کد خبر: 3882
1399/05/08 - 14:19


با حضور معاون وزیر صنعت معدن و تجارت:

معدن زیرزمینی انگوران به بهره‌برداری رسید

این معدن با سرمایه‌گذاری ریالی یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال و سرمایه گذاری ارزی یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو، به بهره‌‌برداری می‌رسد

پایگاه خبری صدای زنجان

فوزیه مهدیون- در مراسم بهره برداری از معدن زیرزمینی سولفور انگوران، غریب پور معاون وزیر و رئیس هیئت عامل ایمیدرو، با اشاره به اینکه استخراج زیرزمینی با پیمانکار و دانش بومی است، گفت: در تولید طلای دنیا، حدود ۸ تن سهم  تولید ایران است در حالیکه سهم دنیا حدود ۳ تا ۴ تن است.

وی افزود: در بخش روی کمتر از ۵۰درصد ظرفیت، تولید می‌کنیم.

غریب پور با بیان اینکه درتولید فلزات غیر آهنی، رویکرد ما توسعه ای است، گفت: در بخش تولید مس، افزایش ۱۰ هزار میلیارد تومانی و در آلومنیوم طرح توسعه داریم و در طلا هم، ۲ معدن طلا را به بخش خصوصی واگذار کردیم.

معاون وزیر و رئیس هیئت عامل ایمیدرو تاکید کرد: در سنگ‌های قیمتی و غیر قیمتی، اهداف و رویکرد ما تولیدی و ایجاد اشتغال است.

غریب پور با اشاره به اینکه در بخش  تقویت زیر بناها در تامین برق و جاده مشارکت داریم، گفت: اعتبار زیر بناها در ایمیدرو ۵۰ برابر افزایش و به ۸۰۰میلیارد دلار رسیده است.

وجیه اله جعفری رئیس شرکت تهیه و تولید معدن انگوران هم با اشاره به اینکه این معدن با سرمایه‌گذاری ریالی یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال و سرمایه گذاری ارزی یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو، به  بهره‌‌برداری می‌رسد، گفت: اشتغال زایی مستقیم این واحد ۵۰۰ و غیر مستقیم آن پس از بهره برداری، حداقل ۲ هزار نفر است.

وی بابیان اینکه انجام عملیات تکمیل، آماده سازی تجهیز، استخراج و تحویل سالیانه حداقل ۱۲۰ هزارتن کانسنگ استخراجی از بخش زیرزمینی معدن سرب و روی انگوران در دست انجام است، افزود: میزان بومی سازی تجهیزات در این معدن ۸۰ درصد است .

فرمانده  قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء نیز با بیان اینکه امروز  ۱۵ ماده معدنی را مدیریت می‌کنیم گفت: اکتشاف هوا‌برد و استخراج و فراوری پروژه‌های زیادی را آغاز کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های فرآوری در کشور بالاست گفت:‌ با این وجود، متاسفانه در‌ زنجیره تولید ماده معدنی، دچار مشکل هستیم و ناهماهنگی‌هایی  در این خصوص وجود دارد.

ولی با وجود این مشکلات  اکتشافات ما از یک میلیون و ۹۰۰هزارتن به  ۲‌ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسیده است ، ادامه داد:پیش بینی مشاوران خارجی در مناقصه، استحصال حداکثر ۷۰درصد مواد  بود که ما آن را به  ۹۵درصد رساندیم.

وی عیار ماده معدنی این واحد را  ۲۵ درصد روی و ۲ درصد سرب اعلام کرد.

استاندار زنجان نیز‌ در ادامه با اشاره به اینکه ۵۰ واحد شمش روی با ظرفیت ۳۰۰ تن در استان فعال است، ادامه داد: این واحدها در حال حاضر با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

حقیقی افزود: خوشبختانه با وجود معادن غنی، خام فروشی نکردیم و در سنگ‌های تزئینی و فولاد فرآوری شده  فروختیم و ۷۵درصد صادرات  استان ماده معدنی است. 

وی با بیان اینکه 100درصد واردات در استان مواد اولیه است گفت: به دنبال توسعه جغرافیای توسعه معدن در این منطقه هستیم و امیدواریم  معدن زیر زمینی سولفوره با عیار ۲۸درصد  موجب گشایش این حوزه باشد.

وی با تاکید بر بکار‌گیری نیروهای بومی در واحدهای معدنی ادامه داد: استان در فضای کسب و کار رتبه سوم کشوری را دارد و  سال گذشته ۷ واحد تولیدی ایجاد  و ۱۱ واحد تولیدی را به چرخه تولید بازگرداندیم.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمعدن زیرزمینی انگورانغریب پوروجیه اله جعفری
sedayezanjannews.ir/nx3882


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»