کد خبر: 4460
1399/07/07 - 11:56


کرونا می‌تازد

بر اساس آخرین شاخص ها و ارزیابی انجام گرفته دقت و رعایت بهداشت و حفاظت فردی، استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های اجتماعی در بین بخشی از اقشار جامعه روند نزولی یافته است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- کرونا این ویروس سرکش هزار چهره و مخوف که از حدود هشت ماه‌ گذشته در میان مردم جهان جا خوش کرده، همچنان جان‌ها را نشانه گرفته است و برایش پیر و جوان، غنی و فقیر، زن و مرد همه یکسانند و تنها کمترین غفلت از وجود آن کافی است تا خود را به سلول‌های بدن رسانده و به زندگی افراد غریبانه پایان دهد.

مقابله با کرونا، این روزها به مهمترین دغدغه و اولویت اول مردم دنیا تبدیل شده و ایرانی ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما، عده ای همچنان بی تفاوت از روزهای همه گیری و اوج این بیماری بدون توجه به هشدارهای بهداشتی مسیر راحتی را برای جولان این ویروس شوم فراهم و به دنبال آن هزینه های بالایی را به حوزه بهداشت و درمان تحمیل می کنند که متاسفانه این سهل انگاری ها گاه به قیمت جانشان تمام می‌شود.

حدود هشت ماه از اعلام اولین موارد ابتلا به کرونا در کشور گذشته و حالا همه می‌دانند که کووید-۱۹ همان بیماری است که اگر نخواهیم در مقابل آن جدی باشیم، سلامت همگان تهدید شده و گاه جان عزیزانمان بهای این بی‌توجهی ها و عادی انگاری‌های جریان زندگی است.

در حالی که همزمان با شیوع فصل اول این ویروس در ماه‌های اسفند سال قبل و فروردین و اردیبهشت امسال پروتکل‌های بهداشتی تا حد قابل قبولی در کشور رعایت شد و دولت و  عموم مردم هم به نوعی نقش خودشان را ایفا کردند اما در خرداد ماه به موازات کاهش برخی محدودیت ها و بازگشایی‌های صنوف و بسیاری از مشاغل دیگر، تصوری غلط مبنی بر اینکه شرایط به سمت عادی شدن پیش رفته در خیلی از افراد جامعه بوجود آمد و همین روند و تداوم بی توجهی ها شمار مبتلایان به این بیماری را افزایش داد.

از طرفی مسافرت ها و حضور در اجتماعات و مراکز خرید و اماکن عمومی و افزایش رفت و آمدها، تماس‌های نزدیک بین فردی عاملی مهم در افزایش شمار مبتلایان شد، هر چند مسؤولان و دست اندرکاران امر بارها بر رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی تاکید می کنند، اما  این مساله  اکنون همانند ماههای گذشته نمود ندارد و برخی ها همچنان به روند زندگی عادی خود ادامه می دهند،  گویی که اصلا چنین ویروسی وجود ندارد.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آمورش پزشکی تاکنون ۴۴۶ هزار و ۴۴۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۹۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۵ هزار و ۵۸۹ نفر رسیده است که این موضوع نشان می دهد همه گیری کرونا در کشور علاوه بر طیف گسترده تبعات آن اعم از اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، کادر درمان را نیز فرسوده و خسته کرده که ادامه این روند پیامدی نگران کننده را ترسیم کرده است.

سیما نظری شهروند زنجانی در حال خرید مایحتاج روزانه خانواده در یکی از فروشگاههای شهر،  معتقد است رعایت پروتکل های بهداشتی همانند ماههای گذشته ملموس نیست و بسیاری به ویژه جوانان بدون ترس در سطح شهر تردد می کنند.

وی افزود: پس از همه گیری کرونا در کشور و این استان و برای در امان ماندن در منزل اوقات خود را سپری می کردیم، اما پس از مدتی و نظامند شدن رعایت پروتکل های بهداشتی این مهم شکل دیگری بخود گرفت و اکنون  فعالیت های مختلف خود را در سایه رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می دهم.

رضا سعادتی دیگر شهروند زنجانی نیز در این ارتباط ادامه داد: متاسفانه مشکلات اقتصادی و تبعات مختلف در سایه سنگین بیماری کرونا موجب شده است که امرار معاش به دغدغه اصلی خانواده ها تبدیل شود و آنگونه که باید و شاید رعایت پروتکل های بهداشتی در خصوص این ویروس جدی گرفته نشود.

