کد خبر: 4465
1399/07/08 - 10:32


صدای زنجان کارایی وام‌های کرونایی را بررسی می‌کند؛

آش دهن‌سوز

فعالان صنفی: با وام‌های بلاعوض هم نمی‌توان خسارت وارده را جبران کرد چه برسد با این وام‌های ناچیز 12 درصدی!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- حدود 8 ماه از تعطیلی بازار کسب و کار به علت شیوع کروناویروس سپری می‌شود، دولت برای حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا شامل 14 رسته، وام‌هایی تحت عنوان تسهیلات کرونایی با نرخ سود 12 درصدی در نظر گرفته است اما بنا بر اظهارات رئیس اتاق اصناف زنجان میزان استقبال صنوف از این تسهیلات ضعیف بوده است.

او معتقد است: دولت برای حمایت از صنوف باید وام بلاعوض می‌داد اما حالا که این کار را نکرده بهتر بود وام 4 درصدی همراه با تنفس یکساله برای اصناف در نظر می‌گرفت.

از اسفندماه سال گذشته تعطیلی ناشی از شیوع کرونا در راستای حمایت از سلامت مردم کلید خورد. در این مدت بسیاری از کسب‌وکارها دچار زیان اقتصادی شدند که تا به امروز ادامه دارد.

طبق اعلام اتاق اصناف ایران حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در بخش‌های غیرمشمول و حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در بخش‌های مشمول دریافت تسهیلات شاغل هستند و خسارت ماهانه تعطیلات ناشی از کرونا برای واحدهای صنفی بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

زخمی که درمان نشد

مسئولان برای حمایت از صنوف دست به کار شد و پس از تشکیل جلسات متعدد تصمیم گرفت تا به فعالان 14 رسته که در ردیف صنوف بیش‌تر آسیب‌دیده از کرونا بودند، وام‌های کرونایی اعطا کند. با این حال به نظر می‌رسد این تسهیلات آن‌طور که انتظار می‌رفت درمانی برای مشکلات گسترده ناشی از شیوع ویروس کرونا نبوده است.

علی، صاحب یکی از قنادی‌های شهر زنجان با اشاره به فسادپذیری محصولات تولیدی در واحدهای مشابه می‌گوید: شیوع ویروس کرونا و کم شدن رفت‌وآمدها برای پیشگیری به ویژه در ماه پایانی سال که عمدتا روزهای پررونقی برای قنادی‌ها بود بزرگترین آسیب را به ما زد، بیش‌ترین بازار درامدی ما مربوط به ماه‌های پایان سال به جهت نزدیکی به نوروز و ابتدای سال با آغاز فصل بهار و تابستان که مراسم جشن و ازدواج به‌راه می‌شود است اما این امر با شیوع کروناویروس در اواخر سال قبل که تا به امروز ادامه دارد، محقق نشد.

وی با اشاره به کسادی بازار تمامی صنوف از جمله قنادی‌ها و بیکاری تعداد زیادی از کارگران فعال در این صنف به علت نبود کسب و کار عنوان می‌کند: ما از مسئولان در شرایط کنونی حمایت می‌خواستیم. مبلغ تسهیلات و نرخ آن به هیچ عنوان مشکل ما را حل نمی‌کند، وقتی این تعطیلی‌ها تداوم یابد، چگونه می‌توانیم اقساط آن را پرداخت کنیم؟ این وام‌ها برای کاسبان درمانی برای زخم‌های ناشی از تعطیلی 8 ماهه نیست.

ثبیت اشتغال با وام‌های 12 درصدی؟

وزارت کار بیش از یک میلیون واحد اقتصادی آسیب دیده از کرونا که 3 میلیون شاغل بیمه شده در آنها مشغول کار بودند را شناسایی کرده و با ارسال پیامک، آنها را مشمول دریافت تسهیلات حمایتی کرونا اعلام کرده است.

