کد خبر: 4209
1399/06/17 - 10:59


مدیر شعب بانک کشاورزی استان زنجان:

طلب گندم‌کاران تا پایان ماه جاری پرداخت می‌شود

خروج منابع از بانک‌ها به منزله ورود شبکه بانکی به چالشی بزرگ است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- جواد صمدی، مدیر شعب بانک کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان ضمن گرامی‌داشت هفته دولت اظهار کرد: بانک کشاورزی در راستای سیاست‌های دولت و حمایت از کشاورزان تشکیل شده است.

صمدی بیان کرد: بانک کشاورزی به عنوان بانک تخصصی حوزه کشاورزی، حمایت مالی از جامعه هدف را بر عهده داشته است به طوری که در 5 ماهه نخست سال جاری 460 میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان اعطا شده که از این میزان 300 میلیارد تومان در بخش کشاورزی و نزدیک به 160 میلیارد تومان در بخش خدمات بازرگانی و صنعت توزیع شده است. این آمارها نیز حکایت از توزیع بخش اعظمی از منابع بانک در بخش کشاورزی است.

سهم قابل توجه توسعه مکانیزاسیون در تسهیلات بانک کشاورزی استان زنجان

وی با بیان اینکه عمده طرح‌های مربوط به بخش کشاورزی که موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند مربوط به تسهیلات درجهت  توسعه  مکانیزاسیون کشاورزی بوده است، اضافه کرد: متقاضیان دریافت وام تسهیلات بخش مکانیزاسیون، از طریق سازمان جهاد کشاورزی استان به بانک کشاورزی معرفی شدند. خوشبختانه با حمایت این دو مجموعه زنجان در بخش مکانیزاسیون کشاورزی رتبه دوم کشوری را دارد.

صمدی میزان تسهیلات پرداخت شده به بخش توسعه مکانیزاسیون  در 5 ماهه نخست سال جاری را 77 میلیارد تومان اعلام کرد که این امر زمینه اشتغال برای هزار و 536 نفر را فراهم کرده است. لازم به ذکر است عمده طرح‌ها مربوط به خرید کمباین ،تراکتور بوده است.

وی حمایت از بخش کشاورزی و اختصاص وام به طرح‌های مربوط به احداث گلخانه به منظور کاهش و مقابله با بحران آب را از طرح‌های اولویت‌دار جهاد کشاورزی دانست و افزود: متاسفانه به دلیل اینکه طرح‌های مربوط به این حوزه از جمله ککشت گلخانه‌های بزرگ مقیاس مورد اقبال عمومی قرار نگرفته، زنجان نتوانسته در این حوزه موفق به پرداخت تسهیلات کلان شود. در حال حاضر عمده گلخانه‌های استان درشهرستان  طارم مستقر شده‌اند که بیش‌تر آن‌ها بزرگ مقیاس نبوده و در حد گلخانه‌های خانگی است.

صمدی با اشاره به ورود زنجان به دو طرح بزرگ‌مقیاس که در حد پروژه‌های ملی است، اضافه کرد: شهرک گلخانه‌ای وحدت هیدج و پروژه گلخانه خمارک قیدار از طرح‌های ملی محسوب می‌شوند که در صورت محقق شدن، در بخش تسهیلات گلخانه نیز رکورد خواهیم زد.

پرداخت بیش از 10 میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه ازدواج

مدیر شعب بانک کشاورزی استان زنجان با اشاره به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به میزان 10 میلیارد و 700 میلیون تومان به 214 نفر ادامه داد: به هر یک از زوجین 50 میلیون تومان در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج اعطا می‌شود.

صمدی میزان تسهیلات اعطا شده در 5 ماهه نخست سال جاری به مددجویان و خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی اعم از کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید را نزدیک به 700 میلیون تومان عنوان کرد.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان زنجان با اشاره به پرداخت 100 میلیارد تومانی در حوزه اشتغال پایدار روستایی در سال 98 تصریح کرد: این مهم یکی از پروژه‌های بزرگ بانک کشاورزی بود که به نحو احسن در استان زنجان عملیاتی شد.

طلب گندمکاران تا پایان ماه جاری پرداخت می‌شود

صمدی در مورد میزان مبالغ پرداختی به گندمکاران استان زنجان نیز ابراز کرد: از سال 94 پرداخت مبالغ حاصل از خرید تضمینی گندم به بانک کشاورزی محول شده است. در این مدت در بحث خرید تضمینی گندم و به تبع آن پرداخت پول حاصل از خرید این محصول استان زنجان رکورد هم زده است که نمونه آن سال 96 بود. امسال 301 هزار تن گندم توسط اداره غله و اتحادیه‌های مربوطه از کشاورزان استان خریداری شد. تا به امروز 522 میلیارد تومان (بیش از 70 درصد) به کشاورزان پرداخت شده، 244 میلیارد تومان نیز به محض تأمین ازسوی شرکت بازرگانی دولتی  در اسرع وقت و به احتمال زیاد تا پایان ماه جاری پرداخت می‌شود.