وی اظهار داشت: هر چند متخصصان رعایت پروتکل های بهداشتی را تنها راه پیشگیری از این بیماری عنوان می کنند، اما همین مساله مهم و تهیه اقلام بهداشتی از جمله تهیه ماسک مورد نیاز، هزینه هایی را به خانوارها تحمیل می کند که برخی خانواده ها  توان تامین آن را ندارند.

روند ابتلا به کرونا در زنجان افزایشی و وضعیت قرمز است

به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان، بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی روند شیوع کرونا در استان افزایشی و وضعیت قرمز است که این وضعیت ارتباط مستقیمی با فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از اقلام پیشگیرانه دارد.

خدابخش مرادی نافچی با اشاره به اولویت فعلی و موضوع مهم کشور و جهان در خصوص کرونا افزود: متاسفانه بر اساس آخرین شاخص ها و ارزیابی انجام گرفته دقت و رعایت بهداشت و حفاظت فردی، استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های اجتماعی در بین بخشی از اقشار جامعه روند نزولی یافته است.

وی اضافه می کند: بروز این مساله می تواند به تقویت شیوع ویروس در جامعه کمک کند و در این راستا رسانه ها و شبکه استانی به عنوان یک اولویت و تیتر اصلی این مهم را در برنامه کاری خود قرار داده و بیش از گذشته به آن اهمیت دهند.

مرادی یادآوری کرد: هر چه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و حفاظت فردی در بین عموم بیشتر باشد، بیماری روند کاهشی داشته و در مقابل در صورت بی توجهی ها به این امر مهم، با توجه به ظرفیت محدود حوزه بهداشت و درمان در ارائه خدمات، اطلاع رسانی و اقناع سازی در این خصوص بیش از گذشته ضروری است.

وی تصریح کرد: بر مبنای آخرین آمار ارائه شده در ستاد کرونای استان روزانه ۷۰۰ هزار ماسک به قیمت مصوب یک‌هزار تومان در زنجان تولید می شود و در این میان جالب نیست که تولید کنندگان این محصول بگویند که چون میزان استفاده کاهش یافته، پس انگیزه چندانی برای تولید نداریم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان ادامه داد: رسانه های گروهی این استان با نفوذ کلام و تاثیر گذاری فراوان در حوزه اقناع ساز ی و اطلاع رسانی بیش از گذشته فعال باشند همانطوریکه طی هفت ماه  گذشته از شیوع کرونا کارهای مختلفی را در حوزه اطلاع رسانی انجام داده اند.

وی اظهار داشت: انتطار بر این است که خبرنگاران و مدیران دستگاه های اجرایی، از ساز و کار جدیدی برای ایجاد حساسیت های بیشتر کرونایی در جامعه استفاده کنند که در این راستا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، دستگاههای  فرهنگی و اجتماعی استان از هنر هنرمندان و بیان شیوای اهل قلم برای مخاطبان خود  بهره‌مند شوند.

این مسؤول تاکید کرد: شیوع کرونا یعنی بیماری و بیماری یعنی فوت و اینکه روزانه تعدادی در این استان بر اثر این ویروس جان خود را از دست می دهند عزیزان همین استان هستند که در جلسات کرونا این بخش مورد گلایه است که چرا حساسیت ها وجود ندارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان گفت: به همه دستگاههای اجرایی استان ابلاغ شد که رعایت پروتکل های بهداشتی برای کارکنان و شهروندان، حفاظت های فردی استفاده از ماسک و اطلاع رسانی و حساسیت را برای جامعه هدف انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاههای فرهنگی استان راه های نوآورانه و استفاده از هنر را در حوزه بیماری کرونا جدی بگیرند که در زمان حاضر با توجه به کاهش حساسیت ها و شروع فصل سرما امکان شیوع بیماری بیش از ماه های دیگر است.

میزان بیماری زایی کرونا پنج برابر شده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی  استان زنجان نیز گفت: ویروس کرونا بسیار هوشمندانه عمل می کند و تنها راه پیشگیری از ورود به قلمرو آن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک است.

دکتر محمدرضا صائینی افزود: طبق آخرین بررسی‌های انجام شده میزان بیماری‌زایی ویروس کرونا بین چهار تا پنج برابر افزایش و جهش یافته و به این موضوع باید توجه جدی کرد.

