کد خبر: 4116
1399/05/29 - 10:20


در اختتامیه ششمین جشنواره مطبوعات و رسانه استان زنجان اعلام شد؛

صدای زنجان برای پنجمین بار رسانه برتر استان شد

روزنامه صدای زنجان در این جشنواره با کسب دو مقام اولی، یک مقام دومی و سه مقام سومی در کنار کسب جایزه ویژه بخش آسیب‌های اجتماعی برای پنجمین بار متوالی در صدر نشریات و خبرگزاری‌های استان در این جشنواره قرار گرفت

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی اختتامیه ششمین دوره جشنواره مطبوعات استان زنجان شب چهارشنبه به صورت زنده در صفحه اینستاگرامی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پخش شد و نفرات برگزیده این جشنواره معرفی شدند.

روزنامه صدای زنجان در این جشنواره با کسب دو مقام اولی، یک مقام دومی و سه مقام سومی در کنار کسب جایزه ویژه بخش آسیب‌های اجتماعی برای پنجمین بار متوالی در صدر نشریات و خبرگزاری‌های استان در این جشنواره قرار گرفت.

در ابتدای این مراسم فاطمه کرباسی، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، با اشاره به اینکه خودارزیابی یکی از بهتری ارزیابی‌هایی است که هر بخش و ارگانی می‌تواند از خود داشته باشد، گفت: جشنواره مطبوعات یکی از بهترین فرصت‌ها است تا خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری و مطبوعات در یک رقابت سالم خود را ارزیابی کنند و نسبت به ضعف و قوت خود آگاهی یابند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه استان زنجان، امسال جزو استان‌هایی بوده است که توانسته جشنواره مطبوعات را به خوبی برگزار کند، ادامه داد: مطبوعات و رسانه‌ها در شش ماه شیوع کرونا همواره همانند بخش بهداشت و درمان در کنار مردم بودند و در این زمینه در جهت اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم حرکت کردند که جا دارد از این جهت از خبرنگاران استان تشکر و قدردانی کنم.

در ادامه یوسف ناصر، دبیر ششمین جشنواره مطبوعات با اشاره به اینکه امسال در حالی جشنواره را به پایان می‌بریم که شیوع کرونا عرصه را بر همه خبرنگاران تنگ و رسالت فعالان این عرصه را دوچندان کرده است، گفت: آگهی فراخوان ششمین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های استان خرداد ماه امسال منتشر شد و از این تاریخ سامانه این جشنواره آماده پذیرش آثار ارسالی بود. با پایان یافتن زمان، 294 اثر ارسال شد که از این تعداد 268 اثر در بخش اصلی و 31 اثر در بخش جنبی جشنواره بارگزاری شده بود که با مقایسه آثار مشخص شد که فعالان عرصه خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری بیشترین آثار را ارسال کرده‌اند.

مدیر خانه مطبوعات استان خاطرنشان کرد: آثار ارسال شده با هماهنگی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد برای داوری ارسال شد و لازم به ذکر است که این دفتر نسبت به انتخاب داوران اقدام کرد که دکتر فریدون صدیقی، دکتر علی‌اکبر قاضی‌زاده، دکتر علیرضا کتابدار و دکتر محمود مختاریان به عنوان داوران این دوره از جشنواره انتخاب شدند

وی افزود: ابتدای امسال فراخوان جشنواره کرونا و رسانه نیز توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد که در پایان این مراسم برگزیدگان این جشنواره اعلام و برترین‌های نیز معرفی خواهند شد.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه همه ایام متعلق به سربازان گمنام عرصه اطلاع‌رسانی است، اظهار کرد: اصحاب رسانه برای دیده شدن دیگران تلاش می‌کنند ولی خود دیده نمی‌شوند.

محمد خدادی با بیان اینکه دنیای امروز دنیای ارتباطات است، عنوان کرد: هر چه رسانه‌ها اطلاعات دقیق‌تری ارائه دهند، همراهی و همدلی بین مردم افزایش می‌یابد و فرصت برای توسعه و پیشرفت هر ارگان و رسانه‌ای بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها در سال گذشته روزهای سختی را پشت سر گذشتند، اظهار کرد: در طی این سال رسانه‌ها در کنار مردم حضور داشتند و نقش خود را برای حفظ وحدت ملی کشور انجام دادند که آخرین صحنه این مسیر، همدلی و تلاش برای مقابله با کرونا بود که در این ایام رسانه‌ها تلاش کردند تا نگاه مردم به موضوعات را مبتنی بر واقعیت تغییر دهند و این نگاه را در جامعه فراهم کنند که پیشگیری از کرونا با هم‌افزایی میسر می‌شود و تمام تلاش رسانه در ادامه این مسیر باید بر همین منوال باشد چرا که برای مقابله با کرونا راهی جز این نداریم.

