کد خبر: 9251
1401/07/30 - 17:30


نماینده مردم زنجان و طارم در نشست خبری:

پلیس و نیروهای امنیتی بی‌عیب و نقص نیستند

مصطفی طاهری: قطعاً فیلترینگ دائمی نیست!/ فهم و درک استاندار باسواد زنجان از مشکلات واحدها و پیگیری‌های ایشان برای رفع مسائل و موانع را بسیار مثبت ارزیابی می‌کنم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- لیلا محمدی/ نماینده مردم زنجان و طارم از شرطی بودن رفع فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ خبر داد و گفت: قطعاً فیلترینگ دائمی نیست! اگر پیام‌رسان‌های خارجی تابع قوانین ما باشند، حاضریم برای فعالیت آن‌ها در کشور کمک کنیم!

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شنبه (30 مهرماه 1401) در نشست خبری که در سالن جلسات اداره کل آموزش‌وپرورش استان زنجان برگزار شد، در خصوص دائمی بودن یا نبودن فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی به صدای زنجان گفت که موضوع بسته شدن پلتفرم‌های خارجی ازجمله اینستاگرام و واتساپ، مصوبه اخیر شورای امنیت ملی برای کنترل حوادث و اتفاقاتی است که در کشور وجود دارد! که تا وقتی‌که وضعیت به ثبات نرسد این شرایط ادامه خواهد داشت! قطعاً فیلترینگ دائمی نیست!

وی ادامه داد: اینجا یک بحث حکمرانی وجود دارد، اینکه اختیار یک پیام‌رسان در دست ما نیست و توسط آن می‌شود آسیب‌های جدی به کشور وارد شود، مثل قوانینی که تمام دنیا دارند که پلتفرم‌ها باید از حداقل مورد انتظار آن کشورها تبعیت کنند. در مورد کشور ما هم هر وقت پیام‌رسان‌های خارجی خواستند از قوانین ما تبعیت کنند ما هم حاضریم برای فعالیت آن‌ها در کشور کمک کنیم.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس بابیان اینکه فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی در کشور نباید بی‌حساب‌وکتاب باشد، ابراز کرد: درواقع قبول قوانین از سوی پلتفرم‌ها و اجازه فعالیت آن‌ها در کشورها یک موضوع 2 طرفه است.

طاهری ابراز کرد: دولت دنبال این است که دست‌کم 20 میلیون پورت را با فیبر نوری تحت پوشش قرار دهد که اجرای این طرح که از نقاط پرجمعیت کشور مثل پایتخت و مراکز استان‌ها شروع‌شده است.

این نماینده مجلس بابیان اینکه در حوزه اینترنت ثابت دچار عقب‌ماندگی جدی هستیم که مربوط به اینترنت ثابت می‌شود! ما برعکس دنیا، اینترنت ما بر پایه سیار و موبایل است، بر لزوم توسعه اینترنت ثابت با سرعت‌بالا (توسعه فیبر نوری) تأکید کرد که در صورت تحقق، انقلابی عظیم در زیرساخت‌های اینترنت رخ خواهد داد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس ابراز کرد: در بعد قانون‌گذاری بحث «امنیت داده‌ها و اطلاعات شخصی افراد» را با جدیت پیگیری می‌‌کنیم.

مسکن ملی در زنجان عقب‌ماندگی ندارد!

وی همچنین در خصوص عملی نشدن وعده‌های دولت سیزدهم ازجمله مسکن به صدای زنجان گفت: «در خصوص وعده‌های وزرا در رأی‌گیری از مجلس، اقداماتی انجام داده‌ایم، وعده‌ها را در قالب جدول تعبیه‌شده گردآوری کرده‌ایم که برخی از آن‌ها ازجمله در حوزه صنعت و معدن قابل‌قبول است اما در حوزه مسکن شاهد عقب‌ماندگی‌هایی هستیم.»

طاهری بابیان اینکه طبق برنامه‌ریزی مقررشده طی 4 سال 4 میلیون واحد مسکن ساخته شود که اگر خطی در نظر بگیریم سالانه باید یک‌میلیون واحد ساخته شود و اگر غیرخطی در نظر بگیریم این میزان در هرسال باهم متفاوت است اما درنهایت 4 ساله، 4 میلیون واحد مسکن ساخته شود، ادامه داد: اقداماتی در خصوص ساخت مسکن شده اما قانع‌کننده نیست! ما در استان عقب‌ماندگی که نداریم هیچ اتفاقاً نسبت به جمعیت، میزان پیشرفت ما با اختلاف جلو هستیم! عملیات مربوط به ساخت 17 هزار واحد مسکن در زنجان شروع‌شده که حدود 200 واحد امسال تحویل می‌شود، حدود 3 هزار واحد در سال بعد و حدود 13 هزار واحد باقیمانده نیز در سال 1403 آماده می‌شود. زمین 17 هزار واحد نیز آماده‌شده است و فقط ثبت‌نام متقاضیان انجام‌شده اما ریالی از مردم دریافت نشده است.

