کد خبر: 4477
1399/07/08 - 23:8


رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان مطرح کرد:

زنجان مجتمع گیاهان دارویی می‌خواهد

برای توسعه فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی و صنعتی، حمایت از ایده‌های نو و هسته‌های فناور، آموزش گیاهان دارویی و صنعتی، تحقیق و توسعه رونق گردشگری استان، مجتمع نوآوری و گردشگری گیاهان دارویی در استان زنجان ایجاد شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به ظرفیت‌ها و استعدادهای بالقوه استان در گیاهان دارویی پیشنهاد کرد برای توسعه فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی و صنعتی، حمایت از ایده‌های نو و هسته‌های فناور، آموزش گیاهان دارویی و صنعتی و تحقیق و توسعه رونق گردشگری استان، مجتمع نوآوری و گردشگری گیاهان دارویی در زنجان ایجاد شود.

پرویز مرادی، در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به اتکای اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی، تاثیرپذیری این درآمدها از مسائل سیاسی و اقتصاد آسیب‌پذیر اظهار کرد: یکی از راه‌های مقابله با این چالش توسعه تولیداتی است که ضمن بهبود وضع اقتصاد داخلی سبب افزایش صادرات غیرنفتی می‌شود.

وی با بیان اینکه گیاهان دارویی می‌توانند علاوه بر تحقق این مهم، تاثیر بسزایی در ارتقای سطح بهداشت، سلامت و رفاه کشور داشته باشد، اشتغال‌زایی، ارزش‌افزوده بالا، کشت قراردادی و الگوی کشت به‌ویژه برای مناطق دیم و کم‌بازده و تحمل شرایط کم‌آبی و شوری را از مزایای پرورش این گیاهان اعلام کرد.

وی خاک مناسب، گستره ارتفاعی وسیع (از ارتفاع 400 متر تا بالای 2 هزار متر از سطح دریا) و تنوع اقلیم بالا (وجود 11 نوع اقلیم در استان) را در تنوع پوشش گیاهی و گیاهان دارویی استان زنجان، تاثیرگذار دانست.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ضمن تاکید بر لزوم توجه به ارزش افزوده اقتصادی و اشتغال در بخش کشاورزی تصریح کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته، حاصل پرورش یک هکتار گل محمدی، 4 تن گلبرگ به ارزش 80 میلیون تومان، این میزان گلبرگ معادل 6 هزار و 500 لیتر گلاب به ارزش 12 میلیون تومان است. از این میزان گلاب نیز یک کیلو اسانس به ارزش حدود 800 یورو معادل حدود 280 میلیون تومان حاصل می‌شود. این نتیجه به‌خوبی ارزش اقتصادی فعالیت‌های مربوط به صنایع تبدیلی که سبب ایجاد ارزش‌افزوده می‌شود را نشان می‌دهد.

وی وجود دانشگده داروسازی با گرایش داروهای گیاهی، وجود دانشکده کشاورزی و دانشکده علوم با گرایش فیتوشیمی، محققان باتجربه دارای تحصص و گرایش‌های مختلف زراعی و باغی، 51 واحد عرضه انواع محصولات تحت عنوان عطاری در استان و 4 واحد فرآوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی در استان را از ظرفیت‌ها و استعدادهای بالقوه استان در گیاهان دارویی اعلام کرد.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان کلکسیون آویشن کل کشور (100 توده)، اجرای طرح 500 هکتار ماهنشان، تولید بذر گونه‌های برتر آویشن، احداث کلکسیون گل محمدی شمالغرب کشور، کلکسیون گیاهان دارویی استان، تهیه نقشه پراکنش گیاهان دارویی استان، جمع‌اوری بذور گیاهان دارویی استان و تولید بذور گیاهان دارویی سازگار استان را از فعالیت‌های مهم در حال اجرا و یا خاتمه یافته مرتبط با موضوع دانست.

وی پیشنهاد کرد برای توسعه فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی و صنعتی، حمایت از ایده‌های نو و هسته‌های فناور، آموزش گیاهان دارویی و صنعتی، تحقیق و توسعه رونق گردشگری استان، مجتمع نوآوری و گردشگری گیاهان دارویی در استان زنجان ایجاد شود.

941

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمجتمع گیاهان داروییپرویز مرادیمرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4477


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»