خدادی با اشاره به اینکه امسال سال متفاوتی در زمینه برگزاری مراسم ایام محرم خواهد بود، افزود: همه دستورات و پروتکل‌های بهداشتی ارائه شده که مبتنی بر علم و دانش و برای حفاظت از افراد است تا ضمن اینکه شعور حسینی در جامعه جریان می‌یابد، مردم آسیب نبینند و در این زمینه نیز باز نقش رسانه است که این موضوع را به صورت اغنایی برای عموم مردم مطرح کند چرا که اساسا هیچ مانعی برای اینکه شعور حسینی در جامعه جاری شود، وجود ندارد.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به اینکه در حوزه رسانه قاعدتا ما نیاز به افزایش مهارت‌ها داریم، گفت: رویکردها باید از فضای کمی به کیفی تغییر یابد و طبیعتا رسانه امروز قدرت تحول بالایی دارد و به همین جهت بایستی سهم و نقش اساسی را در کارکرد رسانه‌های کشور داشته باشیم و به دنبال تولید اطلاعات باشیم نه صرفا بیان دیدگاه و نظر.

در ادامه پیام هیئت داوران این دوره از جشنواره مطبوعات و رسانه‌های استان خوانده شد و در این زمینه داوران به اظهار نظر در خصوص ضعف‌ها و قوت‌های رسانه‌های استان در بخش‌های مختلف جشنواره مطبوعات پرداختند که بر اساس این پیام که توسط دکتر محمود مختاریان خوانده شد، رسانه‌های استان در بخش خبر دچار ضعف استفاده درست از عناصر خبر و به کار بردن پیشینه و تکنیک‌های خبری بودند.

همچنین در بخش گزارش داوران کم دقتی در انتخاب سوژه و عدم آشنایی با انواع مختلف گزارش و عدم پرداخت در نوشتار را از ضعف‌های موجود در این  بخش دانستند و اذعان داشتند د ربخش مقاله و سرمقاله جای خالی توجه به رویدادهای محلی و خبری مشهود بود و همچنین در انتخاب تیترها بایستی از مسائلی مثل انتخاب تیترهای تکراری و شعاری و یا نقل قول‌های ساده پرهیز کنیم.

طبق اظهارنظر داوران در بخش صفحه‌آرایی وضعیت به مراتب بهتری داشتیم و زیبایی و شادابی و نگاه درست به چینش و مخاطبان و استفاده از رنگ و تصاویر در اندازه‌های مناسب و سفیدخوانی همه به نشریات استانی کمک کرده بودند که جذابیت بصری بیشتری داشته باشند و در بخش عکس نیز بر اساس نظر داوران نیاز به کار زیاد بود.

در انتهای این جشنواره نفرات برتر این جشنوره معرفی شدند که در بخش مصاحبه «اسدالله قربانزاده» از هفته نامه شهاب زنجان برای اثر «تولید صنعتی با یک میلیون ریال» و «صغری بنابی فرد» از سایت نوید شاهد برای اثر «رزمندگانی که با هم ساختند و بر دشمنی کرونا تاختند» به صورت مشترک شایسته تقدیر و «بهنام آقاجانلو» از خبرگزاری ایرنا برای اثر «مالکیت پسماند روی به دولت رسید» و «فوزیه مهدیون» از روزنامه صدای زنجان برای اثر «اجباری نیست استقبال می‌کنند» به صورت مشترک نفر سوم و «زهرا رسولی» از خبرگزاری فارس برای دو اثر «تعارف با غسال اموات کرونایی» و «همه دارایی‌های مادر شهید شهریاری» نفر دوم و «اصغر نجاری» از هفته نامه موج بیداری برای اثر «ما قاچاقچی نیستیم»به عنوان نفر اول معرفی شد.

همچنین در بخش صفحه‌آرایی «فرید ناصر» از هفته‌نامه پیام زنجان شایسته تقدیر و «الهام بدرلو» از هفته‌نامه شهاب زنجان نفر سوم و «فاطمه سیاحتی» از هفته نامه موج بیداری نفر دوم و سروش سلطانی از صدای زنجان به عنوان نفر اول لنتخاب شدند.

در بخش عکس نیز «امیرحسین ناسوتی» از خبرگزاری فارس برای اثر «اورژانس؛ خط مقدم مدافعان سلامت» شایسته تقدیر، «حمیدرضا بازرگانی» از روزنامه زنگان برای اثر «کارگر جان، خدا قوت» نفر سوم و «بهرام بیات» از روزنامه صدای زنجان برای اثر «عاشیق فتاح» نفر دوم و «مهدی الماسی» از خبرگزاری مهر برای اثر «تپه‌های رنگی ماهنشان» مقام اول را کسب کرد.

در بخش طنز مکتوب «ناصر غفاری» از هفته نامه پیام زنجان برای اثر «میرزا نصرالدین و بلدیه زنگان» و «وحید حاج سعیدی» از پایگاه خبری آسمان زنجان برای اثر «پراید اولی‌ها و کولبری خودرو» مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخش خبر «ملکناز نجفی» از پایگاه خبری موج رسا برای اثر «بزرگترین تجمع آیینی کشور در زنجان ثبت شد» و «پرویز غفاری» از خبرگزاری ایرنا برای اثر «رد پای پلنگ در زنجان» به صورت مشترک مقام سومی را کسب کردند و هیئت داوران در این بخش  کسی را شایسته کسب مقام اولی و دومی ندانستند.

