کد خبر: 4170
1399/06/10 - 8:41


رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان:

محدودیت‌های بانکی، موضوع تازه‌ای نیست

رئیس اتاق بازرگانی استان می‌گوید: قطع همکاری چین و روسیه موضوع تازه‌ای نبوده و پس از خروج آمریکا از برجام، بسیاری از کشورها از جمله چین و روسیه معاملات خود با فعالان اقتصادی محدود کرده بودند، پس نمی‌توان محدودیت‌های فعلی را تنها به بازگشت ایران به لیست سیاه FATF نسبت داد، اما FATF مانع محکمی برای عادی شدن روابط بانکی با ایران محسوب می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با وجود اینکه برخی کشورها نسبت به وضعیت ایران در FATF عکس‌العمل نشان داده و در برخورد با ایرانی‌ها در حوزه فعالیت‌های بانکی و ارتباط مالی محتاطانه عمل می‌کنند، فعالان اقتصادی زنجان می‌گویند: کاهش همکاری چین و روسیه موضوع تازه‌ای نبوده و پس از خروج آمریکا از برجام، بسیاری از کشورها از جمله چین و روسیه معاملات خود با فعالان اقتصادی را محدود کرده بودند. به اعتقاد آن‌ها، عدم تمرکز بر بازارهای محدود و شناسایی شرکای جدید تجاری می‌تواند در برون‌رفت از مشکل فعلی مؤثر باشد.

پیگیری‌ها از وضعیت تجارت خارجی فعالان اقتصادی حاکی از آن است که کشورهایی که قبلا شرایط سخت‌گیرانه‌ای در قبال مبادلات مالی با ایران نداشتند نیز به‌خاطر وضعیت ایران درFATF  آرایش جدیدی گرفته و فعالیت‌های بانکی و ارتباط مالی خود را محدود کرده و در برخورد با اشخاص حقیقی و حقوقی جانب احتیاط را رعایت و از انجام تراکنش امتناع می‌کنند.

زندگی مسالمت‌آمیز فعالان اقتصادی با تحریم

اواخر مردادماه مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها اعلام کرد که در حال حاضر عملا هیچ مبادله بانکی با روسیه و چین نداریم و اگر فردی با پاسپورت ایرانی در این کشورها درخواست خدمات بانکی کند، از ارائه آن خودداری می‌شود. اخیرا خبرگزاری‌های بین‌المللی نیز گفتند که بانک‌های چینی وادار شده‌اند به‌دلیل تحریم‌های آمریکا هر چه زودتر از سیستم پیام‌رسان سوئیفت جابه‌جا شوند و به سیستم پیام‌رسان چینی روی آورند.

البته عده‌ای از فعالان اقتصادی معتقدند مشکل اصلی مبادلات‌شان در سوئیفت نیست، بلکه این است که هیچ بانکی حاضر به همکاری با فعالان نیست چرا که ما در مظان پولشویی هستیم و این منهای تحریم‌های آمریکا است که باعث فشار مضاعف بر تجار ایرانی شده است.

علی یگانه‌فرد، رئیس اتاق بازرگانی استان می‌گوید: قطع همکاری چین و روسیه موضوع تازه‌ای نبوده و پس از خروج آمریکا از برجام، بسیاری از کشورها از جمله چین و روسیه معاملات خود با فعالان اقتصادی محدود کرده بودند، پس نمی‌توان محدودیت‌های فعلی را تنها به بازگشت ایران به لیست سیاه FATF نسبت داد، اما FATF مانع محکمی برای عادی شدن روابط بانکی با ایران محسوب می‌شود.

افزایش هزینه مبادلات با بازگشت ایران به لیست سیاه  FATF

اسفندماه سال گذشته، ایران رسما وارد لیست سیاه FATF شد. در آن نشست که به ریاست دوره‌ای چین بود، اقدامات مقابله‌ای علیه ایران پس از حدود 4 سال فعال شد. شنیده‌ها حاکی از آن بود که در نشست مذکور تصمیم با اجماع صورت گرفت و روسیه و چین نیز مخالفتی نداشتند.

وزارت دارایی کانادا هفته گذشته رسما اعلام کرد که هر تراکنشی با مبدا، مقصد یا ارتباط با ایران، صرف‌نظر از مقدار آن تراکنشی پرریسک ارزیابی می‌شود .برخلاف گمانه‌زنی‌ها، تمامی کشورها از جمله کشورهایی که از نظر سیاسی نزدیک هستند، به توصیه‌های این نهاد بین‌المللی عمل کرده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان ضمن بی‌اعتنایی به فشارهای اقتصادی غرب علیه ایران و همراهی تعدادی از کشورها از جمله روسیه و چین عنوان می‌کند: با تشدید تحریم‌ها، فشارهای اقتصادی علیه ایران وارد فاز عملیاتی شده به نحوی که قابل محسوس‌تر از قبل است، وگرنه اقدام تازه و نویی از سوی غربی‌ها نیست.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان با بیان اینکه عمده مبادلات تجار ایران از جمله زنجان از طریق صرافی‌ها به صورت رسمی و غیررسمی انجام شده و از طریق بانک انجام نمی‌شود، می‌گوید: این روش میانبری که تجار انتخاب کرده‌اند حکایت از کارساز نبودن فشارهای غرب است، هر چند به دلیل اینکه واردات و صادرات از مبدا تا مقصد به صورت مستقیم انجام نمی‌شود، تجار و فعالان اقتصادی متحمل هزینه می‌شوند.

عدم دلبستگی به بازارهای محدود در عرصه تجارت خارجی

بر اساس آمارهای ارائه شده توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، در 11 ماهه سال گذشته 322 میلیون دلار انواع اقلام از جمله ماشین‌آلات خط تولید، نخ، اجزا و قطعات واگن، قطعات ترانسفورماتور، خاک روی، کاغذ و پنبه از کشورهای ترکیه، چین، روسیه، سوئیس، آلمان، ازبکستان، بلاروس، ایتالیا، اتریش و مجارستان وارد شده است.

البته رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان با بیان اینکه عمده محصولات موردنیاز واحدهای استان که از چین و روسیه وارد استان شده مربوط به مواد اولیه و تجهیزات که البته حجم آن محدود بوده، به تدوین سند تجاری استان اشاره می‌کند که در آن بر لزوم افزایش تعداد بازارهای هدف و عدم تمرکز بر بازارهای محدود تاکید شده است.

یگانه‌فرد با اشاره به مشکلات ایجاد شده در عرصه تجارت جهانی و مسدودشدن مسیرهای منتهی به ترکیه که از شرکای اصلی کشور و استان زنجان به شمار می‌رود، می‌گوید: با مکاتبات مسئولان ذیربط، انجام مبادلات تجاری از طریق مسیر ریلی توانست تا میزان قابل قبولی، وضعیت را بهبود بخشد. از این رو در نقشه راهبردی استان زنجان بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های تجاری در عرصه حمل‌ونقل نیز تاکید شده است.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانعلی یگانه‌فرداتاق بازرگانی زنجانتجارت
sedayezanjannews.ir/nx4170


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»