کد خبر: 4197
1399/06/15 - 9:39


صدای زنجان از اتفاق‌های اخیر در شرکت پارس‌سوئیچ گزارش می‌دهد؛

کلیدهای خاموش

کارگران: تحقیق‌وتفحص کنید/ مدیرعامل شرکت: قانون‌مندیم

پایگاه خبری صدای زنجان

#سوژه_مردمی


پایگاه خبری صدای زنجان- پس از تحصن چند روزه کارگران در شرکت پارس‌سوئیچ زنجان، تعدادی از کارگران این واحد صنعتی در تماس با صدای زنجان با اعتراض به نحوه مدیریت فعلی شرکت خواستار بررسی وضعیت این شرکت مهم استان شدند. کارگران مدعی‌اند مسئولان شرکت به پشتوانه رشد تولید خود در شرایط تحریم، سعی در تضعیف حقوق کارگران و استان دارند!

کارگران شرکت پارس سوئیچ با تهیه نامه‌ای و ارسال آن به دفتر مقام معظم رهبری خواستار تشکیل کارگروه تخصصی جهت تحقیق‌وتفحص در رابطه با ادعاهای‌شان شده و می‌گویند: به دلیل ترتیب اثر ندادن مسئولان ذی‌ربط استانی جهت پیگیری اقدامات غیرقانونی صورت گرفته در شرکت، ایجاد مشکلات مدیران در حوزه تولید و مشکلات کارگری، خواهان رسیدگی مطالبات‌شان از سوی مراجع ذی‌ربط ملی هستند.

شرکت پارس سوئیچ تنها تولیدکننده کلید و سکسیونرهای فشار متوسط و قوی کشور در استان زنجان، در مساحت حدود 50 هکتار در منطقه جغرافیایی ارزشمندی واقع شده که یکی از بنیادی‌ترین شرکت‌ها در صنعت برق محسوب می‌شود. این شرکت عملا کشور را از ورود محصولات مشابه بی‌نیاز کرده و توانسته از خروج میلیون‌ها دلار ارز جلوگیری کند. اما بنا به ادعای کارگران در دهه گذشته با مدیریت ضعیف مجموعه، این شرکت فرآیند فرسایشی به خود گرفته است.

سوء‌برداشت بود، حل شد

اما ولی‌اله بیات، مدیرعامل شرکت پارس‌سوئیچ معتقد است: مسئولان به دلیل سوء‌تعبیر از بخش‌نامه تامین اجتماعی در زمینه کسر حق بیمه، به اشتباه نسبت به کاهش ماخذ بیمه اقدام کرده بودند که این امر سبب نگرانی کارگران برای بروز مشکلاتی در حوزه بازنشستگی‌شان، شده بود که پس از حضور نمایندگان تامین اجتماعی در شرکت و ارائه توضیحاتی در رابطه با بخشنامه، قرار شد تا اصلاحات مربوطه انجام شود، ما نیز قطعا نسبت به اصلاح اقدام می‌کنیم.

شرکت، لیست مردادماه کارگران را اصلاح می‌کند

مسعود علیاری، مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان نیز با تائید اظهارات مدیرعامل شرکت پارس‌سوئیچ در حل موضوع، با اشاره به حضور نمایندگان این دستگاه در محل شرکت جهت رسیدگی به موضوع عنوان کرد: کارفرما طبق ماده 2 قانون تامین اجتماعی موظف است نسبت به کسر بیمه که شامل تمامی آیتم‌ها به جز حق اولاد، عائله‌مندی، کسری صندوق، حق ماموریت و عائله‌مندی می‌شود، اقدام و به تامین اجتماعی پرداخت کند. این روال بیش از 40 سال است که در جریان است اما شرکت پارس‌سوئیچ با سوء‌تعبیر از آن نسبت به کسر ماخذ بیمه شاغلان اقدام کرده بود که صراحتا بر لزوم اصلاح آن تاکید کردیم.

مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه مسئولان مربوطه شرکت از این پس طبق روال سال‌های قبل باید نسبت به کسر بیمه بر اساس قانون اقدام کنند، گفت: شرکت پارس سوئیچ لیست‌ها را هم ارسال نکرده بود که مقرر شد پس از اصلاح، لیست کسری حق بیمه را به تامین اجتماعی ارائه دهد.

