کد خبر: 4542
1399/07/16 - 11:55


صدای زنجان از وضعیت بازار مصالح ساختمانی و شایعه احتکار در این بازار گزارش می‌دهد؛

آجر روی آجر گرانی

فروشنده، پیمانکار و اتاق اصناف: همه چیز در خدمت افزایش قیمت است/ مدیر بازرسی و نظارت سازمان صمت استان: گزارشی مبنی بر گرانفروشی یا عدم فروش از سوی واحدها دریافت نکرده‌ایم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- گرانی این روزها ترمز بریده و افزایش قیمت‌ها در تمامی حوزه‌ها خودنمایی می‌کند به طوری که بازار مصالح ساختمانی نیز از این افزایش قیمت‌ها بی‌نصیب نمانده است. هم‌اکنون قیمت یونولیت ساختمانی افزایش 3 برابری را تجریه می‌کند، میل‌گرد نیز دچار نوسان شدید شده و قیمت آن روزانه دارای افت و خیز است. وضعیت قیمت‌ها در حوزه سیمان نیز مساعد نیست و گفته می‌شود متولیان امر در پایان هفته به بهانه تعطیلی و با هدف افزایش قیمت در روزهای ابتدای هفته از فروش محصول امتناع می‌کنند تا از غافله گرانفروشی در بازار عقب نمانند.

نوسان قیمت مصالح ساختمانی به ویژه فولاد و سیمان به گونه‌ای است که بسیاری از پروژه‌ها به دلیل این نوسانات مردد هستند و مجریان آن‌ها دست نگه داشته‌اند تا وضعیت قیمت ثبات یابد. برخی‌ از پروژه‌ها به لحاظ تعهداتی که دارند مجبور به خرید هستند، اما با توجه به نوسانات قیمت مصالح ساختمانی قطعا با کسری روبه‌رو شده و به مشکل برخورد خواهند کرد.

 اختلاف فاحش بین قیمت‌ خریدهای قبلی و جدید

یکی از پیمانکاران بخش خصوصی در این رابطه می‌گوید: پیمانکاران نیز بدلیل کرونا امکان دریافت مطالبات از ارگان‌های دولتی را ندارند و بدلیل وضعیت مالی، از امکان پرداخت حقوق کارکنان طی چند ماه اخیر باز مانده‌اند. هم‌اکنون برخی مصالح همچون سیمان، میل‌گرد، لوله، اتصالات و شیرآلات در بازار بشدت نایاب یا گران شده است.

یک سازنده دیگر نیز می‌گوید: شرایط مالی مهندسان و سازندگان این اجازه را نمی‌دهد که مصالح را در مقدار زیاد خریداری کنند و موقع خرید اگر در حین کار احتیاج به خرید دوباره داشته باشند با دیدن افزایش قیمت نسبت به خرید قبلی دچار مشکل محاسباتی می‌شوند.

از قیمت‌ها چیزی نپرسید، وضعیت خوب نیست!

یکی از فروشندگان فعال در بازار محصولات فولادی با اشاره به نوسان شدید در این بازار می‌گوید: از قیمت‌ها چیزی نپرسید، وضعیت خوب نیست! میل‌گرد نوسان شدید قیمتی را به صورت روزانه تجربه می‌کند، یک روز قیمت آن 11 هزار تومان و روز بعد 13 هزار و 500 و حتی بیش‌تر است. این عدم ثبات‌ها سبب ناآرامی در بازار آهن شده که وضعیت کسب و کار را هم تحت تاثیر قرار داده است.

یکی از واحدهای عرضه‌کننده سیمان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به رکود در بازار ساخت و ساز می‌گوید: مشکلات اقتصادی و افزایش روانی محصولات تولیدی و مصرفی مردم از جمله سیمان و سایر محصولات مربوط به مصالح ساختمانی روز به روز بدتر می‌شود، از یک سو هزینه‌های تولید محصولات بالا رفته و از سوی دیگر سازندگان چه مردم چه شرکت‌های خصوصی فعال در عرصه ساخت و ساز قدرت خرید ندارند. 