وزارت کار همچنین اسامی کسب و کارهای مشمول دریافت تسهیلات دوره کرونا در گروه‌های مختلف را با میزان تسهیلاتی که می‌توانند دریافت کنند، منتشر کرده است. به عنوان مثال در بخش مراکز و مجتمع‌های فرهنگی آموزشی، هنری و رسانه‌ای،‌ کسب و کارهای آموزش تعمیر رادیو و تلویزیون، آموزش حسابداری، آموزش خیاطی، آموزش کامپیوتر، آموزش ماشین نویسی، آموزش نقشه کشی، مجمتمع آموزش اشتغال، آموزش آرایش و پیرایش، آموزش شیرینی پزی، سینماها، گالری‌های هنری، موزه‌ها و مراکز تفریحی، کتابخانه‌ها، دبستانها، دبیرستانها، مدارس کودکان استثنایی و مراکز مشاوره آموزشی مشمول دریافت تسهیلات می‌شوند که به ازای هر نفر شاغل 16 میلیون تومان وام می‌گیرند.

در بخش موسسـات خصوصی، دارای پروانه بهـره‌برداری از وزارت بهداشـت، درمـان و آمـوزش پزشـکی کـه در حوزه‌هـای درمانـی و تشـخیصی اعم از آزمایشـگاهی و پاراکلینیکی فعال هسـتند، مهدکودکها، آسایشگاه‌های سالمندان و معلولین و مراکز توانبخشی و بازپروری می‌توانند از تسهیلات مذکور استفاده کنند که بسته به اینکه به اجبار تعطیل شده یا به شدت آسیب دیده‌اند تسهیلات 12 میلیون تومانی و 15 میلیون تومانی به ازای هر نفر شاغل را می‌توانند دریافت کنند.

بنا به اظهارات محمدرضا یوسفی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی زنجان منتشر شده در خبرگزاری‌ها، تاکنون 4 هزار و ۴۵۰ نفر تسهیلات کرونایی در استان زنجان دریافت کرده‌اند. به گفته او شبکه بانکی استان در پرداخت تسهیلات به متقاضیان عملکرد ۳۳ درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان توسط شبکه بانکی استان ضعیف است، تاکید کرد: برای پرداخت تسهیلات بیشتر به متقاضیان سامانه کارا برای ثبت نام واجدین شرایط همچنان فعال است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: مشاغل آسیب دیده از کرونا در ۱۴ رسته می‌توانند برای دریافت تسهیلات کرونایی در سامانه کارا ثبت نام کنند و تنها هدف دولت از پرداخت تسهیلات تثبیت و حفظ اشتغال است.

تسهیلات کرونایی نمی‌تواند مانع از تعدیل نیروها شده و بازار اشتغال را تثبیت کند

حسن، صاحب یکی از تالارهای زنجان در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه* تعطیلی‌ها امان صنوف را بریده و تسهیلات کرونایی نیز نمی‌تواند مانع از تعدیل نیروها شده و بازار اشتغال را تثبیت کند*، با اشاره به زیان ماهانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی تالارها و دورریزی مواد اولیه فسادپذیر به دلیل تعطیلی ناشی از کرونا تصریح می‌کند: تالارها درست در پیک کاری، یعنی ایام شعبانیه، عید نوروز، ماه رمضان به اجبار تعطیل شدند.

وی با اشاره به عودت مبالغ مربوط به بیعانه به متقاضیان برگزاری جشن در ایام کرونایی عنوان می‌کند: *مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان بیعانه را برگرداندیم. در این ایام تعطیل کرایه به صاحبان تالار را از جیبمان پرداخت کردیم. از مسئولان تقاضا داریم تا نسبت به بازگشایی تالارها اقدام کنند. این تسهیلات کرونایی به درد تالاری‌ها نمی‌خورد. با وام‌های بلاعوض هم نمی‌توان خسارت وارده را جبران کرد چه برسد با این وام‌های ناچیز 12 درصدی! *

