کد خبر: 4284
1399/06/24 - 9:57


صدای زنجان از برگزاری دومین جشنواره کتاب سال‌ در استان گزارش می‌دهد؛

رقابتی از نوع «کتاب»

به گفته نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، استان زنجان با سرمایه فرهنگی و پیشینة تاریخی ارزشمند خود که قدمت آن به روزگار ساسانیان می‌رسد،‌ باید در حوزه توسعه صنعت نشر و در حوزة گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی گام‌های بلندتری بردارد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- آیین اختتامیه نخستین جایزه کتاب سال استانی زنجان در حالی برگزار شد که به گفته نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، استان زنجان با سرمایه فرهنگی و پیشینة تاریخی ارزشمند خود که قدمت آن به روزگار ساسانیان می‌رسد،‌ باید در حوزه توسعه صنعت نشر و در حوزة گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی گام‌های بلندتری بردارد، و راه‌اندازی جایزة کتاب استانی می‌تواند به پویایی و نشاط صنعت نشر و ترویج کتابخوانی در این منطقه کمک کند.

به عقیده مدیر عامل موسسه خانه کتاب، خطه زنجان، محل ظهور و رشد و پرورش بسیاری از نامداران علم و ادب و دین کشور در دوره معاصر و پیش از آن بوده است. عالمان و ادیبان بسیاری از این خطه برخاسته‌اند که از شمار آنان می‌توان در دوره‌های پیشتر به شیخ شهاب‌الدین سهروردی، اثیرالدین ابهری، حکیم هیدجی در دورة معاصر نیز عالمانی چون آیت‌الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی و آیت‌الله العظمی سیدعزالدین حسینی موسوی، سید ابوالفضل زنجانی و دانشمندانی چون پروفسور یوسف ثبوتی، پروفسور جواد پرویزی و شهید مجید شهریاری و شاعران و ادیبانی نظیر زنده‌یاد حسین منزوی، غلامرضا طریقی و فاطمه راکعی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در نخستین جایزة کتاب سال استانی زنجان آثار در موضوعات ده‌گانۀ رده‌بندی و ارزیابی و داوری شدند، گفت: در این دوره، درمجموع ۴۶ عنوان مورد ارزیابی قرار گرفت که پس از داوری مرحلة اول ۷ عنوان کتاب به مرحلۀ دوم راه یافت که از میان آثار یاد شده، پس از ارزیابی دقیق و علمی هر اثر توسط حداقل دو نفر از داوران، ۵ عنوان کتاب، «برگزیده» شد و اثری «شایستۀ تقدیر» شناخته نشد.

نیکنام حسینی‌پور در پایان افزود: آنچه که در داوری آثار این دوره از جایزة کتاب سال استانی زنجان جای خالی آن به‌شدت احساس شد، فقدان اثر برگزیده یا شایستة تقدیر در حوزة ادبیات داستانی و شعر است که نسبت به دیگر جوایز کتاب سال استانی کشور می‌توان این استان را از معدود استان‌هایی برشمرد که اثر منتخبی در این دو حوزه و حوزه‌های مرتبط با آن نداشته است.

دومین دوره جایزه کتاب سال استان زنجان اما با همکاری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در سه گروه تالیف، ترجمه و احیاء متون برگزار می‌شود.

ایجاد فضای رقابتی بین ناشران و مولفان استانی از اهداف  دومین جشنواره کتاب سال

 در این خصوص محمود علیمحمدی، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه سال گذشته انتخاب کتاب سال استان برای اولین بار در استان انجام شد و امسال دومین سالی است که جایزه کتاب سال برگزار می‌شود‌، گفت: از اهداف این جشنواره می‌توان به ایجاد فضای رقابتی بین ناشران و مولفان استانی اشاره کرد به طوری که بنا است تا از بین کتاب‌هایی که در یکی از انتشارات استانی به چاپ رسیده‌اند و یا کتاب‌هایی که مولف زنجانی دارند و یا با موضوعیت زنجان در سطح کشور به چاپ می‌رسند آثاری انتخاب و برگزیده شوند و این شرایط را برای رقابت ناشرین و مولفین زنجانی فراهم می‌کند.

