کد خبر: 4141
1399/06/02 - 9:38


صدای زنجان موضوع داوری ششمین جشنواره مطبوعات استان و برخی از حواشی آن را بررسی می‌کند؛

نقدی بر ششمین جشنواره مطبوعات

ششمین جشنواره مطبوعات استان توسط خانه مطبوعات استان و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با همه حواشی و مشکلات خود به پایان رسید و نفرات برتر خود را شناخت. هرچند این جشنواره نیز همچون سایر جشنواره‌ها منتقدانی داشت که داوران و عوامل اجرایی را به چالش می‌کشیدند.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- ششمین جشنواره مطبوعات استان توسط خانه مطبوعات استان و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با همه حواشی و مشکلات خود به پایان رسید و نفرات برتر خود را شناخت. هرچند این جشنواره نیز همچون سایر جشنواره‌ها منتقدانی داشت که داوران و عوامل اجرایی را به چالش می‌کشیدند.

بر اساس نظر هیئت داوران، در این دوره از جشنواره در بخش خبر، ضعف استفاده درست از عناصر خبر و به كار بردن پيشينه و تكنيك‌هاي خبرنويسي مشهود بود.

هئیت داوران در کنار انتشار بیانیه، نکاتی را در هر بخش ذکر کرده و از جمله آورده است در بخش گزارش، کم دقتی در انتخاب سوژه و عدم شنایی با مدل‌های مختلف گزارش و پرداخت نوشتار، ضربه‌های جدی به فعالیت گزارشگران وارد کرده است.

در بخش مقاله و تیتر، دقت بیشتر و توجه ویژه به رویدادهای محلی، خبری گرچه‌ مشهود بود اما تلاش‌های چشمگیری در این بخش را شاهد بودیم. در انتخاب تیترها باید با پرهیز از تیترهای تکراری، شعاری و یا نقل قول‌های ساده به معنای واژه‌ها بیشتر دقت کنیم.

در بخش صفحه‌آرايي، خوشبختانه صفحه‌آرایی نشریات بسیار خوب بودند، زیبایی و شادابی نگاه درست به مخاطبان، چینش خوب، استفاده از تصاویر و رنگ در اندازه‌های مناسب، سفید‌خوانی همه کمک کرده‌اند که نشریات جذابیت بصری بیشتری داشته باشند همچنان باید بدانیم فرم می‌تواند محتوا را نجات دهد.

در بخش عکس نیاز به کار زیاد داریم، فراموش نکنیم در بسیاری از نشریات عکس ویترین نشریه است و عکس خوب هم نشان می‌دهد و هم حرف می‌زند.

در مجموع، نگاه دقيق‌تر به سوژه‌ها و پرداختن عمیق به جزئيات، تاكيد بيشتر بر سوژه‌هاي محلي و بومي، پرهيز از كلي‌گويي و تطويل كلام و تاكيد بر رعايت ايجاز، بيان مستند و به‌دور از حُب و بُغض مسايل و رعايت تكنيك‌هاي عرصه‌هاي مختلف روزنامه‌‌نگاري اصولي هستند كه رعايت آنها نقش بسزايي در اعتلاي سطح آثار خواهد داشت. شایان تاکید است عدم آشنایی جمعی از شرکت‌کنندگان در جشنواره با تکنیک‌های روزنامه‌نویسی، موضوع و محتوای اغلب آثار را تحت الشعاع قرار داده است که به باور هیات داوران برگزاری کارگاه آموزشی برای آشنایی با شیوه‌های مختلف روزنامه نگاری ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

هيات‌داوران هر چند احتمال خطاهاي سهوي را در ارزيابي‌هاي خود منتفي نمي‌داند ولي با تمام توان كوشيده است در كمال بي‌طرفي و تنها با رعايت معيارهاي علمي و حرفه‌اي، آثار برجسته‌تر را برگزيند. بديهي است معرفي آثار برتر به معناي ناديده گرفتن اعتبار و ارزش ساير آثار نيست.

آثار نشریات و خبرگزاری‌ها به صورت مشترک داوری شدند

حسین نجاری، مدیرخانه مطبوعات در پاسخ به سوال اینکه «چرا با وجود اعلام مجزا بودن داوری بخش مطبوعات و خبرگزاری‌ها، امسال این دو بخش به صورت مشترک داوری شدند»، گفت: در کل کشور؛ در داوری جشنواره مطبوعات، رسانه‌های برخط و نوشتاری باهم و بدون تفکیک کردن داوری می‌شوند. در مقطعی برای اینکه تعداد برگزیدگان جشنواره‌ی مطبوعات استان تعداد بیشتری شود، داوری آثار بخش خبرگزاری و پایگاه‌های خبری جدا شد تا فرصت‌های برگزیده شدن را هم برای خبرگزاری‌ها و هم برای مطبوعات بیشتر کنیم.

وی ادامه داد: امسال با توجه به اینکه تعداد شرکت کنندگانمان خیلی بالا نبود تصمیم بر این شد که هر دو بخش به صورت مشترک داوری شوند چرا که اگر آثار را تفکیک می‌کردیم بر اساس آیین‌نامه و فراخوانی که داده شده بود اگر آثار15نفر شرکت‌کننده داشت ما الزاما سه برنده نداشتیم.