در بخش سرمقاله و مقاله و یادداشت «حسین نجاری» از هفته نامه موج بیداری برای اثر «قدرت و خشونت» و «محمدعلی خالق نژاد» برای اثر «کدام مجلس در راس امور و عصاره فضایل ملت است» و «علی الماسی» از پایگاه خبری موج رسا برای اثر «بیانیه گام دوم در اوج اقتدار نظام» شایسته تقدیر قرار گرفتند و «سولماز شهبازی» از خبرگزاری مهر برای دو اثر «توجه به روستاها از بازسازی تا بی‌هویتی» و «در شان انتصاب بانوان» و «علی شیرازی» از هفته‌نامه شهاب زنجان برای اثر «بهاریه‌های موسیقیایی» به عنوان نفرات سوم و «داوود محمدی» از هفته نامه پیام زنجان برای اثر «به همین سادگی برای حنجره زخمی تغزل» و «زینب سودی» از پایگاه خبری پیام ملت برای اثر «هشت هشت نود و هشت»به صورت مشترک نفر دوم و «سمیه میناخانی» از روزنامه صدای زنجان برای اثر «عبرتی که از تاریخ نمی‌گیریم»به عنوان نفر اول این بخش از جشنواره انتخاب شدند.

همچنین در بخش گزارش نیز «رقیه الماسی» از روزنامه قدس برای اثر«بخش جراحی قلب بیمارستان موسوی زنجان نیاز به جراحی دارد» و «محسن احدی» از هفته نامه شهاب زنجان برای آثار «زورآزمایی در میدان زر» و «شل» به عنوان نفرات شایسته تقدیر و «مهدی سهرابی» از روزنامه صدای زنجان برای اثر «هیس! پرواز خوب است»نفر سوم و «زهرا رسولی» از خبرگزاری فارس برای اثر «اینجا قطعه کرونایی است» نفر دوم و «احمد بیگدلی» از پژواک زنجان برای اثر «رسوایی 2» به عنوان نفر اول معرفی شد.

در بخش تیتر نیز «اکرم بیات» از خبرگزاری ایرنا برای اثر «لالایی جیرجیرک‌ها برای تاکستان‌های ابهر» شایسته تقدیر، «لیلا محمدی» از روزنامه صدای زنجان برای اثر «1700 تن بار کج» نفر سوم و «یوسف قزلباش» از خبرگزاری ایسنا برای اثر «کرنای کر کننده کرونا هنوز ناکوک است»به عنوان نفر دوم انتخاب شدند. همچنین هیئت داوران در این بخش هیچ اثری را شایسته مقام اولی ندانستند.

در بخش موضوعی نیز هفته نامه شهاب زنجان و ایسنا در زمینه آب و محیط زیست، خبرگزاری قرآنی (ایکنا) در زمینه خانواده و سبک زندگی، خبرگزاری فارس در زمینه ایثار و شهادت «با محوریت مدافعان سلامت و شهید قاسم سلیمانی»، خبرگزاری ایرنا در زمینه جهش تولید و خبرگزاری شبستان در بخش حجاب و عفاف و روزنامه صدای زنجان در زمینه آسیب‌های اجتماعی و هفته‌نامه مشاغل و کسب و کار در زمینه حقوق شهروندی مورد تقدیر قرار گرفتند.

 همچنین نفرات برگزیده جشنواره کرونا و رسانه اعلام شد که در بخش تیتر «بهنام آقاجانلو» از خبرگزاری ایرنا برای اثر «زنجیره مرگی که در صف‌های وام یک میلیون تومانی یافته می‌شود» به عنوان نفر اول و در بخش یادداشت «حسین نجاری» از هفته‌نامه موج بیداری برای اثر «جنگ سفید» نفر اول و «معصومه نصیری مقدم» از پایگاه خبری آسمان برای اثر «کرونا تلنگری بر ساختار جامعه» شایسته تقدیر شد.

همچنین در بخش گفتگو «زهرا رسولی» از خبرگزاری فارس برای اثر «20دقیقه متفاوت با اموات کرونایی» نفر اول و در بخش گزارش نیز «زهرا رسولی» از خبرگزاری فارس برای اثر «بدرقه در ایستگاه آخر» نفر اول و «فاطمه تاج‌بخش» از خبرگزاری ایکنا برای اثر «جای خالی عطر گلاب در کوچ کرونایی‌ها»به عنوان نفر شایسته تقدیر معرفی شدند.

در بخش عکس نیز «زهرا فتحی» از خبرگزاری ایسنا برای اثر «فرشتگان زمینی را با در خانه ماندن یاری کنیم» به عنوان نفر اول  این دوره از جشنواره معرفی شدند.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانششمین جشنواره مطبوعاتخانه مطبوعات زنجانارشاد زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4116


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»