وی افزود: هم اکنون تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان روند افزایشی یافته و از طرفی گردش ویروس در خانه‌ها و ابتلای خانوادگی به این بیماری و روند صعودی تدریجی ابتلا  را نشان می دهد.

این مسئول ادامه داد: در مجموع ۴۸ هزار و ۹۸۰ نفر به‌صورت سرپایی در مراکز ۱۶ ساعته کووید-۱۹، تست کرونا گرفته شده اند که ۱۱ هزار ۲۹۴ نفر نیز بستری شدند.

صائینی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا در منازل در حال گردش است اظهار داشت: این استان در خصوص بیماری کووید- ۱۹ و در حوزه میزان مرگ و میر ناشی از آن نسبت به آمار کشوری در رتبه‌های پایین‌تر قرار دارد.

این مسؤول ادامه می دهد: این در حالی است از  هفته دوم شهریورماه، روند افزایشی مشخصی در موارد سرپایی استان به وقوع پیوست بطوریکه در طی یک هفته ۲ هزار و ۸۸۷ نفر به‌صورت سرپایی در مراکز ۱۶ ساعته تحت مراقبت قرار گرفتند که در هفته سوم این رقم  به سه  هزار و ۶۱۴ مورد رسید.

وی با بیان اینکه شهرستان طارم پیک اصلی کرونا را در فروردین  امسال گذرانده و هم اکنون میزان ابتلا به کرونا در این شهرستان نسبت به نرم استانی پایین‌تر است، افزود: میزان ابتلا به کرونا در شهرستان‌ سلطانیه بالاتر و شهرستان ماهنشان نیز پایین‌تر از نرم استانی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی  و خدمات بهداشتی و درمانی  استان زنجان با بیان اینکه در شهرستان ماهنشان و خدابنده نگرانی هایی در خصوص افزایش ترددها و حضور افراد از سایر استان‌ها وجود دارد، تصریح کرد: اگر کرونا در مناطق روستایی استقرار پیدا کند، بر اساس قواعد موجود همه افراد را دچار بیماری می‌کند.

به گفته صائینی، شهرستان زنجان نیز در میزان ابتلا به کرونا نسبت به نرم استانی جلوتر بوده و شتاب آن از هفته دوم شهریور به بعد بطور کامل مشهود است.

وی همچنین در ارتباط با وضعیت کرونایی شهرستان‌های ابهر، خدابنده و خرمدره نیز خاطرنشان کرد: وضعیت این بیماری در شهرستان ابهر از نرم استانی بالاتر بوده اما از شتاب آن مقداری کاسته شده و شهرستان خدابنده از نرم استانی پایین‌تر است اما خرمدره روند افزایشی دارد.

 این مسؤول ادامه داد: در ارتباط با شیوع بیماری کرونا در شهرستان ایجرود نیز میزان ابتلا در هفته دوم شهریور روند افزایشی یافته و حتی و از نرم استانی بالاتر رفته که نیازمند فعالیت دقیق‌ نظام سلامت و انجام اقدامات مقابله و پیشگیرانه در خصوص این بیماری است.

شهروندان زنجانی کمتر ماسک استفاده می کنند

سرپرست روابط‌عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز در این  ارتباط گفت: بررسی ها نشان می دهد میزان استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در میان مردم کاهش یافته و از طرفی شمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان ها و مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته کرونا روند افزایشی دارد.

دکتر مصطفی محمدی افزود: آمار مربوط به بیماری کووید-۱۹ کاملا متغیر است چراکه قابل پیش‌بینی نیست و کاهش و افزایش آن به رفتار مردم بستگی دارد و در این میان اطلاع‌رسانی های به روز بسیار تاثیر گذار است.

وی با اشاره به رشد و افزایش شیوع بیماری کرونا در کشور و به دنبال  آن در استان زنجان اظهار داشت:  مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته سرپایی استان و تعداد بیماران کرونایی بستری افزایش پیدا کرده است که ۵۰ درصد این بیماران در بخش آی. ‌سی. ‌یو بیمارستان‌های استان بستری بوده و بدحال هستند.

این مسوول با اشاره به کم‌رنگ شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در استان، تصریح کرد: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ساده ترین و بهترین  راه استفاده از ماسک است، هرچند شواهد عینی نشان می دهد که اغلب جوانان از این وسیله حفاظتی استفاده نمی کنند.

