کد خبر: 4169
1399/06/10 - 8:39


در گفت‌وگو با سعید مالکی، شاعر کتاب‌ «خاطره‌های کاهگلی»؛

شاعر متاثر از جامعه خود است

کتاب مجموعه اشعار «خاطره‌های کاهگلی»، سروده‌هایی از سعید مالکی است که به اسم ( امید پویان) توسط نشر سید و در شمارگان ۵۰۰ نسخه انتشار یافته است. لازم به ذکر است کتاب دوم از همین نویسنده با نام «یادداشت‌های یک دیوانه» نیز در حال انتشار است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- سعید مالکی متولد 6 تیر 1350 است. او از سال 69 در مطبوعات فعالیت داشته و در مقطعی در روزنامه‌های محلی و سراسری قلم زده است و هنوز هم به صورت خبرنگار آزاد در فضای مجازی فعالیت دارد. کتاب مجموعه اشعار «خاطره‌های کاهگلی»، سروده‌هایی از او است که به اسم ( امید پویان) توسط نشر سید و در شمارگان ۵۰۰ نسخه انتشار یافته است. لازم به ذکر است کتاب دوم از همین نویسنده با نام «یادداشت‌های یک دیوانه» نیز در حال انتشار است.

او در مقدمه کتاب خود، این گونه نوشته است: بدون شک انتشار کتاب در روزهایی که سرانه‌ی مطالعه در ایران در کمترین میزان خودش است و نیز سختی‌های گاه طاقت فرسا در مسیر نشر و اضافه کنید به همه‌ی این‌ها هزینه‌های سرسام‌آور چاپ، مانند قیمت کاغذ و نبود ناشر، نه تنها کار آسانی نیست که به نظر ناعاقلانه و دور از تدبیر است! به هر حال نگارنده این زحمت را به جان خریدم تا اولین مجموعه‌ی شعرهای خودم را که از دوره‌ی دانشجویی سروده شده و تا امروز ادامه داشته منتشر کنم و تنها انگیزه‌ی این کار عهدی ست که بسته بودم تا پیش از به سرآمدن زمان این مهم را به انجام برسانم. بی‌مقدمه و نقد هر چند بیشتر دوست می‌داشتم تا نقد بزرگواری از اساتید به جای مقدمه بنشیند که به هر دلیلی امکان‌پذیر نشد. در طول سی سال سرودن و همگام با پیشه‌ی روزنامه‌نگاری، همواره خواسته‌ام تا حاصل کارم در هر دو حوزه را کتاب کنم اما هر بار تردید و بی‌تعارف، نگرانی از نگاه مخاطب مانعم بود. هر چند امروز هم با وضعیت بازار کتاب امیدی به مخاطب‌یابی نیست و از سوی دیگر خود را هرگز در قواره‌ی یک شاعر حرفه‌ای نشناختم. نه در مجامع شاعران حضوری داشته‌ام و نه تسلط فنی بر شعر کلاسیک دارم. اما این باریکه راه ارتباط با مخاطبان را غنیمت می‌دانم. آنانی که خواندن این اشعار مهمترین دغدغه ی ذهنی‌ام در انتشار کتاب اول است‌. در این مسیر تلاش کرده‌ام  تلاطم‌های درونی‌ام را با یاری کلمه‌ها ثبت و چون دردی مشترک با خوانندگان شریک شوم. آغاز این شاعری با نام «امید پویان» بود و در ادامه قسمت جدایی‌ناپذیرش شد چون به امیدی که همیشه پویان است ایمان دارم. هر چند از نقد بزرگان شعر و ادب محروم بوده‌ام اما هر نقد فنی را به تمنای دل پذیرا خواهم بود و سپاسگزارش. با او در خصوص کتابش به مصاحبه نشسته‌ایم که در زیر می‌توانید بخوانیم.

کتاب خود را معرفی می‌کنید؟

خاطره‌های کاهگلی مجموعه 50 قطعه شعر است که در سال‌های متفاوتی سروده شده است. البته این مجموعه، مجموعه اشعاری است که طی یک یا دوسال سروده شده است و همه اشعار سروده شده من را شامل نمی‌شود که تجربه آماتور من است و من شاعر حرفه‌ای نیستم و شعر را بر حسب علاقه‌ای که داشتم از دوران دانشجویی شروع کردم و کم‌کم کارم جدیت یافت و تا امروز هم ادامه داشته است. در حقیقت قصدم انتشار کتاب نبود بلکه به خاطر اصرار دوستی این کتاب را به چاپ رساندم و اصلا جسارت هم نمی‌کنم که در این حیطه ابراز وجود کنم چرا که شاعران مطرحی در استان زنجان فعالیت دارند که من در کنار آنها نمی‌خواهم جسارتی بکنم و در مقدمه کتاب نیز عنوان کرده‌ام که ‌هر گونه انتقاد فنی را با دل و جان می‌پذیرم.

