کد خبر: 3743
1399/04/25 - 16:59


عضو زنجانی کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

راه‌اندازی سامانه اطلاعاتی برای هدایت نقدینگی سمت تولید

در حال حاضر برای هدایت نقدینگی به سمت تولید آمار و ارقامی از این که نقدینگی کجاست و به چه صورتی است و آیا در بازار مسکن، خودرو یا بورس هزینه شده، نداریم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مصطفی طاهری عضو کمیسون صنایع و معادن با اشاره به هدایت نقدینگی به تولید گفت: یک برنامه بلند مدت داریم که یک مشکل اساسی از کشور را حل می‌کند و آن بحث سامانه‌های اطلاعاتی است. یعنی ما در حال حاضر برای هدایت نقدینگی به سمت تولید آمار و ارقامی از این که نقدینگی کجاست و به چه صورتی است و آیا در بازار مسکن، خودرو یا بورس هزینه شده، نداریم.

سامانه‌های دیگر مقاطع، غیر قابل استفاده و ناقص هستند. اول باید آن کار پایه‌ای انجام شود و بعد از آن همه کمیسیون‌ها و دستگاه می‌تواند از این سامانه استفاده کنند و برنامه کوتاه مدت در بحث‌های مسکن و خودرو و امثالهم هم ما باید در جاهایی که لازم است اخذ مالیات شود تا بتوانیم در مدت کوتاهی نتیجه بگیریم.

طاهری افزود: اولویت اول نظام پولی و بانکی است. درصد بالای گردش مالی کشور در بانک‌هاست. سیاست بانک‌ها می‌تواند به سمت تولید برود یا اینکه به سمت جایی برود که سودش تضمینی و بیشتر باشد. بنابراین پول را برای اینکه ریسک کمتری شامل حالشان بشود به سمت شرکت‌های خود می‌برند. پس نظام بانکی باید اصلاح شود و بانک‌ها در تولید سرمایه‌گذاری کنند.

سیاست‌گذاری‌های حاکمیتی مثل بیمه و مالیات و قوانین مربوط به صادرات و واردات و مقررات دولت و حاکمیت در خصوص بخش تولید، در راستای منافع تولید کننده نیستند که باید اصلاح شوند و مانع سوم بحث تحریم است. عمده صنایع ما با اینکه اسم‌شان خام‌فروشی نیست ولی بسیار به خام‌فروشی نزدیک اند و خیلی با محصولات نهایی فاصله داریم. هر محصولی که در کشور تولید می‌شود و به خام بودن نزدیک است به راحتی تحریم می‌شود مثلاً نفت اگر به بنزین تبدیل شود سخت‌تر تحریم می‌شود. بنابراین مانع سوم که تحریم‌ها است باید به وسیله شرکت‌های دانش‌بنیان حل بشود و محصولاتی تولید کنیم که سخت تحریم شود./ اخبار مجلس/ 940


انتهای پیام

اقدام کننده: س.س

صدای زنجانمصطفی طاهریهدایت نقدینگی
sedayezanjannews.ir/nx3743


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»