کد خبر: 4135
1399/06/01 - 8:32


صدای زنجان حواشی ساخت مجتمع مسکونی در اراضی تیپ مستقل ۲۱۶ زرهی شهید مخبری زنجان را بررسی می‌کند؛

مجتمع حاشیه

شهردار منطقه 3 زنجان: کار از دست شهرداری خارج شده است/ شهردار وقت زنجان: مسئولان شهرداری سرگرم کاغذ بازی داخلی بودند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- برخی از اعضای شورای شهر و شهردار زنجان چندین بار بر غیرقانونی بودن احداث مجتمع مسکونی در ضلع جنوبی پادگان اشاره داشته و معتقدند که برای ساخت این مجتمع، پادگان از شهرداری مجوز لازم را اخذ نکرده است از همین رو تقاضای ورود مسئولان استانی به موضوع را کردند و حالا کار به جایی رسیده که طبق گفته شهردار منطقه 3 زنجان دادستانی به موضوع ورود کرده و گفته «باید تمامی مقررات جاری شهرسازی و ضوابط شهرداری‌ها رعایت شود.»

با وجود این ادعاها از سوی برخی اعضا شورا و شهرداری فرمانده تیپ مستقل ۲۱۶ زرهی شهید مخبری زنجان این ساخت‌وساز را کاملاً قانونی دانسته و در پاسخ به صدای زنجان این‌گونه متذکر شد: «اولاً مجری مجتمع احداثی نیروی زمینی بوده و پادگان به عنوان ناظر پروژه است. در ثانی ستاد کل ارتش یک مصوبه و دستورالعمل دارد مبنی بر این‌که برای ابنیه‌هایی که داخل محدوده پادگان احداث می‌شوند ما موظفیم گزارشی را به شهرداری ارسال کنیم. مامور شهرداری موظف است در طول یک ماه بررسی و ارزیابی خود را از ساخت‌وساز مد نظر در داخل محدوده پادگان انجام دهد. در صورت عدم مراجعه، ساخت‌وساز را شروع می‌کنیم و مختصات و برکف آن را به شهرداری ارسال کرده با این توضیح که نامه‌ای مبنی بر بررسی و ارزیابی از ساخت‌وساز مدنظر ارسال شده ولی در طول مدت یک ماه گذشته کارشناس شهرداری مراجعه نکرده است. از آنجایی که کار نظامی سریع باید انجام شود و نمی‌توان درگیر بروکراسی اداری شد ما ساخت‌وساز را انجام می‌دهیم.

ساخت‌وساز پادگان طبق دستورالعمل ستاد کل قانونی است

به گفته امیر، حمدی چندین بار شهرداری و شورا موضوع ساخت‌وساز در داخل پادگان را مطرح کردند و ما نیز گفتیم که علاوه بر مختصات، دستورالعمل ستاد کل را هم به شهرداری ارسال کردیم و ساخت‌وساز داخل پادگان طبق دستورالعمل ستاد کل انجام شده است و از آنجایی که تاکنون نظیر این ساخت‌وسازها در زنجان انجام نشده مد نظر داشته باشند که از این پس هر اقدامی برابر دستورالعمل بوده و خارج از آن نیست.

حالا کار به جایی رسیده که به گفته مسئولان در شهرداری با توجه به تکمیل مجتمع مسکونی موضوع از دست شهرداری خارج شده و طبق قانون پرونده در کمیسیون ماده 100 مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت عدم تأیید ساخت‌وساز انجام شده حکم بر تخریب واحدهای احداثی صادر می‌شود.

رحمان وزیری، شهردار منطقه 3 زنجان مدعی است که چندین بار مأموران اجرائیات شهرداری برای بررسی مجتمع مسکونی احداث شده مراجعه کردند ولی مسئولان پادگان اجازه ورود به آن‌ها را نداده است از همین رو با توجه به نظامی بودن منطقه و عدم استفاده از روش‌های متداول مراتب را 25 خرداد ماه امسال با دادستانی در میان گذاشتیم.

پاسخ دادستانی به نامه شهرداری در مورد ساخت‌وساز پادگان

این مسئول به نامه دادستانی در تاریخ 12 تیرماه امسال به شهرداری با این مضمون که «در مورد ساخت‌وساز ارتش در ضلع جنوبی اتوبان 22 بهمن برای منازل مسکونی 126 واحدی لازم به ذکر است که دستورالعمل‌های اعلامی صرفاً برای ایجاد مستحدثات در محدوده نظامی و یا انتظامی با کاربری نظامی و غیرانتفاعی می‌باشد در غیر این صورت نیروهای مسلح نیز باید تمامی مقررات جاری شهرسازی و ضوابط شهرداری‌ها را رعایت کنند» ارسال شده است.

