کد خبر: 4613
1399/07/24 - 13:34


مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان:

90 میلیون برای ثبت جهانی فرش‌های دستبافت زنجان نداریم

سیدمحسن جعفری: در حال رایزنی با دستگاه‌ها برای تامین اعتبار هستیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- سیدمحسن جعفری، مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان، «خمسه» در شهر قیدار و مناطق اطراف، «قلتوق» مختص روستای قلتوق و «بیدگینه» مختص روستای شهرستان ایجرود (روستای بیدگینه) را سه نوع فرش زنجان اعلام کرد که با پیگیری‌ها در سال 96 ثبت داخلی شدند و در حال حاضر در صف ثبت جهانی شدن قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به هزینه بالای ثبت جهانی فرش‌ها عنوان کرد: هزینه ثبت هر نوع فرش بر اساس نشان جغرافیایی حدود یک هزار فرانک سوئیس اعلام شده که برای هر یک این فرش‌ها حدود 30 میلیون تومان می‌شود.

جعفری با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای تامین اعتبار موردنیاز از طریق برخی دستگاه‌ها از جمله پارک علم و فناوری ابراز امیدواری کرد تا مبلغ مورنیاز برای ثبت جهانی 3 نشان جغرافیایی فرش زنجان در اسرع وقت تامین شود.

فعالیت بیش از 60 هزار قالیباف در زنجان

وی به شمار فعالان بخش فرش و قالیبافی در استان اشاره کرد و گفت: بیش از 60 هزار قالیباف در زنجان به صورت فصلی، نیمه و قت و تمام وقت مشغول فعالیت هستند. 

جعفری در بخش دیگری از سخنان خود به تولید و بافت فرش ابریشمی در استان زنجان اشاره کرد و افزود: پیش از دهه ۵۰ خورشیدی بافت چنین فرش هایی در استان زنجان مرسوم نبود و بافندگان زنجانی طرح و نقشه این نوع فرش را از قم وارد استان کردند و اکنون نیز فرش ابریشمی که در زنجان تولید می شود به لحاظ بافت مثل فرش ابریشم قم است.

وی تصریح کرد: در گمرک نیز سه عنوان در جدول ارزیابی فرش های ابریشمی تولیده شده در کشور وجود دارد که شامل فرش قم، فرش اصفهانکاشان و فرش تبریز است، یعنی فرش‌های ابریشم که در هر جای کشور از جمله زنجان تولید می‌شود، در قالب این جدول ارزیابی ارزش گذاری می‌شود و چون به نوعی فرش ابریشم قم برند  فرش ابریشم ایران است، تاجران و صادر کنندگان نیز ترجیح می دهند محصولاتشان را تحت نام این برند قرار داده و به قیمت بالاتری بفروشند.

فرش ابریشم زنجان صاحب برند نیست

جعفری با بیان اینکه ۴۵ درصد تولید فرش ابریشم استان زنجان شامل فرش های ابریشمی است، افزود: ۴۲ درصد تولیدات نیز شامل فرش پشمی درشت بافت و مابقی نیز مربوط به تابلو فرش و غیره است.

وی گفت: در حوزه تولید فرش های پشمی قصه فرق می کند و استان زنجان در این زمینه صاحب برندهای خودش است، فرش بیدگینه، فرش قلتوق و طرح ماهی افشار از جمله عناوین فرش های پشمی زنجان در جدول ارزیابی گمرک است ولی در زمینه فرش ابریشم ما صاحب برند نیستیم.

 

لیلا محمدی

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانفرش زنجانثبت نقشه های فرش زنجانسیدمحسن جعفری
sedayezanjannews.ir/nx4613


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»