کد خبر: 4230
1399/06/19 - 16:52


صدای زنجان آخرین وضعیت شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان را بررسی می‌کند؛

حساب‌های قروقاطی

اعضای تعاونی: پول‌هایی که تعاونی از اعضا گرفته، کجاست؟/ مدیر امور تعاون اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان: حساب‌های تعاونی قروقاطی است/ رئیس اتاق تعاون: نتایج بررسی‌ها در رابطه با هیئت کارشناسی سه نفره را به دادستانی ارائه می‌کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- درخواست دریافت مبلغی از سوی شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان بابت انشعابات، پارکینگ، محوطه و زمین، هزینه پروانه، مشاور و نقشه و نقشه‌بردار اعضای تعاونی به تجمع مقابل دادسرا کشاند. آن‌ها می‌گویند: اعضای هیئت‌مدیره گذشته و فعلی در این مدت فقط از ما پول درخواست کرده‌اند اما با این حال پس از گذشت 18 سال هنوز پول‌های واریزی‌شان تبدیل به مسکن نشده است!

تجمع مقابل دادسرای زنجان در حالی است که تعدادی از اعضای شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان در اعتراض به عدم تعهد پیمانکار به وعده تحویل واحدها، روز پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه امسال در محل اجرای پروژه نیز تجمع کرده بودند. در این تجمع بود که اعضای معترض در گفت‌وگو با مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی علوم پزشکی ضمن ابراز گلایه از عدم تعهد مسئولان این شرکت در قبال وعده تحویل واحدها اعلام کردند در صورت عدم تعهد شرکت تعاونی در تحویل کلیدهای واحدها‌ در مدت زمان مقرر، موضوع را تا احقاق حقوق خود از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌کنند. به دنبال جدی شدن موضوع، اعضای هیئت مدیره شرکت تعاونی قول دادند ۱۷ خردادماه ۹۹ کلیدهای این واحدها را به تمامی اعضا تحویل دهند.

ظهر شنبه ۱۷ خردادماه سال جاری بود که تعدادی از اعضای شرکت تعاونی علوم پزشکی زنجان با قبول شروط تعیین شده از جمله پرداخت مبالغ مربوط به مشاعات، پذیرش عدم اسکان تا قبل از اعلام شرکت تعاونی، کلید واحدهای خود را تحویل گرفتند اما از سویی دیگر اعضا مدعی شدند شرکت تعاونی با قصد تحویل رسمی واحدها را نداشته و تحویل کلید با شرط عدم اسکان، صرفا با هدف ایجاد جو رسانه‌ای بوده است.

اخذ مبالغ غیرکارشناسی

یکی از اعضای شرکت تعاونی که مبلغ ۱۷.۵ میلیون تومان بابت مشاعات (بسته به متراژ هر واحد) به حساب شرکت واریز کرده و سپس کلید واحد ۹۶ متری خود را 17 خرداد دریافت کرده است، در گفت‌وگو با صدای زنجان مدعی است: اعضای شرکت تعاونی یک طومار بلند ۷۰ میلیون تومانی شامل مبالغ پارکینگ، محوطه و زمین، هزینه پروانه، مشاور، نقشه و نقشه‌بردار، دستگاه نظارت نوشته‌اند که برای تائید کارشناسی ارسال شده اما ما هرگز تن به واریز این مبلغ نمی‌دهیم، سال ۹۱ مبلغی بابت زمین پرداخت کردیم، اما در کمال تعجب باز هم مبلغی برای آن در نظر گرفته‌اند که از اعضا اخذ کنند.

وی با اشاره به امضای قرارداد تسویه با قبول بندهای ذکر شده در آن نظیر عدم اسکان (تا حدود ۲ ماه آینده) عنوان می‌کند: تحویل دادن کلیدها اقدامی کاملا نمادین از سوی شرکت بود، هم اکنون درهای واحد باز است، اقدامی بابت انشعابات نکرده‌اند، فکر می‌کنم کاری در حوزه نصب انشعابات آب و برق هم نشده است. واحدی که شرکت تعاونی علوم پزشکی تحویل داده است دیگر جایی برای زندگی نیست، پس از تحویل رسمی حتما آن را به فروش می‌گذارم.

