کد خبر: 4631
1399/07/27 - 12:42


رئيس اتحاديه قنادان زنجان خبر داد:

آرد؛ معضل جدید بازار

رسول محمدی: قیمت‌ها را تثبیت کنید، افزایش قیمت نمی‌خواهیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- قنادی‌های زنجان که با شیوع کروناویروس و کاهش مشتری خسارت 50 تا 200 میلیون تومانی را متحمل شدند چند ماهی است با کمبود و گرانی مواد اولیه به ویژه روغن، آرد و شکر در بازار مواجهند که در صورت عدم رسیدگی به موقع به مشکلات آن‌ها باید شاهد تعدیل نیرو در 130 واحد قنادی که در هر یک از آن‌ها 10 تا 20 نیرو مشغول کارند، باشیم!

رسول محمدی، رئيس اتحاديه قنادان، بستنی و آبميوه‌فروشان زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با اشاره به فعالیت 800 واحد زیرمجموعه این صنف که از آن 130 مورد مربوط به قنادی‌ها است، از« کمبود» و «گرانی» شدید آرد، روغن و شکر مورد نیاز قنادی‌ها و واحدهای مربوطه گفت.

کاهش قدرت خرید مردم و شیوع کرونا

محمدی با بیان اینکه قنادی‌ها در مقایسه با سایر صنوف بیشترین خسارت را به دلیل کمبود آرد و روغن متحمل شده‌اند، اضافه کرد: کاهش قدرت خرید مردم به دلیل مشکلات اقتصادی و آغاز موج سوم کروناویروس در کنار افزایش قیمت مواد اولیه قنادی‌ها را دچار مشکل کرده است و بسیاری از آن‌ها را که به طور متوسط 10 تا 20 نیروی کار دارند، در آستانه تعدیل نیرو قرار داده است.

وی با اشاره به خسارت 50 میلیون تا 200 میلیون تومانی 130 قنادی زنجان در ابتدای سال جاری عنوان کرد: قنادی‌ها در آستانه عید نوروز نسبت به پخت شیرینیجات اقدام می‌کنند، چرا که روزهای پایانی سال و ایام نوروز بهترین زمان برای کسب سود و بازار گرمی آن‌هاست اما شیوع کروناویروس سبب شد تا حجم بالایی از تولیدات دست قنادی‌ها مانده و فاسد شود.

محمدی، نیاز مصرف ماهانه آرد قنادی‌های زنجان را 55 هزار و 200 کیلو اعلام کرد که با توجه به مشکلات یاد شده میزان مصرف آن‌ها یک سوم کاهش یافته است. البته با وجود کاهش یک سومی مصرف قنادی‌ها به آرد، دسترسی به همین میزان نیز آسان نیست.

بن‌بست بازار اقلام مصرفی و خوراکی؟

وی ضمن انتقاد از نوسان قیمتی مواد اولیه قنادی‌ها افزود: تا دو ماه قبل کاکائو 38 هزار تومان، کنجد 30 هزار تومان، خامه شیرینی پاستوریزه 25 هزار تومان بود اما حالا قیمت این کالاها به ترتیب به 120، 60 و 42 هزار تومان رسیده است. این نوسان قیمتی که هر ماه وجود دارد سبب شده تا تولیدکننده نیز درصد ناچیزی قیمت را افزایش دهد که با برخورد تعزیراتی مواجه می‌شود. این مهم به چالش جدی بین بازرسان و اصناف تبدیل شده است. از یک سو تعزیرات معتقد است باید قنادی‌ها و صنف مربوطه طبق قیمت اعلام اتحادیه ذیربط نسبت به عرضه محصول اقدام کند از سوی دیگر فروشنده‌ها می‌گویند وقتی مواد اولیه را افزایش 80 درصدی قیمت، می‌خرند طبق قانون درصد ناچیزی (حدود 2 درصد) را لحاظ و محصول تولیدی‌شان را می‌فروشند.

محمدی ادامه داد: بازرسان تعزیرات طبق قانون حرف منطقی می‌زنند و اقدام‌شان بابت جریمه صنف مربوطه نیز درست است. طبق ماده 51 قانون نظام صنفی باید افزایش قیمتی هر سال یکبار صورت گیرد. در این راستا پس از اعلام قیمت نهایی حامل‌های انرژی، دستمزد نیروی کار، قیمت مواد اولیه و محصولات نیز در راستای نرخ‌های اعلامی دولت به صنف‌ها ابلاغ می‌شود اما در حال حاضر نرخ دستمزد کارگر، حامل‌های انرژی ثابت مانده اما قیمت مواد اولیه شاهد نوسان بوده و ماهانه افزایش 30 تا 40 درصدی را شاهد است و همین موضوع صنوف را با مشکل جدی مواجه کرده است.

راضی به افزایش قیمت‌ها نیستیم

محمدی با اشاره به پیشنهاد مسئولان مربوطه و صاحبنظران برای افزایش قیمت و اعلام نرخ جدید قنادی‌ها اعلام کرد: ما به هیچ عنوان راضی به افزایش قیمت نیستیم چرا که قدرت خرید مردم کاهش یافته و اگر قیمت‌ها افزایش یابد مطمئنا فروش هم کاهش می‌یابد. به طور مثال مردم شیرینی تر به قیمت 34 هزار تومان را نمی‌خرند چه برسد این شیرینی به 50 هزار تومان هم برسد.

مسئولان قیمت مواد اولیه را تثبیت کنند، کافی است!

وی با بیان اینکه ما پیشنهادمان به مسئولان کشوری این است که به جای افزایش قیمت، اقدامی در مسیر تثبیت قیمت انجام دهند، ادامه داد:* مسئولان قیمت مواد اولیه را تثبیت کرده و به نرخ سال 98 برگردانند تا فروشندگان صنف مربوطه نیز محصولاتشان را به قیمت سال 97 عرضه کنند.*

لزوم اختصاص سهمیه شکر، روغن و آرد به قنادی‌ها

این فعال اقتصادی با بیان اینکه آرد موردنیاز قنادی‌ها «آرد نول» بوده و از خارج از استان از جمله تهران، گلستان، همدان و مراغه وارد می‌شود در پاسخ به سؤالی در رابطه با امکان اختصاص سهمیه دولتی آرد، روغن و شکر برای کنترل بازار به صدای زنجان گفت: این مورد یکی از پیشنهادات اتحادیه برای بهبود وضعیت کنونی قنادی‌هاست. سهمیه شکر موردنیاز صنوف هدف به مدت 14 ماه (اواخر سال 97 تا اواخر سال 98) توزیع شد که در تامین نیاز مصرفی قنادی‌ها نقش مؤثری ایفا کرد.

محمدی اختصاص سهمیه به روغن آرد و شکر را دیگر پیشنهاد اتحادیه برای بهبود بازار اعلام کرد و گفت: معتقدیم دولت برای حمایت از قنادی‌ها و صنوف مربوطه باید بر روی گزینه اختصاص سهمیه شکر، روغن و آرد متمرکز شود. ما امروز یکشنبه 27 مهرماه طی با مسئولان انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده نشستی را بابت بررسی مشکلات تامین آرد، شکر و روغن قنادی‌ها و صنوف مربوطه برگزار می‌کنیم تا راهکارهای مناسب و پیشنهادات سازنده خود را ارائه دهیم.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکمبود آردقنادان زنجانرسول محمدی
sedayezanjannews.ir/nx4631


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»