کد خبر: 4583
1399/07/20 - 18:49


معاون درمان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اعلام کرد:

ممنوعیت کرونایی یک هفته‌ای، موفقیت‌آمیز نبود

احسان فکور، رییس اداره سلامت روان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی: اختلالات روانی و افسردگی با شیوع کرونا افزایش یافته است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر نتایج ممنوعیت یک هفته‌ای اعمال شده در زنجان برای کنترل شیوع کرونا عنوان کرد که متاسفانه این ممنوعیت‌ها نتوانست تاثیر مثبتی بر وضعیت کرونایی زنجان داشته باشد.

علیرضا آرمانی‌کیان عصر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان ضمن انتقاد از بی‌توجهی مردم به ممنوعیت‌های اعمال شده و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهار کرد: متاسفانه برخی این ممنوعیت‌ها و قرنطینه یک هفته‌ای اعلامی را به منزله تعطیلی و حضور در خیابان‌ها و مراکز خرید قلمداد کردند، به همین دلیل در شهر شاهد ترافیک سنگین بودیم.

وی با تاکید بر این‌که برخی از شهروندان گمان می‌کنند با اعلام محدودیت انگار دعوت به حضور همگانی در سطح شهر و خیابان‌ها کردیم، بیان کرد: خیابان‌های زنجان در هفته‌ای که اعلام محدودیت و قرنطینه شده بود شلوغ‌تر از روزهای دیگر بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به این‌که متاسفانه ویروس کرونا تغییر رفتار پیدا کرده به طوری که حتی امکان ابتلای افراد سالم و نرمال را نیز به این بیماری افزایش یافته است، تصریح کرد: کودکان به شدت ناقل این بیماری هستند و می‌توانند خانواده‌ها را درگیر کنند.

سه دستگاه سی.تی.اسکن جدید به سیستم درمانی اضافه می‌شود

این مسئول در ادامه به افزایش تعداد دستگاه‌های سی.تی.اسکن در زنجان اشاره داشته و خاطرنشان کرد: طبق قول‌های داده شده قرار بر این شده تا در هفته‌های آینده سه دستگاه سی.تی.اسکن جدید به ۷ دستگاه موجود اضافه شود.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر برای ۵۰ ست کامل آی.سی.یو مجوز داده شده است، خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی برای تهیه هر ست آی.سی.یو ۴ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که این اعتبارات از سوی وزارت بهداشت تامین می‌شود.

آرمانی‌کیان با بیان این‌که سیستم درمانی استان تمام تلاش خود را برای ارائه مطلوب خدمات و تریاژ بیماران کرونایی و غیرکرونایی انجام می‌دهد، تصریح کرد: در کنار بیماران کرونایی نمی‌توانیم خدمت‌رسانی و حراجی‌ها را برای دیگر بیماران نیاز ضروری به عمل را کاهش دهیم بلکه در تلاشیم تا همه بیماران خدمات مطلوب دریافت کنند.

این مسئول در پاسخ به سوالی در مورد نبود پزشک عمومی و عفونی در شهرستان خدابنده عنوان کرد: در حال حاضر در این شهرستان سه پزشک متخصص و باتجربه فعالیت دارند.

به گفته این مسئول در حال حاضر نه تنها در خدابنده بلکه در استان با کمبود پزشک عمومی مواجهیم از همینرو برای جلوگیری از مشکلات ایجاد شده در آینده در این زمینه تصمیم بر این شده سهمیه ویژه‌ای را کنکور برای بومیان این مناطق اختصاص داده شود تا از این ظرفیت‌ها برای خدمت‌رسانی به بومیان استفاده کنیم و نیازی به پزشک غیربومی نباشد.

وی با اشاره به استرس‌ها و فشارهای روانی وارده بر برخی از افراد جامعه با شیوع ویروس کووید عنوان کرد: رسانه‌ها باید این اطلاع‌رسانی را به مردم داشته باشند که در عین حال که نباید از این ویروس بترسند باید آن را جدی گرفته و تنها راه مقابله با این ویروس هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

اختلالات روانی و افسردگی با شیوع کرونا افزایش یافته است

در ادامه احسان فکور، رییس اداره سلامت روان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز در پاسخ به صدای زنجان در مورد افزایش اختلالات روانی و افسردگی با شیوع ویروس کرونا در جامعه عنوان کرد: پس از شیوع ویروس کرونا بیماری‌های افسردگی و اختلالات روانی نسبت به گذشته افزایش یافته است به همین دلیل در دانشگاه علوم پزشکی سعی بر مداخلات بالینی و روانشناختی متناسب با نیاز هر فرد دارد.

به گفته فکور متاسفانه آمار اختلالات روانشناختی متاثر از شیوع بیماری کرونا افزایش یافته است که در این وضعیت باید تلاش بر کنترل ک مدیریت معضل داشته باشیم.

راه‌اندازی کلینیک سوء برای نخستین بار در زنجان

او به راه‌اندازی کلینیک سوگ برای نخستین بار در زنجان اشاره کرد و گفت: این کلینیک برای نخستین بار در کشور ۲۳ مهرماه در زنجان افتتاح می‌شود.

فکور با اشاره به اینکه در این کلینیک به خانواده ‌های سوگ‌وار خدمات رایگان روانشناختی و غیره ارائه می‌کنیم، بیان کرد: از آنجایی که خانواده‌هایی که در وضعیت کرونایی عزیزان خود را از دست دادند ولی به دلیل محدودیت‌های اعمال شده نتوانستند آنگونه که باید در مراسم‌های عزاداری حضور پیدا نمی‌کنند از همین رو مراحل سوگ به درستی طی نمی‌شود که همین می‌تواند عواقب مادام‌العمری را بر افراد و خانواده وی در پی داشته باشد.

وی در پایان به افزایش اقدام به خودکشی به دلیل تبعات روانی و روحی منفی ویروس کرونا اشاره داشته و عنوان کرد: بحران‌های ناشی از کرونا سبب وارد آمدن فشارهای روانی بر افراد شده است که در برخی موارد اقدام به خودکشی را شاهد هستیم از همین رو باید با ارائه آموزش‌های لازم و آگاهی‌بخشی به جامعه از بروز این آسیب‌ها و معضلات جلوگیری کنیم.

۹۴۲

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانعلیرضا آرمانی‌کیاناحسان فکورممنوعیت کرونایی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4583


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»