کد خبر: 3976
1399/05/15 - 11:18


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان:

تا رسیدن به وضعیت زرد کرونایی فاصله زیادی داریم

امکان ابتلای مجدد بیمار بهبود یافته پس از ۲ ماه وجود دارد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: هم‌اکنون میانگین تعداد بیماران کرونایی بستری‌ در بیمارستان‌های استان ۶.۹ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است که طبق نرم تعیین شده برای تغییر وضعیت قرمز به زرد باید این رقم به زیر سه در هر ۱۰۰ هزار نفر برسد که فاصله زیادی تا رسیدن به این وضعیت داریم.

دکتر محمدرضا صائینی در سومین جلسه همیاران سلامت اداری که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۳ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان زنجان بستری شدند که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت این استان ۶ نفر بستری می‌شوند.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر میزان استفاده از ماسک در مناطق حاشیه شهر زنجان زیر ۳۰ درصد و در مرکز شهر زنجان حدود ۷۰ درصد است که این روند در ۲۰ روز گذشته به حدود ۹۰ درصد رسیده بود و می‌توان گفت اکنون استان در وضعیت ناپایدار کرونایی قرار دارد که افراد به سرعت به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند و برای خانواده و اطرافیان خود نیز مشکل ایجاد می‌کنند.

این مسئول ادامه داد: میزان استفاده از ماسک در شهرستان‌های استان در مقایسه با مرکز استان وضعیت کمتر است که باید به این موضوع مهم بیش از گذشته توجه کرد.

وی اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد، امکان ابتلای مجدد بیمار بهبود یافته کرونایی پس از ۲ ماه به این بیماری وجود دارد و ایمنی ایجاد شده در بدن این گروه از بیماران کرونایی موقتی است.

صائینی با اشاره به اینکه در بحث همیاران سلامت برای مقابله با کرونا افراد کلیدی دستگاه‌های اجرایی استان  انتخاب شده‌اند که وضعیت بیماری را مراقبت کنند تا شرایط گذشته باز نگردد، گفت: باید هدف و برنامه اصلی تلاش در راستای حفظ سلامتی خانواده خود، دستگاه اجرایی و عموم مردم باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: تا زمانی که واکسن بیماری کرونا یافت نشود تنها راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری با رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک است که برای بحث همیاران سلامت و دستگاه‌های اجرایی استان پروتکل‌های بهداشتی تدوین و وظایف نیز مشخص بوده و موضوع مهم اینکه به افرادی که ماسک ندارد نباید در سازمان‌ها و ادارات استان اجازه ورود داده شود زیرا زدن ماسک در کشور اجباری است.

وی اضافه کرد: برخی از سازمان‌ها و ادارات استان پروتکل‌های بهداشتی را به نحو احسن رعایت می‌کنند و برخی دیگر نیز وضعیت خوبی ندارند و انتظار بر این است که وضعیت بهتری را ایجاد کنند، هر چند این استان در وضعیت قرمز قرار دارد و از پیک بیماری کرونا گذر نکرده‌ اما به سمت وضعیت بهتر پیش می‌رود.

این مسئول ادامه داد: بررسی‌های دانشگاه علوم پزشکی استان حاکی از رعایت زیر ۷۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی در ادارات و سازمان‌هایی است که امتیاز ۸۰ درصد را کسب کرده‌اند و در این میان حدود ۳۰ درصد از بانک‌های استان بالای ۸۰ درصد و باقی بانک‌ها این پروتکل‌ها را زیر ۷۰ درصد رعایت می‌کنند.

وی اظهار داشت: افرادی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند باید گواهی سلامت برای بازگشت به کار داشته باشند، که در این ارتباط  افرادی بودند که محل کار خود را به عنوان شغل آزاد و بی‌کار عنوان کرده و در سیستم ثبت شده است.