چالش شبکه بانکی و بازار سرمایه در پی خروج حجم بالایی از نقدینگی

وی در رابطه با مشکلات سیستم بانکی به علت استقبال مردم از بازار سرمایه که منجر به هدایت حجم بالایی از نقدینگی استان به حساب کارگزاری‌های مستقر در تهران شده است، افزود: در نشست‌هایی که با مدیران و مسئولان بانک‌ها داشته‌ایم به این موضوع اذعان دارند.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان زنجان حمایت دولت از بازار سرمایه و وارد کردن سهام بزرگترین شرکت‌های کشور اعم از شستا، پتروشیمی و فولاد به بورس و پوشش گسترده رسانه‌ای را از عوامل تاثیرگذار در ترغیب مردم برای برداشت سپرده‌های بانکی و هدایت آن به سمت بازار بورس دانست و گفت: وجود بازارهای موازی نظیر سکه، طلا، ارز و مسکن از یک سو و ثابت بودن نرخ سود سپرده‌های بانکی از سوی دیگر عواملی بودند که سبب شد تا مردم نقدینگی خود را از بانک‌ها خارج کنند.

وی با تاکید بر اینکه نباید منکر بازدهی بازار بورس شویم، اضافه کرد: طی دو سال اخیر نرخ سپرده بانکی 15 درصد بوده و ثابت مانده است این در حالی است که بورس روزانه 5 درصد مثبت را نشان می‌دهد، این مهم وسوسه‌انگیز است و شاید مردم حق دارند جذب بازار سرمایه شوند.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه خروج منابع از بانک‌ها به منزله ورود شبکه بانکی به چالشی بزرگ است، به لزوم هم‌تراز بودن نسبت منابع و مصارف اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه عمده تسهیلات اعطایی بانک کشاورزی نظیر قرض‌الحسنه ازدواج و تسهیلات حوزه کشاورزی تکلیفی است، میزان مصارف ما بالاست و این مهم سبب می‌شود تا منابع و مصارف بالانس نباشد.

صمدی استقراض از بانک مرکزی برای هم‌تراز کردن مصارف و منابع در بانک‌ها را مسیر رو به چالش برای سیستم بانکی دانست و افزود: برای تامین منابع به ناچار باید از بانک مرکزی با بالاترین سود بانکی، استقراض کنیم که این موضوع سال به سال بکه بانکی را مقروض‌تر کرده و برای آن چالش ایجاد می‌کند.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان زنجان با اشاره به ورود 522 میلیارد تومان پول حاصل از فروش گندم توسط گندمکاران که طی روزهای آتی 244 میلیارد تومان نیز به آن مبلغ افزوده می‌شود، ابراز کرد: هر چند رسوب این مبلغ همیشگی نخواهد بود اما حداقل تا پایان آبان‌ماه سال جاری برای بانک کشاورزی استان دلگرمی محسوب می‌شود. اما پس از مدت زمان یاد شده با خروج مبالغ حاصل از فروش گندم و پرداخت تسهیلات، اطمینان داریم پایان سال مالی زیان‌ده شده و وارد چالش می‌شویم.

وی با بیان اینکه انتظار ما از رسوب مبالغ مربوط به فروش گندم هر سال 5 درصد است، ابراز کرد: منابع پایدار ما شامل سپرده‌گذاری‌های دانه درشت در پی سرمایه‌گذاری در بازار بورس خارج شده است. اگر جایگزینی برای آن نداشته باشیم قطعا ضرر می‌کنیم.

صمدی در رابطه با میزان خروج منابع بانک کشاورزی در پی خروج نقدینگی از این سیستم توسط مردم مشتاق به سرمایه‌گذاری در بورس گفت: قطعا منابع از دست رفته است اما به علت ورود مبالغ هنگفت مربوط به فروش گندم که به بانک کشاورزی تزریق شده است، میزان دقیق نقدینگی خارج شده از سوی مردم مشخص نیست. به بیانی دیگر میزان مصارف و منابع در بانک فعلا برقرار است.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان زنجان افزایش نرخ سپرده‌های بانکی را عامل مهمی برای بازگشت بانک‌ها به روال قبل دانست و گفت: بر اساس اظهارات کارشناسان، بازار سرمایه جای آماتورها نیست و دیر یا زود این افراد سرمایه خود را از بورس خارج می‌کنند.

کاهش ترافیک مشتریان با ارائه خدمات الکترونیک در شعبات بانک کشاورزی

صمدی در رابطه با میزان استقبال مشتریان بانک کشاورزی از خدمات الکترونیکی بانک‌ها افزود: معتقدیم کرونا فرصتی برای جهش سیستم بانکی به سمت تحقق بانکداری الکترونیک است. با توجه به کم‌سواد بودن یا بی‌سواد بودن مشتریان این بانک، میزان استقبال از این خدمات قابل توجه نیست هر چند بسترهای لازم برای بهره‌مندی از خدمات الکترونیکی این بانک کاملا فراهم است. البته در بازرسی میدانی از سطح شعبات بانک کشاورزی شاهد کاهش قابل توجه میزان ترافیک مشتریان هستیم.

وی ارائه خدمات کیفی و تضمین سلامت مشتریان و ایجاد امنیت در بهره‌مندی از خدمات را از مزایای خدمات الکترونیکی دانست و ابراز امیدواری کرد تا با افزایش فرهنگ‌سازی در سطح جامعه، میزان استقبال مردم و جامعه هدف بانک کشاورزی از ظرفیت‌های موجود افزایش یابد.

روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانجواد صمدیبانک کشاورزی زنجانطلب گندمکاران
sedayezanjannews.ir/nx4209


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»