کد خبر: 4156
1399/06/05 - 10:24


صدای زنجان از وضعیت قیمت نوشت‌افزار و لوازم التحریر در شرایط کرونا و تعطیلی مدارس گزارش می‌دهد؛

دفتری برای مشکلات

این افزایش قیمت به گونه‌‌ای است که خودکار بیک معمولی که سال گذشته 2500 بوده است اکنون 3 هزار تومان شده است و اجناس دیگر هم به همین شیوه و کاغذ «آ4» حدود 42 هزار تومان قیمت فروش بود که این قیمت اکنون به 55 هزار تومان رسیده است و همه کالاها به همین طریق افزایش قیمت را شاهد بوده‌‌اند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- وارد مغازه می‌شوم و به دنبال این هستم که قیمت یک بسته آموزشی با قیمت متوسط که یک خانواده متوسط می‌تواند برای کودک مدرسه‌ای خود تهیه کند را بررسی کنم. در ابتدای کار قیمت دفاتر سیمی و خارجی را خط می‌کشم چون به دنبال ارزان‌ترین نرخ برای یک بسته آموزشی هستم.  از همین رو از صاحب مغازه می‌خواهم تا لیست قیمت دفاتر تعاونی را به من اعلام کند و او قیمت دفاتر را این چنین مطرح می‌کند: قیمت دفاتر تعاونی به ترتیب 40 برگ 4 هزار تومان، دفاتر 60 برگ 6 هزار تومان و دفاتر 80 برگ تعاونی 7 هزار تومان و دفاتر 100 برگ 8 هزار و 500 تومان و فروشنده ادامه می‌دهد قیمت دفاتر تعاونی نسبت به سال گذشته چندان تفاوتی نداشته است و شاید 500 تا هزار تومان به آن  افزوده شده باشد. از این میان اگر من برای دانش‌آموز خود از هر دفتر دو مورد تهیه کنم تنها قیمت دفاتر مورد نیاز من 51 هزار تومان خواهد بود.

سراغ سایر لوازم‌التحریر می‌روم. این جا تنوع لوازم‌التحریر بسیار بالا است و من مجبور هستم تا از بین این لوازم التحریر برخی از ارزان‌ترین‌های آنها را انتخاب کنم. قیمت مداد از 2 هزار تا 3 هزار و 500 تومان در بازار موجود است و مارک‌های خارجی حدود 3 هزار و 500 است و مارک‌های ایرانی 2 هزار تومان است. قیمت پاک‌کن از 1500 تا 6 هزار تومان. پاک‌کن خارجی و قیمت تراش از 2 هزار تومان تا 6 تومان رنج قیمتی دارد و بسته به جنس و مخزن‌دار یا مخزن نداشتن آن متفاوت است.

خودکار نیز هزار و 500 تومان مارک کیان جنس ایرانی و بیک 2 هزار و 500 است. قیمت جامدادی از 9 هزار تومان تا 30 هزار تومان و به بالا موجود است که اکثر بچه‌ها به جنس‌های 30 هزار تومانی که  طرح و جنس فانتزی دارد و رنج قیمتی متوسط هم دارند علاقه‌مند هستند. قیمت کوله‌پشتی که از متنوع‌ترین مواردی است که در بازار می‌توان دید و بسته به این جنس و کیفیت آن از 70 هزار تومان قیمت سال گذشته شروع می‌شود و تا 100 و 250 به بالا رنج قیمتی امسال متفاوت است. صاحب مغازه می‌گوید که امسال با توجه به شیوع کرونا کوله پشتی نیاوردم ولی قیمت کوله پشتی خیلی تغییر کرده است و قیمت آن افزایش زیادی یافته است. قیمت قمقمه آب نیز از 15 تومان شروع می‌شود تا 30 هزار تومان. هزینه من اما محدود است و به دنبال ارزان‌ترین‌ها هستم. از میان این لوازم من دو خودکار آبی و قرمز مارک «کیان»، یک پاک‌کن 2 هزار تومانی، یک مداد 2 هزار تومانی و یک تراش 2 هزار تومانی تهیه کردم و در یک جامدادی 9 هزار تومانی که جذابیت کمتری برای یک بچه محصل می‌تواند داشته باشد قرار دادم و یک کیف کوله پشتی که به قول فروشنده قیمت سال گذشته است و بعید می‌دانم خیلی از خانواده‌ها بتوانند فروشنده‌ای را پیدا کنند که نخواهد قیمت امسال را روی اجناس خود بکشد را برای خرید انتخاب کردم و از میان مداد رنگی‌ها که از 20 هزار تومان تا 30 هزار تومان جنس معمولی بود، یک مداد رنگی 20 تومان و یک دفتر نقاشی معمولی تعاونی 4 هزار تومانی کنار گذاشتم که 40 برگ است و یک قمقمه آب 15 هزار تومانی را کنار گذاشتم و قیمت کل اجناس خریداری شده را حساب کردم مجموع کالای خریداری شده من با احتساب ارزانترین‌ لوام‌التحریر در حدود 178 هزار تومان بود. این در حالی است که برخی از خانواده‌ها که چند محصل دارند و شرایط در جامعه به گونه‌ای شده است که کودکان بیشتر به سمت خرید لوازم التحریر فانتزی و خارجی گرایش پیدا کرده‌اند و رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت‌افزار کشور از افزایش قیمت ۲۰ درصدی قیمت لوازم التحریر نسبت به سال گذشته به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی تقاضای این محصولات در پی شیوع ویروس کرونا خبر داده است .

