کد خبر: 4113
1399/05/29 - 9:27


مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان عنوان کرد:

23 هزار خانوار روستایی نیازمند گاز مایع

هیچ محدودیتی در حوزه دوگانه‌سوز کردن خودروها وجود نداشته و هیچ اجباری در اینکه فرد در استان محل سکونت خود یا هر استان دیگری نسبت به نصب مخزن اقدام کند، نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در پی افزایش تقاضای رانندگان برای نصب مخزن CNG پس از سهمیه‌بندی بنزین، کمبود این مخزن را در استان شاهد هستیم اما مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان معتقد است: این موضوع به عرضه و تقاضا برمی‌گردد. کمبود مخزن نداریم، از یک سو میزان استقبال رانندگان بالا بوده و از سوی دیگر ظرفیت تبدیل محدود است، این مهم سبب شده که تصوراتی مبنی بر کمبود مخزن CNG در اذهان عموم مردم شکل گیرد.

حمداله حبیبی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان سه‌شنبه در نشست با اصحاب رسانه در رابطه با دوگانه سوز کردن خودروها به صدای زنجان گفت:  استفاده از گاز مایع برای خودروها ممنوع غیراستاندارد و ناایمن است و به هیچ عنوان مورد تایید وزارت نفت و شرکت پخش فراوره هابی نفتی ایران و سازمان ملی استاندارد نیست.

حبیبی ضمن درخواست از مردم و تاکید بر لزوم امتناع آن‌ها از نصب مخزن گاز مایع‌سوز یادآور شد: عمده انفجارهای مربوط به مخازن سوخت در جایگاه‌های CNG و سایر مکان‌ها مربوط به مخازن گاز مایع سوز بوده که منجر به فوت و جرح غیرقابل جبران شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان با بیان اینکه سیاست وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد ایران به هیچ عنوان استفاده از گاز مایع در خوردوها نیست، تاکید کرد به دلیل کیت‌های نصب شده در مخازن گاز مایع غیراستاندارد بوده و هر لحظه امکان انفجار و ایجاد حادثه در آن وجود دارد.

وی با اشاره به افزایش میزان تقاضاها برای نصب مخازن CNG پس از سهمیه‌بندی بنزین در سطح کشور و استان ابراز کرد: افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه irngv.ir نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان  با بیان اینکه در استان 3 مرکز مجاز دوگانه‌سوز کردن خودرو وجود دارد که آدرس آن در سایت موجود است، افزود: هیچ محدودیتی در حوزه دوگانه‌سوز کردن خودروها وجود نداشته و هیچ اجباری در اینکه فرد در استان محل سکونت خود یا هر استان دیگری نسبت به نصب مخزن اقدام کند، نیست.

اولویت طرح دوگانه‌سوز شدن خودروها با خودروهای عمومی است

حبیبی با بیان اینکه پس از ثبت‌نام اینترنتی متقاضیان، نزدیکترین محل برای گازسوزکردن خودرو به فرد پیشنهاد داده می‌شود، ابراز کرد: با مصوبه ای که شورای اقتصاد داشت مقرر شد یک میلیون و 464 هزار خودروی بنزین سوز باری و مسافری موجود در کشور که در امر حمل و نقل عمومی فعالیت می‌کنند به صورت کاملا رایگان دوگانه سوز شوند. طی ماه‌های گذشته اطلاع‌رسانی در سطح عموم به صورت گسترده انجام گرفت. خوشبختانه استقبال هم بالا بود و فرآیند دوگانه سوز کردن خودروها حدود یک سال به طول می‌انجامد و امیدواریم طی یک سال آینده این هدف محقق شود. پس از پایان این پروژه، خودروهای شخصی نیز با سرعت دوگانه‌سوز می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به صدای زنجان در رابطه با کمبود مخزن CNG پس از سهمیه‌بندی بنزین گفت: این موضوع به عرضه و تقاضا برمی‌گردد. کمبود مخزن نداریم، از یک سو میزان استقبال رانندگان بالا بوده و از سوی دیگر ظرفیت تبدیل محدود است، این مهم سبب شده که تصوراتی مبنی بر کمبود مخزن CNG در اذهان عموم مردم شکل گیرد.

حبیبی تاکید کرد: هدف شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان، توسعه جایگاه‌های CNG و خودروهای دوگانه سوز و تشویق مردم به استفاده از سوخت CNG در حمل و نقل است چرا که پاکترین ایمن ترین و اقتصادی ترین سوخت است.

