کد خبر: 4045
1399/05/22 - 11:32


راسته‌های اصلی و فرعی بازار تاریخی زنجان مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: امسال با پیگیری‌های انجام شده، مرمت اضطراری راسته‌های اصلی و فرعی بازار تاریخی زنجان در دستور کار قرار گرفته است.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: امسال با پیگیری‌های انجام شده، مرمت اضطراری راسته‌های اصلی و فرعی بازار تاریخی زنجان در دستور کار قرار گرفته است.

امیر ارجمند در جمع خبرنگاران افزود: بازار تاریخی زنجان از قدیمی‌ترین مراکز تجاری و اجتماعی شهر زنجان محسوب می‌شود و طی سال‌های متمادی، مرمت راسته‌های بازار تاریخی این شهر در قالب فازهای مختلف انجام‌ و در سال جاری نیز فاز جدید این پروژه آغاز شده است.

وی با بیان اینکه امسال با پی‌گیری‌های انجام شده و مشارکت بازاریان برای مرمت اضطراری بخشی از راسته‌های آسیب‌دیده بازار اعتبار لازم تامین‌شده است، اظهار داشت: بر اساس سرفصل‌های مرمتی تعریف‌شده، اقدامات استحکام‌بخشی پایه‌ها و دیوارها، ساماندهی کف محوطه‌ها، ترمیم گنبدهای فروریخته طاق‌ها و تویزه‌ها، سبک‌سازی طاق‌ها، عایق‌بندی، مرمت‌های موضعی در زیر پایه‌ها و دیگر اقدامات مرمتی اجرا می‌شود.

ارجمند خاطرنشان کرد: جذب مشارکت مالکان و بهره‌برداران بناهای تاریخی در عملیات‌ها و پروژه‌های مرمتی به‌منظور افزایش حس تعلق آن‌ها و حفاظت و صیانت از آثار تاریخی از اهداف و اولویت‌های وزارت میراث فرهنگی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: بازار تاریخی زنجان یکی از مجموعه‌های تاریخی ارزشمند و پویا در قلب تجاری شهر است و از نظر ساماندهی، حفاظت و مرمت همواره موردتوجه این اداره کل بوده است.

طبق اسناد و متون تاریخی ساخت این بازار در سال ۱۲۰۵ هجری قمری در دوران حکومت آقا محمدخان قاجار آغاز و به سال ۱۲۱۳ هجری قمری مقارن حکومت فتحعلی شاه قاجار پایان پذیرفته است.

گفتنی است بازار زنجان، هشت راسته مختلف شامل راسته زرگرها، بزازها، کفاش‌ها و سراج‌ها دارد این بازار پنج مسجد و ۲ کاروانسرای مهم را نیز در خود جای داده است و شامل ۲ بخش بالا و پایین است و شهروندان برای ورود به آن ۵۶ راه اصلی و فرعی را در پیش رو دارند و می‌توانند خرید خود را از بین ۹۴۰ مغازه و حجره موجود در آن انجام دهند./ایرنا/

انتهای پیام


صدای زنجانبازار تاریخی زنجانمرمت اضطراری راسته‌های اصلی و فرعی بازار تاریخی زنامیر ارجمند
sedayezanjannews.ir/nx4045


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»