کد خبر: 3697
1399/04/16 - 14:11


صدای زنجان از دلایل توقف پروژه بازگشایی محور پادگان ارتش زنجان گزارش می‌دهد؛

محور سرگردانی

با وجود جلسه مسئولان شهری و استانی با وزیر دفاع برای آغاز دوباره عملیات اجرایی بازگشایی محور پادگان، این پروژه همچنان در بین مسئولان شهری، استانی و نظامی سرگردان است

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- از یک سال و نیم پیش که بازگشایی محور پادگان کلنگ‌زنی شد حالا پس از دیدار مسئولان شهر زنجان و نماینده مردم زنجان در مجلس با وزیر دفاع برای حل مشکل بازگشایی محور پادگان، به مرحله‌ای رسیده که به گفته رئیس شورای شهر مسئولان پادگان از شهرداری مجدداٌ نقشه پروژه را درخواست کردند.

یک تیرماه امسال پس از دیدار با وزیر دفاع، رئیس شورای شهر خبر از آغاز به کار پروژه بازگشایی محور پادگان داد در حالی که امروز در گفت‌وگو با خبرنگار صدای زنجان عنوان کرد که هیچ یک از عوامل شهرداری در داخل پادگان حضور نداشته و خبری از آغاز پروژه نیست.

در این 17 ماه گذشته اظهارات زیادی از سوی اعضای شورای شهر و شهردار وقت و نیز فعلی در مورد آغاز به کار این پروژه منتشر شد ولی تاکنون مسئولان پادگان به دلایل مختلف اجازه ورود عوامل شهرداری به داخل پادگان برای آغاز پروژه را نداده‌اند.

دلایل پادگان برای ممانعت از آغاز پروژه منطقی است یا بهانه‌تراشی؟

برخی در پاسخ به چرایی مخالفت‌های مسئولان پادگان برای آغاز این پروژه را تنها بهانه‌ عنوان کرده و دلایل ممانعت را منطقی نمی‌دانند ولی رئیس شورای شهر زنجان بر این باور است که «نمی‌دانم در زمان آقای معصومی، شهردار وقت چه اتفاقاتی در این پروژه رخ داده که امیر حمدی مکرراً اظهار نگرانی کرده و در پاسخ به صحبت‌های اعضای شورا و شهرداری مدام از این عبارات که «از کجا معلوم؟، کی میگه؟» استفاده می‌کنند.

بهمن ماه سال ۹۷ بود که بازگشایی محور پادگان با حضور مقامات استانی و کشوری در محل پروژه کلنگ‌زنی شد و یک ماه بعد عملیات اجرایی آغاز شد ولی از آن روز تاکنون پروژه‌ای که ۲۵ تا ۳۰ درصد بار ترافيكی بزرگراه ۲۲ بهمن را می‌تواند كاهش دهد به دلایل مختلفی متوقف شده است و همین سبب نارضایتی شهروندان شده است.

اعضای شورای شهر چندین بار نسبت به موضوع توقف پروژه محور پادگان اظهار نارضایتی کرده و در جلسات علنی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و نسبت به توقف آن و دلیل ممانعت مسئولان پادگان اظهار بی‌اطلاعی کرده و به شهروندان اعلام کردند که شورا تمام تلاش خود را برای بازگشایی این محور انجام داده ولی تاکنون به دلیل جلوگیری مسئولان پادگان این پروژه همچنان اجرایی نشده است.

شهردار سابق در پروژه محور پادگان با صداقت برخورد نکرده است

عباس راشاد در پاسخ به دلایل مخالفت مسئولان پادگان برای آغاز این پروژه این‌گونه عنوان کرد: «بنده از امیر حمدی، فرمانده تیپ مستقل 216 زرهی شهید مخبری زنجان در این زمینه سوال کردم و ایشان نیز در پاسخ گفتند: آقای معصومی شهردار وقت در این پروژه با ما با صداقت برخورد نکرده و صرفاً منافع شهرداری را مد نظر قرار دادند.»

وی ادامه داد:« دقیقاً نمی‌دانم زمان آقای معصومی، شهردار وقت چه اتفاقاتی رخ داده که امیر حمدی برای پروژه بازگشایی محور پادگان مکرراً اظهار نگرانی کرده و در پاسخ به توضیحات شورای شهر و شهرداری در مورد پروژه مدام از کلماتی چون « از کجا معلوم؟ کی میگه؟ را به کار می‌برند در حالی که این پروژه به نفع شهرداری و پادگان است و در نهایت شهر است.»

