کد خبر: 4599
1399/07/22 - 15:25


مدیر بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در واکنش به سرنوشت 10.5 تن تخم‌مرغ گمشده در زنجان:

تخم‌مرغ‌ها گم نشده‌اند

اسماعیل مسلمی: مشکلی در شبکه توزیع در سطوح عمده و خرد وجود ندارد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به دنبال سؤالات پیش آمده پس از اظهارات مدیر پشتیبانی امور دام استان زنجان در رابطه با توزیع یا عدم توزیع 10.5 تن تخم‌مرغ تحویل گرفته شده توسط مباشران در 19 مهرماه سال جاری، مدیر بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تاکید کرد: 10.5 تن تخم‌مرغ اصلا گم نشده بود و عاملان هیچ قصدی برای افزایش قیمت نداشتند. از ابتدای هفته جاری این تخم‌مرغ‌ها در کنار سایر تخم‌مرغ‌های تحویلی که قرار است روزانه وارد شبکه شود، در سطح شهر زنجان از سوی مباشران به خرده‌فروشی‌ها تحویل داده شده تا به قیمت مصوب 14 هزار و 500 تومان به دست مصرف‌کنندگان برسد.

قاسم معینی، مدیر پشتیبانی امور دام استان زنجان روز یکشنبه در جلسه ستاد تنظیم بازار در پاسخ به این‌که چه میزان تخم‌مرغ تحویل مباشران شده و نحوه توزیع چگونه بوده است، اظهار کرد: روز ۱۹ مهر ماه امسال، ۴ مباشر ۱۰ و نیم تن تخم‌مرغ تحویل گرفتند ولی این‌که آیا این میزان تخم مرغ در آن روز توزیع شده یا خیر و این‌که در کجا توزیع شده باید نهادهای ناظر پاسخگو باشند چون نظارت بر نحوه توزیع از وظایف پشتیبانی امور دام نیست.

در این رابطه اسماعیل مسلمی، مدیر بازرسی و نظارت سازمان صمت استان زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان اعلام کرد: رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ در جلسه تنظیم‌بازار روز یکشنبه ۲۰ مهرماه دعوت نشده بود و پس از پایان جلسه در محل دفتر معاونت اقتصادی استاندار حاضر و توضیحاتی را ارائه کردند. 10.5 تن تخم‌مرغ اصلا گم نشده بود و عاملان هیچ قصدی برای افزایش قیمت نداشتند. عاملان توزیع، پنجشنبه و جمعه هفته قبل تخم‌مرغ را خریداری و در مغازه نگه داشته بودند و در حقیقت در آن روز توزیع مویرگی صورت نگرفته بود و شنبه هفته جاری این میزان بین تمامی فروشندگان دارای پروانه کسب از اتحادیه فروشندگان مرغ، توزیع شد.

مدیر بازرسی و نظارت سازمان صمت استان زنجان قیمت مصوب تخم‌مرغ برای مصرف‌کننده را 14 هزار و 500 تومان اعلام کرد و گفت: علاوه بر توزیع 10.5 تن تخم‌مرغ تحویلی در هفته گذشته، 3 تن دیگر نیز روز یکشنبه 20 مهرماه توسط مباشران خریداری و توزیع شد. مباشران روز دوشنبه 21 مهرماه 7 تن تخم مرغ را تعهد کردند تا جذب و وارد شبکه توزیع کنند. با این وجود عملا چیزی گم نشده و از بعدازظهر یکشنبه هفته جاری  تخم‌مرغ‌های تحویل گرفته توسط مباشر وارد چرخه توزیع شده است.

مسلمی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده برای تداوم توزیع روزانه 7 تا 10 تن از سوی تعاونی مرغداران تخم‌گذار استان بر لزوم نظارت بر چرخه تحویل و توزیع تخم‌مرغ‌ها تاکید کرد و گفت: در سطح خرده‌فروشی نیز 2 تا 3 گروه مسئولیت رصد بازار را بر عهده دارند.

خروج تخم‌مرغ از زنجان ممکن نیست

مدیر بازرسی و نظارت سازمان صمت استان زنجان نیاز مصرف روزانه تخم مرغ استان زنجان را بیش از 45 تن اعلام کرد و گفت: هم اکنون از بین 17 تا 18 واحد مرغ تخم‌گذار استان زنجان 9 مورد فعال است که توانایی تولید روزانه 20 تن تخم مرغ را دارند. به نظرم خروج تخم مرغ از استان اتفاق نمی‌افتد چرا که این کالا به وفور در داخل استان تولید نمی‌شود و بیش از نیمی از نیاز مصرف استان از استان‌های دیگر نظیر اصفهان، قزوین و خراسان وارد می‌شود.

احتمال خروج مرغ منجمد را رد نمی‌کنیم اما تاکنون گزارشی هم دریافت نکردیم

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به وضعیت بازار مرغ منجمد اشاره کرد و افزود: قیمت مرغ منجمد در مراکز عرضه و فروشگاه‌ها 13 هزار و 500 تومان است و بازرسان صمت بازار مرغ گرم، مرغ منجمد و تخم‌مرغ را با حساسیت رصد می‌کنند.

مدیر بازرسی و نظارت سازمان صمت استان زنجان در مورد احتمال سوء‌استفاده برخی فرصت‌طلبان از وضعیت بازار و عرضه مرغ منجمد در خارج از استان هم گفت: ما چنین تخلفی را رد نمی‌کنیم اما در توصیه‌ای که به اتحادیه داشتیم اعلام کردیم مرغ منجمد مخصوص استان بوده و باید مورد مصرف مردم داخل استان قرار گیرد. تا به امروز نیز گزارشی مبنی بر تخلف واحدها برای عرضه مرغ منجمد به خارج از استان زنجان دریافت نشده است.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتخم مرغ های گمشدهجهاد کشاورزی زنجانصنعت و معدن زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4599


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»