کد خبر: 4418
1399/07/04 - 12:27


معاون بهداشت رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

کرونا داخل خانواده‌ها می‌چرخد

واکسن آنفولانزا فعلاً در کشور توزیع نشده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان فعلاً واکسن آنفولانزا در سطح کشور توزیع نشده است چرا که زنجان به عنوان یکی از مراکز تأمین و توزیع واکسن شمال غرب کشور است و بعضاً واکسن 6 ماه تا یک سال مورد نیاز کشور را در استان دپو می‌کنیم.

محمدرضا صائینی عصر دیروز در جلسه ستاد کرونای استان با اشاره به این‌که طبق ارزیابی‌های انجام شده در حال حاضر روند صعودی بیماری کرونا را با سرعت پایین در استان شاهدیم، اظهار کرد: در مقایسه روند فعلی نسبت به خرداد ماه که به سمت پیک کرونا در حرکت بودیم در حال حاضر روند افزایشی را طی می‌کنیم.

وی با بیان این‌که به طور متوسط در هفته گذشته اشغال تخت در روز 5 تا 9 مورد بوده است، افزود: در مجموع 48 هزار و 860 نفر به صورت سرپایی تست شدند که از بین آن‌ها 15 هزار و 31 مورد مثبت سرپایی و 11 هزار 139 مورد نیز بستری شدند.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از هفته دوم شهریور ماه امسال روند افزایشی مشخصی را در موارد سرپایی در استان داشتیم، به طوری که در طول یک هفته 2 هزار و 887 نفر سرپایی را در مراکز 16 ساعته تحت مراقبت داشتیم که در هفته سوم شهریور ماه نیز 3 هزار 614 مورد و در هفته چهارم نیز همین میزان تقریباً در بخش سرپایی گزارش شد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر موارد بستری و سرپایی بیماران کرونایی در استان زیاد شده است ولی موارد سرپایی رشد فزاینده نداشته است، بیان کرد: از این آمارها می‌توان نتیجه گرفت بیماری کرونا در داخل خانواده‌ها می‌‌چرخد.

زنجان در ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا از میزان کشوری پایین‌تر است

صائینی با تأکید بر این‌که استان زنجان در ابتلا به کرونا فعلاً از سطح افزایش کشوری پایین‌تر است، خاطرنشان کرد: در حوزه میزان مرگ و میر کرونا نیز استان زنجان نسبت به آمار کشوری پایین‌تر است.

وی با اشاره به این‌که شهرستان زنجان در میزان ابتلا به کرونا نسبت به نرم استانی جلوتر بوده و شتاب آن در هفته دوم شهریور به بعد کاملاً مشهود است، یادآور شد: ابهر از نرم استانی بالاتر بوده ولی از شتاب آن مقداری کاسته شده است، شهرستان خرمدره نیز در کل افزایشی بوده از طرفی خدابنده نیز خوشبختانه از نرم استانی پایینتر است.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان شهرستان طارم پیک اصلی کرونا را در فروردین ماه رد کرده است و میزان ابتلا به کرونا در این شهرستان نسبت به نرم استانی پایین‌تر است هر چند با توجه به وجود مواردی از ابتلای مجدد افراد به کرونا نباید دچار اشتباه شویم.

این مسئول با بیان این‌که میزان ابتلا به کرونا در شهرستان سلطانیه بالاتر از نرم استانی است، خاطرنشان کرد: شهرستان ماهنشان نیز از نرم استانی پایین‌تر آمده ولی در مورد این شهرستان و نیز خدابنده نگران رفت‌و آمد و حضور افراد از استان‌های دیگر در این مناطق هستیم و از طرفی در صورتی که کرونا در مناطق روستایی استقرار پیدا کند همه را درگیر این بیماری می‌کند.

وی با اشاره به این‌که میزان ابتلا به کرونا در شهرستان ایجرود از هفته دوم شهریور ماه رشد داشته و از نرم استانی نیز بالاتر است، بیان کرد: در این شهرستان نیاز به فعالیت دقیق‌تر نظام سلامت و انجام اقدامات مقابله و پیشگیرانه است.

میزان بیماری‌زایی کرونا 5 برابر شده است

صائینی با بیان این‌که رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند راه رهایی از این بیماری باشد و در مقابل برگزاری تجمعات و دورهمی‌ها و مهمانی‌ها امکان تشدید و بروز پیک جدید کرونا را در پی داشته باشد.

به گفته این مسئول طبق آخرین بررسی‌های انجام شده 4 تا 5 برابر میزان بیماری‌زایی ویروس کرونا افزایش و جهش یافته است.

واکسن آنفولانزا بدن افراد را در برابر کرونا ایمن نمی‌کند

وی در ادامه در توضیح واکسن آنفولانزا این‌گونه عنوان کرد: برخی به اشتباه بر این باورند که با استفاده از واکسن آنفولانزا در برابر ویروس کرونا نیز ایمن می‌شوند در حالی که این دو ویروس متفاوت از هم هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با تأکید بر این‌که فعلاً واکسن آنفولانزا در سطح کشور توزیع نشده است چرا که زنجان به عنوان یکی از مراکز تأمین و توزیع واکسن شمال غرب کشور است و بعضاً واکسن 6 ماه تا یک سال مورد نیاز کشور را در استان دپو می‌کنیم.

وی در توصیه خود به رعایت پروتکلهای بهداشتی و حساسیت و شدت بر اجرایی شدن آن اشاره داشته و عنوان کرد: به طور یقین با این اقدامات می‌توانیم از فاجعه مرگ انسان‌ها پیشگیری کرده و توان خود را در سطح استان روی تعداد مشخص بیمارانی که بستری کردیم افزایش داده و به نحو مطلوب هدایت کنیم.

942

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمحمدرضا صائینیستاد کرونای زنجانشیوع کرونا
sedayezanjannews.ir/nx4418


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»