مبالغ درخواستی شرکت بر اساس قیمت‌تمام‌شده است

علی پاک‌منش، مدیر امور تعاون اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان زنجان در این رابطه عنوان می‌کند: این تحویل، تحویل موقت بوده است. هنوز نصب انشعابات انجام نشده است، اداره کار با هماهنگی دادستانی، دستگاه‌های خدمات‌رسان را مکلف به تسریع در اجرای عملیات موردنظر کرده‌اند. در حال حاضر در رفت‌وآمد، محوطه کارگاهی محسوب می‌شود به دلیل خطرات و مشکلات احتمالی برای ساکنان با هیئت مدیره وارد مذاکره شده‌ایم تا محل ورود و خروج دومی تعبیه شود. اعضا نیز باید تعهد دهند که از درب اول وارد تردد نکنند علاوه بر آن طبق قرارداد نسبت به تعهدات مالی خود عمل کنند تا واحدها در موعد مقرر تحویل‌شان شود.

شکایت کنید اما پول یادتان نرود

وی با تاکید بر اینکه قرارداد بین شرکت و ذی‌نفعان بر اساس قوانین جاری کشور منعقد شده است، می‌گوید: در شرکت‌های تعاونی قیمت، قیمت تمام‌شده است. من قبول دارم روند ساخت‌وساز تا تحویل واحدها طولانی شده است. در گذشته تخلفاتی صورت گرفته، امور تعاون اداره کار نیز متخلفان را به دستگاه قضا معرفی کرده است. در این رابطه تنها اداره کار مقصر نیست. من می دانم قصوری شده اما در شرایط فعلی به دنبال مقصر نیستیم. برای اجرای پروژه پول لازم است، باید هزینه موردنیاز را از محل منابع موجود اعضا و تسهیلات بانکی منابع تامین کنیم. اعضا بدانند اگر مشارکت مالی نداشته باشند به هیچ عنوان تکمیل پروژه امکان‌پذیر نیست! یا باید صبر کرده و شکایت کنند یا پول را واریز کرده و از مسیر قانونی موضوع مورد اعتراض را از طریق دستگاه قضایی پیگیری کنند!

مدیر امور تعاون اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان زنجان در رابطه با کوتاهی این دستگاه در قبال نظارت بر فعالیت شرکت‌های تعاونی تصریح می‌کند: من پاسخگوی دوره مدیریت خود هستم. نمی‌گویم نظارت 100درصد است اما تا حدودی این نظارت‌ها صورت گرفته است. دستگاه‌های نظارتی نیز در این حوزه کمک می‌کنند. تشخیص مقصران طی 18 سال نیز بر عهده دستگاه قضایی به عنوان مرجع ذی‌صلاح است و در اختیارات بنده نیست.

از سویی دیگر دیگر عضو شرکت تعاونی علوم پزشکی زنجان هم در واکنش به این اظهارات می‌گوید: برخلاف دیدگاه برخی‌ها، مبالغی که شرکت تعاونی از اعضا به ازای تحویل واحدها خواسته و یا می‌خواهد کاملا قابل توجیح نیست. در این مدت که برای رسیدن به واحدم پیگیری کرده‌ام در سیستمی که شرکت تعاونی علوم پزشکی و سایر دستگاه‌های متولی ایجاد کرده‌اند خسته شدم! نمی‌توانم درک کنم، این یعنی چه که کلید را به تو بدهند و بگویند اختیار واحدت را نداری، حق استفاده از انشعاب را نداری و تا وقتی ما نگفتیم نمی‌توانی اسکان پیدا کنی و اگر چنین اتفاقی بیفتد قرارداد به صورت یکطرفه فسخ می‌شود؟

