی کرده و توسط جرثقیل آن را به محل دیگر انتقال دهید، ساعت 1.5 همان شب گفتند که با خالی کردن اطراف این المان کل سازه فرو می‌ریزد که در جواب برای سومین بار بر جابه‌جایی آن تأکید کردم، که در نهایت با خالی کردن اطراف آن، المانی که با آجر بنا شده بود شروع به فرو ریختن کرد و نتوانستند آن را سالم جابه‌جا کنند.»

وی با بیان این‌که از دو سال پیش طراحی المان میدان 15 خرداد توسط مهندس عربی آغاز شده بود، اضافه کرد: طرح‌های مختلفی ارائه شد که در حال حاضر 6 مورد آن در حال بررسی است.

راشاد با اشاره به این‌که بنده معتقدم همه عناصر میدان 15 خرداد باید متناسب با این واقعه تعریف و جانمایی شوند، خاطرنشان کرد: «بسیاری از اسامی در شهر زنجان با انقلاب عجین است ولی متأسفانه به بهانه‌های مختلف نام آن‌ها را تغییر دادند به گونه‌ای که در حال حاضر خیابان خیام به نام بلوار شهید بهشتی است ولی تابلو نمی‌زنند به این بهانه که مردم آنجا را به نام خیام می‌شناسند و دوست دارند.»

 در حالی نصیری، نایب رئیس شورای شهر زنجان مدعی بود شاید همان المان لاله در میدان 15 خرداد جانمایی شود، رئیس شورای شهر عنوان کرد که در حال حاضر المانی با موضوع 15 خرداد در این میدان ساخته و جانمایی می‌شود.

وی در واکنش به این سوال که شورای شهر برای شهروندانی که معترض تخریب این المان بوده و به آن تعلق خاطر داشتند، چه پاسخی دارد، متذکر شد: « آنجا میدان 15 خرداد است و باید متناسب با آن المان جانمایی شود، بنده از 30 سال پیش  تاکنون در همان منطقه سکونت دارم و استخر آن محل شنای بچه محل‌های ما بود. ولی احساس خاصی نسبت به آن میدان نداشتیم. با دفاع از یک چیز نباید یک حقیقت را کتمان کرد. بنده از 15 خرداد و تاریخ به این بزرگی صحبت می‌کنم حالا این موضوع را به خاطر این‌که مردم از چیزی خوششان می‌آید باید کنار بگذاریم؟ این موضوع را در مورد غواصان نیز پیگیری کردم ولی تاکنون نصب نکردند. بزرگترین خیابان زنجان از تقاطع شهید شهریاری به موازات 22 بهمن و تمامی خیابان‌های اطراف ( که قبلاً به اسم آقای هاشمی رفسنجانی بود)  به اسم شهید سلیمانی نامگذاری شده است و به زودی تابلوهای آن نصب می‌شود.»

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمیدان 15 خرداد زنجانتخریب المان 15 خردادشورای شهر زنجان
sedayezanjannews.ir/nx3563


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»