نماینده مردم زنجان و طارم بابیان اینکه اگر نرخ بیکاری زنجان در حدود 6 درصد (بر اساس اعلام مرکز آمار) رسیده یکی از عوامل مؤثر آن «اجرای پروژه‌های ملی مسکن» است، ابراز کرد: قیمت‌ها و دستمزدهای کارگران فعال در این پروژه‌ها بالاست و موجب اشتغال هم شده است.

طاهری در پاسخ به سؤال دیگر صدای زنجان مبنی بر اینکه «باوجود پیشرفت پروژه‌های مسکن ملی که البته موجب رضایتمندی مسئولان شده است اما مردم از قیمت اعلامی برای هر متر واحد مسکن ملی که به 5 میلیون تومان رسیده است گله‌مند هستند، آیا به‌عنوان نماینده مردم موضوع را پیگیری خواهید کرد» به صدای زنجان گفت: من متخصص قیمت مسکن نیستم! برخی استدلالشان این است که چون قیمت مصالح موردنیاز نظیر سیمان و میلگرد به قیمت درب کارخانه خریداری‌شده است نباید قیمت تمام‌شده مسکن ملی بالا باشد. البته دیدگاه دیگری هم هست، بر اساس این دیدگاه، سازنده همه تلاشش را می‌کند که هیچ پرتی در خریدهایش نداشته باشد و تمامی اقلام را در ساخت مسکن به کار گیرد. به نظرم در پروژه مسکن ملی، دولت با دلسوزی اقدام به ساخت مسکن می‌کند و کیفیت مصالح و ساخت برایش مهم‌تر است.

سؤالات بی‌جواب خبرنگاران در رابطه با اعتراضات!

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس در بخش دیگری از اظهاراتش به سؤالات مربوط به وقایع کشور و استان و تأثیر آن در میزان اعتماد عمومی به پلیس و نیروهای امنیتی و جای خالی «معذرت‌خواهی» برخی مسئولان پاسخ داد که سؤال اکثر خبرنگاران حاضر در جلسه بود.

البته او گفت که بهتر است خبرنگاران تمامی سؤالات خود را در خصوص وقایع اخیر مطرح کنند تا او نیز جمع‌بندی خود را اعلام کند.

یکی از خبرنگاران پرسید که مسئولان پس‌ازاین برای ایجاد امنیت اجتماعی و سلامت روانی افراد چه برنامه‌ای دارند؟ «مسئولان چه تدابیری برای شنیدن صدای بخش قابل‌توجهی از مردم که نسبت به وضعیت اجتماعی و اقتصادی کشور معترض هستند، اندیشیده‌اند؟» 

دیگر خبرنگار حاضر در نشست گفت «آیا مسئولانی که با فیلتر کردن پلتفرم‌های خارجی آن هم در شرایط دشوار اقتصادی که سبب بیکاری بسیاری از کسب‌وکارها شده‌اند، طرحی برای جبران این مهم و رقم زدن اتفاقات خوب اقتصادی برای مردم دارید»؟

خبرنگار دیگر حاضر در جلسه گفت: «آیا در زنجان محلی برای تجمع اعتراضی مردم در نظر گرفته‌شده است؟»

دیگر خبرنگار حاضر در نشست نیز خواستار ارائه آماری از تعداد کشته‌ها و بازداشت‌شده‌های اعتراضات زنجان شد!

خبرنگار دیگر نیز خطاب به نماینده مردم زنجان و طارم گفت: «مرز بین اعتراض و اغتشاش را چه کسی تعیین می‌کند؟ شنیده‌ایم که نوجوان 15 ساله‌ زنجانی که صرفاً به علت وقایع به وجود آمده از ترس پا به فرار گذاشته اما به او چند تیر شلیک و درنهایت منجر به کشته شدن وی شده است و از طرفی مخفیانه و بدون اطلاع خانواده دفن شده است. با توجه به قانونی که در مجلس است، آیا این درست است که هم خانواده‌ای عزیز خود را از دست دهد و هم جریمه آن را پرداخت کند؟»

دیگر خبرنگار حاضر در نشست بابیان اینکه «امنیت» ساختار یک کشور را می‌سازد، گفت: رهبری باوجوداینکه فقیه هستند از مسئله اصلی فقه شیعه گذشتند و (به‌عنوان حاکم) فرمودند «مسئله نه‌فقط حجاب است و نه‌فقط جمهوری اسلامی ایران! بلکه موضوع (موضوع مورد دغدغه) «ایران قوی» است و به‌تنهایی نیز ایستادند و تمامی توهین‌ها هم به شخص ایشان شد! آیا اراده جمعی هست که پس از وقایع پیش‌آمده، از خواص و سهم خواص کاسته شود؟ یا با همان رویه قبلی رفته پیش رفته و می‌خواهیم بگوییم بیایید اعتراض کنید اما ما گوش نمی‌دهیم!