به گفته او هم اکنون قیمت هر تن گچ بسته بندی شده یک میلیون و ۷۸۶ هزار ریال و هر کیسه سیمان تیپ یک در درب نمایندگی های مجاز فروش ۱۴۸ هزار ریال است که با احتساب هزینه بارگیری، تخلیه بار و حمل بار توافقی است.

کرایه حمل انواع شن و ماسه از درب کارگاه تا پای کار برای داخل شهر به ازای هر تن ۲۰۰هزار ریال و برای خارج از شهر به صورت توافقی محاسبه می‌شود.

قیمت آجر با احتساب ارزش افزوده درب کارخانه بابت هرتن یک میلیون و ۴۰۰ هزار ریال است که هزینه حمل اعلام شده برای انواع شن و ماسه شامل حمل آجر نیز می شود.

گرانفروشی؟

چند سالی است که کاربرد یونولیت در عرصه ساختمان افزایش یافته است. از یونولیت در سردخانه‌ها، استودیوهای صدابرداری و ایزولاسیون صدا در فضاهای دارای آلودگی‌های بالای صوتی و همچنین ساخت ماکت، تابلوهای تبلیغاتی موقت و دکوراسیون‌ها و بلوک‌های سقفی استفاده می‌شود.

 به گفته علی، یکی از فعالان ساختمانی قیمت این کالا نسبت به 10 ماه اخیر اندکی افزایش یافته است. از آنجا که مواد اولیه این کالا از کشور های دیگر و با ارز آزاد وارد می‌شود نوسانات ارز باعث گران‌تر شدن آن شده است.

به گفته او قیمت یونولیت در بازار ایران بسیار متفاوت بوده و هر چه دانسیته (چگالی) این کالا بالاتر باشد قیمت آن گران‌تر و نوع کاربری آن متفاوت خواهد بود.

این فعال ساختمانی مدعی است: برخی از سودجویان برای سود بیشتر دانسیته کم را بالاتر عنوان می‌کنند تا گران‌تر بفروشند.

افزایش 3 برابری قیمت یونولیت ساختمانی

سیدمحمود موسوی، رئیس اتاق اصناف استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به افزایش 3 برابری مصالح ساختمانی از جمله یونولیت می‌گوید: یونولیت ساختمانی از 20 هزار تومان به 60 هزار تومان افزایش یافته است. 

امتناع کارخانجات از عرضه محصولات با هدف افزایش قیمت

رئیس اتاق اصناف استان زنجان نیز در این رابطه با اشاره به اقدام واحدهای فعال در حوزه تامین مصالح ساختمانی از سیمان گرفته تا میل‌گرد و غیره و امتناع آن‌ها از فروش محصول با هدف افزایش قیمت عنوان می‌کند: هر کارخانه‌ای نه فقط سیمان، اگر قصد افزایش قیمت داشته باشد با این بهانه که واحد را تعطیل کرده‌ایم یا به تعطیلات رفته‌ایم از فروش اجناس طفره می‌روند تا از روزهای ابتدایی هفته محصول را با قیمت جدید عرضه کنند. همه می‌دانیم اگر قیمت سیمان بالا رود، این افزایش به سایر محصولات از جمله آهن نیز کشیده می‌شود. در بسیاری از موارد افزایش قیمت ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه نیست و اتفاقا به خودمان برمی‌گردد وگرنه کارخانه سیمان که در خود زنجان مستقر است! تا می‌شنویم اجناس در تهران گران شده‌اند، دست به افزایش قیمت می‌زنیم. مصالح ساختمانی مواد غذایی نیست که تاریخ تولید و انقضا داشته باشد. بسیاری از واحدها در بازرسی دستگاه‌های ذیربط خرید قبلی که با قیمت کمتری نسبت به خرید جدید داشته‌ان را ارائه کرده و آن را محصول جدید با قیمت جدید جا می‌زنند. تشخیص فاکتور و میلگرد خریداری شده قبلی و جدید بنا به دلایل گفته شده ممکن نیست و بازرس هم قانع می‌شود. این طور کار کردن یا نکردن‌ها به انصاف‌مان برمی‌گردد، واقعیت را بگویم دیگر کاسب نیستیم! 

