کد خبر: 4658
1399/08/01 - 10:8


صدای زنجان سرنوشت سرمایه‌های خرد مردم در شرایط اقتصادی فعلی را بررسی می‌کند

پول‌های سرگردان

تحلیل‌گر مسائل اقتصادی: دولت به درستی نتوانست حجم عظیم نقدینگی مردم را در بازار سرمایه فریز کند!/ عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان: مردم با خرید سهام‌های بنیادی و نگاه بلندمدت، بورس را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- اقتصاددانان و صاحبنظران با اشاره به سقوط قیمت‌ها در بازار دلار، سکه، خودرو و طلا در اثر نوسانات شدید نرخ ارز که سبب ایجاد سردرگمی در بین مردم برای متمرکز کردن نقدینگی‌شان شده، معتقدند بازار بورس بهترین گزینه برای کسب سود می‌تواند باشد به شرط کسب اطلاعات دقیق از بازار سرمایه، داشتن نگاه بلندمدت و خرید سهام‌های بنیادی!

دیروز چهارشنبه 30 مهرماه از این جهت برای بازار ارز مهم بود که تا حدی مشخص می‌شد، ریزش روز قبل از آن از پشتوانه بنیادی برخوردار بوده است یا دلار تنها با چاشنی هیجان ارزش خود را از دست داده است. 

پیش‌بینی دقیق قیمت در چنین روز حساسی که به احتمال زیاد معامله گران احساسی و هیجانی رفتار خواهند کرد، دشوار است. در کنار این، بانک مرکزی سیگنال مشخصی نداده است که در پی تثبیت قیمت‌ها در چه سطوحی است. 

معامله‌گران و فعالان بازار ارز معتقدند آنچه موجب سقوط قیمت دلار شده است افزایش عرضه در بازار است اما نه از طریق تزریق و تلاش سیاستگذاران بلکه به گفته آن‌ها این مردم هستند که ارزهای خود را به برای فروش به بازار آوردند و طرف عرضه را تقویت کرده‌اند.

 هدایت حجم نقدینگی مردم توسط دلالان در غیاب دولت

کارشناسان معتقدند اخیرا با جلو افتادن «جو بایدن» در نظرسنجی‌های انتخابات آمریکا، انتظار کاهش قیمت دلار در پی انتخاب او افزایش پیدا کرده است، بنابراین مردم برای این که جلوی زیان را بگیرند از حالا شروع به فروش ارزشان در بازار کرده‌اند.

البته برخی نیز معتقدند که تردید دلالان بازار ارز برای نگهداری دلار بیشتر شده و همین روند قیمت دلار را نزولی کرده است.

عباس بهنود، تحلیل‌گر اقتصادی در گفت‌وگو با صدای زنجان حجم نقدینگی را به سیلابی تشبیه می‌کند که هر بار به سمت یکی از بازارها شیفت پیدا کرده و آن را به تلاطم می‌کشاند. 

بهنود که معتقد است دلالان همان لیدرهای نقدینگی‌ هستند که هدایت پول مردم را با پیش‌بینی‌های درست یا غلط‌شان در دست گرفته‌‌اند، می‌گوید: دولت اگر بخواهد می‌تواند کنترل حجم بالایی از نقدینگی‌ها را در دست گرفته و ضمن جلوگیری از سردرگمی و معلق ماندن آن‌ها، مبالغ را در بازار مطمئنی همچون بورس فریز کند اما در حال حاضر بازار دست دلالان افتاده و بازارسازی توسط این رهبران صورت می‌گیرد. مصداق این اظهاراتم، 7 ماهه سال جاری است که شاهد شیفت‌های مکرر نقدینگی مردم از بازاری به بازار دیگر هستیم بدون اینکه سودی برای آن‌ها ایجاد کرده باشد اما در عوض سرمایه‌داران تا 5 برابر سرمایه‌شان کسب سود کرده‌اند!

تحلیل‌گر مسائل اقتصادی اضافه می‌کند: تورم عاملی برای داغ شدن پول است که به اصطلاح به آن پول داغ می‌گویند. وقتی اقتصاد به این مرحله می‌رسد پول به سرعت می‌تواند بین داخل و خارج بازارها جابه‌جا شود که به‌طور بالقوه به بی‌ثباتی بازار منجر می‌شود. البته ما به این مرحله نرسیده‌ایم، در حال حاضر گردش پول بین مردم بیشتر شده است. مردم از دلهره ضرر کردن تمایلی برای نگهداری پول نقد ندارند.

 جای خالی برنامه عملیاتی در حوزه اقتصاد

این تحلیل‌گر مسائل اقتصادی که دولت را مسبب اصلی ناملایمات عرصه اقتصادی کشور می‌داند، می‌گوید: فارغ از نگاه حزبی باید بگویم دولت‌های ما چه اصلاح‌طلب باشد چه اصول‌گرا سیستم اقتصادی کشور را در سال‌های آخر خدمت به حال خود رها می‌کنند. کشور ما به لحاظ منابع مشکل آنچنانی ندارد که همه چیز را به تحریم‌ها ربط دهیم. اگر حلقه‌ای از تولید را در کشور کم داشتیم دولت می‌توانست ظرف دو سال آن را جبران کند. 

بهنود با تاکید بر اینکه متاسفانه برنامه عملیاتی و جامع که بتواند سیستم اقتصادی کشور را به حالت پایدار برساند وجود ندارد، تصریح می‌کند: اگر به دنبال اقتصاد پایدار هستیم باید شرایط لازم را نیز مهیا کنیم. متاسفانه تا به امروز روزنه امیدی برای ایجاد و تشکیل این سیستم نظام‌مند ندیده‌ام.  

بورس؛ فرصتی برای رشد اقتصادی که مغفول ماند

این اقتصاددان با بیان اینکه بورس بهترین جایی بود که دولت می‌توانست با فریز کردن نقدینگی‌ها، کشور را به سمت رشد اقتصادی سوق دهد، عنوان می‌کند: دولتمردان به جای حمایت تدوین برنامه‌های اقتصادی دارای قابلیت اجرایی، در اظهارات و سخنرانی‌های خود در رابطه با بازار، پالس‌هایی را ارسال می‌کنند، افراد سرمایه‌گذار که در واقع به بازارسازان اقتصاد کشور مبدل شده‌اند و به دنبال این سرنخ‌ها هستند، با پیش‌بینی درست یا غلط، بازار را به آشوب می‌کشند.

 شاهد هیجانات بازار هستیم

رضا پیرایش، عضو هیئت علمی دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه منابع پولی و مالی بین بازارهای مختلف اعم از کالا، ارز و سرمایه مدام در حال انتقال است، به حضور صاحبان سرمایه هنگفت در بازار و تشویق مردم برای متمرکز کردن نقدینگی اشاره کرده و می‌گوید: عده‌ای از سرمایه‌داران منابع هنگفت خود را وارد بازار سرمایه کرده و سبب بالا رفتن شاخص‌ تا بالای 2 میلیون می‌شوند، مردم عادی نیز با مشاهده وضعیت مثبت بازار برای کسب سود بیشتر به بازار سرمایه ترغیب می‌شوند. سرمایه‌داران پس از هدایت نقدینگی مردم به بازار سرمایه، نقدینگی خود را از بورس خارج کرده و به سمت بازار طلا، سکه، مسکن و غیره هدایت کرده و هر بار با جذب مردم به بازارهای مدنظر خود، پس از به اوج رساندن بازار مدنظر و کسب سود حداکثری ضمن التهاب در بازار، مدام بازارها را تحت کنترل خود می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بازار ارز و دلار افت فاحشی نداشته است، ادامه می‌دهد: در عرض دو سال دلار از 3 هزار و 500 تومان به 32 هزار تومان رسید یعنی افزایش 9 تا 10 برابری! هم‌اکنون قیمت دلار به 27 هزار تومان رسیده است که در مقایسه با قیمت چند روز گذشته افت چندانی را نشان نمی‌دهد. 

پیرایش معتقد است  وقتی نرخ دلار به شاخص‌های اعلامی رای تورم رسید، آن وقت می‌توانیم ادعا کنیم که افت قیمت دلار منطقی است و دلار 27 یا 28 هزار تومانی را نمی‌توانیم افت منطقی تلقی کنیم. او می‌گوید: هنوز بازار دلار جا دارد افت قیمتی بیش‌تر از 27 هزار تومانی را هم تجربه کند.

این تحلیل‌گر با بیان اینکه انتشار و درز اخبار مربوط به انتخابات آمریکا و غیره در ایجاد هیجانات بازار تاثیرگذار است، ریسک‌پذیر بودن را از ویژگی‌های اصلی سرمایه‌گذاران در بازارهای مختلف دانسته و تصریح می‌کند: کسی که بدون بررسی و تحقیق، وارد حوزه کسب و کار شده قطعا ضرر می‌کند. به طور مثال شخصی که دلار 20 هزار تومانی را به امید فروش آن به قیمت 50 هزار تومان خریداری می‌کند باید انتظار هر گونه مخاطره را داشته باشد. 

بورس؛ مطمئن‌ترین بازار 

پیرایش با اشاره به وضعیت مطلوب بازار سرمایه عنوان می‌کند: بسیاری از افرادی که به سمت بازار دلار و غیره رفته بودند نقدینگی خود را به بازار سرمایه هدایت و سهام‌های بنیادی را خریداری کردند. اگر دید بلندمدت در بین سهام‌داران بورس وجود داشته باشد، مطمئن باشند که هرگز ضرر نخواهند کرد. مردم باید در وهله نخست نگاه بلندمدت به بازار سرمایه داشته و نسبت به خرید سهام‌های بنیادی اقدام کنند و نگران هم نباشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان که به عدم دخالت دولت در بازار اعتقاد دارد این را هم می‌گوید که دولت نباید برخی از بازارها نظیر بازار ارز که اثرات زیادی بر زندگی مردم دارد را رها کند. در حال حاضر به دنبال نوسانات نرخ ارز، بازار بسیاری از اقلام اساسی و مصرفی نظیر لوازم برقی دچار تلاطم شده است. متاسفانه نرخ ارز به سرعت بالا رفت اما روند کاهشی آن آنچنان آهسته است که در بازار محسوس نیست. 

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسرمایه های خردبازار سرمایهرضا پیرایش
sedayezanjannews.ir/nx4658


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»