شهردار منطقه سه زنجان ساخت واحدهای مسکونی در زمین با کاربری نظامی را یکی دیگر از دلایل غیرمجاز بودن احداث این واحدها دانست و یادآور شد: طبق روال باید زمین با کاربری نظامی در کمیسیون ماده 5 مورد بررسی قرار می‌گرفت و پس از تغییر کاربری آن به مسکونی و پرداخت حق و حقوق شهرداری و پروانه ساخت طبق نقشه تأیید شده اقدام به احداث واحدهای مسکونی می‌شد در حالی که متأسفانه پادگان این روال را طی نکرده است.

برای مجتمع‌های مسکونی در زمین با کاربری نظامی انتظار ارائه خدمات شهرداری را دارند؟

وزیری با طرح این سوال که آیا در وضعیت فعلی برای مجتمع‌های مسکونی که در زمینی با کاربری نظامی ساخته شده از شهرداری انتظار دارند خدمات به آن‌ها ارائه کنیم؟

وی در واکنش به این موضوع که چرا شهرداری زمانی که پادگان پیش از انجام ساخت‌وسازها نامه‌ای به شهرداری ارسال کرده مورد بی‌توجهی قرار گرفته و کارشناس شهرداری در مهلت یک ماهه به پادگان برای بررسی پروژه اقدام نکرده است؟ اینگونه بیان کرد که «صدور پروانه فرایندی دارد که باید درخواست کتبی به شهرداری ارائه شده و در عین حال اسناد و مدارکی که نشان‌دهنده منطبق بودن نوع کاربری زمین و ساخت‌وساز مدنظر باشد نیز ارائه شود. زمین پادگان با کاربری نظامی باید در کمیسیون ماده 5 تغییر کاربری شده و میزان سطح و سطوح، تعداد طبقات و بلوک‌ها براساس کاربری مشخص می‌شود و پس از آن شهرداری دستور نقشه را داده و به سازمان نظام مهندسی ارجاع داده می‌شود در آن سازمان طبق دستور نقشه و ضوابط طرح تفصیلی نقشه‌های ساختمانی تهیه شده و مجدداً توسط مالک زمین به شهرداری ارائه می‌شود و در نهایت با صدور پروانه ساختمانی مالک موظف به ساخت وساز می‌شود.»

پادگان باید روند قانونی ساخت‌وساز را پیگیری می‌کرد

وزیری معتقد است نماینده پادگان باید این مراحل را انجام می‌داد نه این‌که یک نامه بدهند و ادامه کار را پیگیر نباشند. شهرداری که نمی‌تواند پیگیر مراحل انجام این‌گونه فعالیت‌ها باشد همان‌طور که نماینده نیروی انتظامی و یا سپاه در پروژه‌های ساخت‌وسازشان این مراحل را پیگیر شده و انجام می‌دهند.

به گفته شهردار منطقه 3 زنجان این‌که پادگان صرفاً نامه‌ای به شهرداری ارسال کنند و بگویند نتیجه را اعلام کنید یک برخورد نظامی است نه شهروندی چون شهروندان از زمان درخواست تا دریافت پروانه ساخت پیگیر کار خود می‌شوند.

در جریان نامه اولیه نیستم

وی در پاسخ به این سوال که آیا تأیید می‌کنید که پادگان در ابتدای کار به شهرداری نامه ارسال کرده و بعد از گذشت یک ماه ساخت‌وساز را آغاز کردند، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: «بنده اصلاً در جریان این موضوع نیستم چون در آن زمان مسئول نبودم.»

وزیری در پاسخ به این سوال که تکلیف مجتمع 126 واحدی پادگان که شهرداری مدعی است غیرمجاز احداث شده چیست؟ افزود: «از آنجایی که این مجتمع بدون پروانه ساخته شده در حال حاضر از دست شهرداری خارج شده است و باید در کمیسیون ماده 100 تعیین تکلیف شود، آن‌ها باید تعیین کنند که آیا نظام مهندسی واحدهای احداثی را قبول می‌کند یا خیر؟ در صورت عدم تأیید نظام مهندسی کمیسیون ماده 100 رأی بر تخریب واحدهای احداث شده می‌دهد.»

