کد خبر: 4725
1399/08/12 - 11:21


صدای زنجان گرانی کابینت آشپزخانه تحت تاثیر نوسانات دلار را بررسی می‌کند؛

احتکار؟

رئیس اتاق اصناف استان: اگر نرخ دلار تا یک ماه ثابت بماند، اجناس دپو شده به بازار سرازیر می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- سقوط آزاد دلار و رسیدن آن به نرخ 27 هزار تومان سبب شده تا فروشندگان به امید افزایش قیمت به بهانه بالا رفتن نرخ دلار از عرضه کابینت و تجهیزات مربوطه امتناع کنند. رئیس اتاق اصناف با اشاره به افزایش 2 تا 3 برابری و گاها 10 برابری قیمت‌ها در این بازار کابینت آشپزخانه شرط می‌بندد اگر نرخ دلار تا یک ماه ثبات باقی بماند تمامی اجناس دپو شده در انبارها به بازار سرازیر می‌شوند.

یکی از چالش‌های جدی و مهم اقتصاد کشور، افزایش قیمت دلار و بی ارزش شدن پول ملی است. در این شرایط قیمت بسیاری از کالاها و اجناس مرتبط با ارز، به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. امروزه بیشتر محصولات و کالاهایی که در داخل کشور تولید می شود، وابستگی به دلار دارد. به عبارت بهتر بسیاری از کالاها یا مستقیم از خارج وارد می شود و یا بخشی از مواد اولیه آن وارداتی است، یکی از این اجناس مربوط به مواد اولیه موردنیاز صنعت کابینت‌سازی است.

کابینت‌سازان زنجانی معتقدند گرانفروشی نمی‌کنند. از نظر آن‌ها وقتی قیمت مواد اولیه و تجهیزات گران شده آن‌ها هم باید آن را پس از احتساب سود حاصل از فروش، جنس را به مصرف‌کننده عرضه کنند.

افزایش 100 درصدی قیمت کابینت

یکی از کابینت‌سازان زنجانی که معتقد است قیمت مواد اولیه وارداتی پس از ورود به کشور چندین درصد هم افزایش می‌یابد، عنوان می‌کند: قیمت مواد اولیه جهانی حدود ۵۰ درصد ارزانتر از ایران است! این مواد پس از ورود به کشور افزایش قیمتی را شاهد شده است. به نظرم انحصار در تولید مواد اولیه در صنعت کابینت و MDF باعث افزایش قیمت محصول شده است.

وی با اشاره به تغییرات نرخ دلار و زیان‌های وارده به صاحبان کسب و کار در این صنف می‌گوید: نوسانات دلار سبب شده تا فروشندگان مواد اولیه نسبت به فروش محصول اقدام نکنند. چند وقت پیش برای یکی از مشتری‌ها MDF را 810 هزار تومان قیمت فاکتور کردم که فردای آن روز قیمتش به یک میلیون و 200 هزار تومان رسید! در حال حاضر به دلیل وضعیت بازار نمی‌توانیم قیمت نهایی را به مشتری بگوییم.

این فعال صنفی با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع که تعیین کننده قیمت نیز است جنس کابینت میتواند باشد، اضافه کرد: برخی از مدل‌های جدید بیشتر از بقیه مدل‌ها چشمگیرند و فضای آشپزخانه را زیباتر می‌کنند که مسلما هزینه ساخت را بالاتر می‌برد.

دیگر فروشنده کابینت نیز با اشاره به یکی از نمونه‌ها می‌گوید: کابینت روکش ممبران کره با بدنه ترک از بادوام‌ترین کارهاست که به‌صورت تقریبی متری ۳ میلیون و 700 هزار تومان است، البته چون نوسان دلار هنوز وجود دارد ممکن است تغییراتی در فاکتور نهایی انجام شود، به‌عنوان مثال اگر متراژ ساخت کابینت ممبران با بدنه ترک حدود 10 متر باشد. ساخت آن حدود 37 میلیون تومان می‌شود.

او می‌گوید: سال گذشته همین فصل برای یکی از اقوام کابینت نصب کردیم متری 2 میلیون و 500 هزار تومان که همان متر الان به ۳ میلیون و 700 هزار تومان رسیده است. الان برای اینکه قیمت‌ها را کمی پایین‌تر اعلام کنیم مجبوریم به مشتری بگوییم تا بعضی از اجزا را خودشان جداگانه تهیه کنند مثلا تهیه لولا و دستگیره را به عهده خودشان می‌گذاریم تا هر جنسی که خواستند از بازار بگیرند. به‌طور متوسط قیمت‌ها نسبت به سال گذشته بیش از 100 درصد و حتی بیشتر افزایش داشته است. این در حالی است که هنوز دستمرد نصاب و نیروی کار تغییری نکرده است.

بازار صاحب ندارد؟

بر اساس بررسی‌های میدانی، در حال حاضر واحدهای زیرمجموعه کابینت‌سازان در زنجان قیمت هر متر کابینت نئوپان روکش ملامینه 2 میلیون و 200 هزار تا 2 میلیون و 600 هزار تومان، قیمت کابینت ام‌دی‌اف ایرانی 3 میلیون تا 4 میلیون تومان، قیمت کابینت ام‌دی‌اف خارجی 3 میلیون و 400 تا 4 میلیون و 400 هزار تومان، قیمت کابینت هایگلاس ایرانی 4 میلیون تا 4 میلیون و 400 هزار تومان، کابینت هایگلاس خارجی 4 میلیون و 600 هزار تا 5 میلیون تومان، قیمت کابینت فلزی استیل 4 میلیون و 200 هزار تا 5 میلیون و 900 هزار تومان به مشتریان اعلام می‌شود.

