کد خبر: 3766
1399/04/28 - 15:55


نماینده زنجان و طارم در مجلس:

کاری به انتصاب‌ها ندارم

طرح سوال از روحانی را امضا کردم نه استیضاح

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان در پاسخ به این سوال که آیا طرح استیضاح رئیس جمهور را امضا کردند یا خیر، خاطرنشان کرد: بنده به صراحت اعلام می‌کنم که طرح استیضاح رئیس جمهور را امضا نکردم ولی طرح سوال از ایشان را امضا کردم و فعلاً هم تصمیمی بر امضای طرح استیضاح آقای روحانی ندارم.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد قرارداد همکاری ایران با چین این موضوع را به نفع طرفین دانسته و خاطرنشان کرد: دولت چین راهبردهایی در ارتباط خود با کشورهای جهان دارد و در این راستا کشورها را در پنج حلقه و لایه در راستای همکاری تقسیم کرده است که در این بین در لایه اول کشورهایی مثل روسیه قرار دارند، ایران نیز در حلقه دوم تعریف شده بود که در این بخش افق چینی‌ها رساندن تبادلات تجاری و اقتصادی با ایران به رقم ۴۰۰ میلیارد دلار بود.  

وی با تأکید بر این‌که در سال ۹۴ با مطرح شدن برجام، چین تصمیم گرفت ایران را در زمره کشورهای لایه‌ سوم برای همکاری قرار دهد، بیان کرد: متأسفانه در طول این چند سال دولت بر این همکاری بی‌توجهی کرده چرا که نگاه بخشی از دولت به غرب بود ولی اکنون با لحاظ شرایط، با تقویت رابطه با شرق، می‌توانیم منافع‌مان را عادلانه‌تر پیش ببریم.

به گفته این نماینده مجلس آنچه در نشریات منتشر شده پیش‌نویسی است که از سوی ایران ارائه شده است و طرف چینی نیز پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه دادند که در صورت نهایی شدن و اظهار نظر مجلس شاهد همکاری بیشتر ایران و چین خواهیم بود.

وی در اظهارنظر خود درباره اتفاقات رخ داده در قره‌باغ آذربایجان، این منطقه را همانند فلسطین بخشی از جهان اسلام دانسته و عنوان کرد: از آذربایجان حمایت می‌کنیم و رزمندگان آن را در صورتی که جان خود را در این راه از دست دهند شهید می‌دانیم.

دخالتی در انتصابات مدیران استان ندارم

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به عملکرد استاندار زنجان نمره قابل قبولی در موضوع پیگیری و رفع مشکلات استان به این مسئول داده و عنوان کرد: خوشبختانه امام جمعه زنجان نیز در راستای توسعه استان و پیگیری مشکلات همیشه پای کار بودند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران استان این‌گونه بیان کرد: دخالت در انتصابات مدیران آن هم بدون معیار، از سوی نمایندگان یک آسیب است، بنده درباره ناکارآمدی‌ها در برخی دستگاه‌های اجرایی استان تذکر داده‌ام ولی دخالتی در انتصابات مدیران ندارم.

هدف هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، خوب ماندن نمایندگان است

عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پاسخ این سوال که نظارت در چه حوزه‌هایی بر رفتار نمایندگان در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: این هیئت نظارت دارای هفت عضو و دارای آئین‌نامه است که هدف اصلی آن اعمال نظارت و فعالیت سیستمی است تا نمایندگان خوب بمانند تا در پایان دوره در صورت ثبت نام به دلیل وجود پرونده‌های قضایی عدم صلاحیت نشوند.

وی با اشاره به این‌که طبق بررسی‌های انجام شده اولویت نخست مسائل مالی، دخالت بی‌جا، رانت و موارد اخلاقی است که ما به آن‌ها دست‌رسی نداریم، خاطرنشان کرد: صحن و نوع سخن گفتن در آن نیز مهم بوده و نباید نماینده به دلیل مصونیت سیاسی داشتن هر حرفی را در صحن به زبان آورد.