تاکید بر لزوم تامین گاز مایع روستائیان

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان با بیان اینکه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با ۳۷ منطقه عملیاتی در سطح ۳۱ استان کشور بزرگترین شبکه توزیع فراورده نفتی در ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود، اظهار کرد: گستره این شرکت از قلب پایتخت تا صعب‌العبورترین نقاط کشور را شامل می‌شود.

حبیبی تامین حامل‌های انرژی در کشور را جزو رسالت‌های اصلی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد و گفت: فراورده‌های نفتی از جمله بنزین، نفت سفید، انواع سوخت هواپیمایی، نفت کوره، حلال‌ها، گازمایع و CNG را تامین، توزیع، مدیریت، راهبری و نظارت می‌کند.

وی با بیان اینکه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان در گستره استان زنجان فعاایت می‌کند، ادامه داد: در رابطه با گاز مایع پیگیری‌های مربوطه در سطح کشور انجام شده است. این گاز، جزو سبد سوختی مخصوص خانوارهای فاقد گاز شهری است و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان بر خود وظیفه می‌داند تا در اسرع وقت گاز مایع را جهت پخت و پز به ساکنان نقاط دوردست روستایی تحویل دهد.

توزیع الکترونیکی گاز مایع

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان نبود نظام توزیع استاندارد را علت اصلی انحراف در حوزه مصرف گاز مایع دانست و گفت: توزیع خارج از شبکه گاز مایع در گذشته سبب شد تا گاز مایع به جای رسیدن به دست روستائیان، به ویژه در فصول سرد سال که میزان نیاز به این فرآورده افزایش می‌یابد در بازار آزاد فروخته شود. به همین دلیل مقرر شد تا با تدوین برنامه‌های جامع، رویه استاندارد توزیع گاز مایع تعریف گردد تا گاز مایع به دست مصرف‌کننده واقعی برسد.

حبیبی جلوگیری از گرانفروشی و حذف دلالان و فرصت طلبان از شبکه توزیع گاز مایع را از اهداف توزیع الکترونیکی گاز مایع اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 4 عامل توزیع گاز مایع اعم از طارم گاز(شهرستان طارم)، سهند گاز یا مهرگاز (شهرستان زنجان)، پرس ایران گاز (شهرستان ابهر) و تعاون گاز (شهرستان خدابنده) در سطح استان فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان با بیان اینکه ماهانه به صورت خودکار 46 کیلوگرم برای دریافت گزا مایع در کارت بانکی سرپرست خانوار شارژ می‌شود، اضافه کرد: 4 شرکت مستقر در استان زنجان با عاملان بیش از 186 عامل توزیع، گاز مایع را در سطح استان توزیع می‌کنند.

حبیبی با اشاره به شناسایی عاملان توزیع و تجهیز آن‌ها به پوزهای بانکی تصریح کرد: در این پوزها اپلیکیشن مربوطه که به سامانه تجارت آسان شرکت پخش فراورده‌های نفتی وصل است، نصب شد.

وی با اشاره به ثبت 986 روستا در زنجان ابراز کرد: از این میزان 912 روستا دارای سکنه و مابقی خالی از سکنه هستند.

این مسئول با بیان اینکه از 912 روستای دارای سکنه، در 512 روستا عملیات گازرسانی انجام شده و 400 روستا که عمدتا صعب‌العبور نیز هسستند نیازمند نفت سفید و گاز مایع هستند که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان آن‌ها را تامین می‍‌کند.

توزیع گاز مایع با نظام جدید

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان با اشاره به نیاز برخی صنوف خدماتی به گاز مایع افزود: فراخوان مربوطه و دعوت از ایزوگام‌کاران، نقاشان، باغشهرها، خانه‌باغ‌ها، کارخانجات و صنایع جهت حضور در سامانه نظام‌مند توزیع گاز مایع داده شده و افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه سدف به آدرس https://newtejaratasan.niopdc.ir/ ، نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. کارشناسان مربوطه پس از شناسایی کامل متقاضی، افراد حائز شرایط را سهمیه‌بگیر دائم ثبت می‌کنند. این طرح از ابتدای مردادماه صورت گرفته و از این پس توزیع گاز مایع با نظام جدید انجام می‌شود.