محمود رضا صنعتکار روز گذشته در گفت‌گو با ایسنا، با بیان اینکه با وجود کاهش مصرف، تولید مانند گذشته ادامه دارد، اظهار کرد: تولیدکنندگان به امید بازگشت بازار به حالت قبل محصولات خود را تولید و دپو می‌کنند، چرا که نمی‌توانند سرمایه اصلی خود، یعنی نیروی انسانی‌شان را هر روز کاهش دهند.

وی در پاسخ به اینکه آیا امکان صادرات کالاهای دپو شده وجود دارد، گفت: در زمینه مداد و دفتر ظرفیت صادرات وجود دارد، اما صادرات این محصول ممنوع است، چرا که مداد سال۱۳۹۷ در یک مقطع زمانی کوتاه مقدار جزئی ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرد و واردات کاغذ هم قبلا با ارز دولتی انجام می‌شد. اما با وجود اینکه هر دو مورد یاد شده دیگر ارز دولتی دریافت نمی‌کنند، همچنان مشمول ممنوعیت صادرات هستند. به طور کلی صادرات نوشت‌افزار حجم زیادی ندارد و شیوع ویروس کرونا هم منجر به افت بیشتر آن شده است.

افزایش قیمت لوازم التحریر همواره ادامه‌دار بوده است

فریدون رستمخانی، رئیس اتحادیه کتاب فروشی‌ها و لوازم التحریر استان زنجان با اشاره به اینکه افزایش قیمت لوازم التحریر  همواره ادامه‌دار بوده است و از سال گذشته تا کنون با وجود اینکه به دلیل کرونا بخشی از سال مدارس تعطیل بوده است باز هم شاهد افزایش  قیمت لوازم التحریر بوده‌‌ایم، گفت: این افزایش  قیمت به گونه‌‌ای است که خودکار بیک معمولی که سال گذشته 2500 بوده است اکنون 3 هزار تومان شده است  و اجناس دیگر هم به همین شیوه و کاغذ «آ4» حدود 42 هزار تومان قیمت فروش بود که این قیمت اکنون  به 55 هزار تومان رسیده است و همه کالاها به همین طریق افزایش قیمت را شاهد بوده‌‌اند.

توزیع کتاب توسط مدارس ضربه بزرگی به صنف لوازم التحریر وارد کرده است

وی ادامه داد: وضعیت صنف کتاب و نوشت افزار وضعیت به مراتب غم‌‌انگیز و ناراحت‌کننده‌‌ای است به طوری که زمانی که مدارس به دلیل شیوع کرونا قبل از همه ارگان‌ها تعطیل شدند از همان زمان فروش نوشت‌ افزار به صفر رسید و کسی در این ایام چندان فروشی نداشت. پس از این موضوع نیز مساله واگذاری فروش کتب درسی مدارس توسط خود مدارس است و با توجه به سبقه طولانی مدت توزیع کتاب توسط  این صنف عملا  توزیع کتاب توسط مدارس ضربه بزرگی به این صنف وارد کرده است و این موضوع موجب خواهد شد که مشتری دیگر پایش به مغازه  کتاب فروشی و نوشت‌ افزار باز نشود چرا که قبلا به خاطر کتب درسی  وارد مغازه می‌شدند و اجناس دیگر را تهیه می‌کردند و شرایط بهتر بود .