پس از اعتراض اعضای شرکت تعاونی علوم پزشکی به نحوه قیمت‌گذاری در رابطه با انشعابات، مبالغ پارکینگ، محوطه و زمین، هزینه پروانه، مشاور، نقشه و نقشه‌بردار قرار شد این موضوع جهت بررسی بیشتر، کارشناسی شود. اما ظاهرا پس از بررسی هیئت کارشناسی سه نفره، هیچ تغییری در قیمت‌های اعلامی شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی ایجاد نشده است. همین موضوع معترضان شرکت تعاونی علوم پزشکی را روز یکشنبه 16 شهریورماه مقابل دادسرا کشاند.

نتایج بررسی‌ها در رابطه با هیئت کارشناسی سه نفره را به دادستانی ارائه می‌کنیم

قیمت‌گذاری قبلی که مورد اعتراض تمامی اعضا بود بدون هیچ تغییری مورد موافقت هیئت کارشناسی قرار گرفت. از این رو ما برای احقاق حق خودمان روز یکشنبه 16 شهریورماه مقابل دادسرا تجمع کردیم.

تیم کارشناسی سه نفره توسط اتاق تعاون انتخاب شده است و نوروز محمدی، رئیس اتاق تعاون استان زنجان می‌گوید: در روزهای گذشته و قبل از تحصن حدود 50 نفر از اعضای شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی، با نماینده اعضا جلسه‌ای برگزار کردیم، علت تشکیل نشست، اعتراض اعضا به یکی از کارشناسان هیئت کارشناسی سه نفره بود که گفته می‌شد وی یکی از نزدیکان شرکت تعاونی یا پیمانکار قبلی بوده و احتمال اعمال نظر به نفع شرکت وجود دارد. به همین دلیل نام این کارشناس خط خورد و قرار شد تا پس از بررسی دقیق، کارشناس منصف دیگری انتخاب و روال کارشناسی مجددا از سر گرفته شود.

محمدی با بیان اینکه پس از تجمع اعضای معترض شرکت تعاونی علوم پزشکی، نمایندگان ذی‌نفعان طی جلسه‌ای با دادستان محترم، مستندات لازم را ارائه و دلیل تجمع خود را اعلام کردند. موضوع مورد اعتراض نظر کارشناسی بود که روز دوشنبه 17 شهریورماه به منظور بررسی هر چه دقیق جلسات لازم تشکیل گردید. نتایج این نشست به دادستان اعلام خواهد شد.

بند بند نتایج بررسی هیئت کارشناسی سه نفره پر از ابهام است

در بخشی از توضیحات نظر هیئت کارشناسی سه نفره آمده است:

1- این نظریه بر اساس ارزیابی انجام گردیده است و به دلیل نواقصات موجود در اطلاعات ارائه شده از سوی تعاونی مسکن، رسیدگی قابلیت اجرایی ندارد.

2- بخشی از محاسبات مربوط به قیمت تمام شده، به دلیل پیچیدگی فنی و مهندسی در این گزارش درج نشده است.

3- هزینه‌های مربوط به اخذ نقشه و پروانه (به دلیل اینکه قبلا برای پروژه نقشه تهیه شده و پروانه تا مراحل نهایی اخذ شده است) در محاسبات لحاظ نشده است.

4- هزینه‌های مربوط به محوطه‌سازی و انشعابات در این گزارش محاسبه نشده است. دلیل اصلی این امر وابستگی قیمت‌ها و تعرفه‌ها با زمان تحویل و پایانکار پروژه می‌باشد.

5- پایه و اساس ارزیابی صورت گرفته بر مبنای صورت جلسه تنظیمی با نماینده داور محترم پرونده است.

6- هزینه‌های مربوط به تعرفه‌های نظام مهندسی بر اساس آخرین ابلاغ، پیوست گزارش می‌باشد اما با توجه به عدم آگاهی هیئت از میزان تخفیفات از جانب سازمان نظام مهندسی ساختمان به تعاونی، این هزینه‌ها چنانچه در بند 3 ذکر شد در محاسبات لحاظ نشده است.