صائینی افزود: نباید در ذهن بیماران مبتلا به کرونا انگ و تبعیض ایجاد کرد زیرا فردی که با وجود بیماری خود به کار خود برمی‌گردد به راحتی ویروس کرونا را به سایر افراد منتقل می‌کند که تلاش همیاران سلامت و مدافعان سلامت در راستای کاهش بستری مبتلایان در بیمارستان‌های استان است.

وی اظهار داشت: حدود ۷۲ هزار نفر از گروه‌های مختلف به مراکز ۱۶ ساعته سرپایی بیماران کرونایی مراجعه کردند که حتی کمتر از ۱۰ درصد جمعیت یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفری استان است.

این مسئول خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد به دلیل اینکه به بیماری کرونا مبتلا نشده‌اند نمی‌توانند درک کاملی از وضعیت این بیماری پیدا کنند و به این مهم باید توجه داشت که ۸۵ درصد افراد دارای علائم خفیف و متوسط و ۱۵ درصد علائم شدیدی دارند که منجر به بستری آنان در بیمارستان‌ها می‌شوند که پنج درصد از این تعداد بستری عادی و بقیه در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت قرار می گیرند.

 همکاری همیاران سلامت نجات‌بخش جان افراد در برابر بیماری کروناست

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار زنجان نیز در ادامه این جلسه به لزوم بازنگری فعالیت‌های محوله اشاره کرد و افزود: هم اکنون بیماری کرونا شمار زیادی را به خود گرفتار کرده و تعدادی دیگر نیز جان خود را از دست داده‌اند که در این میان قربانیان اصلی خانواده‌های آنان هستند.

سمانه شاددل افزود: همیاران سلامت دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در پیشبرد برنامه‌های تدوین شده این بخش سهم بسزایی در کاهش و پیشگیری از این بیماری داشته باشند.

این مسئول ادامه داد: در برخی اوقات و طبق گزارش‌های دریافتی کارمند شاغل در اداره‌ای به کرونا مبتلا شده که بصورت مکتوب نیز به او اعلام شده اما مدیر دستگاه مربوطه همکاری نمی‌کند و خواستار بازگشت به محل کار وی شده که این موضوع جای نگرانی دارد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به پروتکل‌های اعلام شده، همیاران سلامت نظارت بر مفاد اعلام شده را بر عهده دارند، اظهار داشت: در برخی اوقات مشاهده می‌شود در برخی ادارات نیروی خدمات مشغول به کار بوده و پذیرایی همچنان برقرار است.

شاددل افزود: وظیفه همیاران سلامت در شرایط کنونی مهم و حساس بوده و حتی طبق بخشنامه اعلام شده افرادی که در ادارات پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند به تخلفات اداری معرفی خواهند شد.

وی اظهار داشت: همیاران سلامت نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته و بازدیدها را مورد توجه قرار دهند  چرا که این بیماری با جان افراد سر و کار دارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار زنجان  ادامه داد: همیاران سلامت وظایف محول شده را یک توفیق الهی در شرایط خاص کرونایی بدانند چرا که نظارت بر اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند نجات‌بخش افراد در برابر این بیماری باشد.

وی اضافه کرد: موارد ابتلای کارکنان ادارات و دستگاه‌های اجرایی این استان از طریق دانشگاه علوم پزشکی استان به دقت رصد خواهد شد و از همیاران سلامت که آمار کارکنان اداره محل خدمت آنها به حداقل برسد تقدیر خواهد شد.

شاددل خاطرنشان کرد: افرادی که در ادارات پروتکل های بهداشتی کرونایی را جدی نگیرند و شمار مبتلایان شاغلان نیز روند افزایشی داشته باشد، برخورد خواهد شد و این موضوع به دقت مورد رصد قرار می‌گیرد. /ایرنا/

انتهای پیام


صدای زنجاندکتر محمدرضا صائینیپروتکل های بهداشتیوضعیت زرد کرونایی
sedayezanjannews.ir/nx3976


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»