کد خبر: 4194
1399/06/12 - 13:57


در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان با نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس مطرح شد:

تحریم داخلی در کنار تحریم خارجی

رئیس اتاق بازرگانی زنجان: خلق قوانین دست و پاگیر برای فعالان اقتصادی در شرایط تحریم، گره به گره زدن است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- نشست کاری و تخصصی هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان و مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس پیش از ظهر در سالن جلسات شهید شهریاری با محور پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی و بخش خصوصی استان در بخش های مختلف برگزار شد.

در این جلسه علیرضا یونچی از فعالان اقتصادی کشور نیز حضور داشت و مسائل و موضوعات مرتبط با تولید و مشکلات بخش خصوصی مورد بحث و تبادل نظر حاضران قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه علی یگانه‌فرد، رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به جایگاه قانونی اتاق بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی، اظهار کرد: ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع معادن و کشاورزی در اجرای قوانین و همچنین ارائه نظرات مشورتی در مورد مسائل اقتصادی کشور در بخش‌های مختلف به قوای سه‌گانه از جمله وظایف و اختیارات اتاق بازرگانی است.

وی با اشاره به برخی دیگر از وظایف و اختیارات اتاق های بازرگانی در بخش‌های مختلف، تصریح کرد: از مهم‌ترین راهبردهای اتاق می‌توان به پیگیری منافع جمعی، صنفی و فردی اعضا با هدف افزایش تاثیرگذاری‌های اقتصادی، تحکیم جایگاه اتاق به‌عنوان یک نهاد غیردولتی دانایی محور و فراگیر، کمک به بهبود فضای اقتصادی و حمایت از کارآفرینی و کمک به مدیریت تحول در اقتصاد کشور اشاره کرد.

یگانه‌فرد با اشاره به تاسیس اتاق بازرگانی زنجان و عملکرد آن در دوره‌های مختلف تاکنون، ابراز کرد: در حال حاضر نیز اتاق بازرگانی زنجان برنامه‌های خود را در بخش‌های مختلف پیگیری می‌کند و دارای کمیسیونهای مشورتی متشکل از 6 کمیسیون  و ۱۱ تشکل تخصصی فعال است.

یگانه‌فرد در ادامه سخنان خود در رابطه با موانع محیط کسب و کار استان، اشاره‌ای به تعطیلی و نیمه‌فعال بودن بیش از ۲۵ درصد واحدهای تولیدی استان با بیش از ۶ هزار و ۳۲۵ نفر اشتغال عنوان کرد: عدم تشکیل دادگاه‌های تجاری در استان و ضعف دادگاه‌ها در رسیدگی به شکایات، دشواری تامین مالی از بانک‌ها، عدم استرداد مالیات ارزش افزوده در مهلت قانونی، زمان طولانی رسیدگی به مشکلات فعالان اقتصادی در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی و تعدد قوانین و پیچیدگی مقررات دستگاه‌ها از جمله مشکلات و موانع محیط کسب و کار استان است.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به موانع کسب و کار در حوزه آی.تی و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، ابراز داشت: مسکوت ماندن شهرک آی.تی، برق و الکترونیک استان، طولانی شدن روند واگذاری زمین به پارک علم و فناوری استان، عدم رعایت معافیت‌ها در برخی از موارد توسط سازمان‌های متولی، درخواست تضامین و وثایق سنگین از شرکت‌ها برای ارائه تسهیلات از سوی شبکه بانکی و عدم همکاری سازمان‌های دولتی در خصوص اجرای قوانین حمایتی کسب و کارهای دانش بنیان از دیگر موارد و مشکلات در این بخش است.

وی با بیان اینکه در بخش حمل و نقل و لجستیک استان نیز موانع و مشکلاتی وجود دارد که نیازمند توجه و همکاری است، ابراز کرد: بالا بودن نرخ حمل و نقل در استان نسبت به سایر استان‌ها، محقق نشدن مصوبه ریاست جمهوری در ایجاد مرکز لجستیکی در استان، کمبود سردخانه، باسکول های عمومی، انبارها موسسات ترخیص کالا، پایین بودن سهم ارزش افزوده بخش حمل و نقل ، انبارداری و پست استان زنجان از کل کشور و عدم ارائه تسهیلات به متقاضیان خرید خودروهای کارکرده و دست دوم، عدم اتمام دو خطه کردن راه آهن استان به ویژه در مسیر زنجان به قزوین و محرومیت استان از تخفیفات صادراتی و وارداتی یکی از پروتکل های همکاری بین ایران و ترکیه به دلیل کسری ۴۱ کیلومتری ایستگاه بین المللی بناب از ایستگاه بازرگان از عمده موانع توسعه این بخش است.

وی ادامه داد: همچنین عدم وجود سرویس های سریع السیر ریلی در مسیر تهران به زنجان، عدم توقف پروازهای خارجی سایر استان‌ها در استان و پرواز مجدد از زنجان، محروم بودن استان از هواپیمای باری، بالا بودن نرخ تعرفه حمل و نقل ریلی و عدم وجود پرواز های خارجی با محوریت پروازهای باری از فرودگاه استان از مشکلات دیگر این بخش است.