این مسئول با اشاره به اینکه  در صورتی که  امسال مدارس نیز به صورت مجازی برگزار شود  مطابق گذشته و زمان شیوع کرونا خواهد بود و همین حالت به صورت رکودی بازار همچنان ادامه پیدا می‌‌کند، گفت: ولی اگر مدارس به صورت حضوری باشد که  بعید می‌دانم  اینگونه باشد در این شرایط احتمال اینکه دانش‌ آموزان بیشتری برای خرید لوازم‌ التحریر بیایند وجود دارد و در کل جامعه این مشکل پدید می‌آید که همه در این زمینه بلاتکلیف هستند و سرنوشت همکاران ما نیز وابسته به همین موضوع است و بایستی هر چه سریع‌تر نسبت به این موضوع اطلاع‌رسانی شود.

20درصد لوازم التحریر موجود در بازار داخلی و 80 درصد آن خارجی باشد

وی افزود: لوازم‌التحریر در چند سال اخیر بیشتر خارجی شده‌اند و به ویژه اینکه دانش‌آموزان و کودکان دیگر چه از لحاظ کیفیت و چه از نظر ظاهر هر جنسی را قبول نمی‌کنند و اکثر لوازم‌التحریر ما از خارج به ویژه کشور چین وارد می‌شود و این است که وابسته به قیمت ارز و دلار است و اینکه هر زمان قیمت ارز بالا می‌رود قیمت اجناس هم خواه یا ناخواه بالا می‌رود و اگر توجه داشته باشیم شاید 20 درصد اجناس داخلی و 80 درصد آن خارجی باشد و این 20 درصد خیلی موارد جزئی هستند که باز بخشی از این اجناس وابسته به خارج است. مثلا خودکار ایرانی جوهر و نوکش از خارج وارد می‌شود و تنها بدنه‌اش در ایران تولید می‌گردد و یا دفترسازی، دستگاه‌های خارجی مورد نیاز است و کاغذ نیز خارجی است و اگر این اجناس تولیدی را ایرانی در نظر بگیریم تنها 20 درصد بازار محصولات لوازم التحریر ایرانی هستند و اجناس خارجی که مستقیما وابسته به بازار ارز هستند و اجناس ایرانی هم خواه یا ناخواه از این بازار تاثیر می‌گیرد و یعنی زمانی که اجناس خارجی افزایش قیمت پیدا می‌کنند، اجناس ایرانی نیز تحت تاثیر این قیمت قرار می‌گیرند چون تولیدکننده نیز درگیر مسائلی مثل حامل‌های انرژی است که دولت هر سال آن را افزایش می‌دهد و یا هزینه‌های حمل و نقل و بیمه و دستمزد کارگران است که این موارد تاثیرگذار هستند.

حدود 5 نفر هستند که پروانه کسب خود را در این حوزه ابطال کرده‌اند

رستمخانی با اشاره به اینکه اوضاع کسب و کار در این صنف چندان خوب نیست، گفت: ما از عمده فروش‌ها این صنف به مراتب می‌شنویم که فلان مغازه‌دار می‌خواهد مغازه خود را تعطیل کند و این آمار برای اعلام آمار دقیقی نیست اما حدود 5 نفر هستند که پروانه کسب خود را در این حوزه ابطال کرده‌اند، گفت: در خصوص حمایت از اقشار آسیب دیده از کرونا نیز صنف نوشت‌افزار و لوازم التحریر نیز به این لیست افزوده شد که هر کسی در این زمینه ثبت‌نام کرده به دلایلی موفق نشده است که از تسهیلات این موضوع استفاده کند چرا که یا بازنشسته و یا کارمند بوده‌اند که و برای حمایت از این صنف یک شرط و شروطی گذاشته‌اند که افراد خیلی کمی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

وضعیت مدارس را برای سال جدید هر چه زودتر مشخص شود

وی با اشاره به برخی از خواسته‌های این صنف افزود: یکی از خواسته‌های ما این است که آموزش و پرورش به صورت مجدد توزیع کتاب درسی را به صنف لوازم التحریر و کتابفروشی‌ها واگذار کند، گفت: شرایطی که برای بهره‌مندی از تسهیلات کرونا برای اهالی این صنف می‌گذارند را کمتر کنند تا افراد بتوانند از این تسهیلات بهره ببرند و وضعیت مدارس را برای سال جدید هر چه زودتر مشخص کنند چرا که با وضعیت جدید پیش رو هنوز مغازه داران دست به خرید نزده‌اند چرا که اگر مدارس به صورت مجازی باشد عملا بازار این صنف نیز تعطیل خواهد بود./ روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت لوازم‌التحریراتحادیه کتاب‌فروشی‌ها و لوازم‌التحریر زنجانفریدون رستمخانی
sedayezanjannews.ir/nx4156


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»