کد خبر: 5269
1399/11/30 - 10:11


در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای زنجان عنوان شد:

کرونا در زنجان رها شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان: در استان زنجان به ویژه اهالی شهرهای ابهر و خرمدره تبادل ویژه ای با استان قزوین و البرز به دلیل تردد کارگران فصلی انجام می‌گیرد و این بطور طبیعی منشاء نگرانی است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- استاندار زنجان گفت: علامت‌های روشنی در استان وجود دارد که عدم توجه به آنها به معنی آغاز پیک چهارم شیوع کرونا است که در صورت عدم ورود عملیاتی مردم و مسئولان این مهم رخ خواهد داد که فاجعه ناشی از آن را نمی‌توان پیش بینی کرد.

فتح الله حقیقی دیشب در ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا که بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با ابراز گله مندی از عدم اجرای مصوبات کرونایی در استان افزود: متاسفانه آنگونه که باید و شاید نظارتها انجام نمی شود و مصداق عینی این مساله در شرایط کنونی افزایش تست های کرونایی است.

وی با اشاره به اینکه طبق شاخص های اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان وضعیت کرونا در ابهر رها شده است، گفت: برگزاری جلسات و بازدیدها موید آن است که موارد رهگیری بیماری به ازای هر نفر کاهش یافته و مشکل اصلی این است که الفبای کار رعایت نمی شود.

وی اظهار داشت: در شهرهای طارم و ماهنشان همین مساله نمود داشته که اعداد، وضعیت را بخوبی نشان می دهد و اینکه میزان موارد مثبت کرونا از ۵ به ۱۰ درصد و رهگیری ها از  ۱۱.۵ درصد به هفت درصد رسیده به این معنی که بیماری را رها کرده ایم.

استاندار زنجان ادامه داد: با روند کاهشی بیماری عادی انگاری بوجود می آید و بالعکس وقتی اوج می گیرد، همه همانند مسابقه دوی ماراتن به میدان می آیند این در حالی است که ویروس کرونا مدیریت مستمر را می طلبد و باید دستگاههای متولی امر همواره پای کار بوده و به وظایف خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه نباید منتظر ماند تا ویروس نوع جهش یافته به استان به ویژه ابهر وارد شود و سپس اقدامات لازم را انجام داد اظهار داشت: اینکه گفته می شود رنگ اغلب شهرهای زنجان زرد است، چنین چیزی نیست، چرا که تعدادی از افراد بی توجه به این بیماری رها شده اند به ویژه  عده ای دیگر نیز با بی خیالی به تجمعات اقدام می‌کنند که باید شناسایی و با آنها برخورد شود.

حقیقی افزود: عدم برخورد با متخلفان بهداشتی کرونایی موجب شده وضعیت کرونایی شهر زنجان و موارد پی.سی.آر مثبت آن بدتر شده و نباید این افراد رها شوند، به اجبار باید در قرنطینه باشند و در صورت عادی انگاری وضعیت ناخوشایند بوجود می آید.

وی با اشاره به اینکه شاخص های کرونایی در زنجان معنادار شده است، اضافه کرد: در زمان حاضر ویروس نوع جهش یافته به موضوع مهم روز تبدیل شده که بیشترین گروه سنی بین پنج تا ۱۷ ساله ها را گرفتار می کند که تا کنون مواردی در استان وجود نداشته اما در شهرهای مشاهده شده  ۱۷ درصد مبتلایان این نوع ویروس زیر ۲۵ سال بوده اند.

وی اظهار داشت: در کرونای نوع قبلی همه افراد به جزو کودکان ماسک می زدند، در حالی که در نوع جهش یافته ویروس استفاده از این نوع وسیله حفاظتی باید مورد توجه تمامی گروههای سنی باشد.

استاندار زنجان با بیان اینکه شدت سرایت و کشندگی این ویروس بسیار بالاست، ادامه داد: علایم نوع کرونای قبلی در فرد یک هفته بعد، نمایان می شد، در حالی که نوع ویروس یافته در مدت کوتاهی در فرد ظاهر می شود که بر اساس ماده ۶۸۸ افرادی که تهدید بهداشتی کنند، مرتکب خلاف شده و باید پاسخگو باشند.

وی اضافه کرد: هرگونه تجمع، دورهمی، نزدن ماسک و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و همکاری نکردن مبتلایان با بهداشت و بسیج در شرایط  کرونایی سم بوده، جبران آن بسیار سخت و دشوار است که همه باید برای گذر از شرایط خطر کرونایی همکاری کنند.

حقیقی با بیان اینکه استان زنجان تا ۲ هفته آینده وضعیت خطرناکی به لحاظ احتمال انتشار ویروس نوع جهش یافته دارد، افزود: بنابراین باید شورای تامین در شهرستان ها بطور مستمر تشکیل شود و از طرفی این استان آمادگی لازم برای تبادل بهتر با استان های قطب ۶ کشوری را ایجاد کرده و در این راستا هماهنگی هایی شده است.

وی اضافه کرد: تیم های نظارتی در شهرستان ها نیز باید بر مصوبات و پروتکل های بهداشتی هم نظارت داشته باشند و از طرفی با تدوین طرحی از تجمع بیماران در همه مطب های خصوصی، آزمایشگاه‌ها، مراکز تصویربرداری جلوگیری کرده و نسبت به نوبت گیری از قبل اقدام شود.

استاندار زنجان لزوم انجام تست های سریع در مطب های خصوصی را یادآور شد و گفت: انجام چنین کاری برای مبتلایان و افراد مشکوک به کرونا امکان درمان سریع و ثبت آماری در سامانه را فراهم می کند و حتی در زیرمجموعه طرح شهید سلیمانی می توان اطرافیان آنها را رهگیری کرد.