یگانه فرد با بیان اینکه عمق پایین اکتشافات استان و عدم مطالعات اکتشافی و زمین شناسی دقیق در استان، پوشش گیاهی گون و عدم توسعه سینه کار در بهره برداری پروانه‌های بهره‌برداری از موانع بخش معدن استان است، تصریح کرد: در بخش فرش دستباف و صنایع دستی استان نیز مشکلات را می‌توان در بخش‌های مختلفی از جمله نبوده نقشه ثبت شده برای فرش دستباف و فروش با نقشه و طرح استان‌های دیگر، موانع قانونی در خصوص بیمه قالیبافان، مشکل کسری منابع جهت پرداخت بیمه شدگان، صادرات برخی اقلام و صنایع دستی صرفاً از طریق پست و عدم امکان صادرات از طریق گمرک، خودد و محدودیت‌های پست در ارسال تقسیم بندی کرد.

وی با ارائه پیشنهادات کارشناسی شده از سوی اتاق در جهت رفع مشکلات بخش های مختلف اقتصادی استان زنجان، ادامه داد: در بخش زیتون نیز می توان به مشکلاتی از جمله ابطال مجوز آب اراضی شیبدار و از بین رفتن سرمایه باغداران منطقه طارم، عدم صدور پروانه بهره‌برداری به دلیل مسائل زیست محیطی که برای واحدهای صنعتی زیتون بوده، نبود هویت و برند برای زیتون و عدم امکان بهره مندی از خدمات دولتی چون تسهیلات به دلیل نداشتن پروانه و همچنین عدم وجود نهادها برای باغداران  و اعتبار مکانیزاسیون ۱۵ درصدی اشاره کرد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه در راستای تحقق نقشه راه صادراتی استان انتظاراتی از نمایندگان وجود دارد که اتاق بازرگانی زنجان با کار کارشناسی پیشنهاداتی را در این راستا آماده و جمع‌بندی کرده است، گفت: از جمله این موارد، ایجاد انبارهای صادراتی برای کشورهای خارجی به منظور سرمایه‌گذاری جهت صادرات مجدد کالا با توجه به موقعیت مناسب و لجستیکی استان زنجان به سایر نقاط، راه‌اندازی فرودگاه زنجان که امکان اتصال استان به سایر نقاط کشور و یا صادرات محصولات نیازمند جابجایی سریع را فراهم می‌کند و اتصال زنجان به سه ناحیه گمرکی در مرز ارس مرز عراق و بندر انزلی به منظور ایجاد منطقه ویژه تجارت خارجی با سرمایه گذاری خارجی با سایر کشورها است.

وی با بیان اینکه می‌توان مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات در استان زنجان در راستای ایجاد همکاری های مشترک با طرف‌های خارجی برای رونق بخشی حوزه فناوری اطلاعات در نظر گرفت، افزود: ایجاد هاب منطقه تجارت با روسیه از طریق زنجان برای کشورهای قفقاز به ناحیه شرقی از جمله قرقیزستان و قزاقستان با همکاری ارمنستان جهت صادرات مجدد کالا از استان به مقصد این دو کشور بدون نیاز به عبور از گرجستان و همچنین ارائه مجوز های لازم جهت انجام صادرات کالاهای تولید شده از نقره با تناژ بالا با همکاری مشترک ارمنستان جهت صادرات مجدد جواهرات با مبنای تولیدی استان، لزوم هدایت و ترغیب دستگاههای اجرایی استان به حرکت و سیاست‌گذاری‌های داخلی در جهت تحقق نقشه راه صادرات استانی از جمله پیشنهادات اتاق بازرگانی و انتظارات از نمایندگان می باشد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه نظارت بر زنجیره تامین کالاهای تولیدی، اصلاح سیستم پاداش دهی به نفع تولید، کاهش نرخ تسهیلات برای فعالیت گروه های اولویت دار چون، برق الکترونیک، صنایع دستی، دانش بنیان و ... از جمله انتظارات بخش خصوصی استان در بعد ملی است، اظهار داشت: دیگر انتظار در این بخش بهرم مندی 100 درصدی شرکت های دانش بنیان از حمایت های دولتی طی ۵ سال اول شروع فعالیت خود نیز از دیگر انتظارات بخش خصوصی است.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به مشکلاتی که در بخش تولیدی و از جمله در عملکرد بانک‌ها وجود دارد، ابراز کرد: یکی از مشکلات اساسی واحدهای تولید روی در استان زنجان مشکل تخصیص ارز و واردات موقت است که خطر تعطیلی  آنها را تهدید می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به برخی از قوانین دست و پا گیر که برای فعالان اقتصادی در شرایط تحریم ها ایجاد شده آن را گره به گره عنوان کرد و ابراز داشت: برای عملیاتی کردن جهش تولید همه باید دست به دست هم دهند و اتاق زنجان نیز آمادگی خود را برای کار کارشناسی در بخش‌های مختلف و ارائه به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام میکند.