وی از صنوف خدمات‌رسان که به گاز مایع نیاز دارند خواست تا برای سهمیه‌دار شدن نسبت به ثبت‌نام الکترونیکی اقدام کنند، افزود: ثبت‌نام فقط شامل صنوف بوده و برای روستائیان هدف برای بهره‌مندی از گاز مایع نیازی به ثبت‌نام نیست چرا که خانوارهای مربوطه شناسایی شده‌اند.

نگرانی‌‌ها در رابطه با شایعه قطع یا تغییرات در سهمیه گاز مایع طارم رفع شد

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان در رابطه با شایعه قطع یا تغییرات در سهمیه گاز مایع طارم نیز گفت: بروز برخی صف ها برای تهیه گاز مایع در شهرستان طارم نیز ناشی از اجرای شیوه جدید توزیع بود که به دلیل مشکلات شرکت "طارم گاز" به عنوان عامل توزیع گاز مایع، در منطقه طارم ایجاد شد. 

وی با بیان اینکه هیچ تغییری در میزان سهمیه گاز مایع شهرستان طارم اتفاق نیفتاده است، گفت: ایجاد صف برای دریافت گاز مایع ناشی از عدم اطلاع برخی شهروندان از اجرای شیوه جدید و الکترونیکی توزیع است.

رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در جایگاه‌های سوخت

مدیر شرکت  ملی پخش فرآورده های نفتی زنجان در خصوص ضدعفونی جایگاه های سوخت در استان گفت:  به منظور جلوگیری از شیوع ویروس‌ کرونا همه جایگاه‌داران توزیع فرآورده‌های مایع (بنزین و گازوئیل) و سی‌ان‌جی اعلام شد تا فرآیند سوخت‌گیری و پرداخت در جایگاه‌های عرضه سوخت، توسط اپراتور در استان انجام شود.

حبیبی تصریح کرد: در تمام جایگاه‌های سوخت دستکش یک‌بار مصرف، در دسترس افراد قرار می‌گیرد تا سوخت گیری با اصول بهداشتی انجام شود.

کم فروشی در جایگاه‌ها؟

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی زنجان در پاسخ به سؤالی در رابطه با احتمال کم‌فروشی در جایگاه‌های بنزین ابراز کرد: فرایند کنترل کمیت و کنترل کیفیت نزدیک به ۱۰ سال است توسط دو ارگان وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد به شیوه مجزا و به شکل مستمر انجام می‌گیرد تا دستکاری تلمبه و نازل‌ها صورت نگیرد.

وی با اشاره به نظارت و کنترل فرآورده پس از تحویل آن به جایگاه‌ها ادامه داد: پس از تحویل، این فراورده ۲ الی ۳ بار در هفته توسط بازرسان اداره کل استاندارد، تعزیرات حکومتی و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به لحاظ کیفی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

این مسئول با اشاره به کنترل ماهانه و جداگانه کمیت بنزین توسط بازرسان اداره کل استاندارد، تعزیرات حکومتی و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: ناظران دستگاه‌های ذیربط با بررسی‌های جداگانه در تلاش‌اند تا از هرگونه کم فروشی و ایجاد اختلال در کیفیت فرآورده تحویلی به مشتری جلوگیری شود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه زنجان با بیان اینکه بعد از کنترل دقیق، تلمبه‌ها به برچسب کنترل کمی مجهز و تمامی قطعات قابل دستکاری تلمبه پلمپ می‌شوند، ادامه داد: لازم به ذکر است این تلمبه‌ها به هیچ عنوان قابلیت دستکاری توسط جایگاه‌‌داران را ندارد.

حبیبی با بیان اینکه تلفن گویای ۰۹۶۲۷ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و شماره ۳۳۳۳۸۵۶۵ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان آماده دریافت شکایات شهروندان است، ابراز کرد: موارد دریافتی از طریق تلفن گویا در کمتر از ۷۲ ساعت و شکایات واصله از طریق شماره تلفن شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان در کمتر از ۲۴ ساعت پیگیری می‌شوند.

وی با بیان اینکه در خرابی موردی تلمبه‌ها که از طریق سامانه هوشمند جایگاه‌ها و از طریق دوربین‌های مداربسته قابل رصد و پیگیری است، جایگاه‌دارها موظف به عدم عرضه و اطلاع‌رسانی فوری هستند و بازرسان این شرکت در کوتاه‌ترین زمان ممکن که معمولا کمتر از ۳ ساعت است باید  نسبت به تنظم و رفع نقص‌های موردی اقدام کنند./ روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشرکت نفت منطقه زنجانحمداله حبیبیتوزیع گاز مایع در روستاها
sedayezanjannews.ir/nx4113


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»