کد خبر: 4589
1399/07/21 - 12:2


در گفت‌وگو با تهیه کننده سریال «میراث مجید»؛

فیلمی تاریخی در زنجان

سعی کردیم فضای قدیمی شهر و پوشش مردم زنجان را رعایت کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پس از 10 سال از شهادت شهید شهریاری، معاونت امور استان‌های صداوسیما تصمیم گرفت سریالی با موضوع زندگی شهید شهریاری بسازد. مجید شهریاری از دانشمندان هسته‌ای کشورمان است که در سال 1345 در زنجان متولد شد. شهید شهریاری در زمانی که کشورهای صاحب فناوری هسته‌ای پزشکی ایران را از نظر صفحات سوخت هسته‌ای - که در تولید رادیوداروها کاربرد دارد- تحریم کرده بودند، توانست با همکاری دیگر دانشمندان هسته‌ای کشورمان صفحات سوخت با غنای ۲۰ درصد را در کشور بومی‌سازی کند.

داستان این سریال با نام اولیه «میراث مجید»، در 30 قسمت نوشته شده است و از یک سال قبل تا روز شهادت این دانشمند هسته‌ای به تصویر کشیده می‌شود، سریال گریزی به اتفاقات حوزه هسته‌ای در چند سال بعد از شهادت ایشان نیز دارد.

قصه سریال زندگی شهید شهریاری از روز ترور ایشان و مراسم تشییع پیکر ایشان آغاز می‌شود. در ادامه داستان به 46 سال قبل برمی‌گردد. زمانی که شهید شهریاری متولد شده است. قصه به صورت موازی پیش می‌رود و در بخش‌هایی هم به تلاش‌های بی‌بدیل این شهید در حوزه هسته‌ای می‌پردازد.

کارگردانی سریال را «حسین تبریزی» بر عهده دارد. تبریزی در کارنامه خود کارگردانی سریال‌هایی نظیر "تا رهایی" و "قسم" را دارد. همچنین او بالغ بر 30 فیلم تلویزیونی در حوزه‌های مختلف کارگردانی کرده است.

او درباره کارگردانی این سریال گفته است: واقعیت این است که ساخت چنین سریالی برای من یک افتخار است و علاقه‌ام در ساخت این سریال برکسی پوشیده نیست .خوشبختانه قبل از اینکه سریال به من پیشنهاد شود، با شخصیت این شهید بزرگوار آشنایی داشتم و درباره ایشان مطالعاتی انجام داده بودم. امیدوارم اگر لیاقت داشته باشم بتوانم به شایستگی سریال زندگی ایشان را بسازم.

همچنین برای ایفای نقش شهید شهریاری «کاوه خداشناس» انتخاب شده است. گروه سازنده این سریال در تلاش هستند تا بتوانند تصویربرداری را تا قبل از سال به پایان برسانند و بتوانند آن را در اوایل سال 1400 راهی آنتن کنند.

مصطفی علمی‌فرد، تهیه‌کننده سریال شهید شهریاری با اشاره به اینکه فیلمبرداری فیلم شهید شهریاری در حال انجام است، گفت: تصویربرداری صحنه‌های مربوط به زنجان تمام شده است و اکنون تیم فیلمبرداری در تهران است تا تصویربرداری را تهران انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه صحنه‌هایی که در استان زنجان فیلم‌برداری شدند صحنه‌هایی هستند که بیشتر مربوط به کودکی و نوجوانی شهید شهریاری است، گفت: این تصاویر مختص دهه 40 تا 60 است و یک بخش‌هایی نیز مربوط به سال‌های 80 است که این تصاویر نیز در استان زنجان گرفته شد .

علمی‌فرد اظهار کرد: شاید بتوان گفت سی درصد کار در استان زنجان تصویر‌برداری شده است و بخش‌هایی نیز در تهران فیلمبرداری خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از شیوع کرونا خاطرنشان کرد: کرونا همانطور که بر سایر موضوعات کشور تاثیر گذاشته است در ساخت این فیلم نیز تاثیراتی را داشته است و اولین اتفاقی که در این زمینه افتاد، این بود که یکی از بازیگرانمان (مهران رجبی) کرونا گرفت و مجبور شدیم کمی زمان برنامه کار را تغییر دهیم که آقای رجبی هم به پروژه ما برسند و آماده شوند و خدا را شکر اکنون وضعیت عمومیشان خوب است و از بیماری رها شدند و از هفته گذشته سر فیلمبرداری آمدند و در حال حاضر با توجه به اینکه ادامه فیلمبرداری در شهر تهران است و تهران در شرایط قرمز کرونایی قرار دارد، درگیر این مساله هستیم. ضمن اینکه بایستی پروتکل‌های بهداشتی را با دقت هر چه تمام‌تر در فیلمبرداری این سریال رعایت کنیم تا گروه، دچار مشکلی در این خصوص نشود و این مسئولیتی است که به گردن ما است و قطعا این موضوع راندمان کار را پایین می‌برد چرا که هر جا برای فیلمبرداری می‌رویم، مجبور به ضدعفونی مکان و موقعیت هستیم و این موضوع به هر جهت راندمان را پایین می‌آورد.

