کد خبر: 4150
1399/06/03 - 17:40


یک کارشناس بازار سرمایه در واکنش به افت‌وخیزهای موجود در بازار بورس و نگرانی سرمایه‌گذاران به صدای زنجان گفت:

سهام‌داری کنیم نه سهام‌بازی

حامد کراری: نمودار سود در بازار بورس، قطعا صعودی می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- حامد کراری، کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه نمودار سود در بازار بورس در بلندمدت قطعا صعودی است، نیمسال نخست سال 1400 را بهترین بازه زمانی برای ثبت معاملات می‌داند.

طی هفته گذشته 171 میلیون و 475 هزار و 995 سهم و حق تقدیم سهام در مجموع به ارزش بیش از 2 هزار و 946 میلیارد و 838 میلیون ریال در منطقه زنجان، داد و ستد شد که نسبت به هفته ماقبل آن 33 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

نوسان شاخص به سمت منفی نشان‌دهنده این است که هنوز اعتماد در بازار ایجاد نشده است و مردم از مثبت‌های بازار به عنوان فرصت فروش استفاده می‌کنند. ادامه این روند می‌تواند برای بازار خطراتی جدی را به همراه داشته باشد و به نظر نمی‌رسد که با وضعیت کنونی بتوان بازار را به حالت صعودی بازگرداند. از این رو باز هم شاهد خروج سرمایه از بازار خواهیم بود و این موضوع روز به روز بازار بورس را سردتر می‌کند و این سرمایه‌ها دیگر به سادگی به بازار بازنخواهند گشت.

فعالان بورس معتقدند: درست است که اصلاح در ذات بازار است اما اصلاح در شرایط عادی و نه در حالتی که شاخص طمع را از مردم بگیرد. زمانی که میلی برای سرمایه‌گذاری وجود نداشته باشد، پایان اصلاح نیز نمی‌تواند کاری برای بازار از پیش ببرد و چه بسا که همین موضوع کل روند بازار را نزولی کند.

پیش‌بینی بهبود وضعیت بازار بورس در بلندمدت

اما حامد کراری، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با نوسان‌های ایجاد شده در این بازار در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به 7 برابر شدن جمعیت سهام‌داران نسبت به دو سال اخیر معتقد است: بیشتر افرادی که وارد شده‌اند با بازار سرمایه آشنایی ندارند، در نتیجه بروز رفتارهای هیجانی در این بازار کاملا طبیعی است.

کراری با تاکید بر اینکه ورود جمعیت ۴۹ میلیونی دارندگان سهام عدالت، در آینده بازار سرمایه بسیار تاثیرگذار است، عنوان می‌کند: شاخص کل ما از حدود ۳۰۰ هزار واحد، پله‌های ترقی را سریع طی کرد و در زمان اندک در خرداد ماه سال جاری به محدوده یک میلیون واحد و در کوتاه مدت به ۲ میلیون واحد رسید. این مهم نشان از اشتیاق مردم برای سرمایه‌گذاری در این بازار است.

کارشناس بازار سرمایه هدایت نقدینگی مردم به سمت سرمایه‌گذاری در بازار بورس را یکی از اقدامات مؤثر در رونق تولید دانسته و در رابطه با افت‌وخیزهای این روزهای آن می‌گوید: نرخ دلار، منشا تورم داخلی است. رشد سهام کنونی به دنبال تورم آمده است اما برخی‌ها بر این باورند که رشد سهام ما سبب ایجاد تورم شده است که این تجزیه و تحلیل‌ها به هیج عنوان منطقی نیست.

از نظر «کراری» تورمی که سال‌ها با انباشت نقدینگی در بانک‌ها، جابه‌جایی بازار خودرو، طلا و سکه شده بود الان در بازار بورس جا خوش کرده است.

کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: در حال حاضر بهترین روش حفظ نقدینگی مردم در بازار بورس است چرا که مولد تولید و عاملی برای ارتقای بهره‌وری شرکت‌ها در آینده است. امیدواریم از فرصت ایجاد شده نهایت بهره را ببریم.

پیش‌بینی اصلاح بازار بورس در بازه زمانی شهریور تا آبان‌ماه

کراری با بیان اینکه افزایش نرخ دلار همیشه هم بد نیست و اگر بتوانیم در داخل کشور برنامه‌ریزی مدونی داشته باشیم قطعا سرمایه‌گذاری در بورس، سبب افزایش تولید و ایجاد مزیت رقابتی می‌شود، می‌گوید: ما چنین پدیده‌ای را ابتدای سال جهش تولید پیش‌بینی کردیم و گفتیم مزیت رقابتی در این بازار افزایش می‌یابد. البته در همان دوره پیش‌بینی اصلاح بازار در بازه زمانی شهریور تا آبان ماه با توجه به تکانه‌های سیاسی و اقتصادی را کردیم.