سرپرست روابط‌عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان، با بیان اینکه هم اکنون ویروس کرونا در برابر همگان قرار گرفته و نمی توان با آن جنگید، ادامه داد: بر این اساس عموم باید بپذیرند که با این بیماری در کنار فعالیت های زندگی روزمره باید همزیستی داشت و موضوعی که مسجل است اینکه این ویروس را نباید نادیده و دست‌کم‌ بگیریم.

محمدی مهمترین درس بیماری کووید- ۱۹را تغییر در سبک زندگی عنوان کرد و افزود: تغییر در سطح حکمرانی تا شهروندی درسی است که کرونا داده و بر این اساس باید همه افراد جامعه سبک زندگی خود را متناسب با این بیماری تغییر دهند که بخشی از آن باید از طریق اطلاع‌رسانی به مردم منتقل شود.

این مسئول اظهار داشت: باید پذیرفت و شرایط زیست اجتماعی با ویروس کرونا را لحاظ کرد و این مهم را باید از درون خانواده ها شروع کرده و  در ارتباط با تدوین پروتکل بهداشتی زندگی به تحقق این مهم کمک کرد، گرچه بخشی از بهداشت از دانشگاه و دورترین خانه‌های بهداشت روستایی استان آغاز می‌شود، اما مشارکت خانواده ها تعیین است.

سرپرست روابط‌عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی  و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به چند مشکل جدی و اساسی در موج سوم کرونا گفت: متاسفانه کرونا برای بخشی از افراد جامعه عادی شده و چندان این مهم را جدی نمی گیرند و از طرفی نوع تبلیغات و اطلاع رسانی ها نیز جنبه کلیشه ای پیدا کرده و به عبارتی دیگر برای مردم دیگر جذاب نیست.

وی اظهار کرد: تعداد زیادی از خانواده ها از ماندگاری ویروس کرونا خسته شده اند و به موضوع اطلاع رسانی نیز به طور کامل بی اعتنا هستند که در این میان رسانه ها و استفاده از ظرفیت هنر نقش مهم و سازنده ای دارد.

محمدی خاطرنشان کرد: هم اکنون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات استان کاهش یافته و مردم نسبت به عواقب سخت کرونا حساسیت خود را از دست داده‌، بخشی از مردم دچار سطحی نگری شده اند و مطالبی که در کانال ها و شبکه های مجازی منتشر می‌شود، گاه جنبه منفی در این خصوص دارد.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر برای حساسیت زایی نسبت به کرونا باید به سمت فرهنگ سازی حرکت کرد و یکی از نقش های مهم رسانه های گروهی با سیاستگذاری اطلاع رسانی کرونایی و ارائه سبک جدیدی است که در صورت انجام ندادن این کار فیک‌نیوزها، اطلاعات نادرست، شایعه‌پراکنی و دروغ‌پراکنی در شبکه‌های مجازی را افزایش داده و به نوبه خود نگرانی ها را بالا می برند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید همانند ماه‌های ابتلایی شیوع این ویروس به صورت قوی در شبکه‌های اجتماعی با محتوای جدید در خصوص این بیماری حضوری موثر و بهنگام  داشته باشند.

به گفته سرپرست روابط‌عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان، روز گذشته ۲۰ مورد مثبت ابتلا به کرونا از لحاظ آزمایشگاهی به ثبت رسید که اکنون مجموع موارد مثبت بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی سه هزارو ۷۳۷ مورد است.

محمدی با بیان اینکه  هم اکنون ۳۸۶ بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ در بیمارستان‌های زنجان بستری هستند، گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون مجموع بیماران کرونایی بستری در استان به ۱۱ هزار و ۲۹۴ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه طی ۲۴ ساعت گذشته سه بیمار مبتلا به کرونا در این استان، جان خود را از دست داده‌اند، تصریح  می کند: کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در مجموع ۴۹۸ بیمار کرونایی در این استان جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده اند.

این مسئول خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان زنجان مجموع بیماران بهبود یافته مبتلا به کرونا نیز سه هزارو ۱۵۱ مورد گزارش شده است.

ایرنا

انتهای پیام


صدای زنجانکرونا در زنجانعلوم پزشکی زنجاناستفاده از ماسک
sedayezanjannews.ir/nx4460


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»