کد خبر: 3639
1399/04/08 - 14:13


صدای زنجان بازار آشفته مرغ گرم در پی افزایش 4 برابری قیمت نهاده‌ها را بررسی می‌کند

مرغ‌های پرپر بازار

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان: افزایش 4 برابری قیمت نهاده‌ها در بازار/ مديرعامل اتحاديه مرغداران استان: مسئولان با نداشتن برنامه، زنجیره تولید را مختل کردند/ رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان زنجان: امیدواریم تا پایان هفته جاری قیمت‌ها کاهش یافته و به نرخ مصوب برسد

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- نبود برنامه‌ریزی برای تامین هدفمند نهاده‌ها، بی‌توجهی به دغدغه مرغداران نسبت به عدم نظارت بر شبکه توزیع نهاده‌ها از سوی مسئولان، تعطیلات نوروز و به دنبال آن ادامه تعطیلات به علت شیوع کروناویروس و مشکلات آن از جمله مواردی است که در افزایش قیمت مرغ تاثیر گذاشته است.

یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان بخش طیور، نبود یا کمبود مواد اولیه است. مواد اولیه و نهاده‌های مورد نیاز تولیدکنندگان با ارز دولتی تامین می‌شود اما زمانی‌که به بازار می‌رسد قیمتی به مراتب بالاتر دارد. همچنین ترخیص این کالا از بنادر نیز دچار مشکلات زیادی است. برخی از مرغداران اعتقاد دارند تا وقتی مافیای نهاده زیر سایه نبود دستگاه‌های نظارتی آزادانه جولان می‌دهند مشکل تولیدکنندگان حل نمی‌شود.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی مسئولان جهاد کشاورزی استان، ۲۳۰ واحد مرغ گوشتی با جوجه‌ریزی ماهانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه، ۲۵ واحد مرغ تخم‌گذار، ۲۲ واحد مرغ مادر بعلاوه بوقلمون شمالغرب کشور در استان فعال هستند که به نهاده‌های طیور از جمله کنجاله سویا و ذرت وابسته‌اند.

به گفته کارشناسان نیاز مصرفی هر مرغ ۵.۵ کیلو ذرت و سویا است. در ایران تولید این نهاده‌ها محدود است در نتیجه بخش اعظمی از نهاده‌های موردنیاز طیور از طریق واردات تامین می‌شود. ذرت از کشورهای روسیه، اوکراین، برزیل و سویا از کانادا، آرژانتین و برزیل وارد می‌شود.

این نهاده‌ها از طریق بندر امام به دست مرغداران استان می‌رسد. هم‌اکنون قیمت هر کیلو سویا در بازار آزاد از 2 هزار و 450 تومان و ذرت از 3 هزار تومان به 9 هزار تومان رسیده است.

بی‌برنامه‌گی دولت؛ عامل اصلی ایجاد بازار آشفته تولید مرغ

محمدجعفر حصاری، مديرعامل اتحاديه مرغداران استان زنجان با بیان اینکه بحث کمبود نهاده‌های طیور به ویژه سویا از 25 اسفندماه 98 آغاز شد، می‌گوید: این مشکل همه ساله از اواخر اسفندماه آغاز و تا 25 فروردین‌ماه شدیدتر می‌شود اما شیوع کروناویروس و تشدید در کند شدن روال حمل‌ونقل، عدم موجودی نهاده‌ها، ناهماهنگی‌ گمرک و شرکت پشتیبانی، عدم تخصیص ارز، نبود برنامه‌ریزی وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی زنجیره تولید مرغ را به معنای واقعی کلمه نابود کرد.

حصاری که معتقد است مسئولان با نداشتن برنامه فقط زنجیره تولید را مختل کردند، تصریح می‌کند: تولیدکنندگان صنعت طیور خسته شده‌اند، دیگر دلی برای کار کردن در این سیستم معیوب را نداریم. مگر می‌شود متولی تولید 100 میلیون قطعه جوجه باشید اما برنامه‌ای برای نحوه تولید، تامین نهاده و ریزمغذی، حمل و سایر جزئیات آن نداشته باشید؟ این زنجیره نیازمند مدیریت عالی است اما متاسفانه چنین اراده‌ای وجود ندارد.

خروج مرغداران از چرخه تولید مرغ

مديرعامل اتحاديه مرغداران استان با بیان اینکه در کل کشور 7 هزار تا 10 هزار مرغدار از گردونه تولید خارج شده‌اند، می‌گوید: وقتی نهاده از 2 هزار و 450 تومان به 9 هزار تومان می‌رسد، این تولیدکننده چگونه در عرصه تولید ماندگار باشد؟ آیا تحقق شعار سال 99 مبنی بر جهش تولید مدنظر رهبری این بود؟ متاسفانه مسئولان نسبت به این همه سرمایه ملی که در حال از دست رفتن است، دلسوزی نمی‌کنند!

