کد خبر: 4457
1399/07/07 - 11:19


عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان:

آبیاری نوین، مصرف آب کشاورزی را اصلاح نکرد

میزان برداشت آب‌های زیرزمینی همانند سابق است و در مصرف آب صرفه‌جویی نشد و همان برداشت آبی که برای آبیاری سطحی انجام می‌شد برای آبیاری قطره‌ای استفاده می‌کنند و شاید بیشتر هم شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان در واکنش به رهاشدن برخی محصولات کشاورزی از قبیل هندوانه و گوجه‌فرنگی از سوی کشاورزان به دلیل هزینه‌های بالای برداشت و قیمت پایین خرید، گفت: «در حال حاضر مشکلی که متأسفانه با آن مواجهیم این است که یک سال کشاورزان یک محصول را زیاد می‌کارند چون قیمت محصول پایین می‌آید و سال بعد کمتر می‌کارند و از آن‌جایی که با افزایش قیمت مواجه می‌شوند دوباره کشاورزان وسوسه شده و همه به کاشت آن محصول روی می‌آورند.»

طاهر برزگر بر این باور است که نمی‌توان کشاورز را مجبورکرد فلان محصول را بکارد یا نکارد ولی می‌توانیم الگوی کشت برای آنان ارائه کنیم که این از وظایف بخش ترویج جهاد کشاورزی است تا کشاورزان را به سمت محصولاتی که نیاز آبی کمتر و تنوع بیشتر دارد، سوق دهیم.

به گفته برزگر از آنجایی که اکثر مزارع خربزه و هندوانه به سیستم قطره‌ای مجهز شده‌اند کشت این محصول راحت‌تر انجام می‌شود و هزینه‌های جاری، کاشت و برداشت زیادی ندارد و در کل نیاز آبی کمتری نسبت به دیگر سبزیجات دارد.

وی معتقد است یکی از اشتباهاتی که جهاد کشاورزی در گذشته انجام داد این بود که به کشاورزان وام داد و کمک کرد تا به سمت قطره‌ای کردن مزارع خود پیش بروند. در این بین کشاورزان نیز از این موضوع استقبال کردند در حالی که میزان برداشت آب‌های زیرزمینی همانند سابق است و در مصرف آب صرفه‌جویی نشد و همان برداشت آبی که برای آبیاری سطحی انجام می‌شد برای آبیاری قطره‌ای استفاده می‌کنند و شاید بیشتر هم شده است.

محدودنکردن میزان برداشت آب چاه‌ها

برزگر با اشاره به این‌که یکی از سیاست‌هایی که جهادکشاورزی باید از ابتدا در مورد قطره‌ای شدن مزارع انجام می‌داد، این بود که میزان برداشت آب از چاه‌ها را محدود می‌کرد، کاری که در برخی از استان‌ها همانند آذربایجان‌شرقی انجام شده است، بیان کرد: در صورتی که برداشت آب محدود می‌شد کشاورزان نمی‌توانستند در این حجم وسیع محصولاتی مانند گوجه‌فرنگی را کشت کنند.

وی یکی دیگر از دلایل مشکلات ایجاد شده برای بازار محصولات کشاورزی و قیمت پایین آن‌ها را تحریم‌های اعمال شده بر کشور و نبود صادرات دانسته و یادآور شد: نبود نظارت بر کاشت محصولات و استفاده از کود و سموم شیمیایی زیاد در کشت آن‌ها محصولات کشاورزی تولید شده خیلی ارزش صادرات ندارد که این هم به سیاست‌های غلط وزارت کشاورزی مرتبط است.

سیاست‌های غلط وزارت کشاورزی در انتخاب کشاورز نمونه

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان یکی از سیاست‌های غلطی که در چند سال اخیر وزارت جهاد کشاورزی مرتکب آن شده است این بود که در زمان انتخاب کشاورز نمونه عملکرد و میزان برداشت را معیار قرار می‌دهند در حالی که مشخص است اگر از کود و آب زیادی در کشت محصول استفاده شود عملکرد و میزان برداشت محصول در هکتار افزایش می‌‌یابد.

برخی منتقدان بر این باورند که با افزایش نرخ ارز ارتباط مستقیمی با قیمت محصولاتی همانند گوجه‌فرنگی دارد.

تنها چیزی که قیمت آن رشد نداشت محصولات کشاورزی بود

این استاد دانشگاه بر این باور است که متأسفانه نهاده‌ها افزایش قیمت سرسام‌آوری را تجربه کردند و تنها چیزی که رشد قیمتی نداشته محصولات کشاورزی است.

جهاد کشاورزی موضوع اصلاح الگوی کشت و عدم توجه کشاورزان به این موضوع را یکی از دلایل مهم نابسامانی بازار محصولات کشاورزی عنوان می‌کند در حالی که برخی از کشاورزان دلیل این بی‌توجهی را عدم اعتماد آنان به جهاد کشاورزی دانسته و بر این باورند که تاکنون هیچ حمایتی از این نهاد دریافت نکردند و از طرفی هیچ ضمانتی بر جلوگیری از هدر رفت سرمایه آن‌ها با کاشت محصولات طبق طرح الگوی کشت نیز وجود ندارد.

برزگر ضمن تأیید ادعاهای مطرح شده بر این باور است که جهاد کشاورزی باید به صورت پایلوت، خود اقدام به کشت محصولات دیگر کرده و کشاورزان خاصی را در این زمینه شناسایی کنند تا کشاورزان به صورت عملی نتایج محصولات کشت شده را ببینند و مقایسه کنند وگرنه با زبان نمی‌توان کشت یک محصول را ترویج کرد و انتظار استقبال از سوی کشاورزان را داشت بلکه باید آگاه‌سازی به صورت عملی انجام شود تا کشاورزان به سمت کشت یک محصول ضررده پیش نروند.

به گفته این استاد دانشگاه متأسفانه کشاورز صرفاً به دنبال سود خود بوده و برایش اهمیتی ندارد چه میزان آب یا کود برای تولید محصول مدنظر مصرف کند.

وی متذکر شد: بسیاری از افرادی که اقدام به کاشت گوجه‌فرنگی و خربزه و یا هندوانه می‌کنند کشاورز واقعی نیستند، اغلب این افراد در شغل‌های دیگری مشغول به کارند و با اجاره زمین این محصولات را کشت می‌کنند.

940

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانطاهر برزگرآبیاری قطره ایالگوی کشت
sedayezanjannews.ir/nx4457


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»