پلیس و نیروهای امنیتی بی‌عیب و نقص نیستند!

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس نیز در پاسخ به سؤالات مطرح شد، تأکید کرد: کشور جمهوری اسلامی بسته به ذاتی که شکل‌گرفته است، کشوری توحیدی به دنبال آرامش، منافع مردم است و بر اساس آرمان‌های امام خمینی (ره) و شهدا مسیری را تا به امروز طی کرده است. با توجه به استقلال‌طلبی‌هایی که داشته همواره دشمنانی هم از ابتدای انقلاب داشته است.

طاهری با اشاره به آخرین بیانیه امریکا در شورای امنیت ابراز کرد: این بیانیه نشان می‌دهد که ما با چه استکباری مواجه هستیم! دشمن به دنبال تهیه هیزم است تا آتش بکشد. 4 حزب فعال در کردستان عراق (کومله، پژاک، حزب آزادی و دمکرات) اختلافشان و درگیری داخلی‌شان بیشتر از جمهوری اسلامی است اما پس از وقایع اخیر کشور، به دور یک میز جمع شده‌اند! 

نماینده مردم زنجان و طارم با اشاره به اینکه دشمن برنامه‌ریزی کرده تا اقدامات خرابکارانه خود را در بستر فضای مجازی عملی کند، ادامه داد: کشور ما با سلیقه‌های مختلف باوجود اختلاف‌نظر در حوزه‌های فرهنگی، امنیتی، اقتصادی، متحد است! اما دشمن قصد دارد از اختلافات موجود، سوء‌استفاده کند. ما باید دقت کنیم که اولاً غافلگیر نشویم، ثانیاً بینی و بین الله تفکیک قائل شویم و در اعتراضات مراقب باشیم که وارد تندی‌ها نشویم!

وی بابیان اینکه دستگاه‌های امنیتی نیز باید تمامی نقاط کشور را رصد کرده و از ورود اسلحه به کشور و ورود بیگانگان جلوگیری کنند، تأکید کرد: بحث امنیت در جمهوری اسلامی بسیار خوب است که البته نیاز به تقویت هم دارد!

طاهری با تأکید بر لزوم تفکیک صف معترضان با صف اغتشاشگران و آشوبگران به این مهم هم اذعان کرد که ممکن است در بحث تفکیک این دو از هم خطاهایی هم وجود داشته باشد. وقتی آشوب و فتنه می‌شود، واقعاً موضوع کدر می‌شود! من یقین دارم که سپاه و نیروهای نظامی مسلح به سلاح گرم نبوده است! کشف اسلحه قاچاق در اربعین و بعدازآن چند برابر شده حتی 20 برابر هم شده است!

من در حال حاضر اطلاعات 100 درصدی در مورد همه‌چیز ندارم اما تا جایی که می‌دانم استفاده از سلاح گرم از سوی نیروهای نظامی ممنوع بوده است. البته نمی‌گویم پلیس و نیروی امنیتی بی‌عیب و نقص بوده است.  

او بدون اشاره به تعداد کشته‌ها و بازداشتی‌های اخیر در زنجان تصریح کرد: نیروی نظامی کشته‌شده در وقایع اخیر زنجان، نداریم!

بی‌اعتمادی مردم و عدم تمایل به خرید سهام پتروشیمی!

طاهری در بخش دیگری از اظهاراتش به وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام ازجمله پتروشیمی زنجان که نزدیک به 20 سال از اجرای آن سپری می‌شود در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تحریم‌ها عامل بلاتکلیفی این پروژه هستند یا مسئولان که متولیان این مجموعه ادعای آن را دارند، عنوان کرد: مشکلات ارزی این مجموعه حل‌شده است و تکمیل این پروژه از دغدغه‌های من است که بارها پیگیری کرده‌ام، در یک سال بعد از رفع مسائل، میزان پیشرفت فیزیکی از 15 درصد به 45 درصد رسیده است!

نماینده مردم زنجان و طارم بابیان اینکه در بازدیدها مشاهده کردم که 3 تیم (سازه‌های فلزی، عمرانی و تجهیزات) مشغول اجرای پروژه هستند، ابراز کرد: چندین محموله خارجی خریداری‌شده از گمرک ترخیص شده است و مابقی مباحث مربوط به خرید تجهیزات نیز در مرحله پیگیری است.