وی در پاسخ به چرایی عدم حل مشکلات فعلی کشور این‌گونه عنوان کرد: «طبق بررسی‌های انجام شده دلیل آن قفل بودن و بی‌صاحبی در دولت است، قصد انتقاد از دولت را ندارم ولی هر مشکلی در هر وزارتخانه‌ای دیدم آخرش به رئیس جمهور ختم شده است، مملکت ول شده است، رئیس جمهور نخ تسبیح ندارد وزرا تک‌تک غلت می‌خورند و کسی نیست این‌ها را به هم متصل کند متأسفانه وزرا با اولویت‌هایی که تعریف کردند دور خودشان می‌چرخند.»

این مسئول با تأکید بر این‌که بخشی از مشکلات به دلیل تحریم داخلی بوده و خودمان خودمان را تحریم کردیم از همین رو متأسفانه هر مشکلی در کشور منشا آن به رئیس جمهور می ‌رسد، بیان کرد:  باید بگویم در حال حاضر مملکت ول شده است.

چرایی مشکلات فعلی کم‌کاری و ضعف در مدیریت دولت و مجلس است

این مسئول دلیل حجم مشکلات فعلی و چرایی به وجود آمدن شرایط کنونی برای کشور را بی‌توجهی و کم‌توجهی، کم کاری و ضعف مدیریت مسئولان در مجلس و دولت دانست و یادآور شد: در طول چند سال گذشته شعار سال تولید عنوان شده و در صورت عملیاتی کردن این شعار موضوعاتی همانند تحریم دیگر موضوعیت نداشت و با افزایش تولید ارزش پول ملی نیز رشد پیدا می‌کرد.

به گفته طاهری در دولت وحدت رویه ضعیف بوده از همین رو با مشکلات فعلی مواجهیم، یادآور شد: در حوزه نظامی به دلیل وجود  وحدت رویه مسائلی مانند تحریم نتوانسته این حوزه را تحت تأثیر قرار داده و مشکلی بروز کند چون در طول سال‌های در جهت شعار و برنامه‌های رهبری پیش رفته و بی‌توجهی به این موضوع رخ نداده است.

وی ادامه داد: وقتی در بسیاری از صنایع برای مثال پرورش طیور از صفر تا صد آن وابسته به خارج از کشوریم و باید 3.5 میلیارد دلار برای پا برجا بودن صنعت مرغ بدهیم چگونه انتظار پیشرفت در این حوزه را باید داشته باشیم؟

بن‌بست حل مشکلات عدم شفافیت و نداشتن بانک اطلاعاتی قوی در کشور است

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که در حل مسائل کشور به دلیل عدم شفافیت و نداشتن بانک اطلاعاتی قوی به بن بست می‌خوریم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر اولویت بنده و نیز رئیس مجلس آقای قالیباف بر ایجاد بانک اطلاعاتی قوی و ایجاد سامانه هوشمند متقاطع و قابل تحلیل است که در صورت عملیاتی شدن این طرح بسیاری از مشکلات فعلی به تبع آن برطرف می‌شود.

وی بر این باور است که در حال حاضر از دولت الکترونیک آنچه به اجرا درآمده در حد اسکن کردن کاغذ و حذف آن است و هیچ ارزشی از نظر سامانه اطلاعاتی ندارد.

طاهری توجه به تولید و اشتغال را از دیگر اولویت‌های مجلس یازدهم دانست و بیان کرد: اکثر کمیسیون‌های مجلس در این حوزه به صورت عملیاتی برنامه‌ریزی کردند ولی از آنجایی که آغاز مجلس فعلی مقارن با سال پایانی دولت شده است که معمولاً سال سستی و بی‌حالی سیستم دولت است ولی باید جدی بوده و با استفاده از ابزارهای فشار، محبت و غیره نگذاریم تا برنامه‌ها و اولویت‌ها ابتر بمانند.

سیاست نظام پولی و بانکی کشور یکی از بدترین سیاست‌هاست

وی در ادامه سیاست فعلی در نظام پولی و بانکی کشور را یکی از بدترین سیاست‌ها دانسته و افزود: در حال حاضر 90 درصد گردش مالی توسط بانک‌ها انجام می‌شود در حالی که در همه جای دنیا این پول در خدمت تولید است ولی در ایران در خدمت سفته بازی غیره بوده که در صورت اصلاح منجر به حل صدها مشکل دیگر در کشور می‌شود.