این کتاب توسط چه انتشاراتی و در چه تیراژی به چاپ رسید؟

انتشارات «سید» زحمت انتشار این مجموعه را به عهده گرفت و با توجه به بازار بد کتاب در کل کشور و معضل مخاطب‌یابی در همان تیراژ 500 نسخه به چاپ رسید تا ببینیم که در آینده چه اتفاقی می‌افتد. همه کارهای این کتاب به صورت بومی و با همکاری هنرمندان زنجانی صورت گرفت که طراحی جلد این کتاب را «محمد حق‌گو» به عهده گرفتند.

در خصوص اشعار خود و اینکه این اشعار نتیجه چه دیدگاهی است بیشتر توضیح می‌دهید؟

من فارغ‌التحصیل رشته ادبیات و زبان فارسی هستم و از فضای شعری دور نیستم. به هر حال رشته تحصیلی‌ام مربوط به شعر و ادبیات بوده است و در زمان دانشجویی هم در شعر نو و شعر معاصر کارهایی انجام دادم و نمرات خوبی داشتم و از همان ابتدا نیز به شعر نو و سپید گرایش بیشتری داشتم و با توجه به اینکه استان زنجان با شاعری مثل حسین منزوی شناخته می‌شود و با توجه به حضور حسین منزوی و شاعران مطرح دیگر توقع از شعر استان زنجان بسیار بالا است که در حضور این شاعران اشعار من حرفی برای گفتن ندارد ولی شعر من هم نتیجه تمام احساسات من در طول زندگیم بوده است و اینکه شعر من را مخاطب چگونه برآورد کند، خود مساله‌ای است که نمی‌خواهم در این خصوص ذهنیت خودم را نسبت به اشعارم به مخاطب القا کنم.

آیا شاعر وظیفه دارد دغدغه‌های جامعه خود را مطرح کند و آیا شما در اشعار خود دغدغه‌های اجتماع را مطرح می‌کنید؟

شاعر وظیفه‌ای ندارد که حتما به دنبال نیازهای و دغدغه‌های جامعه باشد اما به هر حال چون در جامعه زندگی می‌کند، متاثر از جامعه و رخدادهایی که در اطرافش رخ می‌دهد است و در مقاطع مختلف اجتماعی شاعر با توجه به احساساتی که در هر برهه زمانی دارد، نیاز خود را برطرف می‌کند اما با این حال چون در جامعه زندگی می‌کند متاثر از جامعه است و رخدادهایی که در اطرافش اتفاق می‌افتد؛ نمی‌تواند از او منفک باشد و با توجه به نگاه احساسی که به مسائل دارد با کلمات بازی می‌کند و آنها را روی کاغذ می‌‌آورد و شعر من خاص عاشقانه نیست و در مقاطع مختلف بر اساس زندگی و برداشت‌های افراد از دغدغه‌های جامعه اشعاری سروده می‌شوند. شعر در لحظه است و در لحظه‌ای که می‌شناسیم شاید متاثر از دغدغه اجتماعی و رویدادهای تاریخی و احساسات شخصی هستند.

از مشکلاتی که در چاپ کتابتان با آن رو به رو بودید، بگویید؟

نشر کتاب در استان نباید چندان سخت باشد ولی متاسفانه هست، وضعیت کاغذ در کشور و اینکه ناشران به دنبال این هستند که بر روی کتابی و یا هنرمندی سرمایه‌گذاری کنند که سودآور باشد، از جمله مشکلات روبه روی یک هنرمند است. باید اذعان کنم که من خود به صورت شخصی بر روی این کتاب سرمایه‌گذاری کردم و از صفر تا صد این کار برعهده خودم بود و از دوستان جهت ویراستاری و طراحی جلد کتابم کمک گرفتم و توقعی هم از کسی ندارم و معتقدم هر نویسنده‌ای با توجه به توان خود در این زمینه فعالیت کنند.

وضعیت محافل ادبی استان را در خصوص شعر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تاکنون در هیچ محفل و گروه شعرخوانی در استان حضور نداشتم و مجموعه این اشعار را به صورت کاملا دلی نوشته‌ام و بیشتر این قطعات شعر در فضای مجازی منتشر شده است و چند قطعه از این مجموعه نیز در طول سال‌های مختللف در نشریه پیام زنجان به چاپ رسیده است./ روزنامه صدای زنجان

انتهای خبر

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانخاطره‌های کاهگلیسعید مالکیکتاب شعر
sedayezanjannews.ir/nx4169


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»