وی بابیان اینکه برای هر گونه مراسم پروتکل های عملیاتی از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهیه شود اظهار داشت: هرگونه تخطی از این از این پروتکلها تخلف محسوب می شود و همچنین تدابیر ویژه برای شهرهای ابهر، خرمده و طارم برای پیشگیری از شیوع ویروس جهش یافته کرونا اعمال می شود.

حقیقی با اشاره به اینکه زمینه لازم برای افزایش تست های کرونا باید در استان بیش از گذشته مهیا شود، افزود: سامانه اطلاع رسانی نیز با هدف پایش افراد در استان فعال می شود که این مهم به مدیریت بهتر کرونای کمک می کند و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع نیز مسوولیت اصلی کار را برعهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری نماز جمعه در شهرهای زنجان و ابهر نیز با ائمه جماعات این شهرها بررسی خواهد شد.

شیوع ویروس جهش یافته کرونا مشکلات مضاعفی ایجاد می‌کند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز در این جلسه گفت: شیوع ویروس جهش یافته کرونا را همانند شروع یک بیماری دیگر باید تلقی کرد چرا که در صورت عدم کنترل آن می تواند مشکلات مضاعفی را ایجاد کند و در این خصوص هماهنگی لازم با استان‌های قزوین و البرز انجام گرفته است.

پرویز قزلباش با اشاره به گردش ویروس انگلیسی در کشور افزود: این نوع ویروس دچار تغییراتی شده بطوریکه قدرت سرایت آن بسیار بالا است و طبق گزارش ها جوانان را بیشتر گرفتار می کند، شدت بیماری و میزان مرگ و میر آن نیز بیشتر است.

وی ادامه داد: بر این اساس معاونان بهداشتی قطب ۶ کشور بصورت وبینار جلسه ای در این خصوص برگزار کردند و این در حالی است که ابتلای یک فرد به ویروس انگیسی کرونا در استان قزوین تایید شد و از لحظه پیدا شدن علایم تا مراجعه و فوت بیمار ۴۸ ساعت بوده است.

قزلباش با بیان اینکه فرد مبتلا به هیچ عنوان مسافرت خارج از کشور نداشته است، اظهار داشت: مشکلات انتشار این ویروس کل یک سیستم را درگیر کرده و اهمیت موضوع در آن است که یک رفتار جدیدی را ایجاد کرده است. 

وی با بیان اینکه در استان زنجان به ویژه اهالی شهرهای ابهر و خرمدره تبادل ویژه ای با استان قزوین و البرز به دلیل تردد کارگران فصلی انجام می‌گیرد و این بطور طبیعی منشاء نگرانی است، افزود: بر این اساس همین مساله در خصوص استان قم نیز صادق است و باید به این مساله توجه کرد.

قزلباش تصریح کرد: یکی از  اصلی ترین مسائل کنونی حوزه بهداشت و درمان کاهش رعایت پروتکلهای بهداشتی در استان است که بشدت روند نزولی داشته و در این میان اتحادیه ها در کنترل صنوف نقش بسزایی دارند که متاسفانه این مهم بخوبی رعایت  نمی شود و یا بسیار کمرنگ است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان با اشاره به ماه پایانی سال و خریدهای مربوط به عید نوروز ادامه داد: نقش اتحادیه ها در این زمینه بسیار مهم و ضروری است، اما بررسی ها نشان می دهد تشدید نظارت ها، تعطیلی و پلمب بیش از گذشته کاهش یافته است.

وی در خصوص ورود مسافران نوروزی به استان نیز گفت: پیشنهاد بر این است که در این خصوص سامانه ای از طریق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای اطلاع رسانی و ثبت نام ورودی مسافران راه اندازی شود، البته این افراد ۷۲ ساعت قبل از مراجعه ملزم به انجام آزمایش پی.سی.آر هستند.

قزلباش افزود: طی تعطیلات نوروزی و در ورودی های استان کنترل های لازم انجام شود و برای اسکان نیز در خارج شهر و مراکزی مانند پارک امام خمینی امکاناتی برای مسافران تهیه می شود.

وی با بیان اینکه رنگ بندی کرونایی وضعیت هشدار دهنده پیش آگاهانه ندارد، اظهار داشت: بر این اساس وقتی به شرایطی از رنگ بندی مناسب می رسیم که محدودیت ها  اعمال می شود.

قزلباش ادامه داد: پیشنهاد می شود که در روزهای منتهی به نوروز محدودیت ها قبل از رسیدن به شرایط خاص کرونایی اعمال شود و یکی از بحث های پیشنهادی تعطیلی مغازه ها بعد از ساعت ۲۱ یا ۲۲ است.

وی در خصوص وضعیت برگزاری نماز جمعه در استان نیز گفت: متاسفانه برگزاری این فریضه در شهرهای زنجان و ابهر با مشکلاتی مواجه شده اما در دیگر شهرستان ها بر اساس سهمیه بندی ها رعایت می شود و بطور طبیعی امکان مدیریت وجود دارد.

قزلباش خاطرنشان کرد: در زمان حاضر در ۲ شهر یاد شده سهمیه در نظر گرفته می شود، در امامزاده سید ابراهیم(ع) زنجان سهیمه ۴۰۰ نفر اعلام شده در صورتی که ۸۸۰ نفر مراجعه می کنند و با بروز چنین وضعیتی امکان ساماندهی وجود ندارد ولی با سازو کارهایی می توان نمازگزاران را به مصلی شهر هدایت کرد.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

 



صدای زنجانکرونا در زنجاناستاندار زنجانقزلباش
sedayezanjannews.ir/nx5269


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»