کد خبر: 4026
1399/05/20 - 16:5


صدای زنجان از مشکلات متقاضیان دریافت وام ازدواج در این روزها گزارش می‌دهد؛

پیچِ وام

نزدیک به 3000 متقاضی دریافت وام ازدواج در صف انتظار بانک‌های دولتی و خصوصی استان قرار دارند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مسائل و مشکلات مالی همیشه یکی از دلایل جوانان برای تاخیر در امر ازدواج است و به همین دلیل، دولت‌ها همواره سعی داشته‌اند تا با افزایش وام ازدواج مسیر پیش روی نسل جوان را هموار کنند. دولت با افزایش وام ازدواج از 30 میلیون به 50 میلیون برای هر یک از زوجین، گامی مهم در راستای خدمت به جوانان برداشت اما ظاهرا برخی از بانک‌های دولتی و خصوصی زنجان هنوز نتوانسته‌اند به نیاز متقاضیان در پرداخت وام ازدواج جامه عمل بپوشانند!

اواخر خردادماه سال جاری بود که دانشمندی، مدیر اعتبارات بانک مرکزی، نکاتی را در رابطه با درباره جزئیات پرداخت وام ازدواج 50 میلیونی، اعلام کرد: طبق قانون، قرار شده در سال جاری کسانی که از یکم فروردین سال 96 تاکنون وام ازدواج نگرفته‌اند، برای هر یک از زوجین 50 میلیون تومان وام با دوره بازپرداخت هفت ساله اختصاص یابد.

وی تاکید کرد: از آنجا که قانون‌گذار اولویت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه را وام ازدواج تعیین کرده است، هیچ محدودیتی از نظر تأمین منابع برای پرداخت وام ازدواج به زوجین وجود ندارد اما زوجین برای تکمیل مدارک باید تسریع کنند و اگر مدارک کامل باشد و ضامن معتبر بیاورند پرداخت وام قطعاً انجام خواهد شد.

اندر احوالات متقاضیان وام ازدواج

طبق بخشنامه بانک مرکزی برای هر 50 میلیون تومان وام ازدواج با دوره بازپرداخت هفت ساله، یک ضامن نیاز است و شرایط بازپرداخت آن 84 ماه، 7 ساله بوده و با سود 4 درصد است همچنین پیش ثبت نام از طریق سایت است و زوجین هنگام دریافت کدرهگیری می‌توانند به شعبه معرفی شده مراجعه کنند اما ظاهرا تعدادی از زوجین پس از انتظار در صف دریافت تسهیلات موفق به دریافت وام نشده و باید برای دست یافتن به وام 100 میلیون تومانی، بانک دیگری را انتخاب کنند!

احمد یکی از این متقاضیان است که از انتظار در صف دریافت وام ازدواج خسته شده است. او عنوان می‌کند: مسئولان در ظاهر می‌گویند مشکلی در رابطه با تامین منابع مالی ندارند اما به عمل که می‌رسد، فاصله حرف تا عمل بسیار است.

وی ضمن قدردانی از اقدام مسئولان بانک مرکزی در آسان‌تر کردن فرآیند دریافت وام ازدواج می‌گوید: نمی‌دانیم علت چیست، کمبود اعتبار یا کند دست بودن کارمندان، اما هر چه که هست، امیدواریم مسئولان برای حل شدن مشکل جوانان نظارت‌هایشان را افزایش دهند و با حساسیت عملکرد بانک‌ها فرقی نمی‌کند دولتی یا خصوصی را رصد کنند!

انتظار نزدیک به 3000 متقاضی دریافت وام ازدواج

حسن دادگر، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان با اشاره به روال اعطای تسهیلات ازدواج به زوجین می‌گوید: از ابتدای سال جاری تا پایان خردادماه یک هزار و 550 مورد وام به مبلغ 800 میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی در رابطه با تعداد متقاضیان منتظر دریافت وام ازدواج عنوان می‌کند: 2 هزار و 904 تقاضا به مبلغ یک هزار و 463 میلیارد ریال نیز در صف انتظار برای دریافت تسهیلات ازدواج هستند که همکاران در شعب بانک‌های تحت پوشش کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان جهت تسریع در اعطای وام به اشخاص در چارچوب قانون اقدام می‌کنند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان با بیان اینکه تمامی بانک‌های عضو کمیسیون بر اساس قانون موظف به پرداخت وام ازدواج به زوجین هستند و در این رابطه مشکلی وجود ندارد، تاکید می‌کند: اگر مشکلی و نواقصی در مدارک زوجین نباشد، پرداخت وام در اسرع وقت انجام می‌شود در غیر این صورت، اشخاص باید در اسرع وقت نسبت به تکمیل مدارک خواسته شده اقدام کنند.

