کد خبر: 4704
1399/08/09 - 19:13


نماینده مردم خدابنده در مجلس درباره طرح دوفوریتی جهش تولید و تامین مسکن گفت:

دست‌هایی در کارند که نمی‌خواهند

سیدالبرز حسینی: گاهی حس می‌‌شود دست‌هایی در کارند که نمی‌خواهند طرح در صحن مجلس رسیدگی شود!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- طرح دوفوریتی جهش تولید و تامین مسکن تقریبا به تصویب رسیده، حدود 2 الی 3 هفته نیز زمان می‌برد تا در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفته و مواد آن جزء به جزء بررسی شود اما نماینده مردم خدابنده که سخنگوی کمیسیون عمران مجلس نیز هست بر لزوم تصویب آن در مجلس اصرار دارد و می‌گوید: طرح دوفوریتی تقریبا به تصویب رسیده اما گاهی انسان حس می‌کند دست‌هایی در کارند که نمی‌خواهند در این شرایط، طرح جهت بررسی بیشتر به صحن بیاید!

سیدالبرز حسینی در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان، مسکن را یکی از نیازهای اساسی خانوارها دانست که به دلیل افزایش قیمت در اجاره بها، خرید و فروش، مصالح ساختمانی و غیره دچار مشکل جدی شده است.

صنعت ساخت‌وساز کشور کاملا بومی است

نماینده مردم خدابنده در مجلس با اشاره به کامل بودن زنجیره تولید سیمان در کشور عنوان کرد: در حال حاضر دانش فنی و مواد اولیه برای تولید مسکن کامل بومی است و حتی بخشی از این چرخه هیچ ارتباطی به تکانه‌های ارزی ندارد و قاعدتا موارد دیگری در افزایش مصالح ساختمانی دخیل است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه ما اعتقادی نداریم هر آنچه که در بخش عمران به حوزه ساخت و ساز ارتباط دارد اعم از کاشی، سرامیک، آجر، سیمان و میلگرد مازاد بر نیاز تولید است، اضافه کرد: کمیسیون عمران مجلس با ورود به قیمت مصالح ساختمانی با طرح دو فوریتی جهش تولید و عرضه مسکن را در سه محور پیگیری می‌کند که مصالح ساختمانی یکی از این محورهاست.

حسینی وزارت راه و شهرسازی و مجموعه بخش خصوصی تولیدکننده مسکن را دو مشتری اصلی این حوزه اعلام کرد و با اشاره به وظیفه صمت (صنعت، معدن و تجارت) و وزارت راه و شهرسازی که صفر تا 100 کنترل بازار مسکن را بر عهده دارند، گفت: ما معتقدیم هیچ کنترلی در بازار مسکن وجود ندارد. لذا بخش عظیمی از این چرخه دست دلالان می‌چرخد. به جای اینکه تولیدات حوزه مصالح ساختمانی از محل کارخانه به دست مصرف‌کننده برسد در اثنای این فرآینده دست‌خوش رفتار دلالی می‌شود تا افزایش قیمت اتفاق بیافتد و وضعیت فعلی پیش آید.

وی با بیان اینکه به شخصه معتقدم مجلس از حیث رفتار نظارتی باید مسئولان را جهت پاسخگویی در رابطه با شرایط فعلی احضار کرده و از آن‌ها توضیح بخواهد، عنوان کرد: در کشور در حوزه تولید دو محصول سیمان و فولاد که در قیمت تمام شده مسکن نقش به‌سزایی دارند، مشکلی وجود ندارد و اتفاقا بیش از نیاز مصرف داخل هم است.

حسینی با اشاره به تولید 80میلیون تن سیمان در کشور که صفر تا 100 تولید آن بومی است، اضافه کرد: روند تولید این محصول به هیچ عنوان وابسته به ارز نیست. مصرف سیمان داخل کشور نیز 50 الی 60 تن است.

وی با بیان اینکه 5 تا 10 درصد تولید فولاد کشور آن هم در حوزه فولا اسفنجی به علت برخی از مصالح کارخانجات به ارزبری برمی‌گردد، اضافه کرد: 85 الی 90 درصد زنجیره تولید فولاد کشور بومی است. هم‌اکنون میزان تولید کارخانجات فولاد کشور 27 میلیون تن است که از این میزان 17 میلیون تن مصرف داخل می‌شود.

نفوذ مافیا به وزارت صنعت، معدن و تجارت؟

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: صحبت ما در مجلس این است که در داخل کشور کنترل متعارفی بابت مصرف داخل وجود ندارد تا مصالح ساختمانی به قیمت منطقی دست مصرف‌کننده برسد که این شدنی است. منتها مشکل اینجاست که دولت یعنی حوزه نظارتی دولت به وظیفه خود در این زمینه عمل نمی‌کند، وزارت صنعت، معدن و تجارت مافیایی است، فولاد که کاملا مشخص است! اما باید این را بدانیم اگر دولت بتواند صاحب حوزه مسکن شود و این بخش راه بیفتد نزدیک به 156 رشته مستقیم و غیرمستقیم درگیر می‌شود. به شخصه معتقدم بحث مسکن یکی از آیتم‌هایی است که اگر بر روی آن تمرکز کنیم و مشکلاتش را حل نماییم می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و خود ساخته شویم.