یکی از اعضای شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی نیز با اشاره به موراد مورد تائید هیئت کارشناسی سه نفره می‌گوید: بند به بند این تائیدیه پر از اشکال و ابهام و چراست. ما از دستگاه‌های ذیربط درخواست داریم تا موارد را به صورت شفاف مورد بررسی قرار دهد. در صورت اجرای آن، ذی‌نفعان متضرر می‌شوند چرا که در این 18 سال فقط کارمان واریز حجم بالایی از پول به حساب شرکت شده است!

نگران نباشید، بررسی می‌کنیم

نوروز محمدی، رئیس اتاق تعاون استان نیز در این باره تاکید می‌کند: تمام تلاش اتاق آن است تا همه موارد را با دقت، ظرافت و شفافیت مورد بررسی قرار داده و اجحافی در حق مردم صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه مرکز داوری اتاق تعاون محل بررسی پرونده‌های مورد اختلاف شرکت‌ها و اعضا است، تصریح می‌کند: داوران منتخب دارای حکم، اختلافات طرفین را مورد بحث و بررسی قرار داده سپس با انتخاب هیئت کارشناسی سه نفره، موارد را پیگیری می‌کنند، پس از دریافت نظرات کارشناسی‌شده توسط داور و بررسی دقیق، پرونده جهت اجرا به دادگستری ارائه می‌شود.

یکی از اعضای شرکت تعاونی علوم پزشکی در واکنش به این اظهارات تاکید می‌کند: ضروری است تا شخص دادستان به منظور بررسی دقیق وضعیت هزینه‌های صورت گرفته در ادوار گذشته تا کنون و لزوم حسابرسی جدی، در راستای احقاق حقوق مردم گام بردارد.

حساب‌های قروقاطی

مسئولان ذی‌ربط می‌گویند شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی باید منحل شود اما این امر مستلزم حسابرسی کامل است. هیئت مدیره‌های قبلی که باید برای هر پروژه حسابرسی جداگانه‌ای انجام می‌دادند، این کار را نکرده‌اند! علی پاک‌منش، مدیر امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در این رابطه می‌گوید: در ادوار گذشته، هیئت مدیره‌ها حساب و کتاب‌ها را قروقاطی‌ کرده‌اند، هزینه هر پروژه آپارتمان را به باغشهر و از باغشهر نیز به جای دیگری اختصاص داده‌اند. از سوی دیگر 92 هکتار از اراضی این شرکت از جمله فاز یک گلشهر (محل اجرای پروژه) خارج از محدوده بوده که نیازمند بررسی در کمیسیون ماده 5 اداره کل راه و شهرسازی است و از حوزه اختیارات اداره تعاون خارج است. این اراضی مربوط به زمین‌های کشاورزی است که به لحاظ قانونی امکان خردشدن و واگذاری اراضی کشاورزی ممنوع است! البته اگر هم این اراضی خرد شوند به درد اعضا و ذی‌نفعان نمی‌خورد. ما برای انحلال این شرکت آمادگی داریم اما تا زمانی که این موارد تعیین تکلیف نشود، امکان واگذاری پروژه ممکن نیست.

پاک‌منش با بیان اینکه اداره امور تعاون از خدایش است که شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی بعلاوه 8 شرکت تعاونی با 12 هزار عضو و دارای 650 هکتار اراضی خارج از محدوده را سریعا تعیین تکلیف کند، می‌گوید: در سال 82 قانون تکلیف کرد که تعاونی‌های مسکن حق خرید زمین‌های غیرمسکونی را ندارند. در زنجان بعضا خرید زمین توسط این شرکت‌ها مربوط به دهه 60 و مابقی نیز مربوط به قبل از سال 82 است.

لیلا محمدی

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتعاونی مسکن علوم پزشکی زنجانتجمعدادسرای زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4230


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»