علیاری با بیان اینکه به جز این موضوع سایر مشکلات حوزه کارگری ارتباطی به تامین اجتماعی ندارد، تاکید کرد: در جلساتی که با نمایندگان کارگران و کارفرما داشتیم قرار شد مسئولان شرکت طبق روال سال قبل کار کرده و به کارگر استرس وارد نکنند.

پیگیری کارگران برای اثبات غیرقانونی بودن اقدام شرکت در کاهش ماخذ بیمه

گرچه تصور می‌شد کارگران شرکت پارس‌سوئیچ به علت سوءتعبیر از بخش‌نامه‌‌ تامین اجتماعی که در آن تاکید شده بود پاداش افزایش تولید مشمول پرداخت حق بیمه نمی‌شود دست به اعتصاب زده‌اند، اما یکی از کارگران که تمایلی به ذکر نام خود نداشت در گفت‌وگو با صدای زنجان گفت: اول اینکه اگر سوء‌تعبیری بوده از سوی معاونت حقوقی شرکت صورت گرفته و ربطی به کارگران ندارد. متاسفانه شرکت با سوء‌استفاده از این بخشنامه، نسبت به کاهش نزدیک به 2 میلیون تومانی ماخذ بیمه پرسنل اقدام و آن را در فیش حقوقی مردادماه اشخاص اعمال کرده بود. ما نیز معترض شدیم مسئولان شرکت گفتند تامین اجتماعی با ارسال بخشنامه از آن‌ها خواسته تا نسبت به کاهش ماخذ بیمه اقدام کنند. به دلیل اهمیت موضوع به تامین اجتماعی مراجعه کردیم. در ابتدا تامین اجتماعی به جای بررسی دقیق موضوع، اقدام شرکت را در راستای اجرای بخشنامه مربوطه دانست و گفت این موضوع کشوری است و اگر کسی شکایتی دارد باید از طریق دیوان موضوع را پیگیری کند. اما با پافشاری کارگران، نماینده تامین اجتماعی با حضور در شرکت و بررسی دقیق، اعلام کرد که اقدام شرکت در کاهش ماخذ بیمه کارگران درست نبوده است و مقرر شد خسارت وارده جبران شود.

وعده وعید به نیروهای پیمانی برای شرکتی شدن؟

این کارگر با اشاره به مشکلات دیگر در شرکت ادعا کرد: حدود دو دهه است که بخش بسته‌بندی و آبکاری شرکت به افراد خاصی به صورت پیمانکاری تحویل داده شده است. این پیمانکاران نیز کارگران خود را با حقوق‌های ناچیز و بدون قرارداد و فیش حقوقی بکار گرفته‌اند که حتی پس از فرمایشات رهبری مبنی بر یکسان‌سازی، هنوز در داخل مجموعه‌های شرکت اقدامی صورت نگرفته و افراد با کوچک‌ترین اعتراض اخراج می‌شوند!

او با بیان اینکه این اقدام نسنجیده شرکت جرقه‌ای برای تداوم اعتراض به مدیریت فعلی شد، تصریح کرد: نزدیک 5 الی 6 سال است نزدیک به 160 نیروی پیمانکار در شرکت فعالیت می‌کنند. مدیریت فعلی به آنها قول شرکتی شدن داده بود اما با پیگیری آن‌ها، مدیریت فعلی به این جمله که «اشتباه کردم گفتم نیروهای پیمانکار، شرکتی می‌شوند. آن‌ها هیچ‌گاه شرکتی نمی‌شوند» بسنده کرد.

به کارگران وعده ندادیم، کار خوب پیدا کردند بروند

ولی‌اله بیات، مدیرعامل شرکت پارس سوئیچ نیز در واکنش به این اظهارات در رابطه با مشخص نبودن تکلیف نیروهای پیمانکاری تاکید می‌کند: تصور می‌کنیم یکی از شرکت‌هایی هستیم که بیش‌ترین تعهد را در قبال همکاران‌مان داریم. چرا فکر می‌کنید شرایط مشخص نیست؟ نیروها بدانند برای همان کار، افراد داوطلب زیادی هستند، اگر آقایان فکر می‌کنند موقعیت‌شان نگران‌کننده است و کار بهتری برای‌شان در خارج از شرکت هست، می‌توانند بروند!