به گفته این تهیه‌‌کننده با توجه به شرایط فوق‌حاد تهران و اینکه تهران نیز به صورت نیمه تعطیل است، تیم فیلم‌برداری هنوز منتظر است که ببیند برنامه‌ی فیلمبرداری چه می‌شود و آیا می‌توان فیلمبرداری را رسما شروع کرد یا خیر؟

علمی‌فرد در واکنش به این موضوع که گفته می‌شد بعد از ابتلای مهران رجبی به کرونا قرار بود "مشهود ابراهیم‌خانی" به جای ایشان ایفای نقش کنند، اظهار کرد: آقای رجبی نقش پدربزرگ شهید شهریاری را بازی می‌کنند و با توجه به شرایطی که وجود داشت و وضعیت جسمی آقای رجبی هم مساعد نبود، صحبت‌هایی در مورد جایگزینی آقای مشهود ابراهیم‌‌خانی به جای آقای مهران رجبی بود و گمانه‌زنی‌هایی در این رابطه کردند و بالاخره بررسی‌هایی را در این زمینه داشتیم که به جمع‌بندی نرسیده بودیم چرا که با توجه به اظهارات پزشک، آقای رجبی باید یک ماهی در بیمارستان بستری می‌شدند و در قرنطینه می‌ماندند و به همین دلیل ما هم داشتیم احتمالاتی را در نظر می‌گرفتیم و هیچ نتیجه قطعی هم در این زمینه اعلام نشده بود و قطعا اگر این اتفاق می‌افتاد از طریق خود ما اطلاع‌رسانی می‌شد ولی با توجه به اینکه آقای رجبی حالشان بهتر شد و از نظر پزشکی هم کاملا شرایط روبه راهی داشتند، مجددا به گروه ملحق شدند و هیچ بحثی در این زمینه نماند.

وی در خصوص اینکه چه اسمی برای این سریال انتخاب شده است و آیا اسم این سریال "میراث مجید" است یا "صبح آخرین روز"، اظهار کرد: اسم کار در ابتدای کار «میراث مجید» بود و سپس بنا شد اسم کار به «صبح آخرین روز» تغییر پیدا کند که فعلا قطعی نشده است و ما با همان اسم «میراث مجید» کار را جلو می‌بریم چرا که صدا و سیما هم باید این اسم را تایید بکند و ما در این زمینه داریم رایزنی می‌کنیم که به یک جمع‌بندی برسیم.

علمی‌فرد با اشاره به اینکه استانداری و صدا و سیما و وزارت دفاع و سازمان انرژی اتمی در بحث تامین اعتبار این سریال پای کار هستند و در این شرایط دارند با ما همکاری می‌کنند، گفت: این پروژه، پروژه سنگینی بود و یک ماهی که ما در زنجان در حال فعالیت بودیم واقعا  در حال اجرا کردن یک کار تاریخی بودیم. ضمن اینکه به نظر می‌رسد تا به حال در این حجم، یک کار تاریخی در استان زنجان صورت نگرفته بود.

این تهیه‌کننده خاطر‌نشان کرد: سعی ما بر این بود که به خانه‌ها و فضاها و حتی پوشش مردم در آن دوره در استان زنجان درست بپردازیم تا خیلی متفاوت با آنچه که در آن دوره بوده است، نباشد و این فضا، فضای سختی بود و مسلما اگر مسئولین استان همکاری نمی‌کردند این مساله مشکل بود. ضمن اینکه امیدوارم مردم استان زنجان حین پخش از این سریال لذت ببرند.

منبع: روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمیراث مجیدحسین تبریزیمصطفی علمی‌فرد
sedayezanjannews.ir/nx4589


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»