کد خبر: 4717
1399/08/10 - 22:56


نماینده مردم زنجان و طارم در برنامه «دادرسانه» رادیو جوان:

قطعاً در واگذاری هلدینگ توسعه معادن روی بی‌دقتی رخ داده است

مصطفی طاهری: در حال حاضر بر روی کاغذ افرادی هستند که برای خرید شرکت اقدام کردند در حالی که پشت پرده این موضوع افراد دیگری هستند که اهلیت نداشته و صد در صد مدیریت شرکت بر عهده آن‌هاست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- موضوع واگذاری هلدینگ توسعه معادن روی ایران به صاحب خلع ید شده آلومینیوم المهدی که عدم اهلیت وی قبلاً به اثبات رسیده و تخلفاتی که در این واگذاری رخ داده، پیش از این در صدای زنجان و نیز رسانه‌های استانی و کشوری مطرح شده است.

این بار رادیو جوان در برنامه «دادرسانه» به موضوع واگذاری هلدینگ توسعه معادن روی ایران به صاحب خلع ید شده آلومینیوم المهدی پرداخت و تنها مسئولی که در این برنامه روی آنتن آمده و توضیحاتی در این زمینه ارائه داد مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس بود و هیچکدام از مسئولان دیگر در قوه قضائیه و نهادهای مربوطه در استان و نیز اعضای هیئت مدیره هلدینگ توسعه معادن روی ایران در این برنامه اظهارنظری در مورد تخلف رخ داده ارائه ندادند.

این نماینده مجلس ساعت 21 امشب (شنبه 10 آبان‌ماه) در برنامه دادرسانه در پاسخ به این سوال که در سفر رئیس قوه قضائیه به زنجان قول پیگیری موضوع تخلفات رخ داده در هلدینگ توسعه معادن روی ایران دادند ولی در حال حاضر در قوه قضائیه کسی از این موضوع اطلاع نداشته و اصلا مشخص نیست چه کسانی پیگیری کردند و نتیجه چه بوده؟ گفت: «بنده که پیگیر موضوع بودم، بعد از سفر رئیس قوه قضائیه به زنجان چند تیم برای بررسی موارد عنوان شده در مورد هلدینگ توسعه معادن روی ایران به زنجان آمدند ولی تاکنون مستنداتی مبنی بر این‌که آیا تحقیقاتی انجام شد یا خیر و آیا به نتیجه‌ای مبنی بر صحت موارد مطرح شده و تخلفات رخ داده رسیدند یا خیر؟ تاکنون پیگیری نکردم.»

وی در ادامه یادآور شد: تخلفات مطرح شده در مورد هلدینگ توسعه معادن روی ایران قابل پیگیری بوده و بنده قول پیگیری این موضوع را می‌دهم چرا که معتقدم با جدیت باید دنبال شود.

مشکل اصلی پایین بودن شفافیت اطلاعاتی و سامانه‌هاست چون داده‌ها قابل رصد نیستند

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا در قانون راهکاری برای برخورد با متخلفانی که این چنین قانون را دور می‌زنند پیش‌بینی شده است یا خیر؟ افزود: در حال حاضر بند قانونی در این زمینه را به خاطر ندارم ولی نکته مهم در این موضوع پایین بودن شفافیت اطلاعاتی و سامانه‌ها است و داده‌ها قابل رصد نیست.

وی با تأکید بر این‌که نبود شفافیت اطلاعاتی یک ضعف بزرگ در کشور است که در مجلس پیگیر حل این مشکل هستیم، خاطرنشان کرد: برای حل این‌گونه مشکلات در ابتدا باید سامانه جامع قابل تحلیل ایجاد کنیم تا مشکلات و تخلفات دیده شود.

به گفته طاهری در واگذاری صورت گرفته چند نکته اساسی وجود دارد که باید به آن توجه شود نخست این‌که واگذاری انجام شده با چه قیمتی بوده و مجموع داشته‌ها و دارایی‌های شرکت خریدار چه میزان برآورد شده است از طرفی باید دید تخلف از سوی خریدار رخ داده یا فروشنده.

وی معتقد است در این پرونده باید اهلیت خریدار و این‌که با چه نیتی این معامله را انجام دادند چرا که در حال حاضر بر روی کاغذ افرادی هستند که برای خرید شرکت اقدام کردند در حالی که پشت پرده این موضوع افراد دیگری هستند که اهلیت نداشته و صد در صد مدیریت شرکت بر عهده آن‌هاست.

به گفته این نماینده مجلس قطعاً در یک بازه زمانی در مورد واگذاری هلدینگ توسعه معادن روی ایران بی‌دقتی رخ داده و این بی‌دقتی‌ها در مورد بسیاری از شرکت‌های دیگر در کشور بوده و نمی‌توان گفت توسعه معادن روی یک مورد استثناست.

اگر شرکت تخلفی نکرده نباید از بررسی و شفاف‌سازی بترسد

وی با بیان این‌که اگر مشکلی وجود ندارد و تأکید بر عدم تخلف است نباید از بررسی موضوع بترسند اتفاقاً باید از شفاف‌سازی و بررسی بحث مطرح شده استقبال کنند، بیان کرد: شاید در این بررسی‌ها برخی به دروغ ادعا کردند که تخلفی در این شرکت رخ داده و شاید همه این بحث‌های مطرح شده ساختگی باشد.

طاهری می‌گوید با خصوصی‌سازی مخالف نیستم چرا که بخش خصوصی سبب افزایش راندمان می‌شود ولی معتقدم باید اخلا‌ق‌مند باشند.

گفتنی است هلدینگ توسعه معادن روی ایران در حوزه تولید شمش روی و سرب فعالیت داشته و زیرمجموعه بانک مهر اقتصاد ایرانیان بوده است در سال 96 به صورت بلوک سهمی در اسفند ماه به شرکت سرمایه‌گذاری تکتا واگذار شده است.

الهام احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتوسعه معادن رویمصطفی طاهریتخلف
sedayezanjannews.ir/nx4717


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»