دولت از بازار نهاده خارج شود و فقط ناظر باشد

وی با بیان اینکه ما تولیدکنندگان از دولت می‌خواهیم در بازار نهاده دخالتی نداشته باشد، نه واردات کند نه صادرات، حتی ارزی هم تخصیص ندهد، نرخ را آزاد کند و فقط ناظر باشد، تصریح می‌کند: وقتی بازار آزاد باشد، شرایط بازار رقابتی می‌شود، دیگر اختصاص یارانه‌ای هم نیاز نیست و طبیعتا رانتی هم وجود نخواهد داشت. متاسفانه نیتی برای این کار نیست، چرا که هیچ‌کس نمی‌خواهد مافیا از این بازار برود!

بازرس زنجانی اتحادیه مرغداران کشور با اشاره به راه‌اندازی سامانه بازارگاه محصولات و نهاده‌های کشاورزی در حدود یک سال اخیر با هدف سهولت و نظارت در انجام تبادلات نهاده های کشاورزی تاکید می‌کند: قرار بود این سامانه، مبادلات نهاده های کشاورزی (ذرت،جو،کنجاله) بین وارد کنندگان با خریداران به واسطه گری توزیع کنندگان، با سهولت بیشتری انجام گیرد اما این اتفاق نیفتاد چرا که مافیای نهاده عملا اجاره این کار را نمی‌دهد.

حصاری اظهارات مسئولان در نبود مشکل در امر توزیع نهاده‌های طیور  را یک ادعا می‌داند و می‌گوید: وقتی به عنوان مرغدار قصد خرید نهاده از تولیدکننده از طریق سامانه بازارگاه را دارم، سامانه اجازه فروش نمی‌دهد و پیام «شماره حساب فروشنده ثبت نشده است» در صفحه ظاهر می‌شود. این یعنی ما تولیدکنندگان عملا سرکار هستیم!

وی با اشاره به غیبت ۲۰۰ واردکننده نهاده‌ در سامانه بازارگاه برای مبادلات کالا تصریح می‌کند: در این سامانه هیچ کدام از این آقایان نهاده‌ای برای فروش ندارند زیرا علاقه‌ای برای عرضه محصول به قیمت منطقی ندارند، آن‌ها خواهان عرضه نهاده در بازار سیاه هستند زیرا سودش بالاست!

کاهش 40 درصدی جوجه‌ریزی در مرغدارای‌های زنجان

مديرعامل اتحاديه مرغداران استان زنجان با بیان اینکه به دلیل نبود برنامه‌ریزی میزان جوجه‌ریزی از 2 میلیون و 700 هزار قطعه به زیر یک میلیون و 500 هزار قطعه رسیده‌ایم، می‌گوید: این آمارها از خروج 40 درصدی مرغداران از چرخه تولید حکایت دارد.

حصاری قیمت متوسط تمام شده مرغ زنده در زنجان را 12 هزار و 60 تومان اعلام می‌کند و معتقد است: اگر سودی هم در این چرخه وجود داشته باشد متوجه حلقه‌های دیگر چرخه تولید مرغ پس از مرغداری‌ها است. هزینه این محاسبات اشتباه مسئولان را نیز مردم و مصرف‌کنندگان نهایی می‌پردازند.

دیگر نمی‌توانیم تحمل کنیم!

مديرعامل اتحاديه مرغداران استان زنجان با تاکید بر اینکه مرغداران دیگر نمی‌توانند به بهای ورشکستگی‌شان این هزینه‌های غیرمنطقی را تحمل کنند، می‌گوید: اگر نهاده‌ها به قیمت مصوب به دست مرغداران برسد، بازار نیز شاهد مرغ‌های کشتار شده به نرخ مصوب خواهد بود، پس مسئولان باید هر چه سریعتر فشار را از روی مرغداران و مردم بردارند و برای تامین نهاده به نرخ مصوب اقدام عملی کنند.

اعلام نرخ مصوب مرغ در زنجان

به دنبال افزایش قیمت مرغ گرم در بازار به میزان 19 هزار و 200 تا 19 هزار و 700 تومان در بازار و با هدف تعیین قیمت مصوب مرغ، جمعه 6 تیرماه جلسه‌ اضطراری تشکیل و قیمت مرغ براساس مصوب تنظیم بازار کشوری 15 هزار تومان تعیین شد.

فرامرز نیک‌سرشت، معاون اقتصادی استاندار زنجان با اشاره به قیمت مصوب مرغ در استان زنجان اظهار کرد: تامین نهاده‌های مرغداری‌ها با ارز 4 هزار و 200 تومان حداکثر 30 درصد است و مرغداری‌ها مجبورند 70 درصد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند. بر همین اساس در جلسه اضطراری که در استان زنجان در این خصوص تشکیل شد آنالیز قیمت‌ها توسط کشتارگاه و مرغداران انجام شد که قیمت نهایی به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه قیمت مرغ در زنجان 15 هزار و 750 تومان تعیین شده و قرار است مرغ با این قیمت در بازار عرضه شود، گفت: با توجه به اینکه تثبیت قیمت نیاز به نظارت از مرحله تولید تا عرضه آن در بازار دارد. سازمان جهادکشاورزی مکلف شده در مرحله تولید و تامین نهاده تا مرحله تحویل مرغ به کشتارگاه نظارت داشته باشد و بعد از آن نیز سازمان صمت مکلف شده به تمامی مراحل تا رسیدن مرغ به دست مصرف کننده نظارت داشته باشد.