15مهرماه آخرین فرصت ارسال آثاربه دومین جشنواره کتاب سال

وی ادامه داد: 15 مهرماه آخرین فرصت ارسال آثار به این جشنواره است و آثار ارسالی پس از این تاریخ مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهند گرفت و نهایتا کتاب‌هایی که می‌توانند به عنوان یک الگوی در سطح استان انتخاب شوند معرفی خواهند شد تا ناشرین نیز ساختارهایی را برای خود به عنوان کتاب‌های الگوهای استان تعیین کنند.

سال گذشته بالغ بر 220 کتاب توسط 20 ناشر فعال استان به چاپ رسیده‌اند

علیمحمدی خاطرنشان کرد: در سال گذشته بالغ بر 220 کتاب توسط 20 ناشر فعال استان به چاپ رسیده‌اند و هدف اصلی از برگزاری این جشنواره در وهله اول به رقابت گذاشتن همین 220کتاب است که ناشرین استانی اقدام به انتشارش کرده‌اند، است‌. همچنین در مرحله بعدی، هدف انتخاب کتاب الگو از میان کتاب‌هایی است که در مورد استان و مفاخر آن در سراسر کشور به چاپ رسانده‌اند.

سال انتشار و شناسنامه کتاب ملاک داوری آثار ارسالی به این دوره از جایزه کتاب سال زنجان

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: ملاک داوری آثار ارسالی به این دوره از جایزه کتاب سال زنجان، سال انتشار و شناسنامه کتاب خواهد بود. در این جایزه، ویراست جدید آثار علمی، اگر به تشخیص گروه داوری، ۴۰درصد نسبت به ویراست قبلی تغییر کرده باشد مجددا قابل بررسی خواهد بود.

کتاب‌های آموزشی از دایره انتخاب و داوری جایزه کتاب سال خارج می‌شوند

علیمحمدی اظهار کرد: کتاب‌های آموزشی از دایره انتخاب و داوری جایزه کتاب سال خارج می‌شوند و هر جلد از کتاب‌های دوره‌ای در صورت استقلال محتوایی، حکم یک کتاب مستقل را دارد؛ در غیر این صورت بررسی کتاب منوط به ارائه نیمی از مجلدات است.

وی با اشاره به شرایط شرکت در این جشنواره افزود: علاقه‌مندان جهت شرکت در این جشنواره می‌توانند 3 نسخه از کتاب خود را همراه فرم تکمیل شده این جشنواره به دبیرخانه دومین جشنواره کتاب سال ارسال کنند تا نهایتا آثار ارسالی مورد داوری هیئت داوران قرار گیرد و آثار منتخب انتخاب شوند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان افزود: داوری در وهله اول در بخش کیفیت و محتوا آثار ارسالی و در مرحله‌ی بعدی با مساوی شدن امتیازات تعداد نسخ چاپی و کمیت موضوع ارزیابی قرار خواهند گرفت.

حمایت از مولفان و ناشران زنجانی

علیمحمدی همچنین ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه نشر و چاپ کتاب گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای حمایت از مؤلفان و ناشران اقدامات متعددی انجام می‌دهد. یکی از اولویت‌دارترین اقدامات این وزارتخانه حمایت از مؤلفان و ناشران کتاب است؛ به‌طوری‌که هر سال طبق بودجه‌ای که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص پیدا می‌کند، ادارات کل استانی اقدام به خرید کتاب از مؤلفان می‌کنند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان اظهار کرد: هدف از حمایت خرید کتاب‌های ناشران استان، اعتلای فرهنگ نوشتاری، ارتقای سطح دانش و فرهنگ عمومی و بهبود شرایط نویسندگان، مولفان و مترجمان در زمینه کتاب‌های ارزشمند و دارای مزیت‌های فرهنگی است؛ کتاب‌هایی که با موضوعاتی همچون کمک به ارتقای سطح فرهنگ عمومی استان، سمت‌گیری در جهت تقویت و ترویج فرهنگ اسلامی، کمک به حفظ، گسترش و غنای زبان ادبیات فارسی و کتاب‌هایی که ارتباط موضوعی با مباحث ایران‌شناسی، تاریخ و ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشته باشند و نیز آثار نوقلمان، از جمله کتاب‌هایی است که در اولویت خرید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارند.

