کد خبر: 3699
1399/04/16 - 14:56


عضو هیئت امنای بازار زنجان در واکنش به احتمال تعطیلی بازار در پی بازگشت محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا در زنجان اعلام کرد:

ابتدا دفاتر پیشخوان و بانک‌ها را تعطیل کنید

سیدمحمدعلویون: به دلیل چک‌های برگشتی بازاریان، دیگر کسی ضامن آن‌ها نمی‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- عضو هیئت امنای بازار زنجان با اشاره به زیان اقتصادی بازاریان و افزایش چک‌های برگشتی به علت تعطیلی مدوام بازار ناشی از شیوع کرونا گفت: در حال حاضر با بازگشت محدودیت‌ها مواجیهم، من از مسئولان می‌خواهم برای کنترل این بیماری در ابتدا بانک‌ها و دفاتر پیشخوان دولتی که محل تجمع افراد هستند را تعطیل کنند و بعد دستور تعطیلی بازار تاریخی را بدهند، همین الان هم به دلیل نبود مشتری بازار تعطیل است و کسبه با سختی امرار معاش می‌کنند.

سیدمحمد علویون با اشاره به تاثیر مخرب ویروس کرونا بر کسب‌وکارها و تعطیلی حدود 38 روزه بازار تاریخی زنجان اظهار کرد: در حال حاضر کسبه در واحدهایشان هستند اما به دلیل نبود مشتری، کسب و کار خوابیده است و وضعیت اقتصادی بازاریان وخیم است. 

خسارت 4600 نفری کسبه فعال در بازار مسقف زنجان

عضو هیئت امنای بازار زنجان با اشاره به فعالیت یک هزار و 300 واحد در بازار با احتساب سراها و ثبت یک هزار واحد در پاساژهای اقماری عنوان کرد: در هر یک از این واحدها به طور متوسط دو نفر مشغول کار است، در این مدت کسبه خسارت جبران ناپذیری را متحمل شده‌اند که حتی تسهیلاتی که مسئولان وعده آن را داده‌اند و تا به الان هم عملی نشده است هم نمی‌تواند دردی از آن‌ها دوا کند.

وی ابراز کرد: تمامی کسبه‌ها 11 ماه سال را به امید رونق بازار در روزهای پایانی اسفندماه مشغول فعالیت‌های اقتصادی‌شان می‌شوند. اما امسال متفاوت‌تر از سال‌های قبل بود، ورود کروناویروس، شیوع کرونا در کشور سبب شد تا مسئولان تصمیم بر تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها از جمله بازارهای سرپوشیده بگیرند.

عضو هیئت امنای بازار زنجان با بیان اینکه فروش آخر سال مهم‌ترین آیتم در بهبود وضعیت اقتصادی کسبه بازار است، افزود: متاسفانه تعطیلی بازار در آخرین ماه سال، سبب افت 40 درصدی درآمد بیش از 80 تا 90 درصد بازاری شد که اگر مشکلات و دغدغه اقتصادی که هر یک از آن‌ها در حوزه کاری‌ و خانوادگی داشتند را هم به حساب آوریم، افت درآمد سال 98 کسبه بیش از 40 درصد می‌شود.

علویون با اشاره به چک‌های برگشتی بازاریان و مشکلات ناشی از آن تصریح کرد: متاسفانه به دلیل چک‌های برگشتی کسبه دیگر کسی ضامن آن‌ها هم نمی‌شود. کرونا آن‌چنان خسارت مالی به بازاریان وارد کرده که در طول تاریخ این بازار سنتی، چنین چیزی تجربه نشده است.

لطفا بازار را تعطیل نکنید

عضو هیئت امنای بازار در واکنش به احتمال تعطیلی بازار در پی بازگشت محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا در زنجان اعلام کرد: مسئولان نباید تعطیل کنند، دستور تعطیلی بازار مسقف از سوی مسئولان، اندک امید مانده بازاریان را ناامید می‌کند. من از مسئولان می‌خواهم برای کنترل این بیماری در ابتدا بانک‌ها و دفاتر پیشخوان دولتی که محل تجمع افراد است را تعطیل کنند و بعد دستور تعطیلی بازار تاریخی را بدهند، همین الان هم به دلیل نبود مشتری بازار تعطیل است و کسبه با سختی امرار معاش می‌کنند.

لزوم توجه به منظر تاریخی بازار در اجرای طرح ساماندهی شبکه برق

سال قبل پیرو تجربه موفق شرکت توزیع نیروی برق استان در اصلاح انشعابات بازار پائین و برابر دستور و تاکید جدی مدیرعامل مبنی بر اصلاح اساسی انشعابات بازار بالا (راسته میوه‌فروشان و جگرپزها)  مقرر شد، همزمان با اصلاح کابل و تابلوهای موجود در محل، به صورت پایلوت لوازم اندازه‌گیری به تعداد ۳۸۴ مشترک خارج از دسترس و در پای تابلو قرار گیرند.