نابسامانی بازار نهاده عامل گرانی گوشت مرغ

با وجود گذشت سه روز از اعلام قیمت مصوب شده مرغ در بازار، این کالا در بازار قیمت‌های 17 هزار و 200 تا 19 هزار تومان را شاهد است که نسبت به روزهای قبل که قیمت مرغ تا 19 هزار و 800 تومان نیز رفته بود بهبود یافته است. البته سیدناصر رمضانلو، رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان زنجان امیدوار است با اعلام نرخ مصوب، شاهد کاهش قیمت این کالا در بازار تا پایان هفته جاری باشیم.

رمضانلو با اشاره به قیمت 17 هزار و 700 تومانی مرغ در بازار (شامگاه شنبه هفتم تیرماه 99) می‌گوید: در روزهای ابتدایی قیمت مرغ تا 19 هزار و 200 تومان رسیده بود که علت آن قیمت بالای نهاده‌ها و کاهش جوجه‌ریزی در مناطق گرمسیر کشور بوده است.

رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان زنجان در پاسخ به سؤالی مبنی بر منطقی بودن قیمت مصوب 18 هزار و 750 تومانی اعلام شده از سوی ستاد تنظیم بازار استان می‌گوید: نرخ اعلام شده از سوی ستاد تنظیم بازار برای کنترل بازار است، اما با توجه به شرایطی که در بازار تامین نهاده‌ها حاکم است به نظرم قیمت منطقی مرغ برای مصرف‌کننده باید بین 16 هزار و 500 تا 17 هزار تومان باشد.

افزایش 4 برابری قیمت نهاده‌ در بازار آزاد

بر اساس اظهارات محمدعلی صادقی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان، نیاز مصرفی ماهانه استان در زمینه نهاده‌های بخش دام و طیور نزدیک ۳۲ هزار تن است که از این میزان ۱۶ هزار تن مربوط به ذرت و حدود ۸ هزار تن مربوط به کنجاله سویا است.

سیدمحمدعلی صادقی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با عنوان اینکه امور پشتیبانی دام در بحث ذخیره استراتژیک نهاده‌ها فعالیت می‌کند و مرغداران بخش اعظمی از نهاده‌های موردنیاز به میزان ۷۰ تا ۸۰ درصد خود را از طریق بخش خصوصی تهیه می‌کنند، میزان نیاز مصرفی روزانه استان به مرغ گرم را به طور متوسط ۵۰ تن اعلام کرده و اضافه می‌کند: نیاز مصرفی سالانه استان در حوزه گوشت سفید (مرغ و بوقلمون) ۲۹ هزار تن است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به تولید سالانه ۵۲ هزار تن گوشت مرغ و بوقلمون ادامه می‌دهد: با این اوصاف ۴۰ درصد تولیدات استان مازاد مصرف بوده و برای عرضه به بازار استان‌های تهران و البرز صادر می‌شود.

صادقی با اشاره به افزایش 3 تا 4 برابری قیمت ذرت، کنجاله سویا، جو، مواد مغذی و مکمل‌ها، افزایش قیمت سوخت و دستمزد نیروی کار نسبت به سال قبل می‌گوید: نبود نهاده و یا کمبود آن از یک سو که سبب کاهش جوجه‌ریزی در فروردین‌، اردیبهشت و خرداد سال 99  شد و شیوع کروناویروس و کاهش عرضه در افزایش قیمت مرغ نقش مهمی داشتند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ادامه می‌دهد: در بهار امسال میزان جوجه‌ریزی با افت 20 درصدی مواجه بوده است. در خرداد و اردیبهشت ماه سال جاری حدود یک میلیون و 400 هزار قطعه جوجه‌ریزی و در فروردین‌ماه نیز یک میلیون و 700 هزار قطعه جوجه‌ریزی به ثبت رسیده است در حالی که میزان جوجه‌ریزی فروردین‌ماه سال 98 بیش از 2 میلیون قطعه بوده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی در رابطه با واکنش بازار مرغ نسبت به نرخ اعلامی ستاد تنظیم بازار استان می‌گوید: بر اساس آمارهای وصولی قیمت مرغ گرم در بازار زنجان از 19 هزار تومان طی سه روز به 17 هزار تومان رسیده است. قیمت زنجان تابعی از بازار تهران است، اگر بازار تهران کنترل شود، قطعا بازار زنجان نیز کنترل شده و قیمت مرغ به قیمت مصوب شده می‌رسد. ما امیدواریم این قیمت انگیزه‌ای برای تولیدکننده در افزایش جوجه‌ریزی باشد.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت مرغمرغداران زنجانجهاد کشاورزی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx3639


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»