مدیر خانه مطبوعات خاطرنشان کرد: ضمن اینکه تمام روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در اردوگاه مشترک کار می‌کنند و ما در حوزه ژورنالیستی سبک متفاوت نوشتاری در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها نداریم که بگوییم این سبک در روزنامه‌ها و سبک دیگری در خبرگزاری‌ها پیاده می‌‍‌شود تا داوری آثار را به صورت تفکیک شده انجام بدهیم، بلکه از یک سبک و دانش فنی مشترکی استفاده می‌شود و از همین رو داوری این دو بخش را جدا نکرده‌ایم و همان کیفیت و دانش فنی مد نظرمان بود.

نجاری اظهار کرد: همچنین با توجه به اینکه هر تعداد نفرات شرکت‌کننده در جشنواره‌ای افزایش یابد، کیفیت رقابت هم بالاتر می‌رود و اگر ما از بین تعداد افراد بیشتری کسی را به عنوان برگزیده انتخاب کنیم ارزش بیشتری دارد از همین رو تلاش کردیم دو بخش را به صورت مشترک به داوری بپردازیم.

اگر تعداد داوران بیشتر بود جشنواره شکل درست‌تری به خود می‌گرفت

وی در پاسخ به سوال اینکه «چرا در هر بخش یک داور داشتیم»، افزود: با توجه به اینکه این جشنواره دارای 8 بخش متفاوت بود و اگر بنا بود برای هر بخش ما 3 نفر را برای داوری انتخاب کنیم در این زمان ما بایستی 24 داور را برای این جشنواره در نظرمی‌گرفتیم که شدنی نیست. ضمن اینکه داورهای انتخاب شده هر یک در بخشی از جشنواره تبحر خاصی داشتند و در حوزه‌ای حرفی برای گفتن داشتند و اینکه بخواهیم دو نفر دیگر نیز در کنار این اساتید قرار بدهیم فکر نمی‌کنم تاثیری بر روی داوری داشته باشد هر چند اگر تعداد داوران بیشتر بود جشنواره شکل درست‌تری به خود می‌گرفت و بر اساس یک خِرد شورایی نتایج اعلام می‌شد کما اینکه در همه جشنواره‌های مطبوعات سایر استان‌ها نیز به همین شکل آثار داوری می‌شوند.

وی افزود: منظورم از بیان این سخن این نیست که چون یک شرایطی خواه درست و یا نادرست در سطح کشور اجرایی می‌شود؛ ما نیز باید تابع آن باشیم ولی در این زمینه ما باید به رای داور اعتماد داشته باشیم. ضمن اینکه این گونه حواشی معمولا در تمام جشنواره‌ها وجود دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه داوران این جشنواره هیچ یک از خبرنگاران شرکت‌کننده در جشنواره را نمی‌شناسند، گفت: یک داور به لحاظ اخلاقی هیچ زمانی مصلحت و جایگاه علمی خود را فدای یک سری مصلحت‌های دوره‌ای و منفعت‌طلبانه نمی‌کند و کسانی که معمولا داور هستند، سعی نمی‌کنند با کارهایی این چنینی جایگاه داوری خود را مخدوش کنند و علم و دانش خود را زیر سوال ببرند.

در بسیاری از جشنواره‌های مطرح کشور آثار با مشخصات شرکت‌کننده ارسال می‌شود

مدیر خانه مطبوعات استان در پاسخ به اینکه «آیا مشخصات افراد شرکت کننده در جشنواره از روی آثار ارسالی حذف می‌شوند؟» اظهار کرد: برای داورانی مثل آقای کتابدار که در رسانه و مطبوعات کشور حرفی برای گفتن دارند، چه تفاوتی می‌کند که فلان خبرنگار اثر خود را برای جشنواره فرستاده باشد یا فرد دیگری. ضمن اینکه در بسیاری از جشنواره‌های مطرح کشوری آثار به اسم برای داوران ارسال می‌شود، برای مثال در جایزه کتاب شاملو و یا سایر جشنواره‌های ادبی وقتی کتابی یا اثری ارسال می‌شود اسم افراد کاملا مشخص است و این موضوع در بسیاری از جشنواره‌های مطرح کشور وجود دارد. ضمن اینکه سال گذشته آثار را با کد مشخص شده برای داوری ارسال کردیم ولی امسال با اسامی آثار ارسال شد ضمن اینکه معتبر بودن اسامی نیز در این زمینه اهمیت دارد مثلا اسامی ما تا چه میزان اعتبار دارند تا فلان داور بخواهد بر اساس آن کسی را برگزیده یا از دور جشنواره حذف کند.

شرکت رئیس هئیت مدیره خانه مطبوعات بر اساس آیین‌نامه‌‌ مشکلی ندارد

این مسئول در پاسخ به اینکه «به طور معمول عوامل اجرایی در جشنواره‌ای که خود برگزار می‌کنند، شرکت نمی‌کنند، چرا شما که جزو عوامل اجرایی بودید، در جشنواره شرکت کردید؟» گفت: من دبیر جشنواره نبودم اگر دبیر جشنواره باشم به لحاظ قانونی و آیین‌نامه‌ای حضور و شرکت من در جشنواره مشکل دارد اما از آن‌جا که من دبیر جشنواره نیستم و رییس هیئت مدیره مطبوعات هستم و به نظرم در این زمینه مشکلی وجود ندارد و شاید اگر در جشنواره حضور پیدا نمی‌کردم برخی از این مشکلات پیش نمی‌آمد ولی شرکت کردن من به لحاظ حقوقی و آیین‌نامه‌‌ای هیچ مشکلی ندارد اگر چه اگر شرکت نمی‌کردم این نقدی که برخی از دوستان به این جشنواره وارد می‌کنند، پیش نمی‌آمد./ روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانششمین جشنواره مطبوعاتارشاد زنجانخانه مطبوعات زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4141


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»