رئیس اتاق اصناف استان نیز که معتقد است افزایش قیمت در سیمان و میل‌گرد ارتباطی به خرده‌فروشی‌ها ندارد، تاکید می‌کند: در حال حاضر تمامی بارهای مربوط به آهن از استان‌های تهران، اصفهان و اهواز وارد استان زنجان می‌شود. قیمت را تولیدکننده اصلی تعیین می‌کند و خرده‌فروش نیز موظف به اعمال سود متعارف طبق قیمت مصوب شده است که باید آن را در محل کسب و کار نصب کند.

گرانفروشی در کار نیست، طبق مجوز قیمت‌ سیمان افزایش یافته است

اسماعیل مسلمی، مدیر بازرسی و نظارت سازمان صمت استان زنجان نیز در واکنش به این اظهارات با اشاره به قیمت‌های مصوب سیمان اعم از کیسه‌ای و پاکتی می‌گوید: قیمت سیمان بسته به تیپ‌های مختلفی که وجود دارد، متفاوت است. قیمت درب کارخانه نیز از سوی سازمان حمایت در سراسر کشور اعلام می‌شود. این میزان بعلاوه کرایه حمل و نقل و درصد سود عاملان، قیمت اصلی سیمان می‌شود که در استان‌ها با توجه به هزینه حمل و نقل متفاوت است و سازمان‌های صمت هر استان این میزان را اعلام می‌کنند.

مسلمی با اشاره به افزایش 20 تا 25 درصدی قیمت سیمان نسبت به سال قبل که در تیرماه سال جاری اعلام شد، معتقد است قیمت سیمانی که هم اکنون عرضه می‌شود، قانونی بوده و به هیچ عنوان گرانفروشی و تخلف محسوب نمی‌شود.

سیمان به حد کافی در زنجان موجود است

مدیر بازرسی و نظارت سازمان صمت استان زنجان با بیان اینکه به طور مثال طبق فرمول گفته شده قیمت سیمان خریداری شده از کارخانه خمسه که در 40 کیلومتری زنجان قرار دارد با قیمت سیمان خریداری شده از کارخانه‌ای در کردستان به علت کرایه حمل و نقل قابل مقایسه نیست، تاکید می‌کند: فعلا تا به امروز هیچ گزارشی مبنی بر تخلف یا احتکار به ثبت نرسیده است چرا که سیمان به حد کافی در زنجان وجود دارد.

عدم فروش سیمان به قصد افزایش قیمت از سوی کارخانه‌دار را بعید می‌دانم

مدیر بازرسی و نظارت سازمان صمت استان زنجان در پاسخ به برخی اظهارات در رابطه با امتناع کارخانه‌ها از فروش محصول سیمان به خریداران با هدف افزایش قیمت عنوان می‌کند: واحدها درخواست افزایش قیمت در رابطه با سیمان‌ کیسه‌ای دارند، بعید هم می‌دانم سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده در سال جاری با این پیشنهاد افزایش موافقت کند چرا که تیرماه افزایش قیمت‌ها اعمال شده است. لازم به ذکر است تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر گرانفروشی یا عدم فروش کارخانجات دریافت نشده است.

قیمت میل‌گرد متاثر از قیمت‌های جهانی ارز و فولاد است

مدیر بازرسی و نظارت سازمان صمت استان زنجان افزایش قیمت محصولات فولادی از جمله میل‌گرد را متاثر از قیمت جهانی ارز و فولاد و کمی هم بازار عرضه و تقاضا دانسته و می‌گوید: من هم قبول داریم قیمت میل‌گرد افزایش یا کاهش روزانه‌ای را تجربه کند چرا که این محصول در بورس قیمت‌گذاری می‌شود و عرضه آن نیز با موافقت ستاد تنظیم بازار بوده است. 

روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت مصالح ساختمانیاتاق اصناف زنجانمصالح فروشان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4542


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»