کد خبر: 4654
1399/07/30 - 18:26


در پنجاه و هفتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی عنوان شد:

محور کار دولت و بخش‌خصوصی، نقشه راه تجارت خارجی باشد

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به اینکه مشاوران اتاق بازرگانی زنجان به صورت رایگان در طول ایام هفته در محل اتاق در بخش‌های مختلفی به مراجعه کنندگان مشاوره می دهند، گفت: موضوعاتی از جمله تامین اجتماعی و بیمه، مباحث مالیاتی، کارآفرینی و بانوان، کسب و کار و بازاریابی بین المللی و غیره از جمله این مشاوره ها است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پنجاه و هفتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان، ظهر روز به صورت ویدئو کنفرانس در محل استانداری و اتاق بازرگانی زنجان با حضور نمایندگان بخش خصوصی و دوایر دولتی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان، بررسی محورهای عملیاتی نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان و اقدامات صورت گرفته محور اصلی جلسه امروز شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان بود.

در این جلسه گزارشی از اقدامات و برنامه ها و فعالیت های اتاق بازرگانی زنجان طی 6 ماهه نخست سال 1399 در بخش های مختلف ارائه شد و همچنین آیین نامه اجرایی نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان تبیین شد که مورد استقبال استاندار زنجان قرار گرفت.

علی یگانه فرد رئیس اتاق بازرگانی زنجان در ابتدای این جلسه با تبریک فرا رسیدن روز ملی صادرات به فعالان اقتصادی و صادرکنندگان استان زنجان، اظهار کرد: بر اساس آمار طی شش ماه نخست سال جاری ۹۹ میلیون دلار صادرات از استان زنجان به مقصد کشورهای مختلف صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش حدود ۲۰ درصدی را نشان می دهد که شیوع ویروس کرونا و مشکلات تعهدات ارزی موجب کاهش میزان صادرات از مبدا استان زنجان شده است.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه گزارش فعالیت‌ها و اقدامات اتاق بازرگانی زنجان طی ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۹ در بخش های مختلف، ابراز کرد: از جمله مهم ترین این موارد می توان به ایجاد و برگزاری جلسات ستاد احیاء واحد های تعطیل ، برگزاری جلسات مختلف  با حضور تعدادی از مسئولان کشوری و معاونان وزاء ، برگزاری جلسات کمیته پایش تعهدات ارزی ، افتتاح خانه هلال اتاق بازرگانی زنجان، بحث کمک های مومنانه و همچنین اقدامات در توزیع مواد ضدعفونی ماسک و تجهیزات پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی استان و تدوین نقشه راه تجارت خارجی اشاره کرد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به اینکه مشاوران اتاق بازرگانی زنجان به صورت رایگان در طول ایام هفته در محل اتاق در بخش‌های مختلفی به مراجعه کنندگان مشاوره می دهند، گفت: موضوعاتی از جمله تامین اجتماعی و بیمه، مباحث مالیاتی، کارآفرینی و بانوان، کسب و کار و بازاریابی بین المللی و غیره از جمله این مشاوره ها است.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان به حضور نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان در کارگروه های حل اختلاف مالیاتی و جلسات کارگروه تامین اجتماعی استان نیز اشاره کرد و افزود: فعالیت صندوق فناوری ارزش آفرین اشراق که اتاق عمده سهامدار آن است نیز در بخش‌های مختلف چون تسهیلات به شرکت های دانش بنیان، انعقاد قرارداد با موسسات و برگزاری دوره های آموزشی و عضویت در انجمن سرمایه گذاری و ... پیگیری شده است.

وی با بیان اینکه کمیته احیای واحدهای راکد تولیدی در استان زنجان به همت اتاق بازرگانی برای نخستین بار با تهیه بانک اطلاعاتی از واحدهای تولیدی استان از ابتدای سال آغاز به کار کرد، گفت: در جلسات اصلی و کارشناسی این کمیته با ۱۸ مصوبه ، مشکلات ۱۸ واحد تولیدی به صورت تک به تک بررسی شده و ۴ پرونده نیز به ستاد تسهیل ارجاع داده شده است.

یگانه فرد با اشاره به برگزاری ۸ جلسه کمیته پایش رفع تعهدات ارزی در اتاق بازرگانی زنجان با همکاری سازمان صمت و سایر دستگاهای اجرایی و نظارتی اظهار کرد: برگزاری این جلسات منجر به نتایج خوبی در استان شد، در این جلسات پرونده ۸۵ شرکت و شخص حقیقی بررسی شد که در نتیجه از اقدامات قهری در استان زنجان با همکاری و تعامل  مسولان و متفاوت از سایر نقاط کشور جلوگیری به عمل آمد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه اتاق در بخش آموزش و پژوهش طی 6 ماهه امسال 14 دوره آموزشی رایگان برگزار کرده که در آن ۳۴۳ نفر آموزش دیده‌اند، گفت: در بخش شورای گفتگوی اتاق از ابتدای سال آمادگی خود را برای برگزاری جلسات هر چه بیشتر و بررسی بیشتر مشکلات واحدهای تولیدی اعلام کرد و در حال حاضر نیز با تمام توان تا آخر سال آمادگی این را دارد که با برنامه‌ریزی جلسات هر 15 روز یکبار برگزار نماید .البته باید به کیفیت جلسات نیز توجه شود تا موضوعات پیش از طرح در شورا در جلسات کارشناسی مورد بررسی قرار گیرند.

وی با اشاره به کمک های یک میلیارد و 100 میلیون ریالی اتاق بازرگانی زنجان در بخش کمک های مومنانه اظهار کرد: با همکاری اتاق همچنین ۱۶ میلیارد ریال کمک نیز در بخش‌های مختلف از سوی فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی جمع‌آوری و به نیازمندان اهدا شد.