محدودیتی در اعطای وام ازدواج نداریم

بنا به اظهارات جعفر موسالو، کارشناس و مدیر روابط عمومی شعب بانک سپه، به جز دو بانک که سهمیه ماهانه دارند، هیچ محدودیتی در پرداخت وام به زوجین وجود ندارد، تاکید می‌کند: متقاضیان به هنگام ثبت‌نام وام ازدواج در سامانه می‌توانند بانک موردنظر را انتخاب کنند، بعلاوه اینکه در سامانه ثبت‌نام برای وام ازدواج تعداد افراد در انتظار برای دریافت وام مشخص بوده و زوجین می‌توانند بنا به میل خود بانک عامل را برگزینند.

محدودیت عملیاتی؛ عامل کندی اعطای تسهیلات

کارشناس بانک سپه اضافه می‌کند: با این اوصاف هیچ محدودیت قانونی برای دریافت وام ازدواج وجود نداشته و تنها علت، محدودیت عملیاتی و زمانی است تا کارمند مربوطه نسبت به دریافت دقیق مدارک موردنیاز و انجام عملیات بانکی پرداخت تسهیلات به زوجین اقدام کند.

موسالو با اشاره به اینکه بیش‌ترین متقاضیان دریافت وام ازدواج که در صف قرار دارند مربوط به بانک ملی است به صدای زنجان می‌گوید: این اشخاص به دلایلی که دارند، داوطلبانه و بر اساس علاقمندی این بانک را انتخاب کرده‌اند و اصراری در انتخاب بانک عامل برای پرداخت تسهیلات ازدواج به اشخاص وجود ندارد.

متقاضیان سرگردان وام ازدواج در بانک‌های خصوصی

با مصوبه مجلس و براساس قانون بودجه سال 99 وام ازدواج برای هر یک از زوجین از 30 میلیون تومان به 50 میلیون تومان افزایش یافت.

طبق قانون، به هر یک از زوجین 50 میلیون تومان وام تعلق می‌گیرد که جمعاً دو نفر می‌توانند 100 میلیون تومان وام بگیرند. بانک مرکزی هم موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از 1396/1/1 است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، با اولویت نخست پرداخت کند.

یکی از متقاضیان دریافت وام ازدواج در این رابطه به صدای زنجان می‌گوید: من و همسرم نسبت به دریافت وام ازدواج در یکی از بانک‌های خصوصی شهر اقدام کردیم. پس از ثبت‌نام از طریق سامانه و 2 ماه از سپری شدن زمان انتظارمان، بانک عامل طی تماسی از ما خواست تا به دلیل محدودیت در منابع اعتباری، در بانک دیگری تقاضای خود را پیگیری کنیم.

او با بیان اینکه همسرم به دلیل داشتن حساب این بانک را برای دریافت وام ازدواجمان انتخاب کرده بود، عنوان می‌کند: بهتر بود مسئولان مربوطه بر اساس منابع اعتباری خود تعداد وام‌های پرداختی به اشخاص را احصا کنند. ما دو ماه به امید دریافت وام ازدواج، صبر کردیم و الان فهمیده‌ایم فرصت‌سوزی کرده‌ایم!

حسن دادگر، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان در رابطه با مشکلات ایجاد شده در بانک‌های خصوصی تاکید می‌کند: پیگیری مشکلات ایجاد شده در رابطه با پرداخت وام ازدواج در بانک‌های خصوصی در حیطه اختیارات کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان نیست.

استانداری مشکلات بانکی متقاضیان وام ازدواج را پیگیری می‌کند

محمدرضا آبی‌پور، سرپرست معاونت اقتصادی استاندار زنجان نیز در واکنش به بازگشت مدارک تعدادی از زوجین متقاضی دریافت وام ازدواج در بانک‌های خصوصی استان که حدود 2 ماه منتظر دریافت تسهیلات بودند، تصریح می‌کند:

سرپرست معاونت اقتصادی استاندار زنجان در رابطه با مشکل زوجین در دریافت تسهیلات وام ازدواج از بانک‌های در حال ادغام یا ادغام شده  تاکید می‌کند که بر به هیچ عنوان بحث عدم پرداخت وام مطرح نیست.

این مسئول با بیان اینکه مشکل متقاضیان وام ازدواج بانک‌های ادغام شده و یا در حال ادغام پس از ادغام نهایی حل شده و اعطای تسهیلات و ایجاد تعهدات وفق سیاست‌ها و ضوابط اعتباری به بانک متبوع انتقال داده می‌شود، عنوان می‌کند: بانک متبوع که چندین بانک ادغامی را تحت پوشش و مدیریت دارد، موظف به ارائه خدمت به متقاضیان هستند. اگر شهروندان در مراجعات خود موفق به دریافت خدمت نشدند می‌توانند به استانداری مراجعه کنند تا در اسرع وقت پیگیری شود.

لیلا محمدی

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاندریافت وام ازدواجکمیسیون هماهنگی بانک های استان زنجانحسن دادگر
sedayezanjannews.ir/nx4026


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»