کد خبر: 4489
1399/07/11 - 2:1


رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان:

افزایش مرگ‌ومیر کرونایی زنجان در روزهای آینده

میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در زنجان پایین تر از متوسط کشوری است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان از آنجایی که موارد مثبت مراجعه سرپایی به مراکز ۱۶ ساعته در استان به صورت روزانه اعلام نمی‌شود به همین دلیل برخی از افراد گمان کردند میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در استان بالاتر از متوسط کشور و جهان است در حالی که آمار ما در این بخش 2.6 است.

پرویز قزلباش شامگاه پنج‌شنبه در جلسه هماهنگی ستاد کرونا با بیان این‌که از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون 11 هزار و ۵۵۸ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شدند، اظهار کرد: در حال حاضر ۳۸۸ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند در این بین ۸۴ درصد افراد بستری شده بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شد‌ند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان به طور متوسط بیش از ۷۰ نفر در بخش آی.‌سی.‌یو بستری هستند که بیش از ۵۵ درصد آنان بدحال هستند، در روزهای آینده با افزایش بیماران بدحال شاهد افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در استان خواهیم بود.

وی متذکر شد: میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در استان زنجان ۲.۶ بوده و از آمار جهانی و کشور پایین‌تر است و از آنجایی که موارد مثبت مراجعه سرپایی به مراکز ۱۶ ساعته در استان به صورت روزانه اعلام نمی‌شود به همین دلیل برخی از افراد گمان کردند میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در استان بالاتر از متوسط کشور و جهان است.

قزلباش از افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا و مراجعه سرپایی به مراکز ۱۶ ساعته استان خبر داد و عنوان کرد: با توجه به افزایش تعداد افراد مراجعه‌کننده به مراکز ۱۶ ساعته کووید۱۹ در استان، طبیعی است که در روزهای آتی شاهد افزایش بیماران بستری شده در بیمارستان‌های استان باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان به راه‌اندازی سایر بخش‌های بیمارستان‌های استان برای خدمت‌رسانی به زنجانی‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بخش‌هایی در بیمارستان ولی‌عصر (عج) زنجان از جمله اتاق‌های عمل گوش،حلق بینی دوباره راه‌اندازی شد.

روند صعودی بیماری کرونا در ابهر و خرمدره

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر شاهد افزایش مختصر روند ابتلا به بیماری کرونا و روند افزایشی نوسانی این بیماری در شهر زنجان هستیم ولی این روند از میانگین استانی کمتر است، بیان کرد: از دو هفته پیش در شهرستان‌های ابهر و خرمدره پیک سوم بیماری کرونا آغاز شده و همچنان روند صعودی ابتلا به بیماری کرونا در این دو شهرستان ادامه دارد.

به گفته این مسئول در شهرستان‌های ابهر و خرمدره با توجه به حمایت‌های متعدد بیماران بستری به خوبی مدیریت شده‌اند از همین رو این دو شهرستان از لحاظ بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ از متوسط استانی بسیار بالاتر هستند.

وی با بیان این‌که رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی پاساژها در 15 شهریور، 62 درصد بوده که این میزان در 30 شهریور ماه به 29 درصد کاهش یافته و 5 مهر ماه نیز به 28 درصد رسیده است، عنوان کرد: رعایت این پروتکل‌ها در سامانه‌های مسافربری درون شهری در 5 مهر ماه 45 درصد، نانوایی‌ها 68 درصد، سامانه های مسافربری برون شهری 49 درصد ، مراکز شماره گذاری 65 درصد، دفاتر پیشخوان 42 درصد، مراکز پلیس + 10 در حدود 48 درصد، جایگاه‌های سوخت 72 درصد، داروخانه‌ها 63 درصد، بانک‌ها 70 درصد و رستوران‌ها 70 درصد و غیره گزارش شده است.

عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حمل و نقل درون شهری

به گفته این مسئول قرار بود در تاکسی‌ها علاوه بر کاهش مسافر استفاده از ماسک نیز اجرایی شود با وجود دریافت تعرفه‌های جدید به هیچ وجه در تاکسی‌ها پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود در اتوبوس‌های درون‌شهری نیز با کاهش مسافر مواجه نیستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ارائه خدمات به صورت غیرحضوری، دورکاری و فعالیت میزهای خدمت در ادارات اجتناب از تبادل پول نقد و استفاده از کارتخوان‌ها مورد تأکید دانشگاه است، بیان کرد: یکی از پایین‌ترین شاخص‌های ما در زنجان اطلاع‌رسانی در بخش آموزش و بهداشت است  که باید به این حوزه بیشتر توجه شود.

وی معتقد است افراد مبتلا به کرونا خیلی دیر از سیستم و مدارس کنار گذاشته می‌شوند، که در همین زمینه دستورالعمل‌هایی داریم که ضرورت عملیاتی شدن آن‌ها بیش از پیش احساس می‌شود.

942

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپرویز قزلباشمرگ و میر کروناستاد کرونای زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4489


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»