دریافتی نیروهای پیمانکاری کمتر از مصوبه شورای عالی کار نیست

علی کریمی، مدیر روابط کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز با اشاره به بازرسی ادواری و موردی از کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی تاکید می‌کند که تمامی شرکت‌ها و واحدها در تیررس اداره کار قرار داشته و هر بازرس موظف به بازرسی ماهانه 55 شرکت و کارگاه است.

کریمی در رابطه با مشکل نیروهای پیمانکاری فعال در پارس سوئیچ عنوان می‌کند: دستمزد این افراد در مقایسه با کارگرانی که به طور مستقیم با شرکت قرارداد دارند قطعا تفاوت دارد اما حتما حقوقی که دریافت می‌کنند کمتر از مصوبه شورای عالی کار نیست، اگر غیر این باشد کارفرما مکلف به پرداخت مابه‌التفاوت است. لازم به ذکر است پیمانکار یک شخصیت حقوقی مجزا بوده و کارفرما و کارگر بر اساس قرارداد مورد رضایت طرفین با یکدیگر همکاری می‌کنند و هیچ ارگانی نیز نمی‌تواند دخالتی داشته باشد.

وی در مورد نیروهای تعدیل شده در این شرکت با فعالیت شرکت دوم می‌گوید: در این زمینه فعلا گزارشی دریافت نشده است.

تعدیل تدریجی نیرو؟

کارگران مدعی‌اند کارفرما برخلاف اظهارات خود برای رونق تولید و حرکت در مسیر توسعه نسبت به تعدیل تدریجی نیرو اقدام کرده و تعداد نیروها را به کمتر از 400 نفر رسانده است.

یکی دیگر از کارگران پارس‌سوئیچ در این باره گفت: تعداد پرسنل از زمان تصدی‌گری مدیرعامل وقت در بازه زمانی 85 تاکنون، از 780 نفر به حدود 380 نفر کاهش یافته است چرا که به مرور زمان به جای توسعه در شرکت، قطعات تولیدی به افرادی در خارج از شرکت ارسال می‌شود.

او که مدعی است مدیران مربوطه با ایجاد شرکت اقماری به جای بهبود وضعیت تولید داخل شرکت و کارگران، تمامی کارهای مربوط به قطعه‌سازی را به این شرکت واگذار و عملا سبب دست خالی ماندن کارگران شده است، عنوان می‌کند: به نظرم مدیر شرکت پارس سوئیچ، به جای بهبود تولید در داخل شرکت، اقدام به تشکیل شرکت رقیب کرده است. اصلا سؤال من این است چرا باید شرکتی که سال به سال در بخش تولید رشد چندین درصدی دارد کارهایش را به پیمانکار واگذار می‌کند؟

اما برخلاف اظهارات کارگران، ولی‌اله بیات، مدیرعامل شرکت پارس سوئیچ معتقد است که بدون اطلاع مقامات، مسئولان و هیئت مدیره سرخود نیروها را قلع و قمع نکرده است در ثانی اگر نیروها کاهش یافته به دلیل بازنشسته شدن آنها بوده نه تعدیل! از آن گذشته، به دلیل بهره‌وری بالای شرکت، نیازی به جذب نیرو نبوده است.

ولی‌اله بیات، مدیرعامل شرکت پارس سوئیچ در واکنش به این اظهارات، تاکید کرد: تمامی گفته‌های کارگران در حد ادعا است. شرکت به صورت مرتب تحت نظارت اداره کار و دستگاه‌های ذیربط بوده و همواره خود را متعهد به اجرای قوانین می‌دانیم. ما در شرایط تحریم اولیه در سال‌های 91 و 92  قوانین را کامل رعایت می کنیم. درشرایط تحریم اولیه (در سال 91 و 92 ) تا کنون هیچ تعدیل نیرویی نداشتیم.