طاهری با اشاره به اینکه 25 درصد سهام پتروشیمی زنجان متعلق به مردم و مابقی متعلق به سهامداران عمده است، افزود: مردم به علت عدم اعتماد، دیگر تمایل به خرید سهام پتروشیمی و تزریق پول را ندارند!  

پیگیری منافع مردم در حقوق دولتی معادن

طاهری همچنین از ارسال قانون جدید بازگشت حقوق دولتی معادن به صحن در چند هفته آینده خبر داد و گفت: منافع مردم در حقوق دولتی در سال‌های گذشته لحاظ نشده بود.

به گفته او، متأسفانه هیچ‌گاه قانون بازگشت حقوق دولتی معادن اجرانشده و منافع مردم هم لحاظ نشده بود. طبق قانون باید 15 درصد به استان‌ها، 12 درصد منابع طبیعی، 3 درصد نظام‌مهندسی، 5 درصد صندوق بیمه و 65 درصد به وزارتخانه جهت توسعه زمین‌شناسی و اکتشاف برسد.

وی بابیان اینکه هفته گذشته از سازمان برنامه‌وبودجه برای توضیح به مجلس دعوت کردیم، خاطرنشان کرد: این جلسه یک جلسه نظارتی بود و متأسفانه در این سال‌ها حقوق دولتی طبق قانون برنگشته است و سازمان برنامه‌وبودجه کارنامه خوبی در این زمینه ندارد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه امسال هم در بازگشت حقوق دولتی توفیقاتی نشده است، افزود: حقوق دولتی چند سال پیش حدود یک هزار میلیارد تومان بود ولی در حال حاضر به 40 هزار میلیارد تومان رسیده است.

نمره استاندار زنجان ازنظر نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس!

طاهری در خصوص عملکرد محسن افشارچی، استاندار زنجان ابراز کرد: ارزیابی را به دو شیوه می‌توان ارزیابی کرد، یک مورد با نگاه به عملکرد استاندار «نسبت به گذشته‌ها» و دومی نیز «نسبت به میانگین کشور»! استان‌های مختلف در حوزه ارتباط مردمی، حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی چه اقداماتی انجام داده‌اند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با اشاره به اینکه به علت مسئولیتم در مجلس در کمیسیون‌ صنایع به استان‌های مختلف کشور سفرکرده‌ام و عملکرد استان‌ها و نحوه مواجهه آن‌ها حداقل در حوزه صنعت (سرمایه در گردش، صدور مجوز، وام و غیره) را وقتی مقایسه می‌کنم، زنجان نسبت به میانگین کشوری در رتبه قابل‌قبولی قرار داشته و جزو 5 استان بهتر که پیگیر مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی هستند، است.

طاهری تأکید کرد که فهم و درک استاندار باسواد زنجان از مشکلات واحدها و پیگیری‌های ایشان برای رفع مسائل و موانع را بسیار مثبت ارزیابی می‌کند.

برنامه‌های حمایتی مجلس از زیتون طارم

طاهری در خصوص اقدامات صورت گرفته برای حمایت از«زیتون طارم» عنوان کرد: خوشبختانه میزان برداشت محصول زیتون نسبت به سال گذشته غوغا کرده است و بر اساس آمارهای ارائه‌شده، این میزان 4 تا 5 برابر بوده است. مثلاً اگر سال قبل میزان برداشت 20 هزار تن بود امسال به 120 هزار تن رسیده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: اقدامات زیادی در این حوزه کرده‌ایم، ما تمامی تلاش خود را انجام دادیم تا در بودجه، سهم زیتون به‌عنوان کالای استراتژیک (به علت روغن استحصالی) لحاظ شود. علاوه بر این امسال در جهاد کشاورزی اقدامات مهم‌تر از مورد قبلی هم کرده‌ و این محصول را در ردیف کالاهای اساسی آورده‌ایم که برای کشاورزانی که باید آب‌بها بدهند و از یارانه استفاده کنند و سایر حمایت‌ها شامل حال این بهره‌برداران شود.

طاهری اضافه کرد: به علت تولید بالای زیتون در سال جاری، مصوبات زیادی داشتیم که برخی از آن‌ها خوب پیش نمی‌رود مثل خرید تضمینی زیتون! آقای وزیر در قالب صورت‌جلسه تعهد کرد که حداقل 30 درصد تولیدات را خرید تضمینی کند تا قیمت در بازار به حد منطقی برسد!

این نماینده تصریح کرد: در حوزه واردات و صادرات نیز کار را به‌گونه‌ای پیش بردیم که کشاورز در صادرات که ممنوع بود، نفع کرده و واردات این محصول را نیز مشروط کرده و عوارض ورودی را افزایش دادیم تا در بازه زمانی مدنظر زیاد صرف نکند.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمصطفی طاهرینیروی انتظامی
sedayezanjannews.ir/nx9251


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»