دلیل نگرانی مسئولان پادگان را نمی‌دانیم

راشاد در واکنش به اظهار نگرانی مسئولان پادگان در پروژه مذکور این‌گونه بیان کرد که در توافقنامه بین شهرداری و پادگان برای پروژه بازگشایی محور مذکور 11 بند ذکر شده است که از نظر ما این بندها کاملاً شفاف بوده و طوری روشن و واضح نوشته شده است که هیچ ابهامی در آن‌ها وجود ندارد می‌توان کار را آغاز کرد از همین رو می‌گویم دلیل نگرانی مسئولان پادگان را نمی‌دانیم چیست؟

وی در توضیح آخرین اقدامات انجام شده در مورد پروژه مذکور این‌گونه بیان کرد: طبق درخواست امیر حمدی، دیروز در قالب دو نامه محرمانه آخرین نقشه خط پروژه و نیز آخرین نقشه کمیسیون ماده 5 به آنان ارسال شد.

رئیس شورای شهر زنجان با بیان این‌که برای حل مشکل موجود و جلب رضایت مسئولان پادگان برای آغاز عملیات اجرایی پروژه شورا و شهردار و نیز طاهری، نماینده مردم زنجان در مجلس پیگیر موضوع هستیم و دیروز این نماینده با سردار طلایی وزیر دفاع در همین زمینه دیدار داشتند.

پروژه پادگان همچنان تعطیل است

وی با تأکید بر این‌که از نظر شورای شهر و شهرداری هیچ مشکلی برای آغاز پروژه نبوده و تمامی بندهای عنوان شده در توافقنامه کاملاً واضح و مشخص است و امیر حمدی می‌توانند اجازه آغاز فعالیت را بدهند، تصریح کرد: در حال حاضر از واحدهای مهندسی شهرداری در داخل پادگان حضور نداشته و فعالیتی در حال انجام نیست.

راشاد در پاسخ به تصمیم امیر حمدی، فرمانده تیپ مستقل 216 زرهی شهید مخبری زنجان پس از جلسه‌ای که در حضور وزیر دفاع برای حل مشکلات پروژه مذکور و قول‌های همکاری که در این زمینه داده شد، افزود: دو روز پس از جلسه مذکور، جلسه مشترکی با امیر حمدی و در حضور اعضای شورا و شهردار، مسئولان شهری و استانی و نیز نماینده مردم زنجان در مجلس برگزار شد که در همان جلسه سوال کردیم کار از چه زمانی شروع می‌شود؟ که در پاسخ گفتند از فردا!

وی متذکر شد: « در همان جلسه بنده به صراحت از امیر حمدی سوال کردم که آیا شهرداری می‌تواند پروژه را آغاز کند؟ که پاسخ مثبت دادند و گفتند که شهرداری لیست افرادی که باید در پادگان حضور داشته باشند را ارائه کند که فردای آن روز لیست ارائه شد و تجهیزآلات وارد پادگان شد ولی نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که یک روز بعد مسئولان پادگان موضوع زمین 5 هزار متری را مطرح کردند که اختلاف نظر بین شهرداری و پادگان وجود دارد.»

رئیس شورای شهر زنجان بیان کرد: «در حالی مسئولان پادگان موضوع زمین 5 هزار متر را مطرح کرده و مانع کار شدند که در همان جلسه مشترک مذکور موضوع این زمین نیز طرح شد و آقای بیات‌منش عنوان کردند که موضوع به مصوبه کمیسیون ماده 5 مرتبط است.»

وی خاطرنشان کرد: این‌که چرا امیر حمدی موضوع اختلاف نظر شهرداری با پادگان در زمین 5 هزار متری را پیش کشیدند و مانع کار شدند را نمی‌دانم ولی دیروز درخواست کردیم تا فصل کاری تمام نشده اجازه آغاز فعالیت پروژه را بدهند چرا که بخش قابل توجهی از عملیات خاکی باید در این فصل از سال انجام شود.

به گفته این مسئول محور پادگان یکی از معابر مهم شهر است که می‌تواند بخش عمده‌ای از ترافیک محور 22 بهمن و شهرک‌های مجاور را پوشش داده و راه دسترسی آن‌ها را به هسته مرکزی شهر آسان کنند.

برخی شنیده‌ها حاکی از آن بود که پیش از این دلایل متوقف شدن پروژه از سوی پادگان به دلیل عدم اجرایی شدن تعهدات شهرداری است که در تفاهم‌نامه بین شهرداری، پادگان و استانداری قید شده است که نمونه این تعهدات دیواری است که در ضلع غربی پادگان قرار داشته و اصولی ساخته نشده و بر روی خاک گذاشته شده و پی‌ریزی لازم نیز انجام نشده است از سوی دیگر قرار بر این بوده که چندین سوله برای پادگان در عوض سوله‌های تخریب شده با ابعاد مشخص احداث شود که این کار هم عملی نشده است.