خرید حمایتیِ 50 میلیون تومانی کتاب از مولفان استان زنجان در سال 98

وی با بیان اینکه کیفیت مطالب منتشرشده در کتاب با کیفیت چاپ و رعایت اصول فنی نگارش نیز در ارزیابی و انتخاب خرید کتاب تاثیرگذار است، گفت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به اقتضای بودجه‌ای که در اختیار داشته است، در این زمینه اقداماتی را انجام داده است.

علیمحمدی درباره فرآیند خرید کتاب از مولفین و ناشران بیان کرد: اصولا خرید کتاب از مولفین و ناشران در سه ماهه آخر سال رخ می‌دهد و براساس آن طبق درخواست ناشر و مولف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعدادی از کتاب‌های چاپ شده را خریداری می‌کند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه سال گذشته 90 کتاب در این استان چاپ شد که میزان خرید انجام شده از مؤلفین این کتاب‌ها در حدود 50 میلیون تومان بود، اضافه کرد: برای شفافیت موضوع لیست کتاب‌های خریداری شده در سایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان درج شده است.

اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خرید کتاب محدود شده است

وی با بیان اینکه به علت گرانی کاغذ و همچنین سایر اقلام اعتبار در نظر گرفته شده برای خرید کتاب کمتر شده است، افزود: اگر چند سال قبل با یک مبلغ مشخص قادر به خرید 100 جلد کتاب بودیم، امروز این 100 جلد به 10 جلد کاهش یافته است.

علیمحمدی با اشاره به اینکه سال قبل و امسال نیز وضعیت اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط با خرید کتاب محدود شده است، افزود: با این حال به هر میزان که اعتبار اختصاص پیدا کند نسبت به خرید اقدام خواهد شد.

از 40 ناشر دارای مجوز در استان زنجان فقط 20 ناشر فعال هستند

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در ادامه گزارشی از وضعیت فعالیت ناشران و مؤلفان کتاب در استان زنجان ارائه کرد و گفت: در استان زنجان 40 انتشاراتی مجاز وجود دارد که در حوزه چاپ و نشر فعالیت دارند، اما نکته مهم اینجاست که از این تعداد فقط 20 انتشاراتی فعالیت داشته و طی یک سال گذشته حداقل یک کتاب را به چاپ رسانده است.

برخی نویسندگان و ناشران زنجانی کتاب‌های خود را در تهران یا قم چاپ می‌کنند

وی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی موجود فعالیت ناشران را با مشکل مواجه کرده است، اظهار کرد: با این حال وضعیت چاپ کتاب در استان زنجان طی سال گذشته مطلوب بوده است. البته آمار دقیقی نمی‌توان از تعداد کتاب‌های چاپ شده از سوی مؤلفان زنجانی در یک بازه زمانی خاص ارائه کرد. با توجه به اینکه برخی از نویسندگان کتاب، برای کیفیت و همچنین کاهش هزینه‌ها، کتاب‌های خود را در تهران و یا قم چاپ می‌کنند، از همین رو آمار این دست از کتاب‌ها از دست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خارج می‌شود.

علیمحمدی با بیان اینکه هدف برخی از مؤلفان انتفاع و سود از محل کتاب به چاپ رسیده است، اضافه کرد: در قم و تهران ظرفیت بیشتری برای این کار وجود دارد از همین رو برخی از ناشران ترجیح می‌دهند که کتاب خود را در این استان‌ها چاپ کنند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان ادامه داد: با وجود چنین شرایطی استان زنجان وضعیت مطلوبی در حوزه چاپ کتاب وجود دارد و خوشبختانه طی سنوات گذشته حضور نویسندگان جوان را در عرصه نویسندگی شاهد بوده‌ایم.

وی همچنین از افزایش سطح کمی و کیفی کتاب‌های چاپ شده در استان خبر داد و بیان کرد: خوشبختانه در سنوات گذشته در موضوعات مختلف کتاب‌های نویسندگان زنجانی به چاپ رسیده است.

روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاندومین جشنواره کتاب سال‌ زنجانارشاد زنجاننیکنام حسینی‌پور
sedayezanjannews.ir/nx4284


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»