کد خبر: 4550
1399/07/16 - 19:38


معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان با گذشت ۴ روز از اعمال محدودیت‌ها متذکر شد:

تمدید محدودیت‌های کرونایی به مردم بستگی دارد

این مسئول مهمترین مشکل حال حاضر را عدم رعایت کامل پروتکل‌ها توسط عده‌ای از مردم عنوان کرد و گفت: در بررسی شهرستان‌های قرمز مشخص شد که درصد استفاده از اقلام حفاظتی در این مناطق پایین‌تر از دیگر مناطق است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان شهرستان‌های ابهر و خرمدره که با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا مواجه بودند، در حال حاضر بعد از گذشت چند روز از اعمال محدودیت‌ها همان وضعیت قبلی دارند ولی با ثبات آماری مواجه هستند.

علیرضا آرمانی‌کیان  امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان در پاسخ به سوال صدای زنجان در مورد تاثیر محدودیت‌های اعمال شده به ویژه در شهرستان‌های با وضعیت قرمز و میزان تخت‌های فعلی بیمارستان‌های این مناطق اظهار کرد: آمار مبتلایان به کرونا در شهرستان‌های ابهر و خرمدره بالا رفت و در حال حاضر بعد از گذشت چند روز از اعمال محدودیت‌ها وضعیت این شهرستان در حال حاضر همان شکل قبلی است.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان با بیان این‌که طبق بررسی‌های انجام شده وضعیت شهرستان‌های قرمز همانند ابهر و خدابنده فعلا در ثبات آماری قرار دارند و هر لحظه این نگرانی وجود دارد که به وضعیت بی‌ثباتی تبدیل شود از همین رو بیمارستان‌ها آمادگی جدی در این حوزه دارند و ممکن است نیاز به تخت‌های اضافه باشد.

این مسئول مهمترین مشکل حال حاضر را عدم رعایت کامل پروتکل‌ها توسط عده‌ای از مردم عنوان کرد و گفت: در بررسی شهرستان‌های قرمز مشخص شد که درصد استفاده از اقلام حفاظتی در این مناطق پایین‌تر از دیگر مناطق است.

آرمانی‌کیان در پاسخ به سوال دیگر صدای زنجان در مورد احتمال تمدید زمان و سطح محدودیت‌های اعمال شده در استان زنجان تصریح کرد: این موضوع بستگی به رفتار مردم در قبال رعایت  پروتکل‌های بهداشتی و وضعیت شیوع بیماری دارد.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر ۴۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند ‌که یک سوم آن در شهرستان‌ها و دو سوم آن در مرکز استان است، بیان کرد: در حال حاضر ۸۰۰ تخت بیمارستانی آماده برای بیماران کرونایی داریم که می‌توانیم به ۱۲۰۰ تخت برسانیم ولی با محدودیت نیز در بخش مواجهیم چرا که بیماران دیگری به جز مبتلایان به کرونا هم نیاز به بستری دارند.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان با اشاره به این‌که تزریق واکسن آنفلوانزا برای بیماران پرخطر از ۶ روز پیش در حال انجام است، تصریح کرد: تعدادی از افراد نیازی به واکسن آنفلوانزا ندارند از همین رو توصیه ما به این گروه‌ها این است که بی‌خودی اصرار بر تزریق این واکسن‌ها نداشته باشند.

به گفته این مسئول فعلا واکسن آنفلوانزا به داروخانه‌ها تحویل داده نشده است از طرفی طبق دستورالعمل‌های بهداشتی صادر شده گروه‌های پرخطر از طریق پزشکان خود برای دریافت واکسن اقدام کنند.

وی در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر این‌که بیماران کرونایی در کنار بیماران عادی بستری می‌شوند، خاطرنشان کرد: این موضوع به هیچ عنوان در بیمارستان‌ها اتفاق نمی‌افتد و بیماران کرونایی در بخش‌های خود بستری می‌شوند از طرفی پزشکی که با بیماران کرونایی در ارتباط‌اند پوشش خاص و کامل خود را دارند چرا که در غیر این صورت خود نیز گرفتار این بیماری می‌شوند، هدف سیستم درمانی استان کاهش ابتلا به بیماری در عموم جامعه و کادر درمانی است.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان در پاسخ به انتقادات در مورد نحوه آماردهی مسئولان در مورد میزان مبتلایان به کرونا این‌گونه عنوان کرد: سیاست‌های کلی از سوی وزارت بهداشت تعیین می‌شود نه دانشگاه از همین رو در ماه‌های نخست شیوع بیماری کرونا به استان‌ها حتی اجازه آماردهی نمی‌دانند و آمارها از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شد ولی کم‌کم مجوزهایی برای اعلام آمارهای طبقه‌بندی شده صادر شد.

به گفته این مسئول شاید یکی از دلایل سیاست‌های اعمال شده در اعلام آمارهای کرونا جلوگیری از ایجاد استرس در سطح جامعه بود چرا که اخبار بد، استرس ایجاد می‌کند به همین دلیل نحوه بیان این نوع اخبار و جلوگیری از ایجاد استرس در جامعه بسیار مهم است.

آرمانی‌کیان با بیان این‌که در حال حاضر به وضعیتی رسیدیم که هر اطلاعاتی که به دستمان می‌رسد در اختیار مردم قرار می‌دهیم و آنان نیز بر این امر آگاهند، افزود: آمارهای ارائه شده در حوزه کرونا شفاف است و از ابتدا نیز مجوز اعلام برخی از آمارها را داشتیم و بعضی‌ها را نه.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تفاوت معناداری بین آمار بیماران زن و مرد در کووید 19 وجود ندارد، هر چند رفتار ویروس در قبال جنسیت مشخص نیست ولی در مورد بالا بودن آمار بیماران خانم می‌توان به روابط نزدیک‌تر آن‌ها با بچه‌ها به عنوان ناقل، استفاده از اقلام حفاظتی نادرست و روابط چهره به چهره بیشتر آن‌ها اشاره کرد.

۹۴۲

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانعلیرضا آرمانی‌کیانعلوم پزشکی زنجانشیوع کرونا
sedayezanjannews.ir/nx4550


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»