از قوانین خلق الساعه تا مشکلات دست‌وپاگیر برای صادرات و فعالان اقتصادی

در ادامه این جلسه محمود ضرابی  نایب رئیس نخست اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به مشکلاتی که در شرایط تحریم و شیوع کرونا و همچنین مشکلات داخلی گریبانگیر فعالان اقتصادی شده است، اظهار کرد: خلق قوانین یک‌شبه مشکلاتی را برای تجار و صادرکنندگان ایجاد کرده است.

 وی با بیان اینکه تجار در شرایط تحریم به دنبال روش های دیگر برای فروش و بازگرداندن پول خود هستند که مشکلات خاص خود را دارد، تصریح کرد: در رابطه با ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اصل بر تولید در آن مناطق و صادرات بود که متاسفانه این موضوع برعکس شده و نیازمند توجه و پیگیری در مجلس می باشد.

سهندعلی فلاحی نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی زنجان نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه مجلس باید مطالبات مردم را پیگیری کنند و فرصت‌های موجود را عملیاتی نماید، گفت: در بخش تولید مشکلات بسیاری با دستگاه وجود دارد و متاسفانه در اتاق های دربسته برای تجار و فعالان اقتصادی تصمیم‌گیری می‌کنند که مشکلات آن متوجه فعالان اقتصادی می شود چرا که  نظر کارشناسی در تصمیمات وجود ندارد.

محسن عطاریان عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور در حال فشار بوده و قوانین نیز باید به صورت خاص و نرمشی باشد تا تولید تداوم داشته باشد ،تصریح کرد: برنامه های توسعه کشور، حضور دولت ها و مجلس اگر در یک دوره همزمان باشد می‌تواند مشکلات را کاهش دهد.

 وی با بیان اینکه فضا برای توسعه بخش خصوصی فراهم نمی‌شود، گفت: در صورت عملیاتی شدن این مهم می توان اقدامات مختلفی و موفقی را صورت داد.

حمید توکلی دبیر کل اتاق بازرگانی زنجان نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت های موجود و بالا در بخش های مختلف کشور، ابراز کرد: وجود مجموعه‌ های بزرگ در استان و طرح های بزرگی که با مشارکت مردم شکل گرفته است متاسفانه به نام مردم و به کام برخی شده، بهره آن را دیگر استان‌ها بردند و اهداف آن محقق نشده است.

 وی همچنین با تاکید بر استفاده از ظرفیت بنیادهای بزرگ کشور در راستای حل مشکلات مردم از لزوم بهره گیری از این ظرفیت ها برای حل مشکلات سخن گفت.

 ولی الله منصوری عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان نیز با اشاره به مشکلاتی که در بخش معادن وجود دارد، مشکلات مربوط به منابع طبیعی و محیط زیست را از جمله اصلی ترین مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت: انتظارات از مجلس یازدهم در بحث معادن و صنایع معدنی حمایت و توسعه این بخش است .

علیرضا حجازیان عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان نیز عدم همکاری مدیران ذیربط برای ایجاد واحدهای تولیدی در زنجان را از جمله مشکلات عمده در این بخش عنوان کرد و افزود: زنجان می‌تواند در کنار قزوین از قطب‌های شوینده کشور باشد و رقابت کند اما متاسفانه سرمایه‌گذارانی در استان وجود دارند که تنها برای اعطای زمین چند ماه است از این اداره به آن اداره در رفت و آمد هستند، در حالیکه قزوین برای جذب آنها قول اعطای زمین در ۲۴ ساعت و حل مشکلات داده است.

مهدی رنگ‌رونا عضو دیگر هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه استان زنجان تولیدات خوبی در حوزه فرش دارد اما تولیدات ما به نام قم و از آن جا صادر می‌شود به بحث ثبت نقشه های فرش زنجان و پیگیری آن اشاره کرد و افزود : استفاده از ظرفیت های چون فرودگاه برای صادرات و یا برقراری پرواز به مقصد کشورهای خارجی از جمله ظرفیت‌های مغفول مانده که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به لزوم عملیاتی کردن نقشه راه تجارت که تحقق آن در گرو همکاری بخش‌های از جمله دفتر نمایندگی وزارت خارجه در زنجان است که تعطیل شده، گفت: عمده صادرات استان زنجان، صنایع فلزات رنگین می باشد که مشکلات تعهدات ارزی و تخصیص ارز و همچنین بحث ورود موقت مشکلات جدی این صنعت است که آن را تهدید می کند .

در این جلسه همچنین علیرضا یونچی فعال اقتصادی کشور با تاکید بر همکاری همه بخش ها برای توسعه اقتصاد کشور، اظهار کرد: مشکلات را باید با تعامل حل کرد چرا که مشکلات ساخته دست خود انسان است به دست انسانها نیز حل می شود.

وی با بیان اینکه می توان در کشور کارهای بزرگ با همکاری یکدیگر انجام داد ، تاکید کرد: باید پیگیر مشکلات و کارها بود آنها را جدی تا حصول نتیجه دنبال و از ظرفیت هایی چون نمایندگان مجلس برای پیشبرد امور و توسعه اقتصادی کشور بهره لازم را برد.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناتاق بازرگانی زنجانیگانه فردمصطفی طاهری
sedayezanjannews.ir/nx4194


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»