به گفته شهردار منطقه 3 زنجان شهرداری طبق قانون نباید اجازه ساخت و ساز غیرقانونی را بدهد از همین رو مأموران اجرائیات برای انجام این وظیفه قانونی چندین بار به پادگان مراجعه کردند ولی مانع ورود آن‌ها شدند.

وی معتقد است برای جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز مجتمع مسکونی پادگان دیر شده و شهرداری نمی‌تواند ممانعتی ایجاد کند چون مجتمع احداث و تکمیل شده است به همین دلیل فقط موضوع را به کمیسیون ماده 100 گزارش کردیم و پرونده در آنجا مطرح شده است.

مسئولان شهرداری یا سرگرم کاغذ بازی داخلی بودند یا اطلاعی از فرصت یکماهه نظامیان نداشتند

با وجود اظهار بی‌اطلاعی شهردار منطقه سه از صحت ارسال نامه اولیه پادگان به شهرداری پیش از آغاز ساخت، محسن امین، شهردار وقت زنجان مدعی است که در این قضیه شهرداری کوتاهی کرده و موضوع را پشت گوش انداخته است چون در زمان مقرر یکماهه پادگان موظف بود اجازه ورود به شهرداری و انطباق با طرح‌های جامع و تفصیلی را بدهد ولی همانند بسیاری از موارد مسئولان شهرداری سرگرم کاغذ بازی داخلی شدند و یا اطلاعی از فرصت یکماهه نظامیان نداشتند.

شهردار وقت زنجان بر این باور است که متأسفانه در شهرداری‌ها بسیاری از پرسنل و مدیران آشنا به مقررات و قوانین نیستند تا در صورت استعلام، سریعاً مخالفت قانونی را پاسخ اعلام کنند از همین رو معمولاً مشمول مرور زمان به صورت عمدی و یا سهوی می‌شوند.

شهردار وقت زنجان معتقد است، دستورالعمل‌های ستاد کل فقط در مورد ابنیه نظامی و عمدتاً در خارج از محدوده شهرها است ولی در مورد مستحدثات غیرنظامی از جمله ساختمان‌های اداری، تجاری و خانه‌های سازمانی موظف به رعایت‌ قوانین کشوری از جمله قانون شهرداری‌ها هستند.

وی متذکر شد: اماکن نظامی در ساخت‌وسازهای مذکور برنامه خود از جمله فروشگاه و اماکن ورزشی حق دسترسی مستقیم به گذر را ندارند تا استفاده عمومی انجام شود.

به گفته امین ستاد کل یا هیچ دستگاهی اختیار وضع قانون با صدور بخشنامه یا دستورالعمل را ندارد و فقط مجلس حق قانون‌گذاری داشته و تمامی دستورالعمل‌های دستگاه‌ها باید منطبق با قوانین موضوعه باشد.

 وی در واکنش به این موضوع که به گفته مسئولان پادگان پروژه مجتمع مسکونی پادگان متعلق به نیروی زمینی بوده و پادگان ناظر است، خاطرنشان کرد: این‌که پادگان ناظر است یا مجری کفایت نمی‌کند. پادگان کارفرماست و در ساخت‌وسازها کارفرما مسئولیت اخذ مجوز را دارد. از طرفی دستورالعمل خروج پادگان‌ها از شهرها هم مطرح است و بر همین اساس بوده که اخیراً پادگان بزرگ ۰۶ تهران و قلعه‌مرغی از شهر تهران خارج و بخش عمده‌ای از آن‌ها تبدیل به پارک شده‌اند و در ۳۰درصد باقی‌مانده نیز نیروهای مسلح اجازه درخواست پروانه ساختمانی از شهرداری محل و تغییر کاربری را دارند.

شهردار سابق زنجان با تأکید بر این‌که در زنجان‌ پادگان این دستورالعمل ستاد کل را نادیده گرفته و از شهر خارج نشدند از همین رو پادگانی که روزی خارج از شهر بود در حال حاضر در محاصره بافت‌های مسکونی قرار گرفته است، بیان کرد: با وجود این‌که وزیر دفاع زنجانی و نماینده ویژه دولت در استان است متأسفانه مسئولان استانی در ۴ سال اخیر نتوانستند از این فرصت برای حل معضل پادگان استفاده کنند چون افراد مسلط به قوانین و مذاکره‌گر ندارند./ روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانانتقال پادگان زنجانساخت و ساز در پادگان زنجانشهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4135


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»