کد خبر: 4735
1399/08/14 - 16:39


صدای زنجان از وضعیت آلایندگی یکی از شرکت‌‌های روی مستقر در شهرستان ایجرود پس از اخطاریه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گزارش می‌دهد

پرونده خاکستری

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان: ریشه تمامی مشکلات مربوط به دپوی پسماند واحدهای روی مربوط به گذشته است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- فعالان محیط زیست با استناد به اخطاریه‌های مکرر زیست‌محیطی به یکی از شرکت‌های روی واقع در شهرستان ایجرود، مدعی‌اند با گذشت بیش از 1.5 سال از صدور آخرین اخطاریه، اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اقدامی برای برخورد انجام نداده به طوری که در حال حاضر نه تنها فرآیند دیوارکشی و ایزوله‌سازی در محل واحد انجام نشده بلکه دپوی پسماندها وسعت هم یافته است! در حالی که قرار بود اگر مسئولان این واحد نسبت به اخطارها بی‌توجهی کنند، مشمول مالیات برارزش افزوده و سایر برخوردهای قانونی شوند.

این شرکت طی سال‌های اخیر اخطاریه‌های متعددی از سوی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان زنجان دریافت کرده که آخرین مورد آن مربوط به دو اخطاریه در زمستان سال 97 (دی و اسفندماه) می‌شود.

پسماندهای بلاتکلیف؟

فعالان محیط زیست می‌گویند: پسماندهای این شرکت سالیان سال است که در ایجرود پابرجاست و با وجود پیگیری‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان تا به امروز نتیجه‌ای برای تعیین تکلیف آن‌ها نداشته و قانون مربوطه نیز اجرا نشده است.

اواخر سال 97 اداره کل حفاظت محیط زیست استان با ارسال اخطاریه دوم و با اشاره به ارسال اخطاریه‌های قبلی و بی‌توجهی مدیران مربوطه به آن مشکلات زیست محیطی را دوباره گوشزد کرد. در متن این اخطاریه مواردی اعم از «مدیریت نشدن هرزآب سطحی محوطه شرکت به دلیل نبود مدیریت صحیح پسماندهای نیکل و کادمیم که نهایتا منجر به هدایت پساب آلوده (حاوی فلزات سمی و خطرناک) به اراضی غیرایزوله پائین دست شده است»، «عدم ایزولاسیون و اخذ مجوز محیط زیستی جهت افزایش مساحت محل نگهداری پسماند و مدیریت صحیح محیط زیستی آن (در زمان بازدید پسماندهای سمی و خطرناک همچنان در محوطه کاملا غیرایزوله در محل خاکبرداری شده دپو گردیده بود)»، «محصور نبودن عرصه شرکت نسبت به اراضی اطراف (ضرورت دیوارکشی پیرامون شرکت)» و «ناکارآمد بودن سیستم تصفیه هوا به دلیل عدم مکش آلاینده‌های خروجی از کوره ریخته‌گری که در زمان بازدید منجر به آلودگی هوا در منطقه گردیده بود» ذکر شده است.

محیط زیست استان هم‌چنین تاکید کرده است که در صورت توجه نکردن مجدد به مفاد اخطاریه علاوه بر قرارگیری نام آن شرکت در فهرست صنایع آلاینده موضوع تبصره ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده در دوره چهارم سال 1397 در صورت استمرار وضعیت حاضر و رفع نشدن آلودگی مطابق قوانین و مقررات اقدام خواهد شد.

رضا رمضانی، فعال محیط زیستی در این رابطه مدعی است: مطابق این اخطاریه شمول مالیات برارزش‌افزوده در دوره چهارم سال ۹۷ برای شرکت، محرز است و اگر این واحد در فهرست واحدهای مشمول نباشد، اداره‌کل حفاظت محیط زیست تخلف کرده است. هم‌چنان‌که در متن این نامه هم ذکر شده، این واحد در سال های پیشین هم اخطارهایی دریافت کرده است. در حال حاضر نیز دیوارکشی و ایزوله‌سازی اتفاق نیفتاده و دپوی پسماندها وسعت یافته است. حالا باید مصوبه کمیته ماده ۱۱ را درباره این واحد مطالبه کرد که به این واحد مجوز بازیافت پسماند داده است تا علاوه بر سایر امتیازهای فراقانونی، زمینه واگذاری اراضی ملی از طریق کمیته امور زیربنایی هم فراهم شود یا نه!

چرا شرکت آلاینده بی‌توجه به اخطاریه‌های محیط زیست مشمول مالیات نشده است؟

وی با اشاره به توجه نکردن مسئولان واحد مورد نظر به اخطاریه‌های محیط زیست معتقد است: این بی‌توجهی آثاری مخرب بر سلامت انسان، محیط زیست دارد و مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست باید هر چه سریعتر بر اساس قانون با این واحد برخورد کنند. بیش از 1.5 سال است از صدور آخرین اخطاریه و هشدارهای محیط زیست به واحد مربوطه در رابطه با قرارگیری آن در فهرست صنایع آلاینده در کنار برخوردهای قانونی می‌گذرد اما چرا اداره کل حفاظت محیط زیست استان به وظیفه خود در چارچوب قانون عمل نکرده است؟ این شرکت طبق قانون باید در فهرست صنایع آلاینده موضوع تبصره ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده در دوره چهارم سال 1397 قرار گیرد، آیا این شرکت در لیست قرار گرفته است یا نه؟ چه عاملی سبب حذف واحد از لیست صنایع آلاینده مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده شده است؟