یکی از شهروندان زنجانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با اشاره به غوغای قیمت‌ اقلام اساسی در بازار می‌گوید: 4 ماه قبل قیمت هر متر ورق ام دی اف 830 هزار تومان بود اما در حال حاضر این میزان به 2.5 میلیون تومان رسیده است. به نظرم بازار صاحب ندارد و کسی نیست با گران‌فروشان و متخلفان برخورد کند، هر وقت معترض می‌شویم مغازه‌دار می‌گوید قیمت دلار بالا رفته است.

امتناع از فروش تجهیزات کابینت به امید بالا رفتن نرخ دلار

سیدمحمود موسوی، رئیساتاق اصناف استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه به دلیل نوسانات دلار ثبات قیمتی در بازار کابینت را شاهد نیستیم، می‌گوید: چند وقت پیش از اتحادیه کابینت‌سازان زنجان خواستیم تا قیمت کابینت‌ها بسته به مدل و جنس را به ما ارائه کنند اما به دلیل عدم ثبات قیمت‌ها در بازار محقق نشد.

موسوی با بیان اینکه اکثر مواد اولیه کابینت وارداتی است از افزایش 3 تا 4 برابری و در برخی موارد تا 10 برابری قیمت انواع مدل کابینت خبر می‌دهد.

وی با بیان اینکه به دلیل نوسانات بازار هر گونه خدمات در حوزه کابینت و نصب توافقی است، عنوان می‌کند: معمولا در صنف کابینت‌سازی قیمت خدمات توافقی شده است.

اگر نرخ دلار تا یک ماه ثابت بماند، شک نکنید تمامی اجناس دپو شده به بازار سرازیر می‌شوند

رئیس اتاق اصناف استان زنجان با اشاره به تاثیرپذیری بازار کابینت از شایعات مربوط به بالا رفتن نرخ دلار پس از آرامش نسبی در این بازار می‌گوید: بسیاری از فروشندگان تا چند هفته پیش، تجهیزات مربوط به کابینت را در انبارها نگه داشتند به امید آنکه با بالا رفتن نرخ دلار قیمت‌ها را افزایش دهند. در این مدت با عدم عرضه مواجه بودیم. هم اکنون وضعیت در بازار دلار نسبتا آرام است اگر این شرایط تا یک ماه دیگر تداوم یابد شک نکنید تمامی اجناس و نه تنها کابینت‌ها از انبارها خارج و به بازار مصرف سرازیر می‌شوند.

موسوی با اشاره به کمرنگ بودن نظارت‌ها در صنف کابینت‌ساز و رصد قیمت‌ها به صدای زنجان می‌گوید: طبق قانون نظام صنفی هر اتحادیه‌ای دارای 5 کمیسیون به عنوان زیرمجموعه است که یکی از آن‌ها مربوط به کمیسیون بازرسی است. این کمیسیون موظف به بازرسی و کنترل قیمت‌ها در واحدهای زیرمجموعه بوده و در صورت نیاز می‌تواند از بازرسان اتاق اصناف نیز کمک بگیرد.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان زمان کاری صنوف را 10 الی 14 و 17 الی 20 هر روز اعلام کرده و می‌گوید: ساعت کاری بازرسان اتاق اصناف همانند سایر ادارات و دستگاه‌ها یعنی 8 الی 14 است. به بیانی دیگر بازرسان اتاق کار مفیدشان مربوط به ساعت 10 الی 13 است.

تغییر ساعت کاری بازرسان اتاق اصناف با هدف کنترل دقیق قیمت‌ها

وی با بیان اینکه عمده مردم بعدازظهر و عصرها را برای خرید انتخاب می‌کنند در نتیجه اگر قرار باشد تخلفی، افزایش قیمت یا گرانفروشی صورت گیرد مربوط به ترافیک مشتریان در مراکز عرضه‌کننده خدمات است، عنوان می‌کند: با توجه به حضور بازرسان در ساعت اداری در بازار، ضروری است برای کنترل دقیق قیمت‌ها ساعات کاری آن‌ها تغییر یابد.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان 10 الی 14 و 17 الی 20 را ساعت کاری بازرسان اتاق اعلام کرده و اضافه می‌کند: ما معتقدیم در غیاب بازرسان متخلفان با خالی دیدن میدان، حق مردم را ضایع کرده و سبب ایجاد نابسامانی در بازار می‌شوند، موضوع تغییر ساعت کاری را به بازرسان اعلام کرده‌ایم اما متاسفانه بازرسان اتاق اصناف در قبال آن مقاومت می‌کنند.

موسوی با اشاره به استعلا‌م‌های صورت گرفته از اداره کار به منظور عملیاتی کردن این موضوع تاکید می‌کند: در راستای عمل به ماده 26 قانون کار استعلام‌های مربوطه از اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان صورت گرفت که پس از بررسی مسئولان مربوطه اعلام شد که مشکل قانونی برای اجرایی شدن تغییر ساعت کاری بازرسان اتاق اصناف وجود ندارد.

بر اساس ماده 26 قانون کار، هر نوع تغییر عمده در شرایط کار که بر خلاف عرف معمول کارگاه و یا محل کار باشد پس از اعلام موافقت کتبی اداره کار و امور اجتماعی محل، قابل اجرا است. ‌در صورت بروز اختلاف، رای هیات حل اختلاف قطعی و لازم‌الاجرا است.

موسوی با اشاره به موافقت اداره کار استان زنجان با تغییر ساعت کاری بازرسان اتاق اصناف امیدوار است تا روند بازرسی و رصد قیمت‌ها در بازار دقیق‌تر از قبل شود.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانگرانی کابینتاتاق اصناف زنجاندلار
sedayezanjannews.ir/nx4725


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»