سهامدار باید نگران توسعه باشد نه کارگر

بیات در رابطه با علت بی‌توجهی به اهداف توسعه‌ای شرکت نیز عنوان کرد: این اظهارات را قبول ندارم. به نظرم چون شرکت هیچ وقت اجازه نداده کارگران سختی ناشی از تحریم را احساس کنند و همواره به صورت منظم و بدون کم‌وکاستی اضافه‌کاری و خللی در روال پرداختی‌ها ایجاد نشده، شاید باور وجود تحریم برای‌شان سخت است و می‌گویند چرا توسعه شرکت ضعیف است. کسانی که با این صنعت آشنا هستند تاکید می‌کنند که پارس‌سوئیچ در مسیر توسعه، موفقیت‌های قابل قبولی داشته است. کارگران باید نگران کارشان باشند، در مورد مباحث مربوط به توسعه باید سهام‌دار نگران باشد نه کارگر!

وی ادامه داد: وقتی می گویم به دلیل پرداخت به موقع مالیات، سود را زیاد کردم، کارگران می‌گویند از حقوق ما کم کردی در حالی که به هیچ عنوان این‌گونه نیست. اسناد هم موجود است. در بین استان‌های همجوار اگر 100 شرکت در حوزه پرداخت به موقع مالیات وجود داشته باشد قطعا پارس سوئیچ یکی از آن‌هاست.

آن‌هایی که می‌گویند مدیر بدی هستیم، کارنامه شرکت را ببینند

مدیرعامل شرکت پارس‌سوئیچ در رابطه با ادعای کارگران در مورد سوء‌مدیریت 15 ساله نیز تاکید می‌کند: مخالف منفی می‌بیند و موافق اغراق می‌کند، به نظرم عملکرد شرکت در بورس، حق بیمه پرداختی، وضعیت پرداخت مالیات و صورت مالی بیان‌گر واقعیت‌هاست. اصلا مگر می‌شود با مدیریت بد، میزان سود، فروش، تولید و بهره‌وری را افزایش داد؟

مدیرعامل شرکت در رابطه با خروج تجهیزات از شرکت پارس‌سوئیچ به شرکت دوم می‌گوید: این واحد یکی از کارگاه‌های توسعه‌ای پارس سوئیچ است و به هیچ عنوان رقیب نیست. رویکرد فعلی در این رابطه نیز شخصی نیست و برگرفته از الگوی شرکت‌های مشابه خارجی است که 40 سال پیش اجرایی کرده‌اند.

کارگروه تحقیق‌وتفحص در سطح ملی تشکیل شود

یکی از کارگران نیز در واکنش به این اظهارات مدعی‌ شد: شرکت ظاهرا چندین بار در جهت اهداف توسعه‌ای تلاش کرده و نسبت به تهیه گزارشات توجیهی افزایش سرمایه اقدام کرده و در این رابطه گزارش‌های لازم را تهیه و مجوزهای سازمان بورس و اوراق بهادار و حسابرسی قانونی را کسب کرده است و همچنین مجمع افزایش سرمایه را نیز برگزار کرده است اما به دلایلی تاکنون هیچ توسعه‌ قابل قبولی از جمله خرید و ساخت تکنولوژی GIS در داخل شرکت نداده و به جای آن در صدد قطعه‌بندی و واگذاری زمین‌های شرکت در قالب شهرک‌های صنعتی هستند.

یکی از کارگران در این رابطه ضمن انتقاد از غیاب دستگاه‌های بازرسی و نظارتی برای رصد فعالیت شرکت پارس‌سوئیچ مدعی است: بیش از دو سال است ابزارآلات شرکت به قیمت ناچیزی به فروش گذاشته شد. جامعه کارگری بارها به دستگاه‌های ذیربط استان نامه نوشتند اما مسئولان ترتیب اثر ندادند.

کارگران می‌گویند: دست‌اندرکاران شرکت پارس سوئیچ تصمیم دارند بخش قطعه‌سازی شرکت جمع‌آوری شده و به محل دیگری منتقل شود تا به مرور زمان به این بهانه، شرکت فقط از محل واردات نسبت به خرید قطعه به تولید محصول نهایی ادامه دهند. ما برای شفاف شدن اقدامات صورت گرفته در گذشته و حال نسبت به تشکیل کارگروه تحقیق و تفحص در سطح ملی جدی هستیم و از مقام معظم رهبری درخواست داریم برای بهبود وضعیت کنونی شرکت موضوع را پیگیری کنند./ روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپارس سوئیچولی اله بیاتتحصن
sedayezanjannews.ir/nx4197


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»