کد خبر: 3848
1399/05/06 - 9:30


صدای زنجان لغو مراسم تودیع و معارفه مدیر پایگاه جهانی گنبد سلطانیه و دلایل آن را پیگیری می‌کند؛

مسافری از شوش

شخصی غیربومی که پیش از این مدیریت پایگاه جهانی شوش، آپادانا و چغازنبیل را به عهده داشته است و به دلایلی از این سمت برکنار شده است؛ مدیریت گنبد سلطانیه را به عهده می‌گیرد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- بنا بود دیروز مراسم تودیع و معارفه مدیر پایگاه جهانی گنبد سلطانیه برگزار شود که به دلیل عدم هماهنگی صورت گرفته در این زمینه به دستور فرماندار سلطانیه این برنامه کنسل شد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که شخصی غیربومی که پیش از این مدیریت پایگاه جهانی شوش، آپادانا و چغازنبیل را به عهده داشته است و به دلایلی از این سمت برکنار شده است؛ مدیریت گنبد سلطانیه را به عهده می‌گیرد، موضوعی که اختلاف نظر بین میراث فرهنگی و مسئولان استانی و البته فرماندار سلطانیه را به همراه داشته است.

**نسبت به مراسم تودیع خود بی‌اطلاع بودم

در این خصوص میرموسی انیران، مدیر فعلی پایگاه جهانی گنبد سلطانیه با اشاره به اینکه من نیز در خصوص این تودیع بی‌اطلاع بودم و همین دیروز نسبت به این قضیه اطلاع یافتم، گفت: ما سرباز نظام هستیم و فرقی ندارد که در کجا فعالیت کنیم و هر کجا از این خطه به ما بگویند کار کنید، کار می‌کنیم و هیچ تعصبی به این مساله نداریم.

دلیل این جابه جایی را نمی‌دانم

وی در پاسخ به اینکه «آیا این موضوع صحت دارد شخصی که برای این سمت انتخاب شده است، از سمت قبلی خود اخراج شده است؟» اظهار کرد: اخراج که نمی‌شود گفت اما ایشان در شوش مدیر بوده و از این سمت برداشته شده است و فکر می‌کنم که سال 95 جا به جا شده و اصالتا خوزستانی هستند و پیش از این مدیر پایگاه بوده است اما اینکه در سلطانیه و با شرایط مالی که وجود دارد بتوانید کنار بیاید یا نه خود مساله‌ای است و من به شخصه برای ایشان آرزوی موفقیت دارم ضمن اینکه هنوز به ما اطلاعی در زمینه قطعی بودن یا نبودن این مساله نداده‌اند و هنوز نمی‌دانیم که چه اتفاقی در حال افتادن است و دلیل جابه جایی را هم نمی‌دانم چیست. اینکه ما در این زمینه بد کار کردیم و یا موضوعات دیگری مطرح است! و به نظر می‌رسد که تصمیم گرفته شده است که این اتفاق بیفتد هرچند که دوستان به کارهای انجام شده  در طی این سالها توجه داشتند و مخالفت خود را از این جا به جایی اعلام کردند.

پایگاه جهانی گنبد سلطانیه یکی از بهترین‌ پایگاه ها در سطح کشور است

مدیر فعلی پایگاه جهانی کنبد سلطانیه افزود: گنبد سلطانیه موضوعات خاص خود را دارد و در همه زمینه‌ها از جمله نیروی انسانی و فضای مجازی و موضوعات دیگر ما تمام تلاشمان را کردیم که بهترین باشیم و به ظن خود مسئولین، پایگاه جهانی گنبد سلطانیه یکی از بهترین‌ پایگاه‌ها در سطح کشور است و در حوزه‌های گزارش دهی و پاسخگویی بهترین عملکرد را داریم و تمام نیروهای ما نیز دارند در حوزه خود کار و فعالیت می‌کنند تا در طول سال همه کارگاه‌های این گنبد فعال باشد و حتی در زمان کرونایی نیز آن را حفظ کردیم و از نظر خود من در طی این سالها جایگاه سلطانیه ارتقا پیدا کرده است.

انیران افزود: ما با دانشگاه‌های استان و کشور و حتی دانشگاه‌های خارج از کشور در این زمینه ارتباط برقرار کردیم و این موضوع در روند ارتقای این پایگاه بی تاثیر نخواهد بود.

این مسئول با اشاره اینکه گنبد سلطانیه یک پایگاه مستقل از اداره کل میراث استان است، اظهار کرد: با وجود مستقل بودن این پایگاه همواره معتقدم که این پایگاه باید ارتباط خود را با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان حفظ کند، با این وجود تمام بخشنامه‌های مربوط به سیستم‌های مدیریتی و فنی و اجرایی و نیروی انسانی این پایگاه از تهران ارتزاق می‌شود.

مواهب پایگاه جهانی سلطانیه باید به سلطانیه برسد

وی در این خصوص ادامه داد: اینکه خدایی نکرده مدیر استان یک جاهایی را با مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری مخالفت می‌کند، این دلیلی نیست که ما مغرور هستیم و نمی‌خواهیم حرف شنوی داشته باشیم و اینکه پایگاه سلطانیه اگر مواهبی دارد، باید مواهبش به سلطانیه برسد.

به هیچ وجه منافع خودم را به منافع سلطانیه ترجیح نمی‌دهم

این مسئول خاطرنشان کرد: اگر نیروی کاری می‌خواهد استخدام شود این جذب نیرو باید از شهرستان سلطانیه باشد و اگر هم نیرویی باید کم یا زیاد شود، باید براساس نظراتی باشد که مسئول ما ابلاغ می‌کند و من سرخود در این سه و نیم سالی که مسئول اینجا بودم کاری را انجام ندادم. در آغاز 58 نیرو داشتم که یکی از آنها بازنشسته شد و اکنون 57 نیرو هستند که همان 57 نیرو را تحویل می‌دهم. من در واقع به هیچ وجه منافع سلطانیه را به منافع خودم ترجیح نمی دهم و مسلما برای اضافه کردن نیروها به من فشار آورده‌اند و من ایستاده‌ام و قبول نکرده‌ام و تا شرایط منطقی و درست لازم آن طی نشود هم قبول نخواهم کرد. ما به دنبال این نیستیم که جوان جذب نکنیم، و اگر منابع داشته باشیم دوست داریم که در این مورد جوان‌ها جذب شود. ضمن اینکه پیش از این نیز به مسئولین گفته‌ایم بیاید و نگاه کنید که یک نفر اینجا بیکار نیست و همه کارکنان شرح وظایف دارند.

مطمئن هستم که این کنسل کردن مراسم موقت است

وی با اشاره به اینکه من یک پایگاهی را تحویل گرفته بودم که کسی تصور اینکه اکنون این پایگاه به این مرتبه برسد را برایش متصور نبود، گفت: اکنون این پایگاه با کمک فرماندار و شهرداری به نقطه‌ای رسیده است که یکی از بهترین پایگاه‌های جهانی در کشور است و مطمئن هستم که این کنسل کردن مراسم موقت است و خودم معتقدم جایی که من را به عنوان مسئول قبول ندارند کار کردن خیلی سخت می‌شود و من در این زمینه صادقانه کار کردم و اکنون هم تصمیم گرفتند که نباشم موضوع چندان مهمی نیست و ما سرباز نظام هستیم و هر جا که به ما نیاز باشد انجام وظیفه می‌کنیم و هر جا هم به ما بگویند که به ما نیازی نیست کنار می‌رویم‌.

انیران با اشاره به اینکه این بنای تاریخی متعلق به همه نسلها است، گفت: من مسئول هستم که این مکان را حفظ کنم و به نظر خود من این کار را درست انجام داده‌ام.

وی در پاسخ به این سوال که بر اساس گفته‌های فرماندار سلطانیه که در مصاحبه خود با یکی از خبرگزاریها اظهار داشته‌اند "سلطانیه یک پایگاه جهانی است و باید مدیریت آن به شخص متخصص سپرده شود، آیا شخص انتخاب شده در این زمینه تخصص لازم را دارد؟" گفت: در گروه رشته‌های مرمتی ما یک رشته مرمت آثار داریم و یک رشته مرمت بنا که ایشان تخصص مرمت آثار دارند ولی در حوزه میراث فرهنگی هستند و مطمئنا در زمینه این مسائل اطلاعات دارند و این طور نیست که اطلاعات نداشته باشند ولی مسلما این فضا و این محیط با خوزستان کاملا متفاوت است.

سلطانیه شهر کوچکی است و افق روشنی برای آن دیده می‌شود

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سلطانیه شهر کوچکی است و افق روشنی برای آن دیده می‌شود در واقع همه از مسئولین می‌خواهند که این پایگاه توسعه پیدا کند و در واقع ارتقای شهرستان سلطانیه وابسته به ارتقای گنبد سلطانیه است. ما شرایط مقدماتی این موضوع را فراهم کرده بودیم و برای تهران هم فرستاده بودیم و چون این مرکز دارد، هیئت امنایی می‌شود شرایط برای ارتقای آن  بسیار فراهم است چرا که ما در این سال‌ها از درآمدهای غیر از بلیط فروشی منع بودیم ولی با راه اندازی هیئت امنا این شرایط را به ما می‌دهند که با شرایط حاکم بر سلطانیه و استان بتواند سرمایه‌گذار جذب کند و شرایط را برای ارتقای شهر افزایش بدهد و بتواند برای مردم شهر اشتغال‌آفرینی کند.

وی افزود: من چندان لفظ تودیع را برای خودم قبول ندارم چرا که به هر حال ما در شهرستان هستیم و حتما در این زمینه به مدیر پایگاه جدید کمک خواهیم کرد چرا که میراث برای یک فرد نیست و برای نسل‌هاست و هر زمانی که از ما کمک بخواهند مسلما در این زمینه دریغ نمی کنیم.

در جریان این انتصاب قرار نگرفته بودم

در ادامه حسین رحمانی، فرماندار شهرستان سلطانیه با اشاره به اینکه با توجه به اینکه برای انتصاب این مدیر فرمانداری در جریان قرار داده نشده بود، خواستار این بودیم که فعلا مراسم معارفه برگزار نشود، گفت: با توجه به اینکه گنبد سلطانیه پایگاه جهانی است حکم مربوط به انتصاب مدیر این پایگاه را معاون وزیر امضا کرده است و حکم آن را نیز صادر کرده‌اند اما با توجه به اینکه قواعد مربوط به معارفه در این زمینه رعایت نشده است من مراسم معارفه را متوقف کردم و زنگ زدم به معاون وزیر و از ایشان خواستم که معارفه را امروز برگزار نکنم تا من مدیر جدید پایگاه را ببینم که امروز آمدند و من ایشان را دیدم رزومه‌اش را بررسی کردم و سابقه‌اش را مرور کردم و شرایط اینجا را به او یادآوری کردم و بنا است تا ما در این زمینه نظر بدهیم و انشاالله در روزهای آتی معارفه ایشان انجام خواهد گرفت و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

تنها به جهت اینکه پروتکل مناسبات رعایت نشده بود ما خواستار لغو این تودیع و معارفه شدیم

وی با اشاره به اینکه عزل و انتصاب مسئولی در استان با اطلاع استاندار انجام می‌شود و در شهرستان با اطلاع فرماندار صورت می‌گیرد، گفت: تنها به جهت اینکه پروتکل مناسبات رعایت نشده بود ما خواستار این شدیم که این موضوع به روال خود بیاید که فردا حرف و حدیثی در این زمینه پیش نیاید.

**وقتی یک حکمی برای مسئولی صادر می‌شود مسلما نظارتهایی بر روی آن صورت گرفته است

وی در پاسخ به اینکه صحبتهایی در زمینه اینکه «این مسئول در زمان فعالیت خود در شوش اخراج شده‌اند شنیده می‌شود، آیا این امر صحت دارد؟» افزود: وقتی یک حکمی برای مسئولی صادر می‌شود مسلما نظارتهایی بر روی آن صورت گرفته است و این طور نمی‌شود که شخصی بدون هیچ زمینه‌ای بیاید در این حوزه ورود پیدا کند و این موضوع فرافکنی و تهمت است و ایشان پیش از این مدیر پایگاه جهانی شوش، آپادانا و چغازنیبل بوده است و کارشناسی ارشد معماری دارد و قراری که با ایشان گذشته شده است این است که ایشان باید وقت اداری از صبح ساعت 8 تا ساعت 2 و نیم حضور داشته باشند که پیش از این صورت نمی‌گرفت.

در این زمینه علیرغم تماس‌ها و پیگیری‌های مکرر خبرنگار صدای زنجان با  امیر ارجمند مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی برای کسب اطلاعات در مورد این مساله و دلایل تودیع مدیر سابق پایگاه جهانی گنبد سلطانیه و ابهامات موجود در زمینه مراسم معارفه مدیر جدید این پایگاه،  امکان صحبت با ایشان فراهم نشد./ روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانگنبد سلطانیهمیرموسی انیرانفرماندار سلطانیه
sedayezanjannews.ir/nx3848


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»