وی با بیان اینکه با ساخت 100 مترمربع حدود یک میلیون شغل مستقیم و غیرمستقیم را نمی‌گویم ایجاد می‌کنیم اما این میزان شغل را تثبیت می‌کنیم، از تاثیرات مستقیم ساختمان سازی بر حوزه صنعت و راه‌اندازی کارگاره‌های تولیدی گفت.

کمیسیون عمران مجلس به شدت پیگیری تصویب طرح جهش تولید و تامین مسکن است

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه طرح دو فوریتی تقریبا به تصویب رسیده اما گاهی انسان حس می‌کند دست‌هایی در کارند که نمی‌خواهند در این شرایط طرح جهت بررسی بیشتر به صحن بیاید، عنوان کرد: ما به شدت پیگیریم. معتقدیم مجلس انقلابی باید برای رفع مشکلات مردم گام بردارد، حتی کمیسیون عمران مجلس برای رفع مشکلات مردم در حوزه مسکن بیش از 30 جلسه تخصصی با حضور کلیه کارشناسان بخش خصوصی و دولتی، بانک‌ها تشکیل داد.

حسینی که معتقد است طرح جهش تولید و تامین مسکن می‌تواند به وضعیت کشور کمک کند، ابراز کرد: امیدواریم هیئت رئیسه مجلس موضوع را به صحن بیاورند تا شاهد به تعادل رسیدن بازار مسکن در این روزها باشیم، گرچه بحث مسکن موضوع فرارشته‌ای بوده و 3 الی 4 وزارتخانه به طور مستقیم درگیر این مهم هستند لذا ضروری است تمامی ارکان در کنار یکدیگر نسبت به بهبود وضعیت کمک کنند.

مصالح ساختمانی؛ عامل 20 الی 25 درصدی بازار مسکن

وی با عنوان اینکه تمامی فکر و ذکر مجلس این است که در التهابات امروز جامعه در کنترل بازار مسکن به نحوی به وظیفه خود عمل کند، اعلام کرد: عامل 20 تا 25 درصدی گرانی بازار مسکن به مصالح ساختمانی برمی‌گردد.

حسینی تامین منابع مالی را از دیگر عوامل تاثیرگذار در بازار مسکن دانست و گفت: در طرح دو فوریتی جهش تولید و عرضه مسکن به این موصوع اشاره شده است.

دولت؛ مخالف اصلی طرح جهش تولید و تامین مسکن

وی با اشاره به مخالفت بخش اقتصادی دولت با طرح یاد شده تصریح کرد: مسئولان مربوطه فکر می‌کنند این طرح پایه پولی را تغییر داده و نقدینگی را در جامعه افزایش می‌دهد اما ما چنین تصوری نداریم زیرا مکانیزم تامین منابع مالی کاملا روشن و مشخص بوده و دلایل کافی برای استدلالمان داریم.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس ابراز کرد: همانطور که گفته شد دولت از مخالفان جدی این طرح است، البته منظورم از دولت، بخش اقتصادی آن است وگرنه وزارت راه و شهرسازی در جلسات مربوطه شرکت کرده و کاملا در جریان عمق ماجراست، طی 5 الی 6 سال گذشته قدمی در خصوص تهیه و تولید و تامین مسکن برداشته نشده است.

منتظران مسکن

به گفته او در حال حاضر با حدود 12.5 میلیون جوان در شرف ازدواج، 2.5 میلیون جوانی که سن‌ ازدواجشان بالای 32 سال شده، 6 میلیون مستاجر داریم، نزدیک 20 میلیون حاشیه‌نشین داریم که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها شود.

حسینی با اشاره به روال طولانی قانونگذاری جهت بررسی این طرح به صدای زنجان گفت: حدود 25 روز قبل دو فوریت طرح جهش تولید و عرضه مسکن رای آورد. مجددا یک هفته نیز برای چکش‌کاری فرصت داده شد و در حال حاضر طرح برای در دستور کار قرار گرفتن، آماده شده است، حدود 2 الی 3 هفته نیز زمان می‌برد تا در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفته و مواد آن جز به جز بررسی شود. ما از هیئت رئیسه مجلس درخواست داریم که این طرح را مصوب کند.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسید البرز حسینیطرح دوفوریتی جهش تولید و تامین مسکننماینده خدابنده
sedayezanjannews.ir/nx4704


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»