دخالتی در سیاست‌گذاری نداریم،  تابع ضوابط اعلامی هستیم

حسن دادگر، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان نیز در پاسخ به انتقاد صنوف در رابطه با مبلغ تسهیلات و نرخ‌ 12 درصدی آن می‌گوید: سیاست گذاری‌های حمایتی از آسیب دیدگان از بیماری کرونا از طریق مراجع کشوری انجام می‌شود و بانک‌ها به عنوان بخشی از اجرای این طرح حمایتی به ارائه خدمت می‌پردازند و دخالتی در سیاست گذاری نداشته و تابع ضوابط اعلامی هستند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان در پاسخ به سؤالی در رابطه با احتمال عدم توانایی وام‌گیرندگان در بازپرداخت وام‌ها در صورت تداوم تعطیلی‌ها عنوان می‌کند: همانطور که گفته شد تابع ضوابط اعلامی هستیم با این اوصاف بانک‌ها در ارائه تسهیلات با اخذ تضامین لازم به دنبال کاهش مطالبات خود هستند و پیگیری مطالبات غیر جاری جزو وظایف شبکه بانکی است.

تسهیلات 12 درصدی، آش دهان‌سوزی نبود

سیدمحمود موسوی، رئیس اتاق اصناف استان زنجان نیز با اشاره به اینکه وام‌های در نظر گرفته شده برای کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا ناچیز بوده و به اصطلاح آش دهان‌سوزی نیست، می‌گوید: تالاری‌ها جزو صنوفی هستند که بیش‌ترین خسارت را از شیوع کرونا متحمل شده‌اند. 8 ماه از تعطیلی تالارها می‌گذرد. یک سال درآمد تالارها با درآمد ماه‌های رجب، شعبان، رمضان و موسم حج که بسیاری از مهمانی‌ها و جشن و سرور در تالارها برگزار می‌شود، برابری می‌کند. به علت تعطیلی فرصت کسب ‌وکار در این ماه‌ها از تالارها و شاغلان آن گرفته شد.

رئیس اتاق اصناف استان با بیان اینکه با وام‌های بلاعوض به صنوف آسیب‌دیده از کرونا هم خسارت وارده به آن‌ها جبران نمی‌شود به نرخ بالای تسهیلات و ناچیز بودن مبالغ وام‌ها اشاره می‌کند.

موسوی با بیان اینکه نرخ 12 درصدی در وام کرونایی با وام‌های 18 درصدی که هر بانکی به مشتریان اعطا می‌کند آنچنان فرقی نمی‌کند، معتقد است: علاوه بر آن، متقاضی دریافت وام با نرخ 12 درصد همان روال طولانی در دریافت وام با نرخ 18 درصدی را طی می‌کند. وام کرونایی هیچ مزایای در مقایسه با سایر وام‌ها ندارد. پس متقاضی دریافت وام ترجیح می‌دهد وام 18 درصدی را بدون محدودیت در مبلغ موردنیاز دریافت کند.

وام 4 درصدی با تنفس یک ساله به درد صنوف می‌خورد

از نظر رئیس اتاق اصناف زنجان، وام 6 تا 12 میلیون تومانی به صنوف از جمله صنف آرایشگران زنانه که به علت تعطیلی مراسم جشن و عروسی مشتری نداشته‌اند، دردی را دوا نمی‌کند. وام 16 میلیون تومانی به ازای هر کارگر به مسئولان تالارها در قبال خسارت چندین صد میلیونی هم اصلا رقمی نیست.

موسوی در پاسخ به سؤالی در رابطه نگرانی از مشکلات مربوط به نداشتن توان بازپرداخت مشتریان با تداوم تعطیلی ناشی از کرونا به صدای زنجان می‌گوید: بهتر بود برنامه‌ریزان وام‌ها را با نرخ 4 درصد و با سال تنفس به مشتریان اعطا می‌کردند، مطمئنم حتی یک درصد از مبالغ جذب شده استان هم برنمی‌گشت و تمام  افراد دارای شرایط از آن وام‌ها استقبال می‌کردند. 

روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانوام کروناییاصناف زنجانوام 12 درصد
sedayezanjannews.ir/nx4465


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»