این مسئول عدم وابستگی به نفت را یکی از موضوعات جدی در کشور دانست و گفت: یکی از مزایای تحریم توجه به ظرفیت‌های داخلی و و شکوفایی آن‌ها شد و وابستگی به نفت را کاهش داد.

مجلس یازدهم باید به مجلس کار و عملکرد تبدیل شود

 نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که مجلس فعلی به عنوان مجلس امید و انتظار نامگذاری شده است ولی باید در ادامه به مجلس کار و عملکرد  تبدیل شود، بیان کرد: در حال حاضر اولویت مجلس یازدهم معیشت و اقتصاد کشور است چرا که در وضعیت فعلی با مشکلات تورم و گرانی افسارگسیخته  و بی حساب و منطق در کشور مواجهیم.

وی با بیان این‌که کاهش 8 برابری ارزش  پولی در 8 سال گذشته که در هیچ دوره‌ای این میزان کاهش را شاهد نبودیم آسیب جدی کشور است، بیان کرد: دغدغه مردم اشتغال و بیکاری است که باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های کشور این مشکلات مد نظر قرار گرفته و تلاش برای برطرف کردن آن انجام شود.

 طاهری بر این باور است که قرن آینده قرن جمهوری اسلامی است چرا که تمدن‌های دیگر به پوچی رسیدند و در صورتی که دست به دست هم داده و ساختارسازی برای کشور بر طبق  یک هندسه الهی باشد  با وجود تمامی مشکلات می‌توان افق روشنی را ترسیم کرد.

تخریب دولت تخریب نظام است

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد این‌که در وضعیت فعلی کشور آیا رویکرد مجلس شورای اسلامی تقابل با دولت است یا خیر، تصریح کرد: وظیفه اصلی مجلس نظارت بوده و در این بخش هدف مچ‌گیری نیست بلکه حل مشکل است. به دنبال تخریب دولت نیستیم چرا که معتقدیم تخریب دولت تخریب نظام است.

طاهری با تأکید بر این‌که در شرایط فعلی کشور، مجلس شورای اسلامی نمی‌خواهد چوب لای چرخ دولت باشد بلکه هدفش عصای دست دولت بودن است، ولی از فساد و ناکارآمدی چشم‌پوشی نکرده و از ابزارهای قانونی در این بخش استفاده می‌کند.

ناکارآمدی دولت را نادیده نمی‌گیریم

به گفته این مسئول هر چند تعامل با دولت رویکرد واقعی مجلس است ولی ناکارآمدی و فساد را نادیده نمی‌گیریم و از ابزارهای قانونی در این زمینه استفاده کرده و در این مسیر جدی هستیم چون اولویت اصلی حفظ منافع مردم بوده و برای تحقق این امر هر زمان نیاز باشد از ابزار فشار و زور و یا تعامل و محبت استفاده می‌کنیم.

این نماینده مجلس استان با تأکید بر این‌که بعد نظارتی دولت را در پیش گرفتیم و در تلاشیم تا به جای صحن محور، کمیسیون محور باشیم، بیان کرد: با دولت در شرایط فعلی رویکرد تعاملی را در پیش گرفتیم.

جذب سرمایه‌گذار در زنجان در دستور کار است

وی با بیان این‌که بحث اصلی در زنجان موضوع سرمایه‌گذاری است که خوشبختانه زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های خوبی نیز در زنجان وجود دارد، خاطرنشان کرد: در این زمینه اتمام دو‌خطه کردن راه‌‌آهن زنجان قزوین در مدت یک سال، حل مشکلات فرودگاه و غیره در دستور کار قرار داشته و در این حوزه در طول هفته حداقل با دو سرمایه‌گذار جلسه برگزار می‌کنیم.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی به لزوم جدی گرفتن فعالیت های دانش بنیان تأکید کرد و افزود: برای تقویت این حوزه فراکسیون دانش بنیان در مجلس شکل گرفته است.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمصطفی طاهریاستیضاحمجلس یازدهم
sedayezanjannews.ir/nx3766


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»