این کارشناس که تاثیرات منفی ناشی از تامین کسری بودجه دولت، عدم استقبال از اوراق سلف نفتی در بازار سرمایه را بعید نمی‌داند، تاکید می‌کند با وجود این مسائل، قطعا شاهد حرکت صعودی در بازار بورس می‌شویم.

کراری سال 1400 به ویژه شش ماهه نخست آن سال که مقارن با به روی کار آمدن دولت جدید است و مسیری برای جبران کسری بودجه وجود ندارد را بهترین زمان برای معامله اعلام می‌کند چرا که بازار در مدت زمان یاد شده کاملا صعودی خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر ادعاهای مطروحه در رابطه با پایان سود فعالان در بازار سرمایه با اتمام دوره ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی به صدای زنجان می‌گوید: این مهم به هیچ عنوان نمی‌تواند درست باشد، معتقدیم بازار سرمایه تحت تاثیر نرخ دلار است، پیش‌بینی کردیم تا انتهای امسال نرخ دلار به 45 هزار تومان برسد. آبان ماه را به عنوان بازه مهم نرخ دلار در نظر می‌گیریم. چرا که احتمال روی کار آمدن ترامپ بالا بوده و امکان تشدید فشارها، از جمله بروز مشکلات در فروش نفت ایران برای بدتر شدن وضعیت اقتصادی ایران بالاست و شاید فضای داخلی ایران برای آبان ماه چندان جالب نباشد. مسئولان ما حتما در جریان عواقب نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند. اما ضروری است تا به لحاظ نظامی و اقتصادی دست به عصاتر حرکت کرده و هزینه‌ها و عملکردها را با دقت بسنجیم.

در بازار سهام، سهام‌داری کنیم نه سهام‌بازی!

کارشناس بازار سرمایه خطاب به سرمایه‌گذاران در بورس به ویژه تازه‌واردان می‌گوید: چرا تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌تان را به دیگری واگذار می‌کنید؟ به این بازار نگاه بلندمدت داشته باشید. اگر تبحر و تخصص ندارید نمی‌توانید کسب سود کنید، پس برای یادگیری حداقل‌ترین مسائل و مقدمات کار، در دوره‌های آموزشی شرکت کنید.

کراری با بیان اینکه متاسفانه عده‌ای با بی‌منطقی تمام، نسبت به فروش ملک و زمین خود برای سرمایه‌گذاری در بورس، اقدام می‌کنند، اضافه می‌کند: در قالب کلیپ‌هایی رازهای زنده ماندن در بورس را اطلاع‌رسانی کردیم. اگر کسی صاحب خانه باشد اما برای ورود به بورس، آن را بفروشد خلاف منطق عمل کرده است و قطعا ضربه می‌خورد، چرا که بسیاری از افراد به امید خانه دار شدن دست به سرمایه‌گذاری در بورس می‌زنند. ما الان به منطقه‌هایی می‌رسیم که خرید سهام و نه فروش آن باید صورت گیرد.

وی با بیان اینکه افراد باید مازاد سرمایه خود را وارد بورس کنند تا خللی در زندگی‌شان ایجاد نشود، می‌گوید: متاسفانه در برخی موارد شاهدیم که کارمند حقوق کارمندی و بازنشسته، پاداش بازنشستگی خود را وارد بازار بورس کرده است، این منطقی نیست، نباید در بازاری که در آن میزان افت وخیز بالاست، ریسک کرد.

کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه در بازار سهام باید سهامداری کرد نه سهام‌بازی تصریح می‌کند: سهامداری کمک به رشد و رونق تولید، با حمایت مستمر از شرکت‌ها و بررسی ریشه‌های آن در خاک اقتصاد است. ما اگر در مسیر درست گام برداریم قطعا سبب رونق تولید و جهش آن می‌شویم.

فروش سهام عدالت منطقی نیست

کراری در مورد منطقی بودن یا نبودن سهام عدالت نیز به صدای زنجان می‌گوید: فروش سهام عدالت از سوی افراد از سر نیاز است، طبیعتا نباید به فروشندگان این سهام خرده گرفت. اما اگر بخواهیم به دید یک سرمایه‌گذار نگاه کنیم، فروش به هیچ عنوان منطقی نیست چرا که سهام عدالت مجموعه‌ای از سهام‌های خو‌ش‌بنیاد محسوب می‌شود و ما توصیه می‌کنیم سرمایه‍گذار به آن نگاه بلند مدت داشته باشد./ روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبورسحامد کراریسرمایه‌گذاری در بورس
sedayezanjannews.ir/nx4150


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»