بازگشایی مسیر پادگان را در گرو عملیاتی ‌شدن تعهدات شهرداری

پس از اظهارات رئیس شورای شهر زنجان و اعلام خبر وی از آغاز به کار عملیات عمرانی در پادگان، امیر حمدی، فرمانده تیپ مستقل ۲۱۶ زرهی شهید مخبری زنجان بازگشایی مسیر پادگان را در گرو عملیاتی ‌شدن تعهدات شهرداری دانسته و عنوان کرده که بر اساس توافقی که با شهرداری زنجان برای بازگشایی مسیر انجام شده، در ابتدا باید شهرداری به تعهدات خود عمل کند.

این مسئول معتقد است تعهدات شهرداری در رابطه با ساخت ابنیه و اراضی بوده و در حال حاضر اجازه فعالیت در داخل پادگان را دارد تا تعهدات خود را عملیاتی کند و انجام هرگونه عملیات عمرانی در داخل پادگان در وهله اول منوط به اجرای تعهدات از جانب شهرداری خواهد بود.

به گفته فرمانده تیپ مستقل ۲۱۶ زرهی شهید مخبری زنجان پس از پایان انجام تعهدات از جانب شهرداری و کسب موافقت سلسله‌ مراتب، شهرداری اجازه باز کردن معبر را خواهد داشت ولی در صورتی که شهرداری به تعهداتش عمل نکند، ارتش مسئولیتی در قبال بازگشایی معبر نداشته و شهرداری باید در قبال افکار عمومی پاسخ‌گو باشد.

شرط عملیاتی شدن پروژه ورود به داخل پادگان است

 در حالی امیر حمدی توپ را به زمین شهرداری می‌انداخته و به پاسخگویی در برابر افکار عمومی و شهروندان دعوت می‌کند که حبیب یگانه، شهردار زنجان معتقد است که انجام همه عملیات عمرانی مستلزم امکان ورود به داخل پادگان بوده و در صورتی که این امر محقق نشود هیچکدام از برنامه‌های لازم در این پروژه به مرحله عملیاتی نمی‌رسد.

وی در پاسخ به این سوال صدای زنجان که شهرداری در پروژه بازگشایی محور پادگان چه تعهداتی دارد که مسئولان پادگان شرط انجام پروژه را در اجرایی شدن این تعهدات عنوان می‌کنند، گفت: توافق‌نامه پروژه پادگان شفاف بوده و نقطه مبهم و پوشیده‌ای ندارد. در این توافقنامه قرار بر این بود که دیواری در محور شرقی غربی به دلیل نظامی بودن مکان احداث شود از طرفی در صورتجلسه منعقد شده شهرداری مکلف به ایجاد زیرگذر در محور شرقی غربی شد و ما نیز این موضوع را پذیرفتیم.

به گفته شهردار زنجان به منظور انجام عملیات عمرانی باید در ضلع شرقی ورودی شهرک‌های نصر، فجر و آزادگان سردر پادگان و انتظامات تخریب شود که در این زمینه نیز تأکید بر احداث ساختمان جدید کردیم.

یگانه دلیل گلایه‌مندی عوامل پادگان را بر عقب‌ماندگی برخی عملیات عمرانی در داخل پادگان دانسته و بر این باور است که در این زمینه شهرداری نیز تأکید بر تسریع پروژه داشته و  امتیازاتی غیر از آنچه در توافقنامه قید شده است را برای پادگان در نظر گرفته است که از جمله آن ارائه ۸۰۰ هکتار زمین در اسفندماه سال گذشته به پادگان بود.

متوقف ماندن پروژه پادگان خسارت بر اموال عمومی است

در این بین احمد نصیری، نایب رئیس شورای شهر زنجان نیز بازگشایی این محور را از مطالبات شهروندان دانسته و بر این باور است که پروژه در حضور مردم کلنگ‌زنی شده و عدم اجرایی نشدن آن سبب وارد آمدن خسارت بر اموال عمومی شده و بر اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند.

این عضو شورای شهر زنجان با اعلام تذکری در این زمینه که شورای ترافیک عملیات اجرایی تقاطع مدرس را منوط به اجرای پروژه پادگان کرده و تا زمانی که این محور بازگشایی نشود شهرداری اجازه انجام تقاطع مدرس را ندارد.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمحور پادگان زنجانشورای شهر زنجانفرمانده تیپ 216 زنجان
sedayezanjannews.ir/nx3697


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»