وقتی واحد با هزینه میلیاردی نسبت به رفع آلایندگی اقدام می‌کند چرا در فهرست واحدهای مشمول مالیات قرار گیرد؟

حسین آبسالان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در پاسخ به اظهارات این فعال محیط زیست تاکید می‌کند: در رابطه با شهرک مدنظر واقع در ایجرود نیز باید بگویم چندین بار اخطاریه صادر و برای رفع مشکل مهلت قانونی داده شد، در نامه ارسالی صراحتا تاکید کردیم اگر به اخطاریه‌های صادره محیط زیست توجهی نکند مشمول مالیات بر ارزش افزوده و برخوردهای قانونی خواهد شد که مسئولان واحد با صرف هزینه‌های سنگین نسبت به ایجاد محلی برای دپوی پسماند طبق ضوابط زیست محیطی اقدام کردند. خب وقتی این واحد به هزینه میلیاردی نسبت به رفع آلایندگی اقدام کرده است چرا باید این شرکت را به عنوان واحد مشمول مالیات بر ارزش افزوده به اداره کل امور مالیاتی معرفی کنیم؟

این واحد 15 سال است فعالیت می‌کند چرا الان نگران شدید؟

 

او می‌گوید: از وقتی در استان زنجان عهده‌دار مسئولیت شده است تمامی واحدهای فعال در حوزه روی را موظف به ایجاد محلی طبق ضوابط محیط زیست جهت دپوی پسماند کرده است تا جایی که برای نخستین بار در تاریخ استان، عملیات دیوارکشی و مالچ‌پاشی زیرنظر کارشناسان مربوط صورت گرفته و واحدها با صرف هزینه‌های میلیاردی ملزم به اجرای آن شده‌اند. که اتفاقا شرکت مدنظر فعالان محیط زیست نیز یکی از این واحدها بوده است. پسماندهای رها شده در اطراف این واحد نیز مربوط به داخل محوطه است و به هیچ عنوان بر روی تپه‌ها رها نشده است. در محل دپوی پسماند نیز عملیات دیوارکشی و مالچ‌پاشی انجام می‌گیرد. این واحد حدود 15 سال است فعالیت می‌کند چرا معترضان به پسماندهای واحد الان حرف می‌زنند و نگران سلامتی مردم هستند؟

تمامی مشکلات مربوط به دپوی پسماند واحدهای روی، و سرب و روی ریشه در گذشته دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در این باره معتقد است: تمامی مشکلات مربوط به دپوی پسماند واحدهای روی، و سرب و روی ریشه در گذشته دارد. اشخاصی که سالیان سال در اداره کل حفاظت محیط زیست استان فعالیت می‌کردند و دارای سمت بودند و الان معترض به این هستند چرا به موقع کاری نکردند و حرفی نزدند؟ به نظرم این افراد باید جوابگوی دوران مسئولیت‌شان باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه از وقتی این سمت را عهده‌دار شده‌ام این موضوع را با حساسیت پیگیری می‌کنم، اضافه می‌کند: از تمامی کارکنان ادارات شهرستان‌های حفاظت محیط زیست استان زنجان به جز 2 الی 3 نفری که در دوران مسئولیتشان کوتاهی کرده‌اند، می‌توانید حساسیت ما برای رصد فعالیت تمامی واحدهای روی و سرب و روی را پیگیری کنید، میزان مصرف بنزین گشت‌ها، بازرسی‌ها، برخوردها، اخطاریه‌های صادره 10 برابر شده که حاکی از جدیت ما در برخورد با واحدهای آلاینده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان تصریح می‌کند: از حدود یک سال اخیر صدور هرگونه مجوز بهره‌برداری به واحدهای مربوطه منوط به ایجاد محل دپوی پسماند طبق اصول زیست‌محیطی شده است. علاوه بر این، در حال حاضر تمامی واحدها از کارخانه سرب‌وروی واقع در جاده تهران گرفته تا شهرک‌ روی و واحدهای مرتبط موظف به ایجاد محلی اصولی طبق ضوابط محیط زیست جهت دپوی پسماندها هستند. یادمان باشد این واحدها باید 10 تا 20 سال پیش باید چنین کاری را می‌کردند و از حدود یک سال پیش یا نسبت به ایجاد محل ایمن برای دپوی پسماند اقدام کرده‌اند یا در حال انجام هستند. اما حالا با صرف هزینه 10 تا 20 برابری نسبت به سال‌های قبل، محل دپوی پسماندها را طبق اصول زیست محیطی انجام داده و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان این مراحل را به دقت زیرنظر دارند.

در مسیر اجرای قانون با هیچ واحدی تعامل نمی‌کنیم

آبسالان در واکنش به برخی ادعاها در رابطه با تعامل اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با برخی واحدهای روی به صدای زنجان می‌گوید: اداره کل به هیچ عنوان در برخورد با واحدهای صنعتی از جمله روی، به هیچ عنوان مماشات نکرده است. ما به واحدهای مشکل‌دار اخطاریه داده و از آن‌ها می‌خواهیم تا نسبت به رفع مشکل اقدام کنند در غیر این صورت طبق قانون با آن‌ها برخورد می‌کنیم. حتی یک واحد وجود ندارد که اخطاریه برای آن صادر کرده باشیم و سپس با آن مماشات کرده و کنار بیاییم.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپسماند رویحسین آبسالانایجرود
sedayezanjannews.ir/nx4735


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»