یگانه فرد در ادامه جلسات کمیسیون‌های تخصصی اتاق و ارائه مشاوره و نظرهای تخصصی در این جلسات را نیز از دیگر بخش های فعالیت اتاق بازرگانی زنجان اعلام کرد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به آمار صدور گواهی مبدا اتاق بازرگانی زنجان و همچنین صدور و تمدید کارت های بازرگانی خاطرنشان کرد ؛ در بخش نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان نیز موضوعات مختلف مورد توجه قرار گرفته و عملیاتی کردن آن از  سوی اتاق پیگیری شده که در این زمینه در نخستین گام سفیر بنگلادش به استان زنجان سفر کرد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه های اتاق برای عملیاتی کردن نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان به تدوین آیین‌نامه نقشه راه تجارت خارجی به استان و برنامه‌ریزی برای دعوت از سفرای  کشورهای هدف برای حضور در استان زنجان اشاره کرد و افزود: جلسه با وزارت امور خارجه در تهران به منظور اجرا کردن نقشه راه و برنامه ریزی برای دیدار با سفرای ؛ پاکستان ، ویتنام، ازبکستان، اندونزی و آفریقای جنوبی و دیدار و گفتگو با معاونان رئیس جمهور از دیگر برنامه های اتاق در این بخش است.

وی به رایزنی با سفارت سوریه و عراق در تهران به منظور صادرات آرد از استان ذیل نقشه راه و دعوت از دبیرکل اتاق بازرگانی بین المللی در تهران و انجام جلسه پیرامون واردات خاک روی از تاجیکستان و همچنین اقدامات اولیه به منظور راه‌اندازی مرکز شتاب دهنده تجاری و راه اندازی کانون خلاقیت و شکوفایی تجاری استان زنجان اشاره ای داشت و اظهار کرد: جلسه مشترک با شرکت عراقی الرافدین به منظور همکاری دفاتر خارجی استان و همچنین برگزاری دوره آموزشی تجارت با روسیه و کشورهای cis صورت گرفته و پروپوزال های ارسالی به سفارت بنگلادش جهت همکاری های مشترک انجام شده است.

یگانه فرد با بیان اینکه دیدار و گفتگویی با وزیر دفاع در راستای تبادل نظر پیرامون نقشه راه تجارت خارجی صورت گرفت، به بررسی ظرفیت‌های کشاورزی استان به منظور صادرات و بررسی ظرفیت و پتانسیل صنایع دستی چون مس اشاره داشت و گفت: ثبت ملی و جهانی برند زیتون استان زنجان در راستای ایجاد برند محصولات کشاورزی از دیگر برنامه ها ذیل نقشه‌ راه تجارت استان زنجان است.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان تاکید کرد: اتاق بازرگانی زنجان با تمام توان خود در کنار مدیریت استان برای حل مشکلات و توسعه و پیشرفت قرار دارد.

در ادامه محمدرضا آبی پور معاون امور اقتصادی استانداری زنجان با بیان اینکه باید با همکاری همه دستگاه ها، توازن در برنامه ریزی پیرامون عملیاتی کردن نقشه راه تجارت خارجی مورد توجه باشد، گفت: تجارت خارجی ما و همه جهان تحت تاثیر ویروس کرونا بوده است که در همین راستا باید برنامه ها به گونه ای طرح شود تا بتوان آن را هرچه بیشتر عملیاتی کرد.

در بخش پایانی این جلسه فتح الله حقیقی استاندار زنجان با اشاره به دیدار اخیر با وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در این دیدار گشایش های خوبی درخصوص حل برخی مسائل مربوط به حوزه صنعت و معدن استان ایجاد شد که یکی از آن ها کسب مجوز واردات از محل ورود موقت بود.

وی با تاکید بر لزوم افزایش جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان تا پایان سال، ابراز کرد: برای تدوین نقشه راه تجارت خارجی زحماتی زیادی کشیده شده و در مهلت تعیین شده نظر خواهی های لازم صورت گرفت که الان زمان اجرای آن است و مبنای کار نیز این نقشه راه باید باشد ، در صورت وجود موانع بر سر راه اجرای نقشه راه استان، لازم است همه دستگاه ها کمک کنند تا مسائل حل شود .

استاندار زنجان با تاکید بر اینکه اجرای سند تجارت خارجی استان نباید رها شود، تصریح کرد: شیوع کرونا، صادرات و واردات و اقدامات این حوزه را تحت تاثیر قرار داده ولی باید در نظر داشته باشیم کرونا دائمی نخواهد بود بلکه باید اهداف سند تجارت خارجی استان را با شرایط کرونایی به پیش برده شود چرا که در همین شرایط هم می شود کارهایی انجام داد.

استاندار زنجان با بیان اینکه در حال حاضر این نقشه راه تصویب شده و در حال حاضر زمان عملیاتی کردن  برنامه های آن است، گفت: مسولان همکاری لازم را در راستای اجرایی کردن این نقشه راه داشته باشند.

حقیقی با بیان اینکه محور و اساس شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در استان، باید نقشه راه تجارت خارجی باشد و الگوی بخش خصوصی نیز در استان باید همین سند باشد.

حقیقی در پایان تاکید کرد: در شرایط کنونی، کوچکترین اختلاف و اشکال، گناه است، هنر بزرگ مدیران این است که همراهی و کمک کنند تا اتفاقات خوبی رخ دهد، چرا که تحقق چنین امری به نفع همه خواهد بود.

940

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناتاق بازرگانی زنجاناستانداری زنجانیگانه فرد
sedayezanjannews.ir/nx4654


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»