سیدمحمد علویون، عضو هیئت امنای بازار زنجان با اشاره به توافق سال قبل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با شرکت نیروی توزیع برق استان برای ساماندهی شبکه برق بازار تاریخی عنوان کرد: بر این اساس مقرر شد راسته‌های میوه فروشان بالا، راسته امامزاده و عبدل علی بیگ تحت پوشش این طرح که تضمین‌کننده ایمنی و زیبایی بازار است وارد فاز اجرا شود.

عضو هیئت امنای بازار زنجان عنوان کرد: در اکثر راسته‌های داخل بازار، سيم‌كشي‌هاي به هم تنيده برق وجود دارد كه جلوه نامناسبي را براي رهگذران ایجاد كرده است، در این شرایط اصلاح انشعابات در اين نوع مكان‌ها مي‌تواند علاوه بر منظم شدن سيم‌كشی‌ها به لحاظ ظاهری، خطرات احتمالی ناشی از درهم تنيده شدن اين سيم‌ها را به ميزان قابل توجهی كاهش دهد.

نا گفته نماند پروژه اصلاح شبکه برق بازار تاریخی زنجان توسط شرکت توزیع نیروی برق از ماه‌ها قبل با اعتبار ۱۲ میلیارد ریالی به صورت پایلوت در راسته‌های عبدل‌علی‌بیگ، میوه‌فروشان و جگرپزان بالا اجرایی می‌شود اما با توجه به تاریخی بودن محل و حساسیت‌ها به علت حفظ بافت سنتی بازار، چالش‌هایی برای ادامه طرح فعلی در سایر راسته‌های بازار وجود دارد که نیازمند راهکارهای فنی و کارشناسی مسئولان ذیربط شرکت برق و اداره کل میراث فرهنگی برای حفظ منظر تاریخی بازار و تضمین ایمنی شبکه برق محل است.

در این طرح با در نظر گرفتن ۴۶ تابلو کامپوزیت به‌عنوان تابلو مجتمع اندازه‌گیری و چندین نقطه به عنوان تابلو شالتر اقدام شده که تمام تابلوها به صورت رینگ با هم در ارتباط بوده و در صورت بروز اتصالی در هر یک از کابل‌ها، امکان تغذیه از چند سو در نظر گرفته شده است. کابل تغذیه شالترها در این طرح به صورت زمینی در نظر گرفته شده و کابل خروجی از تابلوهای مجتمع (پس از کنتور) به صورت کاملا استاندارد بر روی دیوارها و طاق‌ها بست‌کاری می‌شود.

ساماندهی شبکه برق راسته‌های هدف بازار تا 2 هفته آتی به پایان می‌رسد

عضو هیئت امنای بازار زنجان در این زمینه با بیان اینکه منظر تابلوهای برق مستقر در این سه راسته مورد تائید کارشناسان میراث فرهنگی نیست و از سویی دیگر سبب نارضایتی بازاراین شده است، تاکید کرد: اجرای این طرح در راسته امامزاده (منتهی به خیابان توحید) به منظور تاثیر سوء آن متوقف شده بود که به دلیل حضور میدانی روز گذشته مدیران این دو دستگاه از روند اجرای طرح، مقرر شد طرح ساماندهی شبکه برق پیگیری شود که در صورت ازسرگیری، پیش‌بینی می‌کنیم تا دو هفته آتی به پایان رسد.

عملیات ساماندهی و اصلاح شبکه برق بازار تاریخی زنجان به صورت پایلوت در راسته‌ جگرپزان بالا، میوه‌فروشان بالا و عبدل‌علی بیگ از چند ماه پیش عملیاتی شده و طبق اعلام قبلی شرکت توزیع نیروی برق، سیستم انتقال کابل‌ها نیز به صورت زمینی اجرایی می‌شود.

عضو هیئت امنای بازار زنجان ضمن ابراز رضایت از کلیات و ماهیت طرح ساماندهی شبکه برق بازار ابراز کرد: نحوه اجرا باید به گونه‌ای باشد که در کار تضمین ایمنی بازار، منظر ظاهری آن را نیز تحت‌الشعاع قرار ندهد، دیدگاه میراث فرهنگی به عنوان متولی فرهنگ استان بسیار اهمیت دارد. به نظرم اگر سایز تابلوهای برق مستقر در راسته‌های هدف کمی کاهش یابد، بهتر می‌شود.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسیدمحمد علویونبازار زنجانرکود بازار زنجان
sedayezanjannews.ir/nx3699


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»