کد خبر: 4689
1399/08/06 - 16:35


دبیر زنجانی بنیاد ملی گندم‌کاران در واکنش به اعلام قیمت 4 هزار تومانی خرید تضمینی گندم:

یارانه نان را از جیب کشاورز می‌دهند

علی خانمحمدی: اگر به مفهوم هدفمندی یارانه‌ها معتقدیم باید این یارانه به سمت تولید هدایت شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، پس از ارائه گزارش دستگاه‌های مرتبط در خصوص تامین گندم کشور و اقدامات صورت گرفته برای تداوم خودکفایی و ارائه به صرفه‌تر نان به مردم، قیمت خرید تضمینی گندم که پیش از این در شورای اقتصاد مورد تایید قرار گرفته بود، برای سال زراعی آینده، 4 هزار تومان تعیین شد اما دبیر زنجانی انجمن بنیاد ملی گندم‌کاران با اشاره به قیمت بالای نهاده‌های کشاورزی تاکید کرد این قیمت به هیچ عنوان برای گندمکاران به صرفه نیست و اگر نرخ اصلاح نشود باید منتظر قاچاق گندم به خارج از کشور باشیم!

علی خان‌محمدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با تاکید بر لزوم اصلاح قیمت 4هزار تومانی خرید تضمینی گندم اظهار کرد: نرخ ابتدایی بنیاد ملی گندمکاران به میزان 4500 تا 4800 تومان بر اساس آیتم‌های موجود در اراضی و مزارع محاسبه شده بود. حتی در بررسی‌های صورت گرفته توسط مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت جها کشاورزی این مبلغ مورد تائید قرار گرفته بود.

وی با بیان اینکه نرخ یاد شده قبل از گرانی نهاده‌های کشاورزی از جمله کود شیمیایی بود، اضافه کرد: پس از احتساب افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی، بنیاد ملی گندمکاران نرخ 5200 تومانی را به مجلس و وزارتخانه متبوع اعلام کرد.

دولت فقط برای گندمکاران داخل کشور پول ندارد؟

وی با اشاره به اینکه قیمت تضمینی تعیین شده برای محصولات سال آینده 4 هزار تومان است، تصریح کرد: سال گذشته قیمت 2500 تومان تعیین شده بود که امسال 1500 تومان افزایش پیدا کرد. طبق اطلاعات موثقی که از دولت شنیدم سال گذشته 3 میلیون تن گندم به قیمت کیلویی 6200 تومان با ارز 4200 تومانی وارد کشور شد. سؤال من این است چرا وقتی نوبت به گندمکاران داخل کشور در حوزه اعلام نرخ خرید تضمینی گندم می‌رسد منابع مالی دولت محدود است اما به راحتی و بدون اینکه مشکلی باشد چندین برابر نرخ خرید در داخل کشور، نسبت به خرید محصول از خارج از کشور اقدام می‌کند؟

خان‌محمدی معتقد است که نرخ تضمینی تعیین شده از سوی دولت واقعی و منطقی نیست و اگر قیمت گندم را با سود پایین هم حساب کنیم از 5 هزار تومان پایین‌تر صرفه اقتصادی ندارد و باز هم وارد دلال بازی خواهدشد و نهایتاً پایداری و الگوی کشت به خطر می‌افتد. هر چند این نرخ در مقایسه با نرخ سال‌های قبل بد به نظر نمی‌رسد.

خان‌محمدی با بیان اینکه دولت باید با نگاه مثبت به پایداری تولید و نرخ‌گذاری اصولی در خرید تضمینی گندم سبب ایجاد رغبت در کشاورزان جهت هدایت به کانال سرمایه‌گذاری شود با اشاره به شیوع کروناویروس و تاثیرپذیری اقتصاد کشور از آن ابراز کرد: ذخیره‌سازی غلات و امنیت غذایی در شرایط کنونی بسیار مهم است. نرخ تضمینی گندم اگر منطقی باشد علاوه بر جلوگیری در بروز مشکل در چرخه خرید و ذخیره گندم، سبب ایجاد رفاه برای تولیدکنندگان می‌شود این موضوع باید مدنظر دولتی‌ها باشد.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی درمورد تأثیرات خرید تضمینی بر صنایع کشور گفت: نرخ خرید تضمینی محصولات بر همه مراحل کاری صنایع تأثیرگذار است؛ یعنی از آنجایی که بخشی از صنعت به بخش کشاورزی وابسته است، لذا فقط برنامه‌ریزی دقیق و نرخ تضمینی عادلانه می‌تواند همه این بخش‌ها را به ثبات برساند.

دولت یارانه را به تولید بدهد

وی با اشاره به اختصاص یارانه به آرد نانوایی‌ها تصریح کرد: دولت این یارانه را نه از جیب خودش بلکه از جیب کشاورزان می‌پردازد. اگر به مفهوم هدفمندی یارانه‌ها معتقدیم باید این یارانه به سمت تولید هدایت شود، به نظرم مسئولان باید این مهم را به صورت کارشناسی‌شده و در راستای حفظ پایداری تولید مدنظر قرار دهند.

طرح اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم در انتظار نظر شورای نگهبان

دبیر زنجانی بنیاد ملی گندم‌کاران با اشاره به اینکه پیشنهاد اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم از 4 هزار تومان به 4500 تا 4800 تومان برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است،در مورد احتمال عدم فروش گندم به دولت از سوی گندمکاران در اعتراض به نرخ خرید تضمینی گندم (4 هزار تومان) به صدای زنجان گفت: موافقت با قیمت 5 هزار و 200 تومانی را بعید می‌دانم اما امیدوارم شورای نگهبان با ارائه مصوبه‌ای با قیمت 4 هزار و 500 تا 4 هزار و 800 تومان موافقت کند. اگر نرخ اصلاح نشود مشکلات آن پای همه را می‌گیرد و باید منتظر قاچاق گندم به خارج از کشور باشیم!

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانخرید تضمینی گندمعلی خانمحمدییارانه نان
sedayezanjannews.ir/nx4689


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»