کد خبر: 3857
1399/05/07 - 10:54


صدای زنجان موضوع برگزاری مراسم عزاداری در شرایط شیوع کرونا و پروتکل‌های مربوط به این مراسم را پیگیری می‌کند؛

عطر محرم در فضای کرونا

از میزبانی مهمانان دسته حسینیه از سایر شهرها معذوریم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- شیوع موج دوم ویروس کرونا در کشور و افزایش روزافزون تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان ناشی از این بیماری، موجب شده تا بسیاری از مذهبی‌ها به خصوص هیأتی‌ها نگران برگزاری جلسات مذهبی در ماه محرم باشند.

جلسات مجازی تجربه جدید هیأت‌ها در شرایط کرونایی

نگرانی این قشر به آن دلیل است که با شیوع موج اول این بیماری در اسفندماه، مجالس متعدد مذهبی در مناسبت‌های ماه‌ رجب، شعبان و رمضان لغو و بعضاً به صورت مجازی برگزار شد. روندی که از سال‌روز شهادت امام هادی (ع) در ۸ اسفندماه آغاز شد و بسیاری از هیأت‌های مذهبی، جلسات خود را به فضای مجازی بردند تا تجربه‌ای جدید در برگزاری این آیین‌ها داشته باشند.

روند تعطیلی حرم‌های اهل بیت‌(ع)، مساجد و جلسات مذهبی تا ابتدای ماه رمضان در کشور ادامه داشت. رسانه ملی تلاش کرد با پخش ۳۰ شب مناجات شعبانیه، حال معنوی در مردم ایجاد کند، اما خلأ برگزاری جلسات و حضور در مجالس مذهبی، مساجد و زیارت حرم‌های اهل بیت‌(ع) همچنان وجود داشت و در حوالی ماه رمضان به اوج خود رسید. نهایتاً با توصیه مقام معظم رهبری و اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، مساجد، حرم‌های اهل بیت و هیأت‌های مذهبی در شب‌های قدر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فعالیت خود را از سر گرفتند.

تجربه برگزاری مراسم شب‌های قدر موفقیت‌آمیز بود. هیأتی‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حال و هوای معنوی را به مردم منتقل کردند تا حیات معنوی شهروندان توام با کرونا در جریان باشد. این تجربه خوب مورد تقدیر سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم قرار گرفت و روز ۲۴ اردیبهشت ماه از این عملکرد و همچنین همراهی مردم برای اجرای این دستورالعمل‌ها قدردانی کرد.

افزایش نگرانی‌ها با اوج‌گیری دوباره کرونا

این روزها رشد یک باره و جان سختی کرونا، دوباره شهروندان ایرانی را در خصوص برگزاری آیین‌های مذهبی نگران کرده است.  در این میان دغدغه‌هایی برای برگزاری یا عدم برگزاری مراسم عزاداری، برگزاری مجازی عزاداری و یا پروتکل‌‌های مربوط به این مراسم در میان هیئات مذهبی شدت گرفته است.

دستور رئیس جمهور برای تدوین پروتکل‌های بهداشتی محرم

رئیس جمهور در شامگاه ۲۷ تیرماه هنگامی که در جلسه ستاد مبارزه با کرونا سخن می‌گفت، از وزیر کشور خواست هرچه سریع‌تر با همکاری دستگاه‌های ذیربط، دستورالعمل‌های مرتبط با برگزاری ایام سوگواری و عزاداری در ماه محرم را برای تصویب در ستاد ملی مبارزه با کرونا آماده و ارائه کند. این دستور، فقط دو روز وقت لازم داشت تا بلافاصله از سوی سازمان تبلیغات اسلامی، طراحی و رسانه‌ای شود.

تشکیل ستاد ملی پیگیری‌های ویژه محرم با تدبیر دفتر مقام معظم رهبری

سازمان تبلیغات اسلامی، روز دوشنبه ۳۰ تیرماه، جلسه ستاد ملی پیگیری‌های ویژه محرم را با حضور اعضای ستاد از نهادهای مختلف و با تدبیر دفتر مقام معظم رهبری برگزار کرد که در آن اعلام شد: بناست سندی را برای برگزاری مجالس عزاداری در ماه محرم تدوین کنند که پیش‌نویس این سند در این نشست بررسی شد. در نهایت قرار شد با حضور روسای دستگاه‌های عضو، این سند در دفتر مقام معظم رهبری به تصویب برسد که بخش پروتکل‌های بهداشتی این سند، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال تدوین است.

نوع مراسم عزاداری در دسته طراحی و پروتکل مناسب آن را تعریف کنیم

در این خصوص سعید احمدی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان، با اشاره به اینکه بنا به اعلام ستاد ملی کرونا و دستور رئیس جمهور و توصیه‌های وزیر بهداشت و درمان، امسال هیئات مذهبی دسته عزاداری سید الشهدا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد، گفت: در این زمینه 3 نوع دستور‌العمل را باید در نظر داشته باشیم که اولین مورد مربوط به این است که برای شرکت در مراسم دسته‌های عزاداری به خصوص دسته حسینیه اعظم و زینبیه زنجان، نوع مراسم را طراحی و پروتکل مناسب آن را تعریف کنیم.

جلسات محرم به فضای باز منتقل می‌شود

وی ادامه داد: بایستی به نحوه‌ی اجرای عزاداری و نوع پروتکل‌های ارائه شونده توجه داشت. ضمن اینکه مراسم، هیئات و مساجد بایستی در فضای باز، مراسم عزاداری خود را اجرا کنند و به مساجد و هیئات در این خصوص اعلام شده است که مراسم خود را در حیاط مساجد و یا در فضای باز مثل حیاط مدارس و پارک‌ها برگزار کنند که در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی نیز باید نظرات خود را مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت شدن  فاصله اجتماعی عنوان کند تا مشکل خاصی در این زمینه وجود نداشته باشد.

شرایط در خصوص برگزاری دسته حسینیه اعظم و زینبیه بررسی می‌شود

این مسئول افزود: شرایط در خصوص برگزاری دسته حسینیه اعظم و زینبیه بررسی می‌شود و احتمال تغییر سبک عزاداری و محل عزاداری باید بررسی شود و در این زمینه با توجه به ملی بودن این دسته‌های عزاداری، بایستی به صورت استانی و ملی بررسی برنامه‌ریزی شود.  در این خصوص منتظر نظرات هئیات امنای دسته حسینیه و زینبیه و دانشگاه علوم پزشکی استان هستیم تا نحوه عزادارای را متناسب با شرایط موجود برنامه‌ریزی کنند.

تغییر ماهیت نذری‌های محرم

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان اظهار کرد: موضوع دیگری که در این زمینه مطرح است نذورات مردم در این ایام است که هر ساله به آستان امام حسین، قربانی و طبخ غذا را داشتند که امسال امکان توزیع این نذورات به این شکل نخواهد بود و از همین رو تلاش خود را خواهیم کرد که در این زمینه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی کنیم تا نذورات متناسب با شرایط موجود تهیه و توزیع شود. توزیع بسته‌های بهداشتی مقابله با کرونا و یا بسته‌های غذایی هیئات از برنامه‌هایی است که در این زمینه برنامه‌ریزی می‌شود تا از شیوع هر چه بیشتر این بیماری به هر طریق ممکن جلوگیری شود.

پروتکل‌های ملی برای دسته  حسینیه اعظم زنجان تدوین می‌شود

در ادامه مجتبی شهامی، روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان، با اشاره به اینکه پیشنهاداتی از سوی دسته‌های عزاداری به ستاد مقابله با کرونای استان در خصوص نحوه برگزاری دسته‌های عزاداری داده شده است و بنا است تا این پیشنهادات بررسی شود و پروتکل‌ دسته‌های عزاداری در این زمینه تدوین شود، گفت: بنا است پروتکل‌هایی هم به صورت کشوری برای برخی از دسته‌های عزاداری تدوین شود که این پروتکل‌ها هنوز به دست ما نرسیده است اما با توجه به منحصر به فرد بودن نوع عزاداری دسته حسینیه تلاش می‌شود که به صورت کشوری در این زمینه اقدام شود و پروتکل‌های ملی در این زمینه تدوین گردد که فعلا نهایی نشده است.

از میزبانی مهمانان دسته حسینیه از سایر شهرها معذوریم

وی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود و اینکه رعایت نکردن بهداشت و فاصله اجتماعی می‌تواند مشکل‌آفرین باشد، به طور قطع هیئت امنای حسینیه این محدودیت‌ها را قبول کرده است و نسبت به این محدودیت‌ها آشنایی دارد و برگزاری مراسم عزاداری با قبول این محدودیت‌ها را عهده دار شده است که یکی از این محدودیت‌ها مربوط به مسافرانی است که از سایر شهرها برای شرکت در این مراسم می‌آیند، که امسال از میزبانی این مهمانان معذور هستیم و از آنها درخواست می‌کنیم که برای حفظ سلامت خود، از مسافرت برای شرکت در این مراسم خودداری کنند.

هنوز تصمیم قطعی در مورد نحوه برگزاری این مراسم گرفته نشده است

روابط عمومی دسته حسینیه اعظم استان با اشاره به اینکه هنوز تصمیم قطعی در مورد نحوه برگزاری این مراسم گرفته نشده است، افزود: با توجه به اینکه تصمیم‌گیری در خصوص بسیاری از مسائل مطرح شده در این زمینه تنها مربوط به حسینیه اعظم نیست و در این زمینه باید ستاد مقابله با کرونای استان و استانداری استان نیز تصمیم‌گیری کنند، بنابراین می‌توان اذعان کرد با تجمیع نظرات ارگان‌های تصمیم‌گیرنده در این زمینه، پروتکل‌ها و نحوه برگزاری این مراسم تدوین خواهد شد که این موضوع تا حدودی زمان‌بر است و به امید خدا تصمیمات نهایی در طی هفته نهایی در این زمینه اعلام خواهد شد.

تصمیم‌گیری در مورد نحوه برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم بر عهده ستاد ملی کروناست

پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان و دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در مورد تصمیم‌گیری برای ایام محرم گفت: در شرایط کنونی شیوع بیماری کرونا به هیچ وجه امکان برگزاری مراسم به شکل قبلی به مصلحت مردم نیست. تصمیم‌گیری در مورد نحوه عزاداری و برگزاری مراسمات ایام محرم، بر عهده ستاد ملی کروناست .

وی در مورد نقش خود مردم در مقابله با بیماری کرونا گفت: استفاده مردم از ماسک حرکت خوبی است که رو به افزایش است، هرجا حرکت مردمی باشد و  مردم وارد بشوند موفقیت نیز در آن حاصل می‌شود و ما سعی می‌کنیم که تشدید نظارت‌ها را داشته باشیم./ روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمحرمکروناحسینیه اعظم